yhden viikon vaikutus vauvan keuhkojen kypsymiseen?

Otsikossahan se tärkein tulikin, mutta vähän vielä taustaa.. Viikot on tarkalleen nyt 36+3, ja minulla on täysin kohdunsuun peittävä etinen istukka. Vähän ennen äitiyslomalle jäämistä oli pari vuotojaksoa, joiden syyt kävin selvittelemässä aina polilla. Mitään hälyttävää ei kummallakaan kerralla ollut, sanoivat vain että etinen istukka vuotaa ja piti ottaa rauhallisesti ja käskettiin tulla uudelleen jos vuoto lisääntyy. Nyt on onneksi äitiysloman alettua vuotokin loppunut toistaiseksi ainakin.

Tiistaina olin lapsivesipunktiossa, jossa otettiin kokeet, onko vauvan keuhkot kypsät. Sanottiin etukäteen, että jos on, niin tällä viikolla leikkaus. Eilen tulokset tulivat, ja keuhkot eivät vielä olleet tarpeeksi kypsät. Ensi tiistaina menen uudelleen polikäynnille, kätilö ei ollut varma otetaanko uusi punktio vai sovitaanko suoraan sektioaika. Mietin nyt itse sitä, että voiko yhdessä viikossa keuhkot kypsyä, vai pitäisikö vaatia uusia punktio, jotta ei sitten leikata liian ajoissa? Vauvan hyvinvointi on tärkein, vaikka tietenkin olin henkisesti varautunut, että vauva syntyisi jo tänään tai huomenna. Esikoislapsi joutui olemaan viikon tehohoidossa raskausmyrkytyksen jäljiltä tehdyn sektion takia huonon hengittelyn vuoksi, joten en missään nimessä halua päätyä siihen. Mutta sitten on taas riski hätäsektioon, jos istukka alkaisikin irtoilemaan itsekseen ja tulisi kiire.. Lääkärit kai kuitenkin tietää parhaiten, mutta pohdituttaa vain, voiko tosiaan vain yksi viikko kypsyttää keuhkoja riittävästi...
 
hmm..
ainakin kun synnytyksen käynnistymistä estellään niin aina on puhetta että jokainen päivä on eteenpäin ja auttaa. Luulis että vikko tekis jo paljon varsinkin kun raskus on nuin pitkällä. Itse olen syntynyt viiikolla 37 ja itse olen synnyttänyt viikolla 37 ja ilman ongelmia.
 
Mä synnyrin rv 35
ja pari päivää päälle ja vauvan keuhkot oli kypsät.Vointi hyvä.Raskausmyrkytyksen vuoksi käynnistettiin.Viikossa vauvan keuhkot jo vahvistuvat ja vauva voi jopa olla paremmassakin kunnossa leuhkoistaan, mitä kokeiden perusteella näyttää.
 
"siis"
Alkuperäinen kirjoittaja Mä synnyrin rv 35;22945224:
ja pari päivää päälle ja vauvan keuhkot oli kypsät.Vointi hyvä.Raskausmyrkytyksen vuoksi käynnistettiin.Viikossa vauvan keuhkot jo vahvistuvat ja vauva voi jopa olla paremmassakin kunnossa leuhkoistaan, mitä kokeiden perusteella näyttää.
synnytin ja keuhkoistaan...sorry pikaisen näpyttelyn johdosta kirjoitusvirheet
 
Joo, näinhän se on, että aina on parempi että ovat pidempään masussa kasvamassa valmiiksi. Tää on mun neljäs, ja esikoisen syntymän jälkeen kaks tuli alateitse ja syntyivät kumpikin yli lasketun ajan toinen lapsi 10 päivää yli, ja kuopus 2 viikkoa yli lasketun ajan. Esikoisen ongelmat vaan kummittelee mielessä väkisinkin, ja haluaisi että tuleva vauva välttyisi ainakin tuolta tehojaksolta.. Jokainen raskaus silti menee omalla tavallaan eikä voi vertailla, mutta kaikkea sitä tulee mietittyä kuitenkin...
 
