Vuodon alkaminen ennen testipäivää

Olisiko kenelläkään kokemusta/tietoa siitä, miksi vuoto alkaa aina ennen testipäivää? Voisiko luteaalituki olla riittämätön tai jotakin muuta vastaavaa?

Itselläni on alkanut jokaisen kolmen ICSI -hoidon jälkeen vuoto aina pp9 iltana, tai pp10 päivällä. PASsista vuoto ei ole alkanut ennen testaamista. Ihmetyttää. Testit olen kuitenkin aina tehnyt tuoresiirroista sitten vielä varmuuden vuoksi tasan kahden viikon päästä siirrosta, vaikka runsas vuotokin on jo kertonut tuloksen...

Kiitos, ystävät jos jaksatte vastata!
 
Hei Jäyhis

Mulla on todellakin kokemusta tästä asiasta. Mulla on tehty yks inssi + kaksi ivf:ää ja vuoto alkoi jokaisen hoidon jälkeen pp 11 kohdilla. Näissä hoidoissa tukena zumet 3xpvä ja luget 3xpvä. Sen jälkeen on tehty yksi Pas ja silloin kysyin lääkäriltä, et mitä voidaan tehdä, et vuoto pysyis pois. Lisättiin luget neljään kapseliin päivässä ja vuoto alkoi vasta kolmen päivän päästä lääkkeitten lopettamisesta. Huomenna olis toivon mukaan uusi siirto ja lugeja käytän taas neljä päivässä ja toki zumet myös.

Kannattaa kysyä lääkäriltä asiaa. Mulla ainakin auttanut tuon lugen lisääminen.

Tsemppiä! :wave:

Muokkaan sen verran, et inssissä ei tietty zumeja mukana...
 
Kiitti vastauksesta Tao74!
Mä luulen, että tuossa PASissa ne Zumet taitaa tehdä sen, ettei vuoto ala ennen testipäivää. Kun mulla on ollut yksi ainokainen PAS, ja silloin testasin pp14 negan ja vuoto alkoi mullakin vasta pari-kolme päivää testaamisen jälkeen. Täytyy puhua siis tästäkin lääkärille.

 
Hei!
Sen verran kommentoin että mehän lasketaan täällä pp siirrosta alkaen. Eli oikea lasku menkkojen alkuun alkaa ovulaatiosta joka meille tehdään lääkkeillä = punktiopäivä ja siitä 14 eteenpäin alkaa menkat jos tulos ei ole toivottu. Toki lääkkeet saattavat sitä pitkittää. Mutta esim. kun alkioille tehdään viljely (joskus 5pv) niin se ei siirrä laskua eteenpäin. Tämä saatta myös vaikuttaa eri klinikoiden testauspäivien vaihteluun. Hmmm.... tulikohan sekavasti selitettyä :whistle: . Toivottavasti ymmärsitte.
 
Mulla alkoi aina omilla soluilla tehdyissä hoidoissa vuoto juuri ennen testipäivää. Kyseessä oli aina tuoresiirrot, kun ei pakastettavaa tullut.
Nyt kun on hoidot ollu lahjasoluilla niin zumenonit on pitäneet vuodot aina pois lääkkeitten lopettamiseen saakka, paitsi tässä kierrossa missä juuri plussasin...oli tiputteluvuotoa hiukkasen ennen muutamaa päivää ennen testipäivää.

 
Heippa bardolino! Onnittelut plussasta :heart: Toivottavasti täältä tultaisi perässä plussailemaan jossain vaiheessa!

placebo, Zumenon (Zume tässä meidän kielessä) on estradioli -nimistä estrogeenihormonia, jota käytetään ymmärtääkseni lugejen lisäksi tukilääkityksenä PASin yhteydessä. Kyllähän sekin kai voi olla yksilöllistä (?), määrätäänkö zumeja ollenkaan vai pärjäätkö pelkillä lugeilla.

