Vuosia hoitamaton keliakia, voiko enää toivoakaan raskautta

  • Viestiketjun aloittaja Uusi keliaakikko(ko)
  • Ensimmäinen viesti
Uusi keliaakikko(ko)
Olen yrittänyt mieheni kanssa tulla raskaaksi 9kk. Kertaakaan ei ole tullut edes haamua raskaustestiin, ei mitään toivoakaan että olisi ollut edes aluillaan.

Kaiken muun lisäksi vatsa on ollut erittäin v...mäinen ja jatkuvat vatsavaivat ovat kuuluneet elämääni jo vuosien ajan, samaten alhainen hemoglobiini.

Tuossa sitten erään lääkärikäynnin jälkeen päätin puolihuvikseen tehdä keliakiatestin Biocard Celiac - kotitestillä (tehdään siis kotona verestä, mitataan veren vasta-aineita). Järkytykseksi tulos oli positiivinen, testiviiva muodostui heti samaa aikaan kontrolliviivan kanssa (muistuttaa siis hyvin paljon raskaustestiä, yksi viiva= nega, kaksi viivaa= positiivinen) ja tuli lähes samanvahvuiseksi kontrollin kanssa.

Tässä sitä nyt sitten odotellaan lääkäriaikaa, jonka sain vasta puolentoista viikon päähän.

Nyt vain mielessä jyskyttää, että tekeekö tämä lopun raskaushaaveille.
Hoitamattomana keliakia tutkitusti aiheuttaa hedelmällisyysongelmia, mutta yleensä korjaantuvat hoidon aloitettua. Mutta mitenkäs sitten minä, joka olen sitten ilmeisesti sairastanut jo vuosikaupalla tietämättäni, mahdollisesti ihan lapsesta asti. Kaikki kuukautiset ja ovikset kuitenkin ovat jostain syystä tulleet säännöllisesti, joskin ovis vajaavaisena.

Onko siis kenelläkään omakohtaisia kokemuksia? Lääkäriin on vielä aikaa, ja mieltä piinaa, niin olisi hyvä kuulla muilta samaa kokeneilta, että kuinka on käynyt.
 
Hei!

Keliakiasta ei ole kokemusta, mutta minulla on toinen autoimmuunisairaus, joka oli useamman vuoden hoitamaton nuoruudessa. Parhaillaan lapsettomuustutkimukset käynnissä, joten tuloksesta en voi vielä sanoa. Toivottavasti meille molemmille käy parhain päin :)
 
Viimeksi muokattu:
Sariky
Hei! Minulla on myös keliakia ja käsittääkseni se voi aiheuttaa lapsettomuutta vain arvojen ollessa koholla, koska se rasittaa elimistöä ja pitää tulehdusarvoja koholla. Rasituksen takia kaikki eivät tule raskaaksi. Arvojen laskiessa normaalitasolle (hyvin yksilöllistä koska tämä on) kehon ylimääräinen kuormitus loppuu. Minulla diagnoosi tuli 2004 ja muutama vuosi sen jälkeen arvot laskivat normaalitasolle. En siihen aikaan kyllä yrittänytkään tulla raskaaksi. Olen puhunut hedelmöityksiä tekevän lääkärin kanssa ja hän ei nähnyt raskaudelle mitään estettä keliakian takia, kun olen ollut tarkalla gluteenittomalla ruokavaliolla ja arvot ovat olleet normaalit jo vuosia. Toivottavasti tulet pian raskaaksi ja oireesi vähenevät ruokavalion muutoksen myötä
 
"Inde"
Minulla oli keliakia hoitamattomana vuosia ja se todettiin vasta lapsettomuushoidoissa. Minulle lääkäri sanoi että ei vaikuta lapsen saantiin hoidettuna. Itse olen yrittänyt lasta nyt about 3vuotta, tuloksetta. Tosin minulla on todettu myös pco. Toivottavasti sinulla ap auttaa ruokavalion muutos ja vauvahaaveesi toteutuu. Pidän peukkuja ;)
 
Uusi keliaakikko
Olinkin jo unohtanut koko ketjun. Juttuhan sitten meni niin, että tähystyksellä todettiin keliakia. Nyt olen ollut heinäkuusta asi gluteenittomalla (melkein siis jo viisi kuukautta).
Eipä juuri muuta muutosta, kuin että hb:t ovat nousseet noin satasesta sataankahteenkymmeneen ja kierto on alkanut heittelehtiä.
Ennen gluteenitonta ehti venähtää 30 päivästä 35 päivään. Gluteenittoman jälkeen lyheni 31 päivään ja nyt sitten päättikin venähtää taas 44 päivään -.-

Mites muilla keliaakikoilla? Satutteko muistamaan, että tuliko paranemisvaiheessa tällaisia heittelyjä?
 
valekeliaakikko
Minulla ei ole diagnosoitavissa olevaa keliakiaa, mutta gluteenin aiheuttama tulehdus on tuhonnut kilpirauhasta ja ilman lääkitystä voi tulla ruokavaliosta huolimatta km.
 
Toivoa on!!! Keliakia diagnoosin sain helmikuussa 2010, vaikka koko ikäni olen ollut "kitukasvuinen" ja aneeminen, keliakiaa ei ole vain osattu aiemmin epäillä. Odotan nyt siis toista lastamme, ensimmäisen saamisesta on tosin mennyt kohta 13 vuotta ja arvelin etten enää lapsia saakkaan juuri keliakiasta johtuen. Tälle vuodelle vielä olisi perheenlisäystä luvassa.
Hb mulla on aina ollut matala, heiman päälle 100, mutta raskausaikana noussut n. 126. Mulla menkat tuli liiankin tiuhaan tahtiin, 3 viikon kierrolla, joten ovulaation kanssa oli haastetta. Tämä raskaus lähti alulle ihan luomusti ja yllätti koko perheen positiivisesti :D
Toivottavasti vauvatoiveenne toteutuu!
 
valekeliaakikko
Jännä. Multa tosin tutkittiin samaan syssyyn kilpparit, diabetekset jne. ettei tule lisäyllätyksiä. Ne sentään olivat kaikki puhtaat.
Niin olivat minullakin ja edelleen ovat. Jos on otettu pelkkä TSH ja T4v, niin kilpirauhasessa voi silti olla paljonkin vikaa. En nyt sano, että sinulla on, mutta minäkin luulin, ettei kilpirauhasessa ole ongelmaa, koska nuo standarditestit näyttivät kerta toisensa jälkeen hyvältä vuosien ajan ennen mitään raskautumisyrityksiä. Kävikin ilmi, ettei niissä näy kuin aivan helposti diagnosoitavat kilpirauhasongelmat eivätkä edes ne yleisimmät kilpirauhassairaudet!
 
Uusi keliaakikko
Näin se on sitten vuosi mennyt keliaakikkona ja gluteenittomalla, raskaana ole vieläkään. Puolivuotiskontrollissa veriarvot eivät olleet vielä normalisoituneet, mutta "suunta on oikea" oli lääkärin kommentti.

Parin viikon päästä on aika lapsettomuuslääkärille, päätettiin nyt yksityisellä käydä tarkistuttamassa, ettei vika olisi jossain muussakin. Alkaa vaan suoraan sanoen vituttaa kun ei tiedä mistään mitään ja tietoa ei saa. Löytyy vain ikivanhoja keskusteluita, joissa porukka kehuu olleensa diagnoosin jälkeen minuutin gluteenittomalla ja tulleet heti raskaaksi ja saaneet kerralla vitoset..
 

Yhteistyössä