Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

Jennuli, ilmeisesti noilla klinikoilla on siis erilaisia toimintatapoja ja kukin klinikka toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Väestöliittoon joutui jonottamaan ensikäyntiä pari kuukautta, ja siinä vaiheessa jo sanottiin, että yksinäisen naisen kohdalla simppojakin joutuu jonottamaan, koska luovuttajista on uuden lain takia pulaa. Viime torstaina Väestöliiton lääkäri antoi ymmärtää, että heillä oli viime keväänä ollut todella vähän luovuttajia, ja koska simppoja on pidettävä pakastettuna vähintään se 6 kk, vähäisen luovuttajamäärän jättämä aukko näkyy klinikan toiminnassa nyt syksyllä. Täytyy toivoa, että kesällä ja nyt syksyllä luovuttajia olisi taas enemmän.

Näyttää siltä, että Fertinovalla ja ehkä myös Felicitaksella (??) voisi päästä "tositoimiin" jonkun verran nopeammin kuin Väestöliitossa, tai ainakin Väestöliiton Hesan klinikalla. Mut kuten sanottua, mulla on niitä muitakin terveysongelmia selviteltävänä, joten jonotusaika tulee siinä mielessä ihan tarpeeseen. Ja täytyyhän tässä kiertoakin selvitellä.

).( Tein äsken elämäni jännittävimmän nettiostoksen -- tilasin mammaksi.fi -sivustolta paketin ovulaatiotestejä. B) Saas nähdä, missä vaiheessa niille tulee käyttöä... Niin omituista ja tavallaan vähän surullista kuin se onkin, mä en ole ikinä ennen edes yrittänyt bongata ovista enkä tiedä, minkälaisia oireita se aiheuttaa ja miten sen voi bongata. :xmas: Täytyy varmaan lueskella netistä tietoja ovisoireista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jennuli:
evenstar sepä se, toimintaeroja on ja noita tanskalaisia saa paremmin kuin kotimaisia siksi niihin varmaan monet klinikat turvautuukin, itse olen ajatellut, että toisaalta tämä suomi on niin pieni maa, että ihan hyvä että luovuttaja on toisesta maasta. (kun ei tosiaan voi tietää vaikka se olisi naapurin mies... )ihan tyhmää edes tuollaista miettiä, saati kirjoittaa omia älyttömiä ajatuksia, mutta teinpä niin kuitenkin. onhan tuossa kotimaisessa sitten se toinenkin puoli.
Jennuli, mulle tosiaan kelpais myös tanskalaiset simpat oikein mainiosti, me suomalaiset kun ollaan niin sisäsiittoista kansaa... :D Siinä mielessä käyttäisin ehkä jopa mieluummin tanskalaisia simppoja kuin kotimaisia -- olishan se aika katastrofaalista, jos oma lapsi ihastuisi tai rakastuisi aikuisena tietämättään omaan sisar-/velipuoleensa. :eek: Mut jos Väestöliiton Hesan klinikka ei halua käyttää tanskalaisia simppoja, samapa tuo, vaikka simpat olis kotimaisiakin. Pääasia että niitä simppoja sais tasaiseen tahtiin, sitten kun hoidot viimein aloitetaan. Sitä en nimittäin haluaisi joutua kokemaan, että uusintainssejä (tai vielä järeämpiä keinoja) joutuisi odottamaan useampia kuukausia vain siksi, että simppoja ei ole tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja jennuli:
toivon että saat terveydentilan hyväksi ja hoidot toteutuu.. mullakaan ei ollut mitään käsitystä koska ovuloin, muutamia oireita aloin pongailla kun ovistestejä tein mutta mutta...
Sitäpä minäkin toivon. Ja toivon myös, että opin bongaamaan oviksen ilman ultrausta, siinä säästäisi vähän rahaa tässä kierronkartoitusvaiheessa.
 
evenstar aivan.. ja kyllä mä olisin ottanut suomisimpat jos niitä olisi tarjolla ollut, mutta kun alusta asti oli tiedossa tämä tanska juttu en asiaa siinä kohdin enempiä pohtinut, nyt tuli vain mieleen kun luin sun kirjoitusta...

