*Vuodenpäivät tuhdanneet*

Mirjami: Täälläkään ei tosiaan ole vuoden mittaan ollut yhtään plussaa....

Nöhvi: On tässä vielä vähän reilu viikko odottelua...ei ole mitenkään toiveet korkealla, mutta toki sitä aina miettii että entäs jos...:)
Ja älähän sinä nyt stressaa tuota ikäasiaa, asiat varmasti järjestyy ja selviää :)
 
Moikka!
Ajattelin tulla omien kokemuksien kanssa mukaan :)

Meillä siis yritystä reilu vuosi takana. Perjantaina olis toinen käynti lapsettomuuspolilla :/ Ollaan siis kunnallisella hoidoissa ja siellä on asiat kyllä edennyt nopeasti. Ei ole tarvinnut kuukausia odotella. Ekalla käynnillä mulla todettiin pcos ja sitä ennen miehenlle tehtiin simppatesti joka osottautuikin todella huonoks.. Siittiöistä oli normaaleja vain 2%.. Kesän ajaksi sain clomit, koska poli oli kiinni. Kolmas clomikierto menossa ja nyt tupla-annolsella kun viimekierrossa en ovuloinut. Toivottavasti tuottaisi nyt tulosta, koska seuraavaksi meillä todennäköisesti inseminaatiot edessä..

Mä suosittelen kanssa kaikille, jotka edes vähänkään miettii, että jotain voisi olla vialla niin menemään heti lääkäriin, vaikka ei olisikaan se vuosi vielä täynnä.
Itse menin jo muutaman kuukauden yrityksen jälkeen koska kierrot vaan venyi ja venyi. Sain jo silloin lääkityksen tasaamaan kiertoa ja silloin otettiin jo useita verikokeita (mm.prolaktiini, kilpirauhas arvot, keliakiatesti). Ja tuosta pcos:sta. Olin jo kauan miettinyt, että mulla vois olla se kun monet oireet täsmäsivät. Tk:n lääkärin mielestä oireet ei johtunut siitä, vaan lääkkeestä, mutta heti ekalla polikäynnillä mut ultrattiin ja siellä se pco oli vallottanu mun munasarjat.. Netissä ainakin useasti on yhdistetty ylipaino pco:hon, mutta se ei aina pidä paikkaansa. On myös normaalipainoistenkin riesana!

Stemppiä ja jaksamista kaikille lapsettomuuden kanssa painiville! :)
 
Voi hitsit Dana-! : / Teilläpä tosi kurja tilanne, sulla pcos ja miehelläsi noinkin heikko tulos simpasta... :O No toivottavasti saatte nyt kunnon hoidot ja keinot käyttöönne ja saisitte tekin sen pikkuisen tulolle! =)
 
Grill: Hieno juttu nuo kilppariarvot! :) Ja plussatuulia vielä puhaltelen, älä vielä menetä toivoa negasta huolimatta...

Ja Dana, tervetuloa joukkoon! :flower: Tsemppiä paljon teille, olet ihan oikeassa että tutkimusten aloittamisessa ei kannata vetkutella. Mulla on vähän vielä haasteita, että saisin miehen suostuteltua näytteen ottamiseen. Kai se miehille sitten on jotenkin arka asia, jos todetaankin jotain. Itse taas suostun vaikka mihin ja teen mitä vain että sais sen plussan joskus testiin...
 
Viimeksi muokattu:
Huoh... :ashamed: Kävin eilen sitten lääkärissä keuhkoistani, oikeastaan kontrollissa ja vaikka keuhkot ovat menossa jo parempaan suuntaan, lääkäri haluaa nyt että me pidämme tauon yrittämisestä kunnes olen kunnossa. :'( Näin pystyn menemään seuraavaan kontrolliin ilman "raskauden tuomia vaikeuksia" (röntgen ja muut) ja jos vielä tulee tarvetta jotain lääkkeitä minulle antaa, niitä ei tarvitse rajata raskauden takia... Eli ei kai tässä sitten muu auta.

