WAB+ 16

  • Viestiketjun aloittaja *Hena*79
  • Ensimmäinen viesti
*Hena*79
Pp täällä sekoilee, liekö on liian vahvat silmätipat... Mutta kiitokset vaan onnitteluista!

Neuvolassa taas käyty:
Verenpaineet 139/91, pissa puhdas (jee!!), paino noussut takaisin ja tullut lisää 300 gr (mullahan viime viikolla oli paino pudonnut), Sf 37.
Täti jäi vähän miettimään tuota painonnousua ja verenpaineita, kävi kysäisemässä lääkäriltä että pitäisikö lähettää Kättärille. Päättivät kuitenkin seurata neuvolassa, sain uuden ajan jo ensi viikon maanantaiksi. Toisaalta tädin mielestä maha vaikuttaa jo "kypsältä", ja sanoikin että vauva voi syntyä ihan milloin vaan.

Viime yön vietin supistellen. Alkoi yhden aikaan yöllä ja heräilin vielä neljän aikaan koviin supistuksiin. Koko alapää tuntuu olevan ihan hellänä ja kipeänä. Mutta aamuun mennessä supparit taas loppui.

Taidan taas menna torkkumaan, kun jäi tuo viime yö niin rikkonaiseksi.

Hena rv 39+1
 
riikkaa.
LISTA
Synnyttäneet:
26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm

Odottajat:
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, vm85, ensimmäinen
18.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen
11.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04)
21.5.07 Syysmarja, vm80, ensimmäinen (km 6/06)
26.5.07 Pikkutiikeri, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Peppi, vm80, ensimmäinen
23.7.07 Limee, vm82, ensimmäinen
30.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen
19.8.07 Meirami vm82, ensimmäinen
11.9.07 Piparminttu-Pipsa, vm83, ensimmäinen
6.10.07 Lumi81, vm81, toinen (miehelle ensimmäinen)
20.10.07 Sunni, -79, ensimmäinen
11.11.07 Riikka, vm78, ensimmäinen
 
riikkaa.
Päivää!

Terveisiä muuttokaaoksen keskeltä. Vapaaehtoiset tavaroiden järjestelijät voivat ilmoittautua minulle... Eilen kannettiin kamat sisälle, ja nyt pitäisi vielä jaksaa purkaakin ne. Huh huh. itse muutto meni tosi hyvin, kyllä kannatti maksaa muuttofirmalle.

Lisäsin itseni listalle, koska ne tuhrut loppuivat tässä pari päivää sitten. En tiedä mitä se oli, mutta tuskin mitään vaarallista. "Kunnollisia" oireita ei taida vieläkään olla. Aamupalaa joutuu nieleskelemään aika tavalla, ja lämmintä ruokaa ei pysty syömään kuin vähän kerrallaan. Iltaisin paleltaa (voi toki johtua siitä, että täällä uudessa asunnossa on tosi kylmä). Tällä viikolla olen herännyt joka aamu klo 6 pirteänä kuin peipponen, enkä ole saanut unta sen jälkeen. Harmi, ettei sitä pirteyttä kestä kovin montaa tuntia. =)

Meiramille onnittelut siviilisäädyn vaihtamisesta! Kuulosti oikein ihanilta teidän häät, vaikka osa vieraista liukenikin paikalta. Ja onnea myös Henalle, vaikka kehtasitkin mennä naimisiin salaa meiltä. =)

PP, miten pitkään hiihdit kilpaa? Tai siis minkä ikäisenä lopetit? Hiihditkö pertsaa vai vapaata? Lapissa kun oltiin, se oma meno oli tosi tuskaista. Mies kuvasi kameralla ihan pienen pätkän, ja siinä näkyy miten toinen käsi huitelee ihan omia ratojaan, ja toinen jää aivan liian eteen. Voisi touhu hieman helpottua, jos korjaisi edes pahimmat tekniikkavirheet. =)

On tämä raskaus vaan kummallinen asia. Vasta viime päivinä on ollut aikaa ajatella sitä oikein kunnolla, ja nyt sen alkaa ehkä vähitellen sisäistämään... Meille tulee vauva! =)

Tsempitysterkut teille kaikille!

Riikka 6+4
 
Piparminttu-Pipsa.
Täällä taas... Tuntuu, ettei aika kulu ollenkaan kun odotan miestä kotiin saapuvaksi...

Riikka, tosi ihana juttu että ne tuhrut loppui ja uskallat jo iloita raskaudesta! :) Muutot on aika rankkoja kokemuksia, mut hei, tosi hyvä ettei teidän tarvitse tehdä sitä rumbaa esim. lähellä synnytystä vaan voit loikoilla uudessa asunnossa ja ottaa rennosti. :) Lopetin kilpaa hiihtämisen lukion 2.luokan jälkeen, kun alkoi tuntua siltä, et touhu meni liian totiseksi. Ja huomasin, ettei musta ole huipulle. Niin ja tuleva abivuosi tuntui tärkeämmältä... Hiihdin molempia eli pertsaa ja vapaata. Kisoissa parempi oli yleensä vapaa. Nyt tykkään enemmän pertsasta, kun se on jotenkin rauhallisempaa ja rytmisempää. :)

Hena, mun silmätipat saattaa hyvinkin olla syynä sekoiluun! ;) En nimittäin saa laitettua niitä kunnolla yksin ja tuntuu, et niitä hulahtaa aina yksi ylimääräinen tai sit koko annos menee poskelle...



