yksin synnyttämään

Yksinhuoltaja. Keskityin kivun kestämiseen ajattelemalla lasta, hoin mielessäni mantrana, että avaan sinulle lapseni tietä maailmaan. En tiedä, olisiko tukihenkilöstä ollut apua. Tuntui, etten oikein huolinut apua kätilöiltäkään, vaan halusin vain olla ja avautua rauhassa. Mutta tämä on siis tietenkin vain minun tuntemukseni. Aika voi kyllä käydä yksin pitkäksi, tosin riippuu tietenkin synnytyksen kestosta ja omasta "tajunnan tilasta".

Olisiko sinulla hyvää ystävää, jonka saisit tukihenkilöksi?
 
hei, sisko otti äitini mukaan synnytykseen. meille sanottiin valmennuksessa että jos synnyttää ihan yksin, siis ilman tukihenkilöä, kätilö ei poistu synnytyssalista. luultavasti sen takia että tukihenkilö on sekä tukemassa tarvittaessa että painamassa "paniikkinappulaa" jos tarvitsee. itselle ainakin teki tiukkaa painaa nappia, pää punaisena kiljuin miehelle että "paina sitä s-tanan nappia just nyt". en tiedä oliko tästä sulle mitään hyötyä... mutta onnea matkaan :hug:
 
mä meen kans yksin.ystävän piti tulla mukaan mutta lähteevät etelään ja varmaan synnytän sillä aikaa ;) toivottavasti siis..

mies jää lasten kans kotiin enkä edes halua että se tulis mukaan.kyllä se kerkee vauvan nähdä =)

 
Yksin olin ja en kaivannut ketään ylimääräisiä. Oli nopea toimitus joten avautumisvaiheeseen jos olisi ollut pitkä olisin varmaankin kaivannut seuraa, siskoni oli valmis tulemaan mutten sitten pyytänyt.

En usko että kätilö ehtii koko aikaa olemaan jos ei ole tarpeeksi henkilökuntaa. Meillä neiti synty 1.29 ja oli neljäs synnytys sinä vuorona kätilölle, eli ei olisi ehtinyt ketään kädestä pitelemään. Vuoro vaihtyi 22.00.
 
Meidän toisen lapsen jouduin synnyttämään yksin. Emme ehtineet viemään esikoista hoitoon, joten mieheni, lastemme isä joutui odottamaan synnytyksen ajan esikoisen kanssa sairaalan odotushuoneessa. Hyvin siitä selviää yksinkin. Ei sinne synnytyshuoneeseen yksin ainakaan minua jätetty hetkeksikään. Kätilö oli koko ajan huoneessa. Isä ja esikoinen pääsi heti katsomaan toista tyttöämme, kun synnytys oli ohi. Toki jos mies on mukana, on se "kivempaa", mutta siitä kyllä varmasti yksinkin selviää! Positiivisella mielellä vaan lähdet synnyttämään. Pidä vain "lopputulos" eli vauva mielessä!!!! :)
 
nirppurotta harmaana
Mä synnytin yksin, enkä sinne kyllä miestä olis halunnutkaan. Mies oli avautumisvaiheessa seurana mutta ajoin sen loppuvaiheessa kotiin, kun en pystynyt enää keskittymään muuhun kuin kipuun. Salissa on niin paljon muuta mietittävää, ettei siellä edes huomaa että mies puuttuu..hyvä että huomasin että kätilö oli lähtenyt välillä pois. Näin ainakin mulla.
 
Estu82
Yksin olen menossa minäkin. Mies töissä (toki pääsisi sieltä synnytykseen mukaan), mutta jonkun pitää olla meidän 2v pojan kanssa sen aikaa. Ihan mielelläni toisaalta menen yksin. Pojan syntyessä miehestä oli kyllä juttuseuraa, kun synnytys kesti 13h, mutta noin niinkuin muuten ei hänestä "apua" ollut (hieronta ym teki pahaa).
Voi toki olla, että ystäväni tulee mukaan, mikäli ehtii (asuu 150km päässä).
 
Minä olin yksin omasta halustani. En todellakaan olisi halunnut ketään mukaan vaikka kyse oli ensimmäisestä synnytyksestä. Mies vei minut kyllä laitokselle ja oli siellä jonkin aikaa, mutta minut vietiin heti saliin niin mies lähti kotiin ja tuli aamulla katsomaan meitä. Synnytys oli erittäin nopea enkä kerennyt ajattelemaankaan ketään rinnalleni sillä hetkellä. Tästä on kohta vuosi ja synnytyksen muisto on kaunis ja yksityinen. En myöskään käynyt missään valmennuksissa enkä tutustumassa synnäriin etukäteen ja koen että oli hyvä asia.
 
Minä synnytin yksin, koska mies ei halunnut olla paikalla. Vei mut sairaalaan ja lähti sitten kotiin nukkumaan :(
Olin aika loukkaantunut, mutta en halunnut miestä pakottaakaan. Tuskin hänestä mitään apua olisi ollutkaan, jos vastentahtoisesti olisi mukana ollut. Onneksi mulla oli aika helppo synnytys, koska sairaalassa oli ruuhkaa ja kätilöitä ei paljon näkynyt.
 

Yksin tahtomattaan synnyttämään menevät: Helsingin ensikodilta voi halutessaan pyytää nimellistä korvausta vastaan synnytykseen mukaan palvelijan eli doulan. Doula on itse synnyttänyt ja/tai synnytyksissä mukana ollut nainen. Synnyttäjä voi tavata doulansa tietysti jo etukäteen, keskustella omista toiveistaan jne. - tarkoituksena on että doula auttaa synnyttäjää tämän toivomalla tavalla. Tukihenkilö on siis ainakin Helsingin alueella järjestettävissä :)!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2006 klo 14:09 Äitti-83 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2006 klo 17:34 minävaan kirjoitti:
Minä synnytin yksin, koska mies ei halunnut olla paikalla. Vei mut sairaalaan ja lähti sitten kotiin nukkumaan :(
Anteeks, mutta aika "kiva" temppu mieheltäs...
Näin meilläkin tehtiin enkä pätkääkään kokenut sitä "kivana" temppuna, mitäs sen olisi pitänyt tehdä? kerta ei ollut synnytykseen tulossa, ja Seinäjoella ainakin siinä vaiheessa olisi muutenkin mies lähetetty kotiin koska menin tarkkailuun. Ja vaikka olisi ollut tulossakin ei olisi ehtinyt. Synnytyssalissa olin jotain 15 min.
 

Yhteistyössä