Wtf, miksi kätilö on maininnut synnytyskertomuksessa tällaisen asian?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26933332:
Ainakin joissain sairaaloissa se tulostetaan synnyttäneelle kotiinlähtiessä mukaan.
Vaasassa ainakin. Likka nimittäin synnytti muutama viikko sitten ja palattuaan vauvan kanssa kotiin ojensi minule synnytyskertomuksen - sanoi ettei itse saa siitä mitään irti, mutta minä ehkä enemmän.
En oikeastaan saanut eikä tarvinnutkaan: Normaali, ongelmaton synnytys, terve lapsi ja hyvinvoiva äiti, joka olisi voinut lähteä kotiin vaikka heti.

:)
 
No, mun synnytyskertomuksessani luki hieman samantyyppisesti. Että en puhu miehestäni mitään, vastaan kysyttäessä, jne. Tosin mun kohdalla asia olikin niin, että lapsen isän kanssa oltiin raskausaikana erottu, ja hän ei tosiaan kuvioissa mukana ollut. Pitkähköä tarinaa, joka asiaan liittyy, en jaksanut enkä viitsinyt supistuskivuissani alkaa kätilölle sepustamaan, joten lyhyesti kerroin vain, että lapsen isä on tällä hetkellä muualla ja että ei osallistu synnytykseen, mutta tietää kyllä että lapsi on tulossa jne. Muuta siinä ei kyllä olisi ehtinyt kertoakaan, sillä itsekin saavuin sairaalaan ihan viime hetkillä.

Hoitaja, joka synnytyksen kävi kanssani lyhyesti läpi ennen kotiinlähtöä, sanoi, että tuossa kommentissa on varmasti ollut kyse ihan siitä, että kätilö on ajatellut juurikin tuota että olenko sitten yksin vai mitä. Ja näinhän se tosiaan, kuten sanottu, mun kohdalla olikin. Totesin vain hoitajalle, että olin sairaalaan saapuessani sen verran kipeä, etten halunnut jutella juuri mistään ja kaikkein viimeiseksi miehestä, toki enhän minä sairaalaan ollutkaan tullut miehestä keskustelemaan vaan synnyttämään ;) Kerroin hoitajalle kyllä sitten, mikä minun/meidän tilanne on, ja eipä siinä sitten sen kummempia. Hoitaja kysyi, pärjäänkö yksin lasten kanssa ja kerroin sitten tukiverkostani ja kerroin pärjääväni. Eipä siinä sen kummempia.

Ne on välillä hassuja nuo synnytyskertomukset ja epikriisit. Kaikenlaisia hassuja kirjoitusvirheitä löytyy ja muitakin - sanotaanko mielenkiintoisia - kommentteja. Yksi ystäväni oli joutunut jonkinasteisen pahoinpitelyn kohteeksi, ja joutui sitten lääkärintarkastukseen, jotta saataisiin todistus vammoista Poliisille. Epikriisissä luki sitten, että "Oikea varvas irronnut" - kyse oli onneksi lievemmästä, varpaankynnen irtoamisesta.

Mutta hyvähän se on kätilönkin kirjoittaa siihen lappuun, mitä kenties havaitsee tms., sillä jos jollain (tuoreella) (sinkku)äidillä olisikin tuen tarvetta, niin sitä tukea tarjotaan näiden havaintojen perusteella varmaan helpommin ja kun asia puheeksi tulee, on kai kynnys pyytääkin sitä apua sitten matalampi. Näin mä ajattelisin :)
 
Itse asiassa nyt, kun muistelen, niin esikoisen syntymän jälkeen sairaalassa olosta oli raportoitu mm. se, kun mieheni kävi hakemassa tavaroita. Synnytin Tammisaaressa, joten tuo tavaroiden hakeminen kesti jonkin aikaa, kun mies kulki junalla jne. Siinä kertomuksessa oli joku maininta, ettei mies ole paikalla (en tosin muista, miten ilmaistuna), ja "äiti hoitaa". Myöhemmin oli raportoitu "perhe yhdessä", kun mies oli tullut takaisin. Se kuulosti vähän oudolta, varsinkin kun selitin aika selkeästi tilanteen, koska meillä oli perhehuone jne. Olivatkohan sitten epäilleet jotain isyyden tai parisuhteen kriisiä tms :D
 
"vieras"
Se paperi missä on kätilön vapaamuotoiset kommentit, on hoitotyönkertomus, synnyytyskertomus on se missä on vain lääketitelliset parametrit (mittaukset ja toimenpiteet) lueteltuna.

Mulla lukee esikoisen hoitotyön kertomuksessa: 'sisukkaasti ponnistaa' :D eli kätilökin katsoi että aika kova urakka oli kun ylhäältä piti laskeutumaton vauva ponnistaa ulos asti.
 