 
Pikkutiikeri80
PP:lle Clarinsin raskausarpi-öljystä... Tuote nimeltään siis "Huile tonic" ja löytyy ainakin Stockmannilta ja Sokokselta. Aika kiitettävän hintaista tavaraa on, maksaa muistaakseni edellämainituissa kaupoissa n. 46 euroa, mutta itse olen pyytänyt miestä raahaamaan tököttiä laivalta kun on ollut opiskelijaristeilyllä tms., siellä maksaa muistaakseni 33,50e, siis Siljan laivoilla. Siltikin, nyt vasta toinen pullo menossa (100ml) ja luulen että riittää loppuun asti. Oon käyttänyt toisinaan myös ihan natusanin vauvaöljyä samaan tarkoitukseen, mä kun oon hiukan tuhlailevainen noiden rasvojen ja muiden käytössä... Öljy siis levitetään kostealle iholle ja jos pystyy ja kykenee niin huuhtelee ihon viileähköllä vedellä. Itse oon yrittänyt orjallisesti noudattaa tätä ohjetta, ei jää ihokaan kovin tahmaiseksi. Mut tykännyt oon kovasti!! Jotenkin tuntuu että öljy kosteuttaa paremmin kuin voiteet, vanhana atoopikkona kun on tullut testattua kaikenmaailman rasvoja...
 
Helmiina
Nyt pelkästään (.), kun ei riitä ajatusta kommentteihin... Eli...

Vietin tämän aamun äitiyspolilla ja huomenna marssitaankin sitten heti aamusta synnytyssaliin... Ei kuitenkaan vielä (onneksi) synnyttämään! ;) Eilen aamulla neuvolalääkärissä selvisi, että tyyppi majaileekin masussa pää ylöspäin! Koko ajan tähän asti aina neuvolakorttiin on laitettu rt. Tälläkin kertaa lääkäri ensin sanoi, että hienosti oikein päin täällä ollaan. Sitten sisäkautta tunnustellessa alkoi kuitenkin miettimään ja koska aikaa oli, niin marssittiin toiselle puolelle rakennusta ultraan ja niinhän siinä kävi. Se osa, mitä aina oli sanottu takapuoleksi olikin pää! Ja minä kun olen neuvolassa terveydenhoitajalta kahdella viime kerralla kysynyt, miksi liikkeitä ei tunnu ylävatsalla! Ja kummallakin kerralla se vain sivuutettiin! Onneksi lääkäri ei luottanut tällä kertaa itseensä ja pelkkään käsikopelointiin. Sain siis polille jo täksi aamuksi ajan ja ulkokäännösyrityskin piti olla jo tänään, mutta synnytyssalissa oli ruuhkaa, joten se siirtyi huomiselle. Ihan avoimin mielin menen käännösyritykseen, vaikka olenkin kuullut, että ne ei välttämättä onnistu. Jos on pienikin mahdollisuus normaaliin synnytykseen, niin sen kyllä haluan käyttää. Jos ulkokäännös ei onnistu, niin huomenna varataan sitten sektioaika, jos niin haluan. Ainakin nyt tuntuu siltä, etten halua esikoista puskea perätilassa... Painoarvio oli kylläkin tällä hetkellä 2,3-2,4 kiloa (rv 36+1), joten hyvin isoa vauvaa ei ole tulossa, itse asiassa alakäyrällä mennään. Lääkäri sanoikin, että olisi hyvät mahdollisuudet alatiesynnytykseen, jos vain lantiokuvissa ei näy mitään hälyttävää. Jos sektioon päädytään, se tulee tapahtumaan rv 38-39 eli ainoa hyvä puoli on se, ettei yliajalle mennä. Mutta vielä on siis toivoa, että käännös onnistuu tai tyyppi päättääkin kääntyä itse...

Helmiina ja tiukasti pyllyllään istuva Natiainen 36+1
 
*Hena*79
Hui kun Helmiinan natiainen säikyttelee! Onhan noita kuultu, että on luultu vauvan olevan raivotarjonnassa mutta onkin sitten perätilassa. Mutta kummaa etteivät ole neuvolassa reagoineet sinun kysymyksiin potkuista ylävatsassa. Minulta neuvolan täti on useampaan kertaan kysynyt, että missä kohti potkut tuntuvat. Ja tosiaan, potkut tuntuvat kylkiluiden alla, ja etenkin nyt loppuvaiheessa tuossa vasemmassa kyljessä, vähän kylkiluista alaspäin.
No, toivottavasti kääntäminen onnistuu. Itsekin olen ollut sitä mieltä, että jos olisi peppu edellä tulossa niin haluaisin sektion. Eli super tsempit huomis aamulle!!!

Kivaa kuulla Riikastakin, iiiih itsekin jo ajattelen tulevaa muuttoamme.. Saa nähdä miten käy vauvan kanssa. Mutta tosiaan, onneksi ei muuteta kauaksi. Toivottavasti vältyt alun pahoinvoinneilta, tässä ketjussa on useaan kertaan jo todistettu miten kurjaa se on.

Ihanaa että Pp saa tänään miehensä kotiin. On se vaan niin kivaa kun on kaksi. Kyllä tässä itsekin olen ikävöinyt miestäni, mutta aina muistutan itseäni, että tämä on kuitenkin vain väliaikaista. Ensi vuonna kaikki on jo toisin.

Juttelin tuossa erään ystäväni kanssa joka pari vuotta sitten synnytti esikoisensa. Hänelläkin tuli raskausarpia ihan kiitettävästi. Hän oli raskauden jälkeen hankkinut jotain voidetta joka häivyttää raskausarpia, ja se oli todella toiminut! Hän lupasi selvittää tuotteen nimen, ei nyt juuri muistanut. Sitä täytyy kyllä hankkia ainakin kokeeksi.

Auts, alapää on edelleen kipeänä, ei oikein kärsi istua kauempaa, joten illanjatkoja!
 
-Viivi-
Ohhoh, Helmiinallahan olikin neuvolakäynti täynnä ylläreitä!!! Onneksi asianlaita selvisi kuitenkin nyt, eikä vasta ponnistusvaiheessa!!! Huh! Tsemppiä huomiselle, toivotaan että Natiainen suostuu pyörähtämään ympäri! =) Miten muuten se kääntäminen tehdään?

