Vuoroviikkoasuminen ja kohtuuton päiväkotimatka

  • Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti
"Apua"
Hei!
Tilanne tämä: lapset asuvat vuoroviikoin isällään ja minulla. Minun luotani tarhamatkoihin menee 3-4h päivässä (ihan eri suuntaan missä työ) ja isän luota tarha on työmatkan varrella (kävelle 15 min, bussilla 5). Nyt vaadin isältä että tarhamatka kohtuullistetaan myös minulle, eli tarhan vaihto puoliväliin, lapset käy viikot tarhaa mun luota (tarhan vaihto) tai isältään. Mikään ei isälle kelpaa. Luotani lasten tarhapäivät venyvät matkoinrrn yli 12h:n mittaiseksi. Olisin valmis pitämään pojat pääosin, se ei käy koska tarhaa isä ei suostu vaihtamaan ja hän ei myöskään suostu pitämään lapsia kuin joka toinen viikko. MITÄ TEEN? En voi käydä töissä koska en ehdi toiselle puolelle kaupunkia seitsemään aamulla ja illat jää lyhyiksi. APUA!
 
"Tiina"
Miten tilanteesta tuli tällainen? Oliko lapset päiväkodissa kun erositte ja muuttosi jälkeen tilanteeksi tuli tämä?

Viihtyvätkö lapset päiväkodissa? Voitko sinä joustaa muuttamalla lähemmäs päiväkotia, jos siis mies on noin joustamaton. Joo, ymmärrän, että sinulla olisi oikeus vaikuttaa päiväkodin valintaan, mutta toivon, että näet asian yli ja teet lapsillesi parhaan ratkaisun.
 
gäk3jth
On se nyt perhana, että aikuiset ihmiset eivät saa tuollaista päätöstä keskenään tehtyä lapsen parhaaksi. Kyllä pitäisi joku ratkaisu löytyä. Kiva lapsellekin, että pyöritellään ja pompotellaan. Muuta lähemmäksi? Minusta kohtuutonta, että lapsi joutuu vielä tuossa tilanteessa muuttamaan tarhapaikkaakin. Siis aivan kohtuutonta!
 
"xXx"
Aika kamalaa se kyllä varmaan lapsille olisi jos vuoroviikoin vaihtuu niin koti kuin päiväkotikin :( Tuossa tilanteessa mä ajattelisin että jompi kumpi ottaa lapset pääasiallisesti ja toinen vanhemmista tapaa lapsia sitten viikonloppuisin/lomilla. Kamalaa tietysti sekin, mutta harvemmin sitä kai kivutonta eroa on.. Joka tapauksessahan kun lapset on isompia ja koulussa, on päätettävä kumman luona he sitten asuvat.
 
"vieras"
Siis anteeksi vaan ap mutta apua millaista elämää vaaditte lapsiltanne. Minusta ette todellakaan ajattele lastennne parasta. Kuulostaa tosi itsekkäältä hommalta - halusitte lapsia, halusitte erota, haluatte itsenäisyyttä itsellenne, haluatte työpaikkanne jne. Ja aina se oma nenä ekana ja sitten vasta mietitään miten ne lapset mahtuvat kuvioihin. Muuta kotia/työpaikkaa lähemmäs lasten hoitoa niin että lapset saavat pitää edes jotakin pysyvää ja muutumatonta elämässään.
 
"xXx"
Aijaa. Ite päiväkodissa töissä olleena olen hoitanut lapsia, joilla säännöllinen ns. varahoidon tarve. Esim. että 2 iltaa viikossa tarvitaan vuorohoitoa ja sen ajan ovat olleet toisessa päikyssä ja muutoin omassa vakkaripäikyssä. Eikä lapsista sitä mitenkään huomannut.
Niin, harvemmin ne siellä hoidossa sitä kiukuttelee. Kotona onkin sitten eri juttu, saati sitten mitä tunne-elämän puolella tapahtuu pitkässä juoksussa ja mitä aikuisiällä on nähtävissä. Sitä paitsi ne varahoidossa olevat kai harvemmin ovat siinä tilanteessa että asuvat milloin missäkin?
 
"Apua"
kysymys siis on siitä että isä ei suostu pitämään lapsia viikot kun ovat tarhassa eikä siihen että muuttaisivat minun luokseni viikoiksi. en voi vaihtaa asuntoa enkä työtä, ei niitä joka paikassa ole. itse olen koko erossaoloajan joustanut, ollut vaan töissä kun lapset ei ole luonani mutta: vuokra ja laskut on maksettava ja syödäkin pitää.
 
Se on aika kauhea ajatus lasten kannalta.
Kyllä, mutta välillä vetää aika vähille vaihtoehdot.

Meilläkin lapsi kävi kahta eri päiväkotia, koska tarvitsi ajoittaista iltahoitoa. Oltiin molemmat vuorotöissä, mutta ei saatu vuorohoitopäiväkodista paikkaa, koska iltahoidon tarve oli vain joka toinen viikko, eikä silloinkaan 5 päivää.

Lapsi meni aamupäivällä tavalliseen päiväkotiin, josta hänet sitten roudattiin kesken päivää iltahoitoon. Välillä veimme suoraan iltahoitoon.

Onneksi pomolta löytyi joustoa ja sain sitten tehdä vain aamuvuoroa, koska tuo oli aivan älytöntä. Joskin palkkapussissahan se sitten näkyi.

