yksin ulkona..missä iässä?

Mielenkiinnosta kyselisin,että missä iässä teidän lapset on voineet mennä ulos itsekseen ja millaiselle pihalle? Siis tietysti kaverin kanssa keikkimään eikä kirjaimellisesti yksin =) mutta kuitenkin ilman vanhempia.
 
4-vuotias harjottelee just kaverin kanssa ulkoilua, kun muutettiin uuteen kotiin. Piha on turvallinen kerrostalopiha. Naapurissa asuu pääasiassa lapsiperheitä, eikä pihalle voi ajaa autolla. Kodin ikkunoista näkee hyvin missä poika viilettää. Itse pääsis ehkä vähemmällä kun menis järkiään lapsen kanssa sinne pihalle eikä juoksis ikkunasta toiseen vahtimassa =)
 
miiru
4v on koirankanssa ulkona omassa suojasessa pihassa, silti kyllä vahtaan ikkunoista ja ovista vähän väliä.. =) ja koitan itekin siellä olla seurana, väliin vaan sisällä laitan ruokaa tm niin tyttö ulkona
 
Meillä esikoinen leikki rauhallisen rivarialueen pihassa ikätoverinsa kanssa 5-vuotiaana. Nyt asutaan puistomaisella asuinalueella (kerros- rivi- ja omakotitaloja), mutta vieressä kulkee yksi vilkasliikenteisempi tie (ei rajoitu kuitenkaan leikkipuistoihin, ne jäävät suojaan talojen "sisäpuolelle"). Esikoinen täytti juuri 7v ja on saanut jo olla ikätoverinsa kanssa ulkona ilman aikuista viime kesästä saakka (eli 6v). Keskimmäinen vajaa 5v ja kuopus 3,5v eivät vielä oikeestaan leiki ulkona ilman vanhempaa seuraa.
 
4v ja 5v leikkivät tuolla ulkona yksikseen. itse luuraan ikkunoista välillä. omakotitalossa asutaan ja ei yleistä tietä. meidän tie päättyy naapuri taloon ja kaikki tänne ajavat tietävät että on lähes joka talossa pieniä lapsia. maalla asutaan.
 
Jaa-a. Kerrostalopihassa 3-vuotiaat on mun mielestä liian pieniä leikkimään yksin. Omani ajattelin laskea aikasinteaan 5-vuotiaana. Jossain maalla tai muuten rauhallisella omakotialueella voisin jo ajatella antavani 3-vuotiaan leikkiä hetken yksin, jos on näköyhteys.
 
No höh, mun kolmevuotias ei menis yksin ulos eikä ainakaan kaverin kanssa. "Äiti tulee mukaan?" kysytään meillä aina kun johonkin menemisestä puhutaan =) . Tässä on kyllä autoteitä niin lähellä etten uskaltais vielä päästääkään ... saas nähdä kesällä kun ovet on auki. Asutaan omakotitalossa.
 
meilä tyttö 3v6kk saa olla yksin takapihalla ja ,siellä olevassa puistossa, koska tiedän ettei hän uskalla sieltä tiellepäin jalallakaan astua. Omakotitalo kaupungissa, mutta kukin tuntee lapsensa itse, mihin on valmiudet.
 
Mimosa
Asumme erittäin liikennöidyllä alueella kerrostalossa, eikä mulle ole tullut mieleenikään vielä laittaa yksin, saatikka sitten kaverin kanssa 5-vuotiastani ulos leikkimään.
Tyttö kyllä osaa olla varovainenkin, mutta mitäs sitten, kun saavat kerrostalon muiden (minulle tuntemattomien) lasten kanssa päähänsä lähteä jonnekkin...
 
joo on
3 v on yksin pihalla, on pienen rivarin piha ja oma takapiha, suojaisa. Tielle ei mene eikä parkkipaikalle, Aikoinaan karkasi ja hain takaisin sisälle, tämä lapsi oppii aika nopeasti säännöt siinä mielessä helppo tapaus
 

Yhteistyössä