Meiramille paljon onnea Rouvittumisesta! =) Hyvä että päivä oli hieno ja ihana, puhumattakaan hääyöstä! Kylpylähemmottelupäivä kuulosti myös ihanalta! Älä välitä siitä, että osa porukasta häipyi ennen aikojaan! Itsepä jäivät paljosta paitsi.

Hyvä Riikka, kun listauduit! =) Ihanaa, että tuhrut häipyivät kiusaamasta! Ja hienoa että muutto on nyt onnellisesti takana! Mä olen kyllä aika innokas kaappien järjestelijä... mihinkäs päin te muutittekaan!? ;c)

Henan supparit kuulostaa aina vaan lupaavammilta!!! bd bd bd Jatka vaan sitä kevätsiivousta! =)

Kiva kuulla Pikkutiikeristäkin! Toivottavasti saikku rauhoittaa supistukset pois! =)

Syysmarjalle leppoisia äippäloman odottelupäiviä saikulla!

Sitten vähän omaa napaa: Tänään oli pitkästä aikaa neuvola.
Lähtöpainoon tullut +2kg
Hb 118 (Ei kuitenkaan vielä määrännyt rautakuurille!)
Verenpaine 85/125 (Jännitti vähän edessä oleva verikoe...)
Mulla siis miinus-veriryhmä, pitää katsoa ne vasta-aineet
Sf-mitta otettiin ekan kerran: 20cm (yläkäyrällä)
Pissa puhdas.
Sain todistuksen raskauden kestosta ja Kelan paperit pähkättäviksi.

Nyt mä muuten tein sen! Ostin tänään ihka-ensimmäiset vaatteet Naperolle! Huh. Olin ihanassa liikkeessä etsimäs itelleni äippähousuja, mutta kun en löytänyt niin päätin ostaa Naperolle!

Nyt pitää rientää, palataan taas!

Viivi ja Napero, rv 21+3
 
Minttu 38+5
Hena tuu ihmeessä kertomaan sitten mikä se voiteen nimi oli, kun mulla näitä arpia riittää...

Helmiinalle suuret tsempitykset että vauva kääntyisi!

Riikka, kiva kun tulit listoille! :)

Viiville onnittelut ekoista vauvanvaatteista, ne on niin ihania!

Minttu 38+5
 
Syysmarja
Huomenta naikkoset pyöreät ja ihanaiset!! =)

Ekana perjantaina, jees! *tanssahtelee varovaisesti massua pidellen*

Helmiinan Natiainen on sitten oikein kunnolla "pelästyttänyt" äitykön neuvolassa, hui! Onneksi lääkäri ei luottanut itseensä vaan passitti sut ultraan, jossa asia selvisi. Toivottavasti tämänpäiväinen käännösyritys onnistuu, ja Natiainen olisi oikeassa asennossa tulossa ulos maailmaan! Tsemppiä!

Mites Lumin ultra?!?!?!?

Henan ja Mintun ajat sen kuin lähenee, huh huh! Nyt onkin sitten joka päivä jännättävä, ollaanko käyty linjoilla vai joko sitä ollaan synnärillä?!?!?!? =) Tsempit molemmille tulevaan koitokseen, ja ihanaa, kohta saadaan lisää WAB-vauvoja! =) Sitten meille kertomaan heti kertomusta, jahka kotiudutte!

Hena: mitä ihmettä, sitä ollaan rouviinnuttu, eikä meille ole kerrottu mitään!!! *toruu Pp:n tavoin suu mutrussa* NO, onnea kuitenkin hirmu paljon!!!!!
Mites meidän ketjulaiset muuten, ollaanko sitä susipareja vaiko ihan papin aamen saatu tähän "touhuun"?!?! ;-)
Mehän oltiin naimisissa, kertauksen vuoksi.

Kiva Riikka, että tuhruilut loppui, ja kiva että "uskaltauduit" listalle mukaan! Nyt sitten rauhallisin mielin odottelet ensimmäistä ultraa ja neuvolaa ja ja ja ja ja .... kyllä sitä odottelua tässä raskauden aikana on moniakin :)

Saikulla siis ollaan, töistä on jo 3 (!!!) kertaa soitettu ihan panikiissa -olen siis korvaamaton =)
Omassa olossa ei moitittavaa, huomaa heti kun ei ole tarvinnut autolla ajaa/istua toimistolla 8 h, että ei ole supistellut eikä ole selkäkään kipeä. Eilen istuin kyllä autossa -oli pakollisia menoja -about tunnin verran, ja kyllä sen jälkeen olikin sitten selkä kipeä, en päässyt mihinkään. *huoh* että kyllä se saikku taisi ihan oikeaan aikaan tulla :) enkä ota mitään stressiä asiasta enää, 3 viikon päästä alkaa virallisestikin ä-loma, joten mitä sitä enää suremaan =)

Hyvä Hena, että pissa oli puhdas tällä kertaa, ettei tarvi sitten terv.keskuksessa hyppiä koko aikaa...vaikka kohtahan teillä jo nyytti kuitenkin kainalossa on, joten ei huolta! =)

Huuh, päässä ei oikein liiku mitään, joten taidanpa mennä takaisin sohvalle makoilemaan =)

Syysmarja rv 31+4
 
*Hena*79
JEEE perjantai-tanssit!!!!!

Eilisen pidin lepopäivää siivoamisesta, mutta tänään on taas tarkoituksena jatkaa. Tavoitteena pestä loput ikkunat. Ei pidä kuitenkaan liikaa innostua, ettei satuta itseään. Viime yön sain nukuttua kohtalaisen hyvin. Pari kertaa heräsin kivun tunteeseen alavatsassa sekä julmaan vihlaisuus alapäässä. Eli kyllä siellä jotain tapahtuu.. Olisipas kivaa jos nyt viikonloppuna pääsisi jo synnyttämään eikä tarvitsisi maanantaina enää mennä neuvolaan!