onnellinen äippä
mullakin oli ihan kokonaan etinen istukka, ja vuotoja oli toooosi paljon ja useasti.eli sairaala tuli tutuksi raskauden aikana. loppujen lopuksi leikattiin viikolla 35+6 . viikkoa aikasemmin sain kortisoonia että keuhkot kypsyisi nopeempaa.keuhkot ei ollu kerenny kokonaan silti kehittyä, mutta viikon iässä pääsi kokonaan hengitys avuista pois. suurin ongelma meillä oli että ei jaksanut syödä kunnolla. kaks viikkoa oli sairaalassa ja sitten kotiin kasvamaan. n. 7 kk iässä sairaalassa todettiin että lapsi oli ottanu kehityksessä kiinni ikä ryhmänsä ja oli jopa edellä "normi" kehitystä.
monta kertaa oli todella lähellä hätä sektio, ja sillon sanottiin että jokainen päivä olisi hyväksi vauvalle ja viikko olisi jo toodella hyvä apu nimenomaan keuhkojen kannalta.
 
Löysin jotain kypsyysarvoja yhdeltä netti sivulta, vois varmaan sitten tiistaina tiedustella, että miten paljon kypsyydestä oli vajautta, jos oli vaikka lähellä valmista, mutta ei ihan vielä, niin sitten luulisi viikossakin jo tapahtuvan tarpeeksi. Jos taas olis kypsyysaste tosi alhainen, niin sitten ehkä vielä olisi parempi odotella.. Kai ne sitten kertoo, mutta vaikea olla pohtimattakaan....
 
meillä
poika syntyi rv36+1 ja keuhkot olivat täysin kypsät, keksolassa oli viikon sen takia kun ei lämpö meinannut pienellä pysyä eli viikon pötketteli lämpöalustalla ja sitten kotiin :)
 
"Minna"
Saitko kortisonit?
Mulla laitettiin ensimmäinen kortisoni piikki pe-la yönä ja toinen la-su yönä. Vauva syntyi su aamulla 33+5 eikä ollut mitään keskosuuteen liittyviä ongelmia.
 
En saanut kortisoneja, tulokset kätilö ihan vaan soitti. Kysyin puhelun aikana, että tarvisiko niitä kortisoneja pistää, mutta vastaus oli että ei. Sanoi tosiaan vaan että tiistaina sitten uusi kontrolli aika, ja katsotaan mitä lääkäri haluaa sitten tehdä...
 
ohi aiheen
Jokseenkin ohi aiheen, mutta "pelkoa" helpottamaan. Olen kahden keskoslapsen äiti, joista toinen tuli varsin hätäisesti maailmaan rajun raskausmyrkytyksen vuoksi rv 28+5. Osastolle mennessä sain samoin tein kortisonipiikin ja toisen päivä tuon jälkeen. Mun tila oli aika heikko, mutta lapsen keuhokojen vuoksi sektiota venytettiin niin pitkään kuin mahdollista. Lapsi syntyi maailmaan 2,5 päivän päästä ja ihmeeksi hengitti täysin itse, alusta alkaen. Puoli päivää pitivät nasaalia varmuuden vuoksi. Mutta hapetusarvot olivat niin hyvät että siitä luovuttiin.

Toki tässä meillä tilanne oli eri ja tuo kortisoni teki oman osuutensa. Luulisin kuitenkin että suht selvillä vesillä jo olette ja lääkäreiden tietotaito on asia mihin voinee luottaa. Tehoreissuja en kenellekään toivo, se on sellainen he----vetti...
 
Jokseenkin ohi aiheen, mutta "pelkoa" helpottamaan. Olen kahden keskoslapsen äiti, joista toinen tuli varsin hätäisesti maailmaan rajun raskausmyrkytyksen vuoksi rv 28+5. Osastolle mennessä sain samoin tein kortisonipiikin ja toisen päivä tuon jälkeen. Mun tila oli aika heikko, mutta lapsen keuhokojen vuoksi sektiota venytettiin niin pitkään kuin mahdollista. Lapsi syntyi maailmaan 2,5 päivän päästä ja ihmeeksi hengitti täysin itse, alusta alkaen. Puoli päivää pitivät nasaalia varmuuden vuoksi. Mutta hapetusarvot olivat niin hyvät että siitä luovuttiin.