Saas nähdä kuinka meidän käy, kun puolen vuoden kuluttua alkaa samat työt ja nyt lapsia on kaksi. Roudataanko heitäkin keskellä päivää iltahoitoon, vai miten mahtaa käydä?
 
neltg
[QUOTE="vieras";26846374]Siis anteeksi vaan ap mutta apua millaista elämää vaaditte lapsiltanne. Minusta ette todellakaan ajattele lastennne parasta. Kuulostaa tosi itsekkäältä hommalta - halusitte lapsia, halusitte erota, haluatte itsenäisyyttä itsellenne, haluatte työpaikkanne jne. Ja aina se oma nenä ekana ja sitten vasta mietitään miten ne lapset mahtuvat kuvioihin. Muuta kotia/työpaikkaa lähemmäs lasten hoitoa niin että lapset saavat pitää edes jotakin pysyvää ja muutumatonta elämässään.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Tästäkin aloituksesta taas paistoi se läpi, että mies on joustamaton. Joo, mutta sitten kuitenkin ap vaatii uutta hoitopaikkaa lapsille. Eli taas muutosta elämään. Ei noin. Kahden aikuisen ihmisen pitää pystyä ajattelemaan asiat lapsen parhaaksi. Se on edes se tuttu päivähoitopaikka. Ap voi muuttaa, tai miettiä työkuviot.
 
Aijaa. Ite päiväkodissa töissä olleena olen hoitanut lapsia, joilla säännöllinen ns. varahoidon tarve. Esim. että 2 iltaa viikossa tarvitaan vuorohoitoa ja sen ajan ovat olleet toisessa päikyssä ja muutoin omassa vakkaripäikyssä. Eikä lapsista sitä mitenkään huomannut.
No meillä kyllä huomasi. Ei todellakaan ollut toimiva ratkaisu. Toki hirmu kiva kuulla jos jollakulla toimii, mutta meillä ei toiminut.
 
Aijaa. Ite päiväkodissa töissä olleena olen hoitanut lapsia, joilla säännöllinen ns. varahoidon tarve. Esim. että 2 iltaa viikossa tarvitaan vuorohoitoa ja sen ajan ovat olleet toisessa päikyssä ja muutoin omassa vakkaripäikyssä. Eikä lapsista sitä mitenkään huomannut.
Oon käsittänyt, että joissain tapauksissa päiväkotikin voi vaihtua vuoroviikoin. Se kodin vaihtaminen on lapselle jo tarpeeksi rankkaa, saati sitten siihen päälle vielä pk:n vaihtaminen viikoittain. Siinä kärsii kaverisuhteet ja sopeutuminen aika paljon, kun mihinkään ei voi asettua pysyvästi. Seuraavaksi olisi sitten edessä koulun vaihtaminen joka toinen viikko. Mun mielestä vuoroviikkosysteemi ei toimi missään nimessä etenkään silloin, jos päiväkoti/koulu ei pysy samana. Edellyttää riittävän lyhyttä välimatkaa vanhempien välillä.
 
  • Tykkää
Reactions: as if
"xXx"
[QUOTE="Apua";26846405]kysymys siis on siitä että isä ei suostu pitämään lapsia viikot kun ovat tarhassa eikä siihen että muuttaisivat minun luokseni viikoiksi. en voi vaihtaa asuntoa enkä työtä, ei niitä joka paikassa ole. itse olen koko erossaoloajan joustanut, ollut vaan töissä kun lapset ei ole luonani mutta: vuokra ja laskut on maksettava ja syödäkin pitää.[/QUOTE]

Eli sitten lastenvalvojalle aika että pääsette sopuun.
 
fthht
[QUOTE="Apua";26846405]kysymys siis on siitä että isä ei suostu pitämään lapsia viikot kun ovat tarhassa eikä siihen että muuttaisivat minun luokseni viikoiksi. en voi vaihtaa asuntoa enkä työtä, ei niitä joka paikassa ole. itse olen koko erossaoloajan joustanut, ollut vaan töissä kun lapset ei ole luonani mutta: vuokra ja laskut on maksettava ja syödäkin pitää.[/QUOTE]

Lapset siis voivat aivan hyvin vaihtaa kuitenkin päiväkotia? Kyllä asuntoja on.
 
Oon käsittänyt, että joissain tapauksissa päiväkotikin voi vaihtua vuoroviikoin. Se kodin vaihtaminen on lapselle jo tarpeeksi rankkaa, saati sitten siihen päälle vielä pk:n vaihtaminen viikoittain. Siinä kärsii kaverisuhteet ja sopeutuminen aika paljon, kun mihinkään ei voi asettua pysyvästi. Seuraavaksi olisi sitten edessä koulun vaihtaminen joka toinen viikko. Mun mielestä vuoroviikkosysteemi ei toimi missään nimessä etenkään silloin, jos päiväkoti/koulu ei pysy samana. Edellyttää riittävän lyhyttä välimatkaa vanhempien välillä.
Tässäpä tämä tiivistetysti ja osuvasti.

Lapsi ei koskaan oppinut vuoropäiväkodin työntekijöiden nimiä, koska kävi siellä niin epäsäännöllisesti. Eikä muistanut, kuin muutaman lapsenkin nimen, mutta koska vuorohoidossa lapsetkin ovat epäsäännöllisiä aikoja, ei lapsi saanut sieltä yhtään kunnon kaveria, kun tuntui että joka kerta oli aivan eri lapset hoidossa.

Ja tämä hankaloitti myös sopeutumista sinne pysyvämpään päiväkotiin.
 
"Apua"
Haluaisin nähdä kuinka moni olisi valmis samaan, kuljettamaan lapsia 3 tuntia päivässä tarhaan. Ja Helsingin kaupungilta otetaan asunto mistä saadaan,ei ole varaa muuhun.
 

Yhteistyössä