vuokran suuruus ja sosiaalitoimisto.

  • Viestiketjun aloittaja tatjaaana
  • Ensimmäinen viesti
tatjaaana
erosin miehestäni ja nyt olen katsellut asuntoja tampereelta.
haluaisin siis muuttaa eri kaupungista tampereelle parivuotiaan lapseni kans.
hoidan lasta kotona ainakin siihen asti kun se täyttää sen kolme.
maksaako sossu takuuvuokraa.
katselin treen yksityisiä kämppiä,
ja huhuh miten kallista.
löysin yhden mukavan kämpän missä on vuokra 990€ 85,5 m² plus 40€ autopaikka.
lisäks tietty sähkö.
takuu vuokrasta ei lukeni mut pelkään et se on sen kaks kuukautta,
maksaako sossu tollasia summia vuokraa?
en siis saa kelast ku joku 400e/kk.
ku kai noissakin joku kohtuus pitäs olla?
 
fhkf
Se riippuu ihan sun tuloista maksetaanko sulle takuuvuokra. Käsittääkseni sitä ei kuitenkaan missään makseta rahana vaan maksusitoumuksena joka ei välttämättä kelpaa kaikille yksityisille vuokranantajille.

Tampereen sos.toimiston kohtuullisista asumiskuluista en tiedä mutta melkein tonni aikuiselle yhden lapsen kanssa kuulostaa paljolta, en usko että maksavat noin paljoa. Mutta autopaikkoja tai muita autoon liittyviä kustannuksia sossu ei maksa eikä huomioi.
 
Keittiönoita
Katsoin Kelan laskurilla, paljonko saisit asumistukea, mutta tuon laskurin mukaan et saisi yhtään, koska asunto on kahdelle hengelle liian iso. Koita siis katsella pienempiä asuntoja. Sossusta en osaa muuta sanoa, mutta käsittääkseni sielläkin edellytetään, että on ensin haettu asumistukea. Tuskin siis maksaisivat sossussakaan noin isossa asunnossa asumista, jos kerran Kelakaan ei siihen asumistukea myönnä.
 
Lähtökunnan sosiaalitoimisto on velvollinen auttamaan takuuvuokrassa. Eli jos haluat Tampereelle, joudut pyytämään takuuvuokran sen kaupungin sosiaalitoimistosta jossa nyt asut.

Ja tuo lähemmäs tonni on liikaa kahdelta että sosiaalitoimisto hyväksyisi. Arviolta tällä hetkellä yksin asuvan maksimivuokra on himpun päälle 500e (jokunen korotus on tullut sen jälkeen kun itse sossussa täällä treella jouduin asioimaan), eli kahdelta tuskin hyväksyvät yli 700 euroa. Suosittelen siis katsomaan ja hakemaan niitä asuntoja ihan näiltä vuokrataloyhtiöiltä.

Ja veikkaan että jos autosi on vähänkin arvokkaampi niin joudut siitä luopumaan jos toimeentulotukea haluat. Etenkin täällä Tampereella jossa oikeasti julkinen liikenne toimii. Tai vaikka auto jäisi sinulle, sen kulut jäävät sitten siitä perusosasta maksettavaksi. Ja 40e autopaikasta on todella paljon, ootko katsonut asuntoja vain jostain keskustasta?
 
teillä saa olla max. 60neliöö tai jos menee siitä yli korvataan vaan sen 60nelion osuus. Sossu ei korvaa autopaikkoja ollenkaan ja vuokrassakin on tietty e/m2 jota ei saa ylittää tai loput pitää maksaa ite. En tiä onko tuo sossujen itse päättämä vai joku lakisääteinen, sijainti kuitenkin vaikuttaa siihen
 
elämänhallinta
Multisillasta tai Hervannasta vain katsomaan kaupungin kämppiä. Siellä ne muutkin yh-ressukat asuu. Voitte vertailla kokemuksia ja vaihtaa isäpuoliehdokkaita. Onneksi olkoon ratkaisustasi ja hyvää loppuelämää !
 
dfkl
Voi jehna näitä. Eihän nyt mikään sosiaalitoimi ole velvollinen takaamaan sinulle luksusta. Kyllä saat itse tienata jos sellaista haluat. Kyllä kotona oleva yh ei voi vaatia mitä tahansa.
 
Sossu myöntää maksusitoumuksen vuokraan, mutta niitä eivät kaikki yksityiset huoli. VTS:lle (Tampereen vuokratalosäätiö) vain hakemusta, sitä kautta saat halvan asunnon ja VTS hyväksyy kyllä tuon sitoumuksen kaupungilta. Vuokra saa kahdelle ihmisille olla korkeintaan 620 euroa, ainakin näin meidän kohdalla Tampereella. Mä olen myös yh ja ennen lapsen tarhaan menoa ja mun töiden aloittamista meillä oli oikeus toimeentulotukeen ja asuttiin lähiössä pikku kaksiossa (n. 42 neliötä). Nyt vihdoin päästy muuttamaan lähemmäs keskustaa ja isompaan asuntoon, kun itse sai takuuvuokrat kasaan ja palkka juoksee ja saa isoa vuokraa maksettua.
 
"akka"
Tampereelta et saa asuntoa kuin yksityiseltä jos toiselta paikkakunnalta muutat.Tampere on yksi niistä kaupungeista jotka ei ota asukkaaksi valmiiksi sossutapauksia.Pitää olla näyttää mustaa valkoisella että on sieltä opiskelupaikka tai työpaikka ennenkuin asunto heltiää ilman yksityistä.
 
muris
Minulla on vuokra 700e ( 120m2/ 4henkilöä) ja sähkö mikä sisältää lämmityksen 400e/kk ja sossu kehottaa hakemaan spivamman hintaista asuntoa. Sossu puuttui vain sähkölaskun suuruuteen ei asunnon kokoon
 

Yhteistyössä