 
Hei vaan kaikki!
Olen kirjoittanut tänne muutaman kerran n. vuosi sitten ja ollut sen jälkeen mietintätauolla toki keskustelua seuraten. No, tänä aamuna soitin sitten Fertinovaan ja varasin ajan vastaanotolle ja sainkin sen 24.11. Ihmetyksekseni puhelimeen vastannut mies oli jokseenkin negatiivisen oloinen (tätä en ole ennen kokenut sinne soittaessani) ja hän kommentoi heti aluksi, että simppojen saatavuus on heikentynyt huomattavasti viimeisten 3 viikon aikana. Kuulemma hoitojen aloittaminen on epävarmaa, vaikka lääkäriajan saisikin.

Mutta nyt siihen kysymyseen. Minulle ehdotettiin luovutusoikeuden ostamista European spermbankista, mikä sitten takaisi simppojen saannin koko hoitojen ajan. Tämä oikeus maksaa 1000? ja siihen päälle tulee tietysti kaikki muut kustannukset. Onko teillä jollain kokemusta tästä? Olen nyt vähän hämillään, koska en tiedä johtuuko tämä kaikki siitä, että puhelimeen vastannut henkilö suhtautui niin negatiivisesti asiaan vai onko tilanne todella niin huono.

Aurinkoista syyspäivää kaikille!
Hanna
 
Äidiksikö
Hei, mulla kerran vastasi puhelimeen miesbiologi, kun hoitajaa ei ollut silloin paikalla. Ja mielestäni myöskin käyttäytyi tavalla, joka ei hänelle kuulu (ts. alkoi -jo yhden inssin jälkeen - puhua muista hoitomuodoista! ja todellakin jotenkin ei niin mukavasti asiaan suhtautuen). Pahoitin mieleni tuosta, musta se tyyppi vaikutti tosi idiootilta, kun puuttui asioihin, jotka pitäisi olla mun mielestä lääkärin ja asiakkaan välisiä. Jos voit, yritä miettiä itse asiaa unohtaen ko. puhelu ja tyyppi.
Mutta sinullahan on vielä aikaa miettiä... nyt tosiaan viime viikolla varoiteltiin, että saattaa olla pula luovuttajista ensi kerralla (mutta odottelivat saavansa lisää). En silti aio ostaa siittiöitä. Voi olla, että käyn välillä toisella klinikalla, jos siltä tuntuu. Toisaalta, pieni paussi ei mulle ole nyt mitenkään paha asia (jos vaikka jotain tuolla miesrintamalla tapahtuisi... ;) )
 
Huhhuh, aika karua kohtelua ootte joutuneet kokemaan, Äidiksikö ja Inia! :eek:

Väestöliitossa ei onneks ole tähän mennessä tullut vastaan mitään tuon suuntaistakaan. Ensimmäinen puhelinsoitto tammikuun alussa tänä vuonna jätti oikein positiivisen kuvan: avulias hoitaja kertoi, miten heillä toimitaan ja miten homma etenee, eikä "nikotellut" yhtään, vaikka kerroin olevani ns. itsellinen nainen. Jokainen sen jälkeinen puhelinsoitto ja käyntikerta ovat olleet yhtä positiivisia kokemuksia. Toivottavasti sama meno jatkuu vastaisuudessakin, varsinkin sitten siinä vaiheessa, kun inssit ja muut systeemit ovat ajankohtaisia.
 
Mukava (tai siis ikävä) kuulla), että Inialla on ollut samoja kokemuksia. Se oli juurikin tuo biologi, jonka kanssa puhuin. Ajattelin, että olin kuullut väärin. Onneksi olen tätä asiaa vuoden mietittyäni jo niin kaiken tuollaisten yläpuolella, että ei todellakaan haittaa, mitä joku sanoo, vaan voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Minulle tuo biologi vielä kommentoi, että lapsella pitää sitten olla hyvä koti. Tämä kaikki tuli tyyliin että "ihan tiedoksi vaan" ja lisäksi n. 3 minuutin puhelun jälkeen...

Meitä on sitten moneen junaan - onneksi!
Hanna
 
Jep, siis musta toi biologityyppi vaikutti jotenkin "kauppaavalta", ts. ett suositteli kalliimpia hoitoja heti kättelyssä. Toi simppojen ehdottaminen kuulostaa vähän samalta? Eikä se varmaan tiennyt mitään mun tilanteesta! MUTTA onneksi kaikki muut tyypit, etenkin hoitajat, ovat olleet tosi kivoja Fertinovalla! Mietin, pitäisikö jollekin siellä kertoa ko. puhelusta, ihan vaan antaakseen asiakaspalautetta. Voihan olla että ko. tyyppi ei toimi ihan ohjeiden mukaan...
 