Mies yritti lohduttaa, että ei nyt yksi kuukausi tähän aikaan enää suurta muutosta tee. Ja no, eihän se tee. Harmittaa vaan. Onneksi seuraava kontrolli on jo ensi kuun puolessa välissä, jos sitten pääsisin jo eroon koko vaivasta.

Pitää siis kai ottaa "kaikki ilo irti" tästä tilanteesta, eipä ainakaan tarvitse stressata eli henkisesti tämä voi olla ihan hyväksikin minulle. Mies sanoi (omin sanoin) ettei aio käyttää mitään sadetakkia ja minä nyt en todellakaan aloita kuukaudeksi mitään ehkäisyä kun vasta olen päässyt kehoni kanssa normaalitilaan. Eli varmaan silti testaan ovista, käytän sitä tietoa vain päin vastoin kuin kuuluisi. :D

Niin ja sairaalassa multa siis testattiin vielä virtsasta nega ja eilen illalla se täti sitten saapuikin.

Vähän omanapainen kirjoitus, anteeksi siitä!
 
Viimeksi muokattu:
Moikka :wave: Olen nyt Nöhvi1 kunnes (ehkä) joskus saan vanhan tunnarin toimimaan.

Dana: tervetuloa :wave: Kiva kuulla näitäkin juttuja, että kunnallisella asiat liikkuvat nopeasti :) Tsemppiä kovasti! Juu, kyllä se kannattaa käydä tsekkaamassa jos vähänkin mietityttää. Kävin kanssa jo puolen vuoden kohdalla gynellä, missä ultrattiin kohtu ja otettiin papa. Halusin edes tuommoisen "pintapuolisen" tsekin. Nyt sitten koko setti vaan tutkimuksia!

iippa88: onkos tuntemuksia? Meinasitko testailla?

Grill: onnea kilppariarvoista, mutta halitus keuhkojen tilanteesta :hug: En tiedä oletko kertonut, mutta mulla on ainakin mennyt ihan ohi mikä niissä on? Ei tarvii tietenkään kertoa, jos et halua :)

Ovis meni ja tuli hyödynnettyä :) Sopivasti menkkojen oletettu alkaminen on samana päivänä kuin ensikäynti VL:llä :O Mitenköhän vaikuttaa ensikäynnin kulkuun jos silloin on menkat? Ei varmaan ainakaan alakautta ultrata....
 
Grill: Ikävän kuulosia uutisia sulla, tsemppiä ja jaksuja! Toivottavasti asiat kääntyy parhain päin ja tärppi käy heti seuraavasta yrityskierrosta!

Mulla periaatteessa vähän samantyylinen tilanne: odottelen vaan että tää kierto loppuu että pääsee yrittämään. Huomenna otan vikan teron ja sitte varmaan kolmen päivän sisällä alkaa uusi kierto. Sen jälkeen pääseekin jo kp2-5 tositoimiin eli verikokeisiin! Ja toivon että seuraavaan kiertoon saan sitten jo clomit. Onko kellään kokemusta VL:n hoidoista että saako kierronkartoituksen jälkeen jo clomit vai pitääkö olla aukiolotutkimus myös tehtynä? Mulla aukiolotutkimus on vasta tämän kierronkartoituskierron jälkeen. Eli pahimmassa tapauksessa joudun tämän kierron jälkeen vielä odottamaan kaksi kiertoa ennen kun ehkä clomeilla saadaan ovista aikaan... Tuntuu ikuisuudelta!! Sehän tarkoittaa että pääsen tekemään raskaustestiä tositarkotuksella joskus joulukuun puolivälissä... Hermo menee tähän odotteluun... Ois kiva päästä edes piinailuvaiheeseen joskus...
 