Toki tässä meillä tilanne oli eri ja tuo kortisoni teki oman osuutensa. Luulisin kuitenkin että suht selvillä vesillä jo olette ja lääkäreiden tietotaito on asia mihin voinee luottaa. Tehoreissuja en kenellekään toivo, se on sellainen he----vetti...
Aika hurjia kokemuksia sinulla, mutta kiva kuulla myös tällainen kokemus siinä mielessä, että noinkin varhain vauva alkoi itse hengittämään. Joo, siitä tehosta on se yksi yhden viikon kokemus esikoisen kanssa, ja vaikka hän ei kauempaa siellä joutunut olemaan, niin oli se aika rankkaa.. Henkisesti tietty kans vielä kun oli itse osastolla heikossa hapessa raskausmyrkytyksen ja sektion jäljiltä, ja vauva ihan jossain muualla... Mut niillä mennään mitä tulee...
 
"joo"
Meillä rv 25+5 syntynyt tytär. Keuhkojen kypsyyden kanssa oli yllätys yllätys alusssa paljonkin ongelmia, mutta hengissä hän on ja voi hyvin. Ikää on nyt kolmisen vuotta. En tällä omalla kokemuksellani olisi kauhean huolissani lapsen keuhkoista noin ylipäätään 36+ raskausviikolla ja kyllä viikko on jo oikeasti pitkä aika :)

Esimerkkinä näistä viikoista, kuten "ohi aiheen" kirjoittaa, että heillä vauva syntyi 28+5 ja hengitti täysin itse. Meillä meni 25+5 viikolla syntyneellä vauvalla ensimmäiset 5 vkoa hengityskoneessa...
 
Kyllähän muutamat päivät tekevät tuossa vaiheessa jo ison eron, saati sitten viikko. Kortisonia ei viikon 34+0 jälkeen suositella pistettävän rutiininomaisesti pl. muutama erityistilanne joten siksi varmaan ei ole enää laiteltukaan sulle vaan annetaan ajan hoitaa tehtävänsä. Joka tapauksessa viikot on jo niin hyvät, että en usko vauvasi raskaaseen hoitorumbaan joutuvan pitkäksi aikaa jos ollenkaan, varsinkaan jos ensi viikolle maailmaan tulo saadaan venytettyä. Otat nyt vaan rauhallisesti tän viimosen viikon ja lepäät kun vielä voit ;)

*muoks* itsellä tulleet sektiolla 35+4 ja 35+1, paremmilla päivillä ollut joutui kuivattelemaan ja aukomaan keuhkojaan nasaalissa vajaan vuorokauden (mutta kotiutui mun kanssa samaan aikaan 6 vrk sektion jälkeen), toinen hengitteli tiitterästi alusta asti ilman lisähappeakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän muutamat päivät tekevät tuossa vaiheessa jo ison eron, saati sitten viikko. Kortisonia ei viikon 34+0 jälkeen suositella pistettävän rutiininomaisesti pl. muutama erityistilanne joten siksi varmaan ei ole enää laiteltukaan sulle vaan annetaan ajan hoitaa tehtävänsä. Joka tapauksessa viikot on jo niin hyvät, että en usko vauvasi raskaaseen hoitorumbaan joutuvan pitkäksi aikaa jos ollenkaan, varsinkaan jos ensi viikolle maailmaan tulo saadaan venytettyä. Otat nyt vaan rauhallisesti tän viimosen viikon ja lepäät kun vielä voit ;)

*muoks* itsellä tulleet sektiolla 35+4 ja 35+1, paremmilla päivillä ollut joutui kuivattelemaan ja aukomaan keuhkojaan nasaalissa vajaan vuorokauden (mutta kotiutui mun kanssa samaan aikaan 6 vrk sektion jälkeen), toinen hengitteli tiitterästi alusta asti ilman lisähappeakaan.
Kiitos vastauksestasi!