Täytyy tosiaan aloittaa taistelu raskausarpia vastaan. Tuote josta tuossa aikaisemmin puhuin on Louis Widmerin sarjasta (myydään apteekissa). Kävin sitä kysymässä meidän apteekista, mutta se oli heiltä juuri loppunut. Mutta saavat huomiseksi hankittua. Kerron sitten sen nimen, joku cream se oli.. Tuote on tarkoitettu niin arpien ehkäisyyn kun niiden hoitoonkin. Aika kallistahan tuo on, 200 ml maksaa noin 20 eur, mutta ajattelin nyt kokeilla ainakin. Lisäksi ostin Garnierin kiinteyttävää vartalovoidetta (ihan marketista saa). Kun surffailin tuolla netissä etsien tietoa ja mielipiteitä raskausarpien hoidosta, niin löytyi teoria että synnytyksen jälkeen olisi tärkeää saada ihoa kiristävä ylimääräinen massa pois, jotta arvet lähtisi paranemaan. Eli tietty painoa pudottamalla, mutta myös nämä kiinteyttävät vartalovoiteet auttavat jo aluksi. Aion nyt aluksi käyttää tuota kiinteyttävää vain reisiin ja takamukseen, kenties myös rintoihin, mutta kunnes vauva on syntynyt niin mahaan laitan vaan super rasvaisia voiteita. Tuon Widmerin voiteen käyttöohjeeseen täytyy ensin tutustua, ennen kuin alan sitä käyttämään.
Jaiks, vähän jännittää, kuinka paljon kommentteja saan tuon kappaleen jälkeen.. en niinkään pelkää wabbilaisten reaktioita, tiedän vaan että meitä taustaillaan ja joillain ihmisillä on todella tiukat mielipiteet raskausarpien synnystä & hoidosta. Joku varmaan pitää mua tosi turhamaisena tapauksena, mutta siinähän pitää. Samoin elleissä on käyty tiukkaa keskustelua "turhien" kemikaalien käytöstä ja niiden imeytymisestä sikiöön tai imettäessä lapseen. Mutta tämä on nyt minun päätökseni. piste.

Helmiinan ja Lumin uutisia täällä odotellaan...

Hena rv 39+2
 
Helmiina
Itsepäinen Oinas tulossa selvästi! Ei kääntynyt yhtään mihinkään... Aamulla mentiin siis heti kahdeksan jälkeen synnytysosastolle. Ensin mua makuutettiin sydänkäyrillä pää alaspäin. Onneksi vain viistosti... =) Tämän piti kestää puolisen tuntia, mutta aikaa meni puolitoista tuntia ennen kuin lääkärit tuli paikalle. Käännöksessä mukana oli siis kaksi lääkäriä ja kätilö. Masuun pistettiin liukastetta ja toinen lääkäri alkoi kaksin käsin runnoa mahaa. Siis todellakin runnoa. Toinen lääkäri käytti koko ajan ultraa ja välillä avusti kääntämisessä. Ja se sattui, siis todella sattui. Kyllä siinä kyyneleet tuli väkisin silmiin. Onneksi vauva tuntui voivan koko ajan hyvin. En edes osaa sanoa kuinka kauan sitä kesti. Ainoa, joka oli huolissaan minun voinnista oli kätilö (ja tietysti mies). Kätilö olikin sitten se, joka sai koko homman loppumaan. Sanoi vain, että nyt kerrot, jos haluat lopettaa. Ja minähän halusin, jotenkin oli jo sellainen olo, että ei vauva jostain syystä vain halua tai pysty kääntymään. Tuohon kylkiluiden alle pää saatiin kääntymään, mutta siitä alaspäin ei. En tiedä, miten kauan lääkärit olisivat yrittäneet. Kaikki kunnioitus vain lääkäreitä kohtaan, mutta en ollut kovin tyytyväinen heidän toimintaansa. Tuntui, että olisin ollut aivan sivuosassa koko toimenpiteessä. Onneksi kätilö oli ihana ja pisti lopun koko touhulle! Kyllä huomasi kuka sitä hoitohenkilökuntaa oikein on. Nämä sairaalalääkärit ovat niitä, jotka tekevät toimenpiteen ja häipyvät välittämättä potilaasta! Toinen lääkäri vain totesi, että kyllähän sinä sitten tämän alakautta pystyt synnyttämään ja lähtivät pois. Sitten vain tunniksi taas käyrille. Vauva oli edelleen rauhallinen ja liikkui normaalisti. Kaikesta tuskasta, kyyneleistä ja lääkäreistä huolimatta ei onneksi liian negatiivista kuvaa jäänyt koko touhusta, mutta toista kertaa en ainakaan tämän raskauden aikana moiseen suostuisi. Mutta onhan se totta, että toisilla vauva kääntyy, kun pikkasen pyllystä antaa vauhtia.

Kävin sitten samalla lantion magneettikuvissa. Vastaukset soitettiin äsken. Mitoissa kaksi arvoa oli kuulemma rajatapauksia, mutta koska kyseessä on pieni vauva, alatiesynnytys olisi ehkä mahdollinen. Ja minähän en mitään ehkä-tapausta halua, vaikka lääkäri yrittikin puhelimessa ylipuhua, että alatiesynnytys oli turvallisempi kuin sektio äidille ja lapselle. Onkohan aina noin..? No meidän tyttönen nyt kuitenkin syntyy suunnitellulla sektiolla tasan kolmen viikon päästä (rv 39+2)! Jos synnytys ei aikaisemmin käynnisty... Tuleva sektio tietysti jännittää, mutta onneksi tässä on aikaa sulatella asiaa...

Pää on edelleen aika tyhjä kommentointia varten, mutta oikein isot onnittelut Meiramille ja Henalle!!!