Kiitos Leena kertomuksesta, kyllä sua onkin koeteltu! :eek: Vaan ymmärrän kyllä, että "palkinto" on kaiken tuon kärsimyksen arvoinen.

Täytyy sanoa, että täällä meni jalat ristiin ihan silkasta myötätunnosta... :x Mulla ei normaalisti ole mikään hirmu matala kipukynnys, mutta tossa kohtaa mä todennäköisesti haluan nuijanukutuksen, epiduraalin, tonneittain ilokaasua ja kaikki mahdolliset muutkin kivunlievityskeinot. :whistle: :xmas:
 
voi leena olipas sulla, oikein pitkänkaavan mukaan synnytys... urheasti selvisit (vaikka niin mitä muutakaan sitä voi) tuli täällä sitten aamun ensimmäiset itkut, kun luin sun tarinan... miten niin tunteet pinnassa =) mutta loppu hyvin, kaikki hyvin eikö vaan...
onnellisia hetkiä sinne sen oman ihmeen kanssa :hug: :heart:
 
Ihanaa, että on tällainen porukka olemassa! Luin koko viestiketjunne ja muutama tuntihan siinä vierähti... :)

Olen 32v. ja ensikäyntini Väestöliiton Turun Klinikalle tehnyt. Ajan täältä sai heti ja minulle ainakin annettiin ymmärtää, että tanskalaisia siittiöitä on saatavilla ilman jonoa. Itse suunnittelen aloittavani vasta keväällä, mutta olin valmistautunut jonottamaan jopa vuoden. PCOtani on hoidettu 10 vuotta Diane Novalla, jonka nyt jätin pois ja olen menossa tuohon munanjohtimien aukiolotutkimukseen.

Minulle ei varattu suoraan aikaa psykologille, vaan lääkäri kysyi, onko minulla kontaktia psykologiin ennestään esim. työni kautta. Sanoin, että on, (sillä olen terapiassa. ) Terapeuttini ei lausuntoa kuitenkaan suostunut kirjoittamaan vedoten terapiasuhteeseen... Olin aivan äimänä, sillä ainoa mielenterveyden ongelma minulla oli 3 vuotta sitten diagnosoitu lievä masennus, jonka siis hoidin... Nyt minun pitää siis kai varata aika Väestöliitolta, mutten uskalla kertoa terapiastani enää mitään, sillä pelkään heidän ihmettelevän terapeuttini päätöstä. Verkostoistani olen myös hieman huolissani, sillä äitini on kuollut. Muuten olen todella innoissani, kun olen saanut tehtyä päätöksen prosessiin ryhtymisestä ja iloinen, että olen löytänyt teidät! :)
 
Täällä myös tervehtii teitä kaikkia "uusi" itsellinen nainen. Löysin tämän palstan noin viikko sitten ja joka ilta olen käynyt lukemassa tarinoitanne. Pitkään mietiskelin ja tutkin adoptiovaihtoehtoa, mutta aika mahdottomalta se tuntuu yksin toteuttaa.

Oli aivan mahtava löytää tämä palsta, joka on tuonut mulle hurjan määrän varmuutta sanoa ääneen, että minä oikeasti haluan lapsen! Mut mielletään kaveriporukassa aika kovaksi menijäksi, noin harrastusten yms. puolesta ja saan usein kuulla että "sinä et taida koskaa lapsia hankkia". Jotenkin se tuntuu tosi pahalta kun oikeesti asia ei ole näin. Mä en oo vain pystynyt juttelemaan pienten lasten äitien kanssa tai käymään esim. tällaisilla sivustoilla kun tuntuu niin älyttömän pahalta ettei itsellä ole lähelläkään mikään onnellinen odotusaika.