Nöhvi: Voi olla että pystyy kyllä ultraamaan. Eri asia tietysti mitä siellä näkyy eli ovista ei ainakaan pystytä katsomaan. Mut kyllä mulla on ainakin tavallinen gyne ultrannut myös menkkojen aikana. Sullahan pääsee varmaankin sitten tutkimukset nopeasti käyntiin kun meillä ainakin eka verikoe otetaan kp2-5. Onko teillä todettu/ootko havainnut jotakin ongelmia vai meettekö nyt ihan ekaa kertaa katsomaan et onko jokin vialla? Ilmeisesti oot kuitenkin oviksen bongannut? Toivottavasti teillä tutkimukset osoittautuu turhiksi ja plussa tulee jo tästä kierrosta :)
 
Nompparelli: en tiedä mikä on VL:n käytäntö, mutta kyllähän jotkut on saanut clomeja ihan ilman kiertokartoitustakin saati sitten aukiolotutkimusta. Siis ihan sen perusteella mitä täältä palstoilta olen lukenut. Mahtaako riippua ihan hoitavasta lääkäristäkin? Clomit kuulostaa kyllä ihmeaineelta, kiinnostaa itseäkin vaikka en tiedä soveltuisiko ne meille yhtään :D Kannattaa kysyä :)

Tuo on kyllä totta että jos kierto on justiinsa alkanut, niin saisi heti se kierron kartoituksen käyntiin! Vai mahtaako siihen olla jonoa? Kävin helmikuussa gynellä missä ultrasi kohdun ja normaalilta näytti. Lyhyt luteaalivaihe on ainut tiedossa oleva ongelma ja siihen mulla olikin puoleksi vuodeksi luget. Erityisesti kiinnostaa nuo verikokeet, josko hormoneissa olisi jotain häikkää. Mulla oli esikon jälkeen kohtutulehdus, voikohan se vaikuttaa jotenkin? Miestä ei ole koskaan tutkittu, mutta meillä tosiaan on tuo esikko niin muutama vuosi sitten on ainakin tullut toimivaa "tavaraa". Tietty eihän sitä tiedä että oliko se vaan sattumaa että silloin onnistuttiin, vai onko nyt huono mäihä... Paras vaihtoehto olisi se plussa ennen vastaanottoa ;)
 
Nöhvi: En usko että kierronkartoitukseen on jonoa. Meillä se ainakin toimii niin että ensikäynnin jälkeen tiettynä kierronpäivänä menen ihan ilmoittautumatta verikokeeseen. Kierron alusta on myös varattava seuraava ultra-aika mutta luulen että aikoja saa ihan hyvin.

Sitä minäkin olen ihmetellyt miksi jotkut näyttää saaneen clomit ihan tosta noin vaan. Meille VL:n lääkäri sanoi että ensin tutkitaan mikä on vialla, sitten vasta saa lääkkeet. No mutta ehkä ne kuitenkin saa jo kartoituksen jälkeen ennen aukiolotutkimusta. Ois kiva jo päästä tositoimiin!

Jos sulla ongelmana on lyhyt luteaalivaihe niin luulisi että kartoituksen jälkeen osaavat antaa toimivat lääkkeet siihen. Tosin jos oot jo lugeja syönyt niin en tiedä mikä lääke on sitte seuraavaksi. Kaipa ne lääkärit tietää! :)
 
Nompparelli: voi se olisi mahtavaa jos pääsisi siihen kartoitukseen heti :) Tiedätkö onko siihen simppatestiin ruuhkaa? Meinaan että jos saisi yhdistettyä ensikäyntiin, voiskohan sinne päästä noin äkkiseltään? Mitä kaikkea siihen kierron kartoitukseen kuuluu? Ainakin verikokeen alkukierrosta ja ovulaation jälkeen, ehkäpä ultra ennen ovistako ja jälkeen? Aika jännä ettet saanut suoriltaan niitä clomeja, jos kerran ovuloimattomuus on ongelmana... mutta kaippa ne tietää :) Oletteko Helsingin VL:n asiakkaita? Ei tarvii vastata jos et halua paljastaa :D Meillä on ensikäynnillä sama lääkäri joka oli myös helmikuun tarkastusta tekemässä (on siis muillakin lääkäriasemilla hommissa). Silloin sanoi jotenkin niin kivasti, että jos ei puolessa vuodessa tärppää niin tulkaa käymään, kyllä me jotain keksitään :) Oli tosi symppis lääkäri!
 