Helmiina ja itsepäinen Natiainen 36+2
 
Piparminttu-Pipsa.
Heipä hei! Ja mukavaa perjantaita! *tanssahtelee varovasti yskänkohtausta vältellen*

Helmiina, huijui, sulla on ollu tosi jännät paikat tänään! Kuulosti aika tökeröltä tuo lääkärien toiminta, vaikutti siltä että he unohtivat olevansa ihmisen kanssa tekemisissä. :( Onneksi se kätilö oli sentään inhimillinen ja tajusi olla susta ja Natiaisesta huolissaan. Uskon, että sektio pelottaa. Liittyyhän siihen varmasti omat riskinsä, mutta uskon kuitenkin että kaikki menee hyvin. Ja onneks sulla on nyt aikaa valmistautua henkisesti siihen koitokseen ja hankkia tietoa yms. Kovasti tsemppiä ja rohkeutta!!! :)

Hena, musta se on ihan jokaisen oma asia miten kehoaan hoitaa. Ärsyttää, kun täällä tosiaan pyörii joitakin ihme niuhoja, joilla ei ole muuta elämää kuin haastaa riitaa ja heitellä provoja. Toivottavasti sellaiset eivät eksy tänne! Musta toi sun vartalonkiinteytyssuunnitelma kuulosti hyvältä enkä usko, että siitä olisi haittaa vauvaulle. Luulisi että ne suun kautta tulevat "myrkyt" olis paljon pahempia eikä niinkään iholle laitettavat. :)

Syysmarjalle taitaa tosiaan olla loma tarpeeseen. :) Onneksi saat nyt levätä ja ottaa rennosti!

Viiville onnittelut ekoista vauvanvaatteiden hankinnasta ja iloisista neuvolauutisista! :) Oli varmasti jännä saada se sf-mitta ekaa kertaa! Mun äiti on kysellyt aina neuvolan jälkeen, et paljo mulla oli kohdun korkeus. Eikä se voinu millään käsittää, et sitä ei oo mitattu vielä. Katoin sit sen vanhaa neuvolakorttia, kun se odotti mua ja sillon oli jo heti ekalla kerralla mitattu kohdun korkeutta ja joka kerta jatkossakin! Eli käytännöt on vissiin muuttuneet. :) On muuten hauska katsella sitä korttia ja vertailla omia tietoja siihen. Äiti antoi sen mulle lahjaksi kun täytin 18 vuotta.

Lumin ultra kiinnostaa muakin, miten siellä meni??? Olihan kaikki varmasti OK?

ON: Mulla on edelleen kauhea flunssa. :( Olin tänään töissä ja se ei kyllä tehny hyvää, vaikka olikin vain 3 oppituntia. Yskä on niin paha, et kylkilihakset on jo kipeenä yskimisestä. Ja sit tuntuu, et tuossa leuan alla olevat rauhaset (sylkirauhaset?) olis tulehtuneet. ne on tosi kipeät ja turvonneet. :( Pitäsköhän taas soitella lääkärille? Maha on jotenkin turvonnu ja kipeä aina välillä. Johtuu vissiin kohdun kasvusta... Eilen oli ihana, kun mies tuli kotiin. :) Se tykkäs kovasti mun juustoyllätyksestä! Olin käyny ostamassa alkoholitonta kuohuviiniäkin. ;)

Jeps mut nyt taas lepäämään...

Mukavaa viikonloppua leidit!:)

PP ja Piipi rv 15+3
 
**minttu
Perjanta, jee!

Pp:lle pikaista paranemista! (Kylläpäs rimmas hyvin! :)

Hena, minä ainakin aion käyttää tuollaisia tuotteita, ajatteli muut mitä vaan. Joten tosiaan vinkkejä otetaan vastaan... Taidan minäkin ostaa tuota Doven kiinteytysvoidetta!

Syysmarja, mukavaa kuulla että selkäkivut ovat helpottaneet kun oot päässy saikulle. Alussahan se selkä voii vielä olla tosi kipeä saikullakin, mutta kun et joudu enää 8 tuntia istumaan töissä, niin pikku hiljaa selkäkään ei enää niin helposti rasitu. Näin siis kävi ainakin mulle, kun se istuminen jäi (myös sen 3 viikkoa ennen äippälomaa..).

Helmiina, pahoittelut tökeröistä lääkäreistä. Ne ei kyllä aina osaa ajatella potilasta! Totuushan on se, että jos äitiäkin ajatellaan kääntöyrityksessä, niin äitikin jaksaa koko homman huomattavasti paremmin. Kiva kuitenkin kuulla, ettei sulla jäänyt ihan hirmuiset traumat asiasta. Täytyy vielä sanoa se, että jos minä olisin sinun housuissa, niin olisin myös valinnut sektion. Jotenkin se kuitenkin tuntuu paremmalta vaihtoehdolta ja vauvankin kannalta riskittömämmältä vaihtoehdolta. No, kaikki menee varmasti hyvin, kääntyi vauva sitä ennen kohdussa tai ei..
Vanhanajan konstihan on konttaus, että vauva kääntyisi, mutta en tiiä kuinka uskottava se on.

(.) Kävin tänään viimeisen kerran neuvolassa ennen synnytystä. Ne ei enää varannu mulle ens viikolle aikaa, koska meen sinne äippäpolille torstaina. Oma neuvolantäti jää vuorotteluvapaalle kuun alusta joten sanottiin siinä sitten HeiHeit. Vähän oli haikee fiilis, sillai kivalla tavalla.
KÄynnistyksestä sain kuulla sen verran, et jos kohdunkaula on täysin kiinni, niin ellei ihan hätätilanne oo, niin sitten ei kyllä käynnistellä. On kuulemma sen verta kipeempi ja pitempi synnytys. Mut jos kohdunkaula on kypsä, niin sitten saattavat käynnistääkkin, jos vauva on iso. Siinä voi kyllä äiti sanoa painavan sanan, jos on sellanen "ehkä" tilanne. Aion kyllä siinätapauksessa haluta sen käynnistyksen, paitsi jos vauva onkin pienempi kuin oletan..