Kiitti selvennyksestä Tiger!!! Ymmärsin kyllä selostuksesi, mutta muistelisin joskus kuulleeni että vuodon alkaminen ennen testipäivää kertoisi lyhyestä luteaalivaiheesta?? Ja jos luteaalivaihe on liian lyhyt, niin kohdun limakalvo surkastuu, eikä alkio voi enää kiinnittyä siihen. Tässä pätkä perhesuunnittelusivuilta:

[/i]Yksi merkki ongelmista voi olla nk. luteaalivaihe eli aika ovulaatiosta kuukautisten alkuun. Normaalisti tämä on 12-16 vuorokautta. Liian lyhyt luteaalivaihe aiheuttaa sen, että kohdun limakalvo rapistuu liian nopeasti ja kun alkion siihen pitaisi kiinnittyä ei se onnistukaan. Alle 9 vuorokauden luteaalivaihe on liian lyhyt raskauden onnistumiselle. Alhainen keltarauhashormonin määrä ei myöskään pysty ylläpitämään kehittyvää raskautta vaikka kiinnittyminen onnistuisinkin. Keltarauhashormoni myös rentouttaa kohdun lihaksia. Alkuraskauden kohdun supistelu saattaa olla merkkinä alhaisesta keltarauhashormonin tasosta.

Tuo Kirjoitus koskee kylläkin normaalin raskauden alkamisen vaikeuksia ja kompastuskiviä!

Ääh...en tiedä. Taidan nyt lietsoa liikaa itseäni ja teitä muista tässä samalla. Sorry!!!Eiköhän tämäkin asia lopulta selvinne lääkärin pakeilla. Ilmeisesti kohdallani luget ei riitä pitämään vuotoa pois tuoresiirrossa, mutta PASissa zumet taas pitää vuodon pois.

Voi, tää on niin tätä, kun kaikkensa yritää selvittää näistä asioista. Kiitos teille kaikille kuitenkin kun jaoitte kokemuksianne! =)
 
Löysin tällaisen vanhemman ketjun, jonka aihe koskettaa juuri minua.

Onko täällä muitakin, joilla vuoto alkaa ihan liian aikaisin, varsinkin tuoresiirroissa? Oletteko saaneet mitään lisätukea lugesteronin/lutinuksen lisäksi siirron jälkeen? Onko teille kerrottu miksi näin käy? Onko luget aloitettu ennen siirtoa vai siirron jälkeen? Ja eniten tietysti kiinnostaisi kuulla kokemuksia plussauksista, joilla on ollut samaa ongelmaa!

Itselläni kolme tuoresiirtoa on päätynyt siihen, että 2 viikkoa punktiosta alkaa vuoto, koskaan en ole testipäiväänkään päässyt. Jokseenkin kun Pregnyl häviää elimistöstä niin tuntuu, että siitä alkaa alamäki, eikä luget riitä ylläpitämään limakalvoa. Pohdin samaa mitä tuolla yllä oli tuossa lainauksessa sanottu, että jos siellä kiinnittymisen yritystä olisi, niin kerkiääkö se alkio kiinnittyä kunnolla jos limakalvo alkaa jo heiketä/surkastua? Tai sitten on vaan surkea kuppanen koko akka eikä mikään auta :(
 
Mulla alkoi myös tuoresiirrossa vuoto tasan kaksi viikkoa punktiosta. Lääkärin mukaan osalla niin vain käy tukilääkityksestä huolimatta, eikä se kerro siitä etteikö lääkitys toimisi. Kroppa vaan yksinkertaisesti haluaa toimia "normaalisti", eikä luget/lutinukset venytä kiertoa. Ja miksipä pitäisikään. Kyllä se kiinnittyminen olisi jo tapahtunut sen kahden viikon sisällä jos olisi tapahtuakseen. Toisessa tuoresiirrossa sitten plussasinkin ja silloin ei tullut mitään vuotoja missään vaiheessa.

Meidän klinikalla testipäiväksi annettiinkin aina se päivä, jolloin kuukautisten pitäisi normaalikierron mukaan alkaakin (n. kaksi viikkoa punktiosta, eikä siis kahden viikon päähän siirrosta). Eli 3-päiväisten alkioiden kanssa pp12 ja 5-päiväisten kanssa pp10.
 
Eikös noiden lugesteronien/lutinuksien(nehän on keltarauhashormonia) tarkotus nimenomaan ole se ettei sen limakalvon pitäis alkaa surkastua. Ja zume on taas se joka pitää kropan muuten lepotilassa. Näin ainakin mulle kerrottu.
Tosin mullakin on jokaisessa siirrossa tuhnuttelu alkanu siinä pp10 paikkeilla ja kunnon vuoto 3-4päivää lääkkeiden lopetuksen jälkeen. Paitsi kemiallisessa oli tuhnua vaan parilla veskireissulla kun muissa ollu muutaman päivän.

Äh, nyt mä sekoilen :d unohtakaa koko juttu
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä