Yh:lle kuukaudessa vuokran jälkeen. Kuulostaako ok summalta?

  • Viestiketjun aloittaja "Äitsy"
  • Ensimmäinen viesti
"yhäippä"
Mä on kahden lapsen yh, meillä ei oo autoa. Meillä menee pelkästään ruokaan ja päivittäistavaroihin (pesuaineet, wc-paperit, hammastahnat, shampoot etc) 400e kuussa. Ja siis ihan markettikamaa käytetään. 600e kuulostaa pieneltä jos siitä pitää maksaa auton kulut tms. Ja sit jos yhdessä kuussa menee tiukille ja joutuu käyttämään esim. luottokorttia, seuraavissa kuissa pitää maksaa takaisin se luotto ja taas ollaan tiukilla. Mulle jää laskujen jälkeen n. 600e ruokaan ja vaatteisiin (lapsilisät ja elarit) eikä se aina tunnu riittävän. Meillä on kyllä lapsilla melko kalliit harrastukset ja omaankin salikorttiin menee rahaa.
 
"Vieras."
Toi auto kuluineen mietityttää. Me pärjätään kuudellasadalla, mutta autoa ei ole, vaan liikutaan pääasiassa pyörillä. Ruokaan menee n. 250 eur ja
Meidän lähellä on hyvä kirppari, josta ostellaan paljon kaikenlaista.
 
"Kemeli"
Kyllä minun mielestäni kuulostaa melko pienelle tuo 600e ja lähinnä auton takia. Paljonko menee bensaan kuussa? Mulla on velaton auto myös, mutta juuri siihen jouduttiin tekemään 800eurolla remppaa. Kyllä teki tiukkaa talouteen samantien, vaikka mulla jää laskujen jälkeen n. 600-1000e elämiseen. Kun olin yh ja opiskelija, mulla jäi ehkä tuo 600e vuokran jälkeen tassuun. Oli kyllä koko ajan ihan supertiukkaa, ja mihinkään ylimääräiseen ei olis ollut varaa. Jouduin lähes koko ajan maksamaan ruokia luottokortilla ja niistä taas tuli ikävä laskukierre. Onneksi sekin loppui, kun rutistin opinnot kasaan ja pääsin töihin kunnolla. Nyt sit vaan makselen kaikkia ylimääräisiä pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"vieras."
Riippuu täysin siitä, mihin on tottunut. Mihin käytät pari tonnia? Vaatteisiin, kampaajalla käyntiin, baari-iltoihin, kalliiseen ruokaan, kalliisiin harrastuksiin, merkkivaatteisiin lapsille, omaan autoon? Vai pelkästään laskuihin ja ruokaan?
Kerro ihmeessä.
Raha kuluu ruokaan, bensoihin, lasten vaatteisiin ja harrastuksiin, satunnaisiin laskuihin yms. Baareissa en käy enkä alkoholia juo. Niihin ei rahaa mene senttiäkään.
 
vierass
Auton kulut vuodesessa: käyttömaksu 150e, vakuutus 150e, kasko 150e, renkaat 200e ja muita pieniä kulja, pissapoika, pyyhkimet jne. Eli muutkin maksut ovat toki arvioita kun ei ole oikeaa tietoa. 700euroa mennyt ja auto ei ole vielä saanut bensaa ja öljyä ja huoltoa. Hankinnyt kuule asunto niin että et tarvi autoa.
 
  • Tykkää
Reactions: lasipää edellä
Anna auto pois. Töihin pääsee julkisillakin.
Pääsee missä pääsee. Esim. Meillä on kaksi autoa koska julkiset kulkee tunnin välein vain koulupäivinä ja muuten kerran aamulla ( tunnin liian myöhään että ehtisi aamuvuoroon) ja kerran illemalla (tunti pitäisi odottaa bussia jos meinaa aamuvuorosta lähteä. Ilta-ja yövuoron ei kulje mitään busseja lähellekään oikeaan aikaan edes koulupäivinä).Miehellä töihin matkaa 25kilometriä ja minulla 14 km yhteen suuntaan. Lisäksi kuljemme töihin eri aikoihin, eri suuntiin..
 
storm
Mulla jää vuokran jälkeen 427e + opintolaina joka menee yleensä koko summa heti lukukauden alussa. Ja ei kyllä riitä, lainaan koko ajan vanhemmiltani ja odottelen että valmistuisin mahdollisimman pian että voisin alkaa maksaa velkoja pois eikä tarvitsisi koko ajan miettiä että millä eletään.
 
"Anne"
Auton kulut vuodesessa: käyttömaksu 150e, vakuutus 150e, kasko 150e, renkaat 200e ja muita pieniä kulja, pissapoika, pyyhkimet jne. Eli muutkin maksut ovat toki arvioita kun ei ole oikeaa tietoa. 700euroa mennyt ja auto ei ole vielä saanut bensaa ja öljyä ja huoltoa. Hankinnyt kuule asunto niin että et tarvi autoa.
Vakuutus about 380€. Siinä ei ole kaskoa eikä boonuksia. 50€ katsastus. Jotain osaa tulee per vuosi about 150€ (huolto yms)
 
"Veera"
Saisit varmasti toimeentulotukea mutta jos asumto on kallis(niinkuin annat ymmärtää) niin sossukaan ei välttämättä hybäksy koko vuokraa. Silti saatat saada toimeentulotukea sellaisilta kuukausilta koilla on iso sähkölasku, lääkärikäyntejä/lääkekuluja tms.
 
Mä olen yhden lapsen äiti, jolla isän kanssa yhteishuoltajuus. Isältä tosin ei saada mitään tukea, että sitä ei kai voi laskea edes tähän mukaan. Meillä jää vuokran jälkeen 80 euroa, kun isä ei maksa elatusmaksua ja opintotuki lakkautettiin. Onneksi on vanhemmat jotka auttaa. Toimeentulotukea haen heti, kun tilillä ei näy työssäoppimisesta tullut 80 euron ruokaraha ja vanhempien lainaamat parikymppiä
 
"yyhoo"
Anna auto pois. Töihin pääsee julkisillakin.
Nää on kyllä niin parhaita letkautuksia, joista näkee, ettei kommentoijalla ole kehän / kehien ulkopuolisesta elämästä mitään käsitystä. :D Helppo se on sanoa, jos asuu Helsingin ydinkeskustassa, jossa joku julkinen härveli ajaa ohi minuutin välein. ;) Mutta kun suomessa on vielä paljon kyliä ja kaupunkeja, missä ei kulje kuin koulubussit syrjäkylien kautta kaksi kertaa päivässä ja loma-aikaan ei niitäkään. Itsekin tarvitsen autoa päivittäin ihan TYÖajoihin (käytän siis töissä asiakaspaikasta toiseen liikkumiseen omaa autoa, koska kaupugilla ei ole varaa ostaa autoja meidän käyttöön), joten sitäpä ei voi niin vaan antaa pois, vaikka kuinka tiukkaa tekis. Ja autoltakin vaaditaan kuitenkin jotain luotettavuutta ja toimintavarmuutta (mm. tie- ja keliolosuhteet on täällä "maaseudulla" välillä aivan toista, kuin kaupungeissa), eli mitään juuri leviämässä olevaa romukasaa ei voi edes ajatella...

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, niin vähältähän tuo kuulostaa, jos tuosta pitää maksaa vielä kaikki muut laskut, ruoka ja vieläpä autonkin kulut. Mulla tulis katastrofi tuollasella pelivaralla pelkän lainanlyhennyksen ja yhtiövastikken jälkeen, jota voi kai lähinnä verrata tässä yhteydessä vuokraan? Eli asun omassa kämpässä, joten en maksa vuokraa, mutta kaikkea muuta kyllä. Mulla siis jää kaikkien laskujen jälkeen (myös ne auton vakuutukset ym) yleensä tuon verran vähintään pelkkään ruokaan, vaatteisiin (joita ei kyllä ostella joka kuukausi), bensaan ym. mitä nyt pakollisten menojen jälkeen vielä tarvitaan. Tai riippuu kuusta, milloin sattuu tulemaan auton vakuutukset, sähkölaskut ym. isommat menot. Joskus ne tulee myös päällekäin, vaikka olen koittanut niitä sumplia eri kuukausille, mutta pärjätty on silloinkin. Silloin on kehitelty muuta rahanlähdettä (mm. kirppis). Kesällä sähkölaskut on tosin pienemmät (mulla sähkölämmitys), joten silloin saa esim. sen erotuksen säästöön talven varalle ja näin melkein poikkeuksetta teenkin, tai tein, ennen etäluettavaa mittaria jolloin kireimpinä pakkastalvina on arviolaskut olleet talvikuukausina yhteensä jopa 800 - 900€:n (tulevat siis 3kk välein).
 
"V ieras"
Mä olen yhden lapsen äiti, jolla isän kanssa yhteishuoltajuus. Isältä tosin ei saada mitään tukea, että sitä ei kai voi laskea edes tähän mukaan. Meillä jää vuokran jälkeen 80 euroa, kun isä ei maksa elatusmaksua ja opintotuki lakkautettiin. Onneksi on vanhemmat jotka auttaa. Toimeentulotukea haen heti, kun tilillä ei näy työssäoppimisesta tullut 80 euron ruokaraha ja vanhempien lainaamat parikymppiä
Tiedäthän, että kela voi maksaa elatusmaksut jos isä ei sitä tee.

Ja laita ihmeessä HETI se toimeentulotukihakemus vetämään!
Asumistuen kai olet jo hakenutkin?
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa
vierass
En osaa sun puolestasi antaa summia, mutta mieti mitä menee seuraaviin vuodessa ja jaa se kuukausitasolle (tai sitten keskimäärin kuussa, kumpi vain on helpompi laskea. Älä missään tapauksessa jätä pois satunnaisia kuluja "kun eihän nyt joka kuukausi tai edes vuosi mene lääkäriin/vaatteisiin/auton huoltoon/synttärilahjoihin/juhlamekkoon/silmälaseihin/uuteen pesukoneeseen jne." Niitä on yllättävän paljon, eivätkä ne katoa sillä, että niitä tulee vain satunnaisesti, niihin pitää silti löytyä raha ja jos useamman kuukauden saati vuoden aiot elää tuolla rahalla, ei kaikkea voi enää lykätä myöhemmäksi vaan ne ovat oikeasti pakollisia kuluja. Yhteensä näistä satunnaisista tulee usein yllättävän suuria summia.

- Ruoka
- Ruokailu kodin ulkopuolella (syötkö koskaan työpaikalla, ravintolassa, kahvilassa tms?)
- Auton vakuutus, huolto, katsastus bensat, satunnaiset tarvikkeet (lasinpyyhkijät, nesteet, öljyt), parkkimaksut, pesut
- Vaatteet (myös ne harvemmin ostettavat: Talvitakki, sadevaatteet, juhlakengät jne. Näistä harvoin hankittavista ei välttämättä tule montaa euroa kuuta kohdin, mutta älä silti unohda niitä noin tiukassa budjetissa.)
- Sähkö, vesi
- Vakuutukset (kotivakuutus ainakin kannattaa olla vastuuvakuutuksen vuoksi)
- Lääkäri, lääkkeet, vitamiinit jne.
- Silmälasit, aurinkolasit, jos sinä tai lapsi tarvitsee
- Kosmetiikka ja kauneus: Kosteusvoiteet, meikit jne.
- Puhelin ja netti
- Kodin elektroniikka (esim. pesukone, mikro, kahvinkeitin, kännykkä, tietokone: Näitä ei tarvitse jatkuvasti hankkia, mutta käytännössä pakko joskus vaihtaa ja kerralla yleensä iso kulu, joten pitää laskea keskiarvoon.)
- Päivähoitomaksut
- Kodin hankinnat: Tyynyt, peitot, pyyhkeet, sängyt, lakanat, verhot, pöydät, kaapit, työkalut (vasara, pora), joulukoristeet jne.
- Lelut ja muut lapsen hankinnat
- vapaa-aika ja lomat
- harrastukset
- lehdet
- sekalaiset: Synttärien järjestäminen, lahjat (häät, synttärit, tuparit jne), kaikkea sekalaista harvoin toistuvaa, jota ei kuitenkaan muista budjetoida

Nämä vaihtelevat paljon eri ihmisillä ja eri aikoina, joten tarkkoja summia ei voi antaa. mutta itse menojani välillä tarkkaan seuranneena olen huomannut, että noita juttuja joihin ajattelee, ettei niihin nyt mitään mene tai tosi harvoin, on paljon enemmän kuin luulisi ja vähänkin pidemmällä aikavälillä niitä ei voi välttää ja niiden unohtaminen keikauttaa budjetin äkkiä pahasti.
 
vierass
[QUOTE="Anne";29797211]Vakuutus about 380€. Siinä ei ole kaskoa eikä boonuksia. 50€ katsastus. Jotain osaa tulee per vuosi about 150€ (huolto yms)[/QUOTE]

No mulla on kaskon kanssa toi noin 300e vakuutukset. Juuri mies teki kytkin remontin itse, osa maksoi 30e, olisi firmassa maksanut 1000e, työssä olisi mennyt aika monta tuntia, että tuolla remontilla jo olisi mennyt ap:n budjetti vuodeksi sekasinsa. Saatikka että joutuu luultavimmin muutaman kerran vuodessa jotain pikkuvikaa korjauttamaan, ellei ole ihan tuliterä auto, ja ei nekään tuliteriä ole muutaman vuoden päästä.
 
köyhä ja onneton
Mulle jää asuntolainan ja käyttöluoton maksun jälkeen n. 900, mistä joudun maksaa sähkölaskun n. 100e/kk, pari maksusuunnitelmamaksua yht. n.100e, vakuutukset (auton ja koti) ens kuussa menee niihin yli 200e, eli jää n. 500e...Ruokaan menee joka viikko ainakin 80e. Mulla 2 lasta joten saan onneksi elatusmaksut 300e ja lapsilisät 316e. Mutta tiukilla sitä silti on, varsinkin nyt kun pitää maksaa myös putkimiehen lasku yli 100e (menee seur. perintään)
 
Mä olen yhden lapsen äiti, jolla isän kanssa yhteishuoltajuus. Isältä tosin ei saada mitään tukea, että sitä ei kai voi laskea edes tähän mukaan. Meillä jää vuokran jälkeen 80 euroa, kun isä ei maksa elatusmaksua ja opintotuki lakkautettiin. Onneksi on vanhemmat jotka auttaa. Toimeentulotukea haen heti, kun tilillä ei näy työssäoppimisesta tullut 80 euron ruokaraha ja vanhempien lainaamat parikymppiä
:O Et oo kuullu sit Kelasta koskaa?
 
storm
Mä olen yhden lapsen äiti, jolla isän kanssa yhteishuoltajuus. Isältä tosin ei saada mitään tukea, että sitä ei kai voi laskea edes tähän mukaan. Meillä jää vuokran jälkeen 80 euroa, kun isä ei maksa elatusmaksua ja opintotuki lakkautettiin. Onneksi on vanhemmat jotka auttaa. Toimeentulotukea haen heti, kun tilillä ei näy työssäoppimisesta tullut 80 euron ruokaraha ja vanhempien lainaamat parikymppiä
Oletko oikeasti tosissaan? Kyllä sinä toimeentulotukea saat vaikka tilillä näkyykin 100e tulot.
 
Onneksi jo töissä
No kyllä pitäisi pärjätä tuolla summalla. Itse opiskelevana yhden lapsen yh:na sain yhteensä n.1100€ ja siitä meni lähes puolet asumismenoihin. Sitten oli vielä maksettavana bussikortin lataus, lainanlyhennys, netti ja puhelin. Ei jäänyt kyllä paljoa ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin yms. mutta pärjättiin joten kuten silti.
 

Yhteistyössä