Niin neuvolassa kaikki kunnossa:
pissa puhdas
sf 37
syke n.140 vähän yli
liikkeet ++
rt
verenpaine 123/85
Hb 119
painoa oli tullut 600 g
vauvan painoarvio mahan päältä n. 3700g

Tänään lähin heti neuvolan jälkeen kaupunkiin käppäilemään, et saisin supistuksia aikaan. Ostin helmililjoja portaille ja sellasen nätin puisen kukkalaatikon mihin ne istutin. Myöskin ompelurasia ja saunatossut ja meikkejä tarttui mukaan.
Kun tultiin kotiin aloin ihan hulluna tehdä puutarhahommia. Leikkasin pensasaidan, nostelin multasäkkejä ja istutin kukkia.Siitä sainkin vähän supistuksia, en tosin ollenkaan kovin kipeitä. Nyt oottelen että kuudelta startataan miehen kanssa leffaan viimeistä kertaa ennen vauvaa. Eikös se oo hyvä pitää ittensä kiireisenä, että se synnytys käynnistyis...? Mennään kattoo se Sävel ja Sanat.

No niin, hauskaa viikonloppua kaikille ja Henalle niitä kunnon supistuksia ja Natiaiselle kuperkeikkoja!

Minttu & Pikku-Ihku 38+6
 
*Hena*79
Huomenta, sumuista TAAS!! Kyllä se aurinkokin olisi taas ihan tervetullut näky! Niin lupasivat aurinkoista loppuviikkoa, mutta joka päivä on ollut sumuista jonnekin iltapäivä klo 4 asti..

Ekana Mintulle, sen kantopussin tilasin osoitteesta www.pompoli.net.

Kovin jukuripäiseltä vaikuttaa siis Helmiinan natiainen. Hei, minäkin olen kuullut tuon, että pitäisi olla kontallaan niin vauva saattaisi kääntyä ympäri. Tosi kurjaa kun kohtelivat sinua noin välinpitämättömästi.. mur. No mutta, nyt ainakin tiedät tarkan päivän milloin Natiainen syntyy! Ja olen samaa mieltä kanssasi, että ei kiitos mitään ehkä-synnytystä.

Hyvä tosiaan, että Syysmarja sait jäädä kotiin lepäämään. Minäkin otin silloin ensimmäisen sairaslomaviikon todellakin levon kannalta, enkä ryntäillyt minnekään. Olo parani huomattavasti, supistukset loppui ja verenpaine rauhottui. Eli älä nyt heti ryntää vauvantarvike ostoksille tai aloita supersiivousta. Ihan rauhallisesti vaan, kyllä sulla on vielä viikkoja aikaa touhuta kotona. Mutta viimeiselle 3-4 viikolle ei hirveästi kannata jättää "pakko-tehdä-ennen-kuin-vauva-syntyy" asioita, sitten ei oikein enää meinaa jaksaa ja maha on todellakin tiellä! Mun viimeisin ongelma on, etten mahdu enää ruokapöydän ääreen kunnolla syömään. Pitää ottaa lautanen käteen, muuten kaikki putoilee mahan päälle. Tai sitten istua sivuttain.

Hei, oletteko huomanneet tällaista sivustoa www.vauvalinkit.com ? Ihan ok linkkejä, joitain vanhentuneita.

Eilen jäi kevätsiivous kesken kun tuli vieraita iltapäivällä. Tänään aion sen suorittaa loppuun. Mutta kyllä se vaan seksi on paras supistusten aiheuttaja, tuli taas eilen todistettua.. *punastelee* .. aion "vaatia" lisää tänään. Eilen lenkillä tuli ajatus mieleen, että entä jos ensi viikon perjantaina mulla onkin jo nyytti sylissä?!? Vähän pisti jännittämään. Outoa miten rauhallinen mä olen ollut viime päivinä. Luulin että olisin tässä vaiheessa jo ihan hermona, jos vauva ei ole lähtenyt synytmään. Mutta nyt on vaan semmonen fiilis, että syntyy sitten kun on valmis. Mieluummin kuitenkin ennemmin kuin myöhemmin ;-D

No joo, hyökkään nyt haukkana noiden ikkunoiden kimppuun, hyvää viikonloppua kaikille!

Hena rv 39+3
 
Lumi81
Niskapoimu-ultrasta iloisia kuulumisia!!
pää-perämitta oli vauvalla 4,9cm. Saatiin seurata tosi tarkkaa kuvaa isolta telkkariruudulta ku se toinen siellä heilutteli käsiä ja potki jaloilla :) Oli kyllä aivan ihanaa. Mieskin oli aivan ihmeissään että onko se tosiaan noin paljon kasvanut viime kerrasta! Oli aivan oikean vauvan näköinen ja näkyi jalkapohja ja varpaat...kädet ja sormet, jopa korvanlehti saatiin näkyviin!! Uskomatonta! Saatiin monta hyvää kuvaa vielä mukaan. Ne on jo tuolla valokuvakansiossa.
Istukka on taas etuseinämässä joten ehkä vaimentaa alussa vähän liikkeitä mutta samapa tuo.
Vauvan koko vastasi viikkoja, ja tänään siis meni maaginen raja rikki, rv 12+0!!!!!!
 
*Hena*79
Jaa jaa. Josko nämä supparit nyt tuottaisivat tulosta. Ilta klo 20 alkoivat lievinä ja nyt toista tuntia tulleet aika kipeinä ja alle 10 min välein.
Saa nähdä.. kuitenkin kohta loppuvat.
 
