XX-kromosomeissa toisessa poikkeavuus. XY normaali. Kehitysvamma riskinä.

Olen kärsinyt jo 8 vuotta lapsettomuudesta. Takana kaksi clomifen-avusteista raskautta,joista molemmat kesken. Kromosomi-kokeiden tulokset sain tänään,joista selvisi että minulla toisessa x-kromosomissa vikaa ja jos meille tulisi poika-lapsi,olisi kehitysvamman riski 25%.
On todettu että jos joku arvo/toisto tms. on yli 60 on kehitysvamma erittäin todennäköinen,minulla tämä oli 52..Normaali oli kai kuitenkin 4-54?
Nyt heräsi kysymys,että voiko siittiösolun "sukupuolen" (eli onko solu X vai Y) selvittää,esim. silloin kun lähdetään IVF:ään? Eli kun riskinä voi olla kehitysvamma ja tyttö-lapsi siksi hakusessa.
 
Hei "Tipetsu"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Suomen lain mukaan sukupuolen määritys kromosomeista on sallittua, ja mahdollistakin, lääketieteellisten syiden perusteella. Tätä kutsutaan PGD-diagnostiikaksi ja se voidaan tehdä juuri ivf hoidon yhteydessä, mutta valitettavasti ei luultavasti ole mahdollista kaikissa klinikoissa.
Sinun kannattaisi olla tästä yhteydessä perinnöllisyyslääkäriin tai hoitavaan lääkäriisi, jonka kanssa asiasta voi keskustella tarkemmin.
Onnea matkaan!
 
Hei!
Suomessa ei tietääkseni tehdä enään PGD diagnostiikkaa vaan lähin paikka on Pietarissa jossa mm. Avapeter tekee niitä n. 2000€ hintaan + tietty normaalit koeputkihedelmöitys maksut.
Meillä on harkinnassa tuo Pietarin klinkka kun emme halua ottaa enään riskiä että tulisi toinen sairas sikiö joka taas jouduttaisiin abortoimaan pois.
Onnistumis prosentti on huono jos ikää on paljon kun alkiot ei tykkää kun ne joutuu käsittelyyn eikä kovin moni sitä kestä.
 
hei vielä!

En ole täysin varma mitkä yksityiset klinikat Suomessa tekevät PGD:tä, Väestöliitto mielestäni ainakin joskus teki ja sitten ilmeisesti siis tuo AVA-klinikka, joka lähettää ko.potilaat Pietariin. Helpoiten selviää soittamalla yksityisille klinikoille. Naistenklinikaltakin kannattaa asia kuitenkin varmistaa.
PGD-diagnostiikka on muutenkin hyvin hankala toteuttaa hieman vanhemmilla, koska alkioita yleensä saadaan muutenkin vähemmän.
 

Yhteistyössä