Vuosi seksiä, ei tuloksia, pääsenkö hoitoon?

Olen sairastanut klamydian. Ensimmäinen positiivinen tulos tuli viisi vuotta sitten. Sain lääkityksen, mutta en mennyt tyhmänä kontrolliin, vaivat tulivat takaisin ja reilu vuosi sitten se hoidettiin lopullisesti pois. Pahimmassa tapauksessa minulla on kytenyt klamydia siis yli kolme vuotta, josta en voi olla varma. Olen ollut koko ajan saman miehen kanssa.

Olin kauhuissani. Jätin ehkäisyn pois ja olemme nyt harrastaneet seksiä säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta kuitenkin yli vuoden ajan. Mitään ei ole tapahtunut. Ymmärrän että tämä on väärä tapa ottaa selvää voinko saada lapsia vai en, koska emme varsinaisesti YRITÄ saada lapsia, mutta ei haittaisi jos tällainen "vahinko" sattuisi tapahtumaan.. Älkää tuomitko tätä suoraan, olen vain epätoivoinen koska ei ole varaa mennä yksityiselle tutkimuksiin ja jostain luin että vasta vuoden yrittämisen jälkeen pääsee kunnalliseen tutkimukseen.

Pääsenkö siis kunnalliseen hoitoon tarkistamaan asian vaikka emme varsinaisesti yritä lasta? Vai vaaditaanko että sen jälkeen on mentävä lapsettomuushoitoihin suoralta kädeltä? Haluan vain saada mielenrauhan, oli tulos sitten mikä tahansa. Jos kaikki onkin kunnossa, en silti haluaisi vielä aloittaa kalliita lapsettomuushoitoja, koska lapsen aika voisi kuitenkin olla hieman myöhemmin... Pääsisinkö siis näillä perusteilla tutkimuksiin? Miten se tapahtuu ja mitä sen jälkeen?

Tuntuu kauhealta, stressaan asiasta jatkuvasti ja mietin sitä päivittäin. Joka kerta kun kuukautiset alkavat, tunnen pienen kiven rinnassa kasvavan entistä isommaksi.
 
Haluaisin tietää voinko saada lapsia vai en, jotta voin jatkaa elämääni. Parisuhteemme on valumassa sormien välistä koska tämä aiheuttaa niin paljon stressiä että seksin ajatteleminenkin tuottaa tuskaa.

Luulen, jos tutkimustulos on että hoidoilla on lapsi mahdollista saada, haluamme aloittaa kuitenkin hoidot... Perhe on kuitenkin suurin haave elämässäni. Mutta samalla nämä vaikeudet laittavat miettimään tuleeko minusta kuitenkaan hyvä äiti.
 
Ei kai lääkärit voi luvata, että "hoidoilla on mahdollista lapsi saada"... munanjohtimien aukiolo ja ovuloiminen voidaan tietysti tutkia, mutta eipä se vielä takaa lasta.

Kunnallisella puolella pääsee tutkimuksiin tuon vuoden yrittämisen jälkeen, mikäli terveyskeskuslääkäri katsoo, että olette tutkimuksia vailla, mutta kyllä siellä ainakin meidän kohdalla lähdettiin "suoraan asiaan" eli yrittämään saada minua raskaaksi.
 
Mielestäni voit hyvinkin hakeutua tutkimuksiin koska olette olleet ehkäisyttä vuoden. Julkisella voidaan asia tutkia mutta jatko hoidoista on itse päätettävissä eikä niihin ole mikään pakko heti ryhtyä jollei ole valmis. Tietenkään kukaan ei voi tässä vaiheessa tietää onko sinulla jokin jatkuvasti paheneva tila (esim. endometrioosi) mutta jos kohdallasi olisi kyse esim. "vain" tukkeutuneista munajohtimista niin silloinhan tilanne on vain se mikä on, ja ainoa vaihtoehto raskauden yritykseen olisi ivf-hoidot. Tuo endometrioosi on ainakin sellainen että se ei useinkaan näy niissä tavallisissa rutiinitutkimuksissa, vaan varmuus saadaan vasta tähystysleikkauksessa. Jollei mitään kummallisia oireita ole (kipuja, välivuotoja tms.) niin en uskoisi sinulla tätä olevan.
Ymmärrän hyvin että epätietoisuus on kuluttavampaa kuin jos tietäisi selkeän syyn miksei raskaus ala ja mitä sille voitaisi tehdä :hug:
 