*Hena*79
Juu, saa nauraa taas mun malttamattomuudelle. Supparien tahti tiheni vielä aina klo 02.30 asti, mutta sitten taas alkoivat heiketä. Soitin kättärille, josta kehoitettiin ottamaan tupla annos Panadolia (eli 2 krt 500 mg) ja yrittämään nukkua. No, nukahtanut olin ja supparit ovat loppuneet jossain vaiheessa täysin. Pari kertaa on vähän nipistänyt tässä aamun aikana.
Ei tää vauva niin helpolla aio ulos tulla!!

Hienoja uutisia Lumin ultrassa!

Tämä likka menee nyt aamupalalle ja sitten lähtee kerjäämään lisää suppareita pitkän lenkin voimin.

Hena rv 39+4 ... mur
 
riikkaa
Huomenta!

Ihana kevätaurinko paistaa ja linnut laulaa. Ja mitä tekee tämä neiti, istuu sisällä tietokoneen ääressä... =D No, jospa tästä raahasisi itsensä kohta ulos asti.

Olipa Helmiinalla hurja käännösyritys. Yksi mun ystävä kävi kanssa käännösyrityksessä, kun esikoinen istui tiukasti peffallaan. Tuloksettomaksi jäi sekin homma (ja sattui kuulemma ihan sairaasti), ja hänen lapsensa syntyi sitten suunnitellulla sektiolla. Oli kuulemma toisaalta hyvä tuo suunniteltu sektio, kun tiesi milloin vauva syntyy, ja sektioon ehti varautua ja valmistautua jo hyvissä ajoin etukäteen. Lapsi oli melko suurikokoinen (ja äiti pieni), eikä kyseisessä sairaalassa annettu ensikertalaiselle edes mahdollisuutta synnyttää perätilaista lasta alakautta (vaikka se olisikin mahtunut tulemaan ulos). Tsemppiä Helmiina, kaikki menee varmasti hyvin! =)

Supistukset ne vaan kiusaa Henaa ja antaa vääriä hälytyksiä. No, hyvältä kuulostaa, joten toivottavasti pääset pian tositoimiin!

Lumille onnittelut ihanista ultranäkymistä!

ON: Parina päivänä on ollut ällötystä. Eilen kaupassa meinasi laatta lentää, kun siellä haisi grillatut broilerit... Hei kassan jälkeen oli pakko tempaista suklaata ja mehua, kun oli verensokeri tipahtanut liian alas. Ja johan parani olo. Pitäisi kyllä syödä säännöllisemmin, tai ainakin kantaa jotain pikku välipaloja mukanaan. Lumilla oli vissiin hyviä kokemuksia niistä inkivääri-vitamiinitableteista pahoinvoinnin torjunnassa?

Ollaan taas pistetty hääsuunnitelmat liikkeelle, ja tarkoitus olisi pitää häät toukokuussa. Kiirettä pitää, ainakin kutsujen lähettämisen kanssa. Ei kamalasti huvittaisi ruveta askartelemaan niitä, mutta jonkinlainen paperiversio niistä kuitenkin pitää tehdä. Mies tosin on sitä mieltä, että lähetetään sähköpostilla vaan. Mun mielestä se on jotenkin turhan "karua". =)

Tavarat on muuton jälkeen jo melko hyvässä järjestyksessä. Vielä on jotain ärsyttäviä juttuja tekemättä, kuten cd-levyjen aakkostaminen hyllyyn, parin mitä lie roinaa sisältävän laatikon purkaminen jne. No, hiljaa hyvä tulee...

Keväistä sunnuntaita!

Riikka 7+0
 
**minttu
Hena, hyvältä kuitenkin kuulostaa noi sun supistelut. Ei varmaan kauaa enää mene et pääset synnärille. Mulla ei tollasia supistuksia oo kuulunu vielä yhtään. Yöllä särki -ja siis ihan aamun asti- selkä ja maha ja alapää, mutta muuten kaikki ok. Lähetään miehen kanssa kävelylle, kun tuolla on niin kaunis ilma. Seksi ei meillä supisteluja auta. Valitettavasti. Jaksamista suppareitten kanssa!

Lumille onnittelut iloisesta ultrakokemuksesta! Siellä on kyllä aina vähän tippa linssissä, kun pikkuiset ovat niin suloisia uusine sormineen ja varpaineen...

Riikalla alkaa nyt siis häitten suunnittelu. Kylläpäs täällä rouviinnutaan, hienoa! Ja siis onneksi olkoon jo etukäteen!

(.) Tosiaan, täällä ei mitään kummempaa. Puutarhanhoitoa oon harrastanu muutamana päivänä. Tänään vois ehkä suojata puskat auringolta. Pian tulee Pioni, se täytyy katsoa. On niin ihanaa kun on sellanen kunnon kevätfiilis!
Oltiin siellä leffassa perjantaina, mutta olo oli jo aika tuskainen. Leffa meni vähän ohi, vaikka mukava siellä oli käydä.

Sunnuntaita,
Minttu 39+1
 
Piparminttu-Pipsa.
Sunnuntaita!

Oi joi, täällähän alkaa olla jo jännät paikat käsillä Henalla ja varmaan myös pikkuhiljaa Mintulla... :) Toivottavasti Hena ne sun supparit nyt voimistuis ja pääsisit synnärille! Toivottavasti ehdit ilmoittaa meille jotain ennen lähtöäsi (vaikkei tuo varmaan sillä hetkellä oo ekana mielessä, heh!). Tiedetään sit jännätä täällä ja pitää peukkuja! :)

Lumi, onnittelut ihanista ultrauutisista! :) Tosi kiva juttu, että kaikki oli hyvin. Mun mielestä tuo 2,3 mm niskaturvotus on täysin OK. Meille kätilö sano, et alle 2,7 mm turvotus on normaali. Mut meillä oli sillon jo 14.viikko menossa ja se rajahan muuttuu sitä mukaa, mitä enemmän viikkoja tulee. Sun viikoilla varmaan alle 3mm turvotus on OK. :)