Joo, olen tässä lepäillytkin, aamupäivälläkin nukuin ysistä puoli kahteentoista suunnilleen.. Tais se kätilökin sanoa, että kohtuu turvalliset viikot kuitenkin jo, että vaikka sitten tulisikin kiirellinen tilanne, niin ei vauvalla sinäänsä mitään hätää ole. Pitää vaan nyt henkisesti vielä saada itseni nollattua...
 
[QUOTE="joo";22947627]Meillä rv 25+5 syntynyt tytär. Keuhkojen kypsyyden kanssa oli yllätys yllätys alusssa paljonkin ongelmia, mutta hengissä hän on ja voi hyvin. Ikää on nyt kolmisen vuotta. En tällä omalla kokemuksellani olisi kauhean huolissani lapsen keuhkoista noin ylipäätään 36+ raskausviikolla ja kyllä viikko on jo oikeasti pitkä aika :)

Esimerkkinä näistä viikoista, kuten "ohi aiheen" kirjoittaa, että heillä vauva syntyi 28+5 ja hengitti täysin itse. Meillä meni 25+5 viikolla syntyneellä vauvalla ensimmäiset 5 vkoa hengityskoneessa...[/QUOTE]

Jep, luultavasti murehdin turhia.. :) Esikoisen aikaan tehtiin siis raskausmyrkytyksen takia sektio vasta viikolla 38+4, joten kai nämä vaan on niin yksilöllisiä juttuja, ja raskausmyrkytys osaltaan kai vaikutti silloin siihen, että vauva joutui teholle.. Olin itse ainakin tosi heikossa kunnossa, tila romahti nopeasti, ja siksi sektioonkin päädyttiin käynnistelyn sijaan..
 
Blue
Mulla syntyi tyttö viikoilla 31+4. Puolitoista vuorokautta estelivät supistuksia (vesi oli jo mennyt) että kortisonipiikit ehtivät vaikuttaa. Sitten kun tyttö syntyi niin lisähappea ei tarvittu ollenkaan (sairaalassa samaan aikaan kaksi muutakin samoilla viikoilla syntynyttä, heille ei ehditty kortisonia antaa ja molemmat olivat hengityskoneessa). Eli siis noinkin pienillä viikoilla jo reilulla päivällä (lääkkeillä avustettuna toki koska keuhkot ovat todella epäkypsät tuossa vaiheessa) on noin iso ero niin myöhäisemmilläkin viikoilla jo päivilläkin on silloin iso voitto keuhkoja ajatellen.
 
Mulla syntyi tyttö viikoilla 31+4. Puolitoista vuorokautta estelivät supistuksia (vesi oli jo mennyt) että kortisonipiikit ehtivät vaikuttaa. Sitten kun tyttö syntyi niin lisähappea ei tarvittu ollenkaan (sairaalassa samaan aikaan kaksi muutakin samoilla viikoilla syntynyttä, heille ei ehditty kortisonia antaa ja molemmat olivat hengityskoneessa). Eli siis noinkin pienillä viikoilla jo reilulla päivällä (lääkkeillä avustettuna toki koska keuhkot ovat todella epäkypsät tuossa vaiheessa) on noin iso ero niin myöhäisemmilläkin viikoilla jo päivilläkin on silloin iso voitto keuhkoja ajatellen.
Näinhän se menee, jokainen päivä lisää masussa tekee paljon. Katsotaan miten tämä menee...
 
Nyt viikkoja 37+1 ja tänään oli uusi polikäynti. eilen sain soiton, että veressä on vasta-aineita, jokin vasta-aine anti-C ja lisäksi heikko tunnistamaton vasta-aine. Johtuu ilmeisesti ensimmäisen lapsen sektion yhteydessä tehdystä verensiirrosta (ei ole kyllä kahdessa sitä seuranneessa raskaudessa noussut ongelmaksi.....) Se ilmeisesti painoi vaaka-kupissa sen verran kaiken muun päälle, että päätettiin nyt torstaina leikata.

Ihan näin päivityksenä ketjuun...
 

Yhteistyössä