Kyllä se mielenrauhakin on tärkeä asia. Kannattaisi varmaan hakeutua ihan tavallisen gynen juttusille ensin ja kysellä millaisia tutkimuksia sinulle tässä vaiheessa voitaisiin tehdä ja miettiä sitten rauhassa että lähdettekö tosi toimiin samalta seisomalta vai odotatteko vielä. Se voisi selkiyttää ajatuksianne ja tavoitteitanne ja rauhoittaa turhista huolista sitä myöten.

Kysyt täällä oikeastaan juuri niitä asioita, joista sinun kannattaisi jutella lääkärin kanssa.
 
Kohdallasi ei ole "mitään tekemistä lapsettomuuden kanssa" siinä määrin että haluat vain arvion taudin aiheuttamista tuhoista. Luulenpa että saat ajan tällaiseen tutkimukseen paljon nopeammin kuin mitä lapsettomuus puolelle mentäessä, sillä sinä et sido resursseja sen kummemmin vaan sinulle varataan yksittäinen tutkimus.

On ne johtimet ehjät, auki tai tukossa, niin tieto antaa mahdollisuuden alkaa miettimään tulevaisuutta ja tästä syystä mene ihmeessä. Yksityisellä puolella pääset tähän tutkimukseen kaupungista ja klinikoista riippuen varmasti jos seuraavassa kierrossa (tekevät mieluiten tiettyinä kiertopäivinä) ja terveyskeskuksen kauttakaan en usko että montaa kuukautta menisi.
 
Mutta eihän se aukiolotutkimus riitä, kun vikaa voi olla muuallakin. Jos on vuosi menty ehkäisyttä, vaikka ei varsinaisesti yrittämällä ole yritettykään, niin kyllä sillä julkiselle puolelle tutkimuksiin jo pääsee. Hoitojen aikatauluja voi kyllä itse lykätä, jos niihin ei vielä ole valmis. Meillä meni julkisella puolella ensimmäisestä lääkärikäynnistä tasan vuosi ensimmäiseen hoitoon, jossain muualla voi toki päästä nopeampaankin.
 
Niin mutta jos kysyjää pelottaa lähinnä klamydian tapa tukkia munajohtimet niin sen saa tutkittua kun he eivät sitä lastakaan vielä niin hinkua?? B) Kuten tuolla muutkin sanoo niin ei se pelkkä tuubien auki olo vielä autuaaksi tee ja lapsihaaveita kruunaa, mutta saapa mielenrauhan siitä "itseaiheutetusta" mahdollisesta viasta joka EI OLE välttämättä edes taudin aiheuttama vaan voi tukossa olla muistakin syistä.

Tsemppiä ja mielenrauhaa... Stressaa sitten lisää kun aika on :) Kyllä kunnalliselle puolelle pääsee kun vaan osaa asian oikein esittää.
 
Ehdottomasti kannattaa mennä tutkimuksiin että saat mielenrauhan. Sen jälkeen voi ihan rauhassa miettiä haluaako hoitoja vaiko ei, ja jos haluaa niin milloin.
Ei ehkä kannata kovin suoraan kertoa julkisella että ette yritä/halua lasta (etenkin jos pääkaupunkiseudulla asutte, täällä on hirveä ruuhka julkisiin lapsettomuustutkimuksiin ja hoitoihin), vaan olla niin kuin olisitte jo vuoden ajan toivoneet raskautta. Kun tutkimukset on tehty, voit hyvin sanoa että odottelette hoitojen aloittamisen kanssa vielä vaikka vuoden tai pari. Uskon että sinua voidaan auttaa, hoitoja on niin monenlaisia!
 

Yhteistyössä