Nöhvi: En ole täällä tainnut kertoa keuhkoistani sen enempää, tuolla kakskymppisissä yrittäjissä olen tarkemmin selostanut. Mutta no, asia on toosi pitkä ja monimutkainen, mutta jos vähän yksinkertaistan. :D Hengenahdistuksen vuoksi kuitenkin tuossa reilu kuukausi sitten hakeuduin lääkäriin ja ravasinkin useampaan otteeseen sisätautien päivystyksessä koska keuhkokuvassa näkyi pientä varjostumaa. Ensi minulla epäiltiin olevan kuumeeton keuhkokuume, mihin sain antibiootit. Ne ei kuitenkaan purrut joten minut otettiin keuhkosairauksien osastolle sisään yhdeksi yöksi, paljon tutkittiin ja todennäköiseksi syyksi löytyi minun virtsatietulehduksen estolääke nitrofur-c ja sen vaikuttava aine nirtofurantoiini mikä voi todella harvinaisissa tapauksissa aiheutta keuhkoreaktioita. Se lääke jätettiin sitten tietenkin pois ja nyt olin kontrollissa tästä. Kuvat olivat selvästi paremmat kuin kuukausi sitten ja puhalluskokeetkin parantuneet. Vielä ei olla normaalitilassa, mutta paremmin menee. Olo on selvästi parantunut, voisin sanoa että normaali. Ensi viikolla ajanttelin mennä kokeilemaan kuntosalille miten jaksan siellä. Lääkäri kyllä sanoi että varmasti vielä hengästyn helpommin ja enemmän, kuin normaalisti mutta ei nähnyt mitään syytä miksi en saisi mennä. Eivät kuitenkaan edelleenkään voi sanoa syytä tälle vaivalle 100% varmaksi...

Huh tulipa taas tosi lyhyesti selitettyä. :D Miettikääpä sitten millainen olisi ihan täysi versio! :D
 
Viimeksi muokattu:
Täälläpä kukun unettomana, muu perhe on jo unten mailla... mutta katsonpa sitten leffaa ja maistelen siideriä :popcorn:

Grill, ikävän kuuloista, toivottavasti saat terveen paperit pian... täällä myös yksi keuhkotautinen, parit keuhkokuumeet on tullut pidettyä :| minulla syynä on valkosolut, eosinofiilit joiden määrä jostain syystä nousee veressä ja sitten keuhoihin alkaa kertyä nestettä. Kortisonilla pysyy kurissa, mutta pitää pientä annosta pitää syödä koko ajan. Kökkö homma, prednisoloni ei ole mikään nuorennuslääke... mutta onneksi annos on aikas pieni ja jospa siitä pääsisi kokonaan eroon joskus.
Verikokeissa kävin ja soittoaika lääkärille on ensi viikolla. FSH 4,7 ja prolaktiini 172 joten vissiin toivoa on, saa nähdä mitä tohtori tuumaa. Mutta clomifenia voidaan kuulemma kokeilla, jos asiat muuten näyttää hyvältä.

Dana, sama juttu: minullakin oli selkeä pcos löydös vaikka olen normipainoinen ja muutenkaan ei ole pcolle tyypillisiä oireita. Alavatsakivut vain ovat pahentuneet kierros kierrokselta, kystat ne sillä muniksissa ovat kiristelleet, eivät mitkään ovulaatiokivut : / Plussaa toivotan tuleviin kiertoihin! jännityksellä odotan minäkin, saisinko clomit ja niillä jotakin tulosta...
 
Tulin pikemmin omanapaisesti kirjottelemaan..kp 1 tänään. Mutta jotain positiivistakin tapahtunut, sain miehen suostuteltua testattavaksi! Siemen-neste analyysi siis tiedossa parin viikon päästä..näillä mennään eteenpäin :)

Syyskuisia plussatuulia kaikille!
 
Iippa88: Meillä melkein sama kierto näköjään, mulla tänään kp2, yk 8. Toivottavasti tästä tulee meidän kierto! Hyvä että oot saanut miehen suosuteltua testattavaksi, tietääpähän sitten ainakin enemmän.