Mutta nyt teidän ihanien naisten kautta sain rohkeutta tarttua toimeen ja tänään varasin itselleni ajan ensimmäiselle lääkärikäynnille Jyväskylän In-Tiimiin. Hoitaja puhelimessa oli erittäin mukava ja ystävällinen, myös sen jälkeen kun kerroin olevani itsellinen nainen ja haluavani hoitoa yksin. Nyt mulla on parin viikon päästä lääkäri aika ja hoitajan sanoin; siitä se sitten lähtee!

Osaisiko joku vastata tai onko kokemusta ns. tutun henkilön siittiöiden käytöstä? Vielähän minä kerkiän tämän klinikalla selvittämään, mutta malttamaton kun olen ;) Mulla olisi pieni mahdollisuus että saisin eräältä tutulta mieheltä simppoja, eli miten silloin yleensä nuo hoitoprosessit menee? Ja pakko myöntää että, kyllähän tämä kaikkinensa on aikamoiden taloudellinenkin juttu, joten täytyy vähän mietiskellä säästöjen käyttöä, jotta jää rahaa niihin lastenvaunuihinkin =)

Voin todellakin yhtyä edelliseen, eli minäkin olen aivan superinnoissani teidän löytämisestä sekä siitä että nyt voin hymyillen käydä ikkunaostoksilla lastenvaatekaupassa! Musta ois tosi kiva tavata jossain vaiheessa, koska tämähän on kans tärkeä verkosto varmasti kaikille meille!
 
Tervetuloa mukaan louise ja canoe77! :flower:

Aika jännä kuulla, että Väestöliiton Turun klinikalta olisi saatavilla tanskalaissimppoja jopa ilman jonoa. Täällä Hesan klinikalla puhuttiin just viime viikolla noin puolen vuoden jonosta, eikä tanskalaissimppojen käytöstä oltu mitenkään erityisen innostuneita. Täytyy kysellä lääkäriltä lisää simpoista ja jonotilanteesta ensi viikolla.

Toisaalta, mullehan tää jonotusaika on itse asiassa ihan hyväkin juttu, koska pitää tosiaan selvitellä sitä kortisolihommaa ja kiertokin täytyy kartoittaa. Laskeskelin tossa kerran, että oon syönyt pillereitä lähes yhtäjaksoisesti muistaakseni 14-vuotiaasta lähtien, mikä tekisi tänä syksynä 20 vuotta... :$ Aika heviä, että kohta 34-vuotias ei tiedä kiertonsa pituutta eikä ovulaatioajankohtaansa. :ashamed: Vaan eipä tuo sinänsä mua haittaa, oikeastaan oon aika innoissanikin siitä, että pääsen opiskelemaan tuntemuksiani ja kroppaani.

Jep, oon taas valvonut yli tunnin pitempään kuin piti, joten nyt nukkuun.
 
Tervetuloa louise ja canoe minunkin puolestani!

Äidiksikö (ja muutkin Fertinovan asiakkaat)
Mä taas tänään jouduin sen biologinmiehen kanssa asioimaan, jotenkin se ei vaan uskonut kun sanoin että haluan puhua hoitajan kanssa. Ja TAAS sain sellaisia kommentteja (tai lähinnä kai sen asenne?), että tippa tuli linssiin. No, nyt sain sitten uudestaan soitettua hoitajalle, ja annoin palautetta ko. henkilöstä (hoitajat ovat siellä tosi kivoja, joten ei kannata pelätä paikkaa!). En ole kuulemma ensimmäinen valittaja. Nyt olen päättänyt, että en vain suostu enää puhumaan ko. tyypin kanssa. Jos se ei sitä usko, lyön luurin korvaan! Äidiksikö: jos haluat kysellä/pohtia tuota simppojen ostamista jonkun järkevän ihmisen kanssa, niin soita uudestaan hoitajalle, ja puhu hänen kanssaan.

louise Musta sun terapeutti on ihan järkevä: ei kannata sotkea terapiaan muita juttuja. Ei varmasti johdu mitenkään siitä, etteikö hän voisi kirjoittaa positiivista lausuntoa! Vaan liittynee ihan vaan siihen terapiaprosessiin. Ja mun mielestä voit kyllä ihan hyvin kertoa terapiasta uudellekin psykogille, yleensä se on vaan positiivista että ihmiset hoitavat itseään! Psykologit kyllä ymmärtävät ettei terapiassa käynti tee kenestäkään vanhemmaksi kelpaamatonta, päinvastoin! Kaikki vanhemmat voisi pistää terapiaan... :)
 