Riikka, oi muistan niin elävästi nuo pahoinvointikohtaukset kaupassa! Mulla teki kans pahaa melkein kaikki hajut ja kaupassa käynti oli välillä melkein mahdotonta. Kannattaa tosiaan pitää vaikka rusinoita aina mukana ja miksei jotain mehuakin. Mulla se auttoi aika hyvin ja niitä inkivääritabuja kannattaa varmaan kans kokeilla, jos tuntuu ettei välipalojen syönti auta. Tsemppiä! Mulla pahin pahoinvointi hellitti parissa kolmessa viikossa, mut oikeastaan joskus vieläkin voimakkaat hajut saavat yökkäysrefleksin päälle... :/

Minttu, hyvä että neuvolassa oli kaikki OK. Sun puutarhapuuhat kuulostaa ihanilta! Onkos teillä miten iso piha? Mulla haluttais jo alkaa laittaa parveketta kevätkuntoon, mutta enpä ole pystynyt...

... Mulle nousi nimittäin taas kuumetta parin kuumeettoman päivän jälkeen. Tää on niiiiin rasittavaa! Näin on käyny jo neljästi eli kuume sahaa ylös alas eikä tauti tunnu loppuvan. Ärsyttää tää jatkuva kotona makaaminen. Huomenna oon taas saikulla, mut mun on pakko raahautua käymään töissä iltapäivällä, kun siellä on yks supertärkeä kokous, jota en halua siirtää. Sitä on odotettu niin kauan, et pakko mennä sinne vaikka pää kainalossa. :(

Muutenkin oon taas murehtinut Piipiäistä, et onkohan sillä kaikki hyvin kun "mitään ei kuulu". Olis pitäny hankkia se kotidoppler, niin vois kuunnella sykettä ja tietäis, et kaikki on hyvin. Nyt pitää vaan oottaa mahan kasvamista, liikkeitä, neuvolaa, ultraa... Tuntuu, et ne kaikki on ikuisuuden päässä. :( *PP kärsimättömänä*

Joo, taidanpa lähteä taas sänkyyn makoilemaan. Sitähän mä oon tehny viimeset 1,5 viikkoa...

Mutta aurinkoista sunnuntai-iltaa teille ja iloa uuteen viikkoon!

Kuumeinen PP ja Piipi rv 15+5
 
-Viivi-
Sunnuntai-iltaa!

Hyvä Hena, kyllä nuo supparit kuulostaa päivä päivältä paremmilta!! Ei mene toivottavasti enää montaa päivää, niin saatte nähdä vauvan ihan livenä! Jännää! :)

Pp:n tauti kuulostaa inhottavan sitkeältä! Ettei vaan olisi jokin keuhkokuumeen poikanen, kun lämpö tuollalailla sahailee...? -Hope not! bd Lepää vaan reilusti vielä, vaikka se tylsää onkin ja ota vaikka yöksi sitä panadolia, niin saat nukuttua. Eikös uni ole perinteisesti paras lääke?! Pikaista paranemista! :)

Onnea Lumille iloisista ultrakuulumisista! :) Hieno juttu, yksi etappi saavutettu!

Mulla on jäänyt Henaa onnittelematta! Siis: Paljon onnea Rouvaksi ryhtymisestä! :) Kuulostaa kivoilta nuo kesäjuhlat.

Riikka meinaakin sitten laittaa hihat heilumaan häävalmistelujen kanssa! Toukokuuhun on vajaa kaksi kk aikaa! *Nostaa hattua*
Me ei olla naimisissa, eikä edes kihloissakaan. Muutama naimisissa oleva kaveri kysyikin heti vauvasta kuultuaan, että mennäänkö nyt naimisiin. Mutta ei meillä ole mitään kiirettä tai pakottavaa tarvetta. Kirkkohäitä emme aio pitää sitten jos naimisiin menemme, vaan tuollainen samantyylinen kuvio kuin Henalla eli maistraatti ja sitten juhlat ystäville ja sukulaisille sopii meille parhaiten.

Viikonloppu on hujahtanut ohi ihan liian nopeasti kun on ollut mukavaa puuhaa ja hyvää seuraa. -Siitäkin huolimatta että mies on edelleen reissussa.
Tänään kävin lenkillä... imuroin kämpän ensin, vähän niinkuin alkulämmittelyksi, josta seurasi kiukutteleva vasen nivunen. Läksin kuitenkin ulos, kun tuntuu että ajatus ei kulje jos ei vähän pääse raittiiseen ilmaan.
Valitsin sellaisen reitin, minkä kävelee reipasta sauvavauhtia puolessa tunnissa... No, melko heti sain huomata, että entinen tahti ei enää luonnistukaan! (Nyt aikaa meni n. 40 min) Viimeinen kolmannes matkasta oli aika tuskainen, kun nivunen kipeytyi entisestään... Kotona sitten venyttelin reilusti, josta seurasi vielä kovemmat kivut!
Läksin vähän ajan päästä kaverin kanssa kahvilaan, enkä pystynyt seisomaan normaalisti. Argh! Onneksi kipu on nyt jo häipynyt. Pitää kai vastaisuudessa hidastaa vauhtia entisestään ja jättää sauvat kotiin, kun ei niiden kanssa kehtaa laahustaa. ;)

Hihii! Me saatiin kavereilta tänään hoitopöytä ja nyt pitäisikin sitten miettiä, miten vauvan huoneen tavarat järjestetään. (Siellä on vauvan tavaroiden lisäksi myös levitettävä sohvasänky vieraita varten ja piano...) Taidankin alkaa suunnittelemaan! Vauvan sänky olisi tarkoitus sijoittaa aluksi meidän makuuhuoneeseen.

Mukavaa viikonlopun loppua ja uuden viikon alkua kaikille!

Viivi ja Napero, rv 21+6
 

Yhteistyössä