Nöhvi: Joo Helsingin VL:llä ollaan hoidossa. Ensi viikon alussa päästään jo ekoihin verikokeisiin, koska mulla pyörähti eilen uusi kierto (yllättävän nopeasti terojen ansiosta). Kierronkartoitukseen kuuluu verikoe kierron alussa, ultra puolivälissä ja positiivisen ovistestin jälkeen viikon päästä uusi verikoe. Sen jälkeen lääkärikäynti jossa tulokset käydään läpi ja suunnitellaan hoito. En usko että simppatestiin on ruuhkaa mutta se pitää silti varata etukäteen. Eli kannattaa soittaa VL:eek:on ja pyytää että pääsisitte ensikäynnin yhteydessä simppatestiin. Simppatesti pitää varata labrasta. Meillä toimi ainakin niin että käytiin ennen lääkäriä antamassa simpat ja saatiin määrän osalta tulokset jo lääkärin vastaanotolla.

Grill: Toivottavasti syy keuhko-oireisiin oli tuo käyttämäsi lääke ja oireet katoavat kokonaan pikkuhiljaa!
 
No voihan Mirjami, sulla vähän hankalamman oloinen keuhko-oire kuin mulla... : /

Pahoittelut uudesta kierrosta iippa! :hug: Mutta hyvä että sait sen miehesi taivuteltua. ;)

Tänään on jotenkin kummasti masentanut. Ehkä sekin vaikuttaa, että on ollut niin saamatonta aikaa koko päivän joten on ehtinyt taas miettiä kaikkia näitä asioita. Ensimmäistä kertaa myös aloin googlettamaan alueemme lapsettomuushoitoja ym...

Siitäpä tuli mieleen, onkos teillä kellään "yritysblogia"? Tai jotain muuta blogia? :) Olisi kiva lukea. Muutamia jo luen, mutta mielellään lisää ottaisin listalle. ;)
 
Päivittelenpä vähän taas kuulumisia... Tänään kävin verikokeessa ja loppuviikosta voi alkaa soitella jo tuloksia... Jännittää aika lailla, mitä kokeista selviää. Onneksi ensi viikolla pääsen taas ultraan kp 13. Saas nähdä, löytyykö sieltä mahdollisesti ovuloivaa follikkelia tällä kertaa!

Grill: Meinaatteko julkiselle vai yksityiselle hoitoihin? Onko teillä tiedossa olevaa ongelmaa vai meettekö vasta selvittelee? Toivottavasti sopiva hoitopaikka löytyy!
 
Nompparelli: Kyllä meidän kukkarolla on pakko mennä ihan julkiselle, molemmat kun ollaan vielä tällä hetkellä työttöminä... :ashamed: Ja tuota mitään vikaa ei vielä tiedetä, joten toivottavasti ei mitään löytyisikään. Tietty unohdin tänään soittaa sitä lääkäriaikaa, mut jospa huomenna muistaisin. :)
 
Hui jui, ensikäynti lähenee :O Unohdin täysin soittaa VL:lle ja kysyä siitä miehen näytteestä. Toivottavasti saadaan kuitenkin ensikäynnin yhteyteen! Mulla menee kyllä kierto niin katkolle tuon käynnin suhteen. Kun arvelisin että mulla alkaa juurikin maanantaina menkat! Tai no siis toivottavasti ei ala, mutta JOS ei ole tärpännyt ja luteaalivaihe ei ole itsekseen korjaantunut niin sitten alkaa. Aivan mahtavaa, että nyt ollaan pääsemässä steppi eteenpäin tässä asiassa. On tosi helpottunut olo! Vaikka siis ollaan vasta ensikäynnille menossa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Grill
Nöhvi: Kävittekö jo VL:llä? Miten meni?

Mä soittelin tänään AMH-kokeen tuloksia. Aika musertavia uutisia: arvo oli 0,6. Viitearvo tuossa hormonissa on 1-8 ja alle yhden tulos tarkoittaa yleensä menopaussin jälkeistä aikaa. Oon siis yhä 28 v. ja ihmettelen miten ihmeessä tää on mahdollista... Torstaina pääsen lääkärin kanssa keskustelee asiasta. Onko muilla tällaisesta kokemusta? Onkohan nyt IVFt edessä vai mitäköhän...
 
Nompparelli: Hui kauheeta! :O En ole tuollaiseen ennen törmännyt...