Hmmm..
en ole edes tajunnut pyytää noita synnytyskertomuksia itselle. Olis kiva tietää mitä siellä lukee. Varmaan, että miestä ei näy mailla eikä halmeilla :) Just pahasti on lapset syntyneet aina töiden puolesta kiireisempään aikaa ja mies kärräsi mut autolla sairaalan pihalle. Sanoi, että soittele sitten, kun vauva on syntynyt. Kyllähän se tuli sitten kerran sairaalassa katsomassa ennen kotiintuloa. Ja ihan hyvä avioliitto meillä on, me ei vaan turhia romantisoida tätä synnytystapahtumaa :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26933153]Entäpä jos olenkin psykologi. Mistä sinä sen tiedät kun sinulla ei ole mitään koulutuksia sille alalle, pysy vaan siinä hyllyntäyttäjän hommassa, muuhun sinusta ei kyllä olisikaan tuolla tiedon määrällä, jopa kassakoneen käyttö olisi varmasti sinulle ylivoimasta ;)[/QUOTE]

On mahdottomuus, että sinä olisit psykologi. Yksikään psykologi ei sano asioita noin. Olet katkera ihminen, jolla ei ole tunteita. Sinä todellakin tarvitset psykologia.
 
.ööööö
[QUOTE="vieras";26933379]Minusta tuollaiset perusteettomat keksityt päätelmät vähentävät terveydenhoitohenkilökuntaa kohtaan koettua luottamusta. Itsellä on rittävästi kokemusta asiasta.[/QUOTE]


Erittäin hyvin sanottu, lyhesti ja ytimekkäästi.
Minä en nähny omaani, saakohan sen sitten pyydettäessä lukea näin jälkikäteen, etenkin kun uusi synnytys lähestyy. Toisaalta empä haluis olla se, joka ottaa vastaan palautteen, mikäli siellä on viitattu jotenkin oudosti vaikka siihen että sain itkukohtauksen puudutuksen laitossa... (tosi outo, mutta jossain vaiheessa 15 viikkoa jatkuneen stressin ja pelon pitää purkautua uloskin....) Itse synnytys oli lopulta aika rauhaisa, kiitos puudutuksen ja positiivisen lääkärin joka kävi totee et kaikki menee varmasti ihan hyvin.
 
"heh"
Mulla lukee ensin, että lapsi syntyi sektiolla ja sitten selitetään avautumisvaihetta ja todetaan että (se samainen) lapsi syntyi alateitse. Ihan kerran vain syntyi (alateitse) lapsonen :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26933153]Entäpä jos olenkin psykologi. Mistä sinä sen tiedät kun sinulla ei ole mitään koulutuksia sille alalle, pysy vaan siinä hyllyntäyttäjän hommassa, muuhun sinusta ei kyllä olisikaan tuolla tiedon määrällä, jopa kassakoneen käyttö olisi varmasti sinulle ylivoimasta ;)[/QUOTE]

*kuolin juuri nauruun*
 
"Minttu"
Mulla puolestaan kotiin tulleessa lapussa luki jotakuinkin näin "määrittelemättömässä paikassa syntynyt monisikiöraskauslapsi" Suunnitellussa sektiossa poika kyllä syntyi, eikä kaksoissisarusta ollut edes missään vaiheessa raskautta..
 
"qwerty"
en ole edes tajunnut pyytää noita synnytyskertomuksia itselle. Olis kiva tietää mitä siellä lukee. Varmaan, että miestä ei näy mailla eikä halmeilla :) Just pahasti on lapset syntyneet aina töiden puolesta kiireisempään aikaa ja mies kärräsi mut autolla sairaalan pihalle. Sanoi, että soittele sitten, kun vauva on syntynyt. Kyllähän se tuli sitten kerran sairaalassa katsomassa ennen kotiintuloa. Ja ihan hyvä avioliitto meillä on, me ei vaan turhia romantisoida tätä synnytystapahtumaa :D
Anna ku arvaan, miehes on maajussi.. :D
 
"muu"
Ei kuulosta erikoiselta hoitoalalla työskentelevän korvaan :) Kunhan vaan merkitsevät huomioineensa sen, että mies uupuu vaikka avioliitossa ollaan. Ja tämä sillä agendalla, että lapsivuoteella osaavat vähän kuulostella asiaa. Eli hyvää huolta vaan pidetään! :)
 
"Jenis"
Saitkin jo hyviä vastauksia.. Mutta mistä saatte käsiin synnytyskertomuksen? Eikait minulla mitään sellaista ole, lähtiessä saatiin opuksia mukaan ja lasku tuli perästä, ei mitään tietoa mitä sinne on meistäkin rustattu
Noi käytännöt muuttuu jatkuvasti. Kuopuksesta säin käteen jonkulaisen epikriisin, ja kyllä siinä mainittiin mm. ne hoitoasiat, mitä olin osastolla jutellut - eli että mies aloittaa isyysloman vasta siinä vaiheessa kun esikoisella puhkesi koliikki (yritettiin siis ennakoida), ja että mummuja on tarvittaessa apuna. Mäkin vähän yllätyin, kun näin ne mustaa valkoisella.
 

Yhteistyössä