Moi taas!

jennuli -Tuota tuttavan käyttöä mietin tosi pitkään ja tietysti mietin edelleen. Siinä on hyvät puolensa, mutta se voi myös aiheuttaa paljon harmaita hiuksia tai muita murheita. Ehdottomasti haluaisin tehdä paperit jossa nuo huoltajuus yms. asiat kirjataan. Tämä kyseinen henkilö on lakimies joten sen puolesta varmasti ymmärtää mitä sopimus tarkoittaa. Henkilökohtaisesti en häntä tunne vaan hän on siskoni tuttu. No mutta asiaa pitää tosiaan miettiä ja itseni tuntien käyn kaikki vaihtoehdot läpi kirjaillen plussat ja miinukset.

Juu ja vähän päälle kolmekymppinen olen. Siinä kriittisessä iässä, että periaatteessa vielä voisi sitä prissiä valkoisella ratsullansa odottaa, mutta toisaalta olen kokenut tarpeeksi monta parisuhdepyristelyä ilman päämäärää, että en haluaisi tätä haavetta jättää toteuttamatta. Mä yksinkertaisesti olen oppinut elämään itsenäisesti ja tekemään asioita yksin (+ tietysti ystävien kanssa).

Inialle tsemppiä tuohon puolensa pitämiseen.

Minä ymmärsin in-tiimin maksuista että jokainen erillinen inssi luovutetuilla maksaisi n. 750 euroa + muut kulut päälle. Onko muillakin klinikoilla noin ja voidaanko silloin käyttää saman luovuttajan simppoja?
 
Fertinovalla noin 700 euroa inssikäynti (sis. ultran+toimistokulut+siittiöt). Jos ei "osta" simppoja, niin voi olla vaikka joka kerta eri luovuttajalta. Siis jos ylipäätään on saatavilla yksinäisille naisille (luovuttaja voi rajoittaa tätä).
 
Lueskelin nyt uudemman kerran topicia läpi ja huomasin hilistimen tekstin.

Joku tuolla alussa heitti ilmaan ajatuksen siitä, että tekisi lapsen jonkun vapaaehtoisen "siittäjän" kanssa ja sopisi olevansa pyytämättä elatusmaksuja yms. Muuten hyvä idea, mutta valitettavasti tuommoisilla sopimuksilla ei ole mitään merkitystä.
Jos äiti myöhemmin vaatii isää elättäjäksi, tulevat ruokot kuin manulle illallinen, sillä lain mukaan kyseeessä on lapsen oikeus elatukseen. Siinä eivät mitkään sopimukset paina tipan tipaa, vaikka ne olisi mille paperille laadittu; isyys virallistetaan ja ruokot määrätään. Ei siis mikään kovin hyvä diili miehelle.
Toinen puoli asiasta on se lapsen edun vastainen: isän mielenliikkeistä kun ei voi mennä takuuseen. Jos siittäjän isäntunteet myöhemmin pompsahtavat pintaan, voi hän vaati isyyttä vahvistetttavaksi ja vaatia tapaamisoikeuksia. Ellei isä ole täysin deekiksellä oleva retku, hän ne myös saa. Saattaapa saada retkunakin. Jälleen on kyse lapsen oikeudesta vanhempaansa, eikä sitä voi äiti sopimuksilla evätä.
Joopa joo, tuo jos on tosiaan noin, että allekirjoitetut paperit ei merkkaa mitään, niin silloin en kyllä riskiä uskalla ottaa. Onhan se nähty että miestenkin mieli muuttuu... B) Onpa mahtavaa kun on ihmisiä jotka on samassa tilanteessa! Vaikka lähimmät ystäväni on täysillä mukana, mutta heillä elämäntilanne on kuitenkin aivan erilainen...

 
psykologin käynnistä juu en miekään käske salailla, mutta pointtina se ettei sitä tilannetta tarvitse selitellä sen ihmeemmin jos siltä tuntuu =)

biologista nyt kun otitte puheeksi, niin mä olen sen kanssa puhunut kahdesti, ekalla kerralla soitti ja kyseli kahdesta luovuttajasta että kumman otan, olin just matkalla hesaan, tämän elämää suuremman päätöksen tein siis ruuhkaisella asemalaiturilla...