Niin ja mites Nöhvillä?

Minä viimein tänään soitin aikaa lapsettomuustutkimuksiin ja siellä sitten lääkäri/hoitaja totesi, että mullehan onkin tehty jo kaikki tarvittavat tutkimukset eli mies sitten vaan sinne. No minähän sitten kysyin että eikö kuulukaan ultrata ja sanoi, että ei kuulu. :O Noh, olisin saanut ajan jo tälle viikolle, mutta molemmat vapaat ajat (samalle lääkärille kuin kenellä olin silloin kuukausi sitten) ei sopineet meille joten mun käskettiin soitella loppu viikosta uusiksi, silloin pitäis olla taas uusia aikoja.
 
Nompparelli: Voi ei :hug: Mulla ei ole haisuakaan mitä se tarkoittaa? Ei se tuloksen kertonut ihminen osannut sanoa mitään? Onneksi torstaina on lääkäri, mutta on nuo vaan pitkiä päiviä odottaa. Voiko se arvo näyttää hetkellisesti alhaisempaa kuin mitä yleensä on? Paljon jaksamista!!

Grill:Harmi ettei aikataulut osuneet yksiin, toivottavasti loppuviikosta löytyy!

Nonniin raporttia: elikkä käynnistä jäi hyvä fiilis, aivan supermuakava lääkäri (myös miehen mielestä). Mua ei tutkittu ollenkaan, koska kävin samalla lääkärillä ultrassa helmikuussa ja "kalut" näytti normaaleilta. Samaten työterveydessä keväällä otettua kilpirauhaskoetta taikka hemoglobiinia ei oteta tuolla. Sain lähetteen kierron kartoitukseen, mikä alkaa heti seuraavan kierron startatessa (toivottavasti ei tarvisi startata ;) ). Mieheltä lääkäri katsoi "vehkeet" ja mies antoi simppanäytteen, minkä ensimmäisiä tuloksia saa jo huomenna! Kierronkartoituksen jälkeisessä kierrossa tehtäisiin sitten aukiolotutkimus, jos siis miehestä ei löydy mitään. Eli aika vauhdikkaasti lähti tutkimukset käyntiin :D VL:stä jäi tosi positiivinen ja mukava fiilis! Tein tänään raskaustestin mikä oli testiajalla nega, mutta siihen ilmestyi haamu testiajan jälkeen... negahan se on, mutta hämmensi sopivasti muutenkin jännittävää aamua...
 
Nöhvi: Sitä minäkin olen tässä miettinyt, että voiko arvo jotenkin heittelehtiä ja olla hetkellisesti alhaisempi... Mistään en ole viitetta tuollaisesta löytänyt, vaan kaikkialla lukee, että AMH mittaa munasolureserviä, sitä määrää mitä on jäljellä munasoluista... No, täytyy ootella torstaihin. Sitten oon toivottavasti viisaampi.

Kiva että teillekin tuli VL:stä hyvä fiilis ja asiat lähtee nopeesti rullaamaan! Ja kun kerran olit haamunkin testannut niin ehkäpä VL:n apuja ei edes tarvita!! :) Ilmoittelepa, jos päätät testailla uudestaan!!

Grill: Hyvä että teilläkin asiat etenee! Toivottavasti saatte lääkäriajan pian :)
 
Nompparelli: tuntuu niin hullulta että noin nuorella ihmisella voisi olla tuollaista ongelmaa :O Toivotaan että on joku väliaikainen heitto! Paljon jaksamista, epätietoisuus on kauheaa. Toivottavasti saat lääkäriltä kunnon selityksen/ratkaisuvaihtoehtoja!

VL:stä jäi tosiaankin tosi hyvä kuva! Lääkäri soitteli tänään tuloksia simppa-analyysistä ja ainakin liikkuvuus ja määrä oli ok! Olikohan se muoto (?) mistä tulee sitten myöhemmin tulokset. Täällä tosiaankin jännät paikat :O Saas nähdä lähdetäänkö kierron kartoitukseen, vai olisko se sitten tässä. En malta olla testaamatta, joten huomenna aamulla seuraavaa testiä kehiin.
 

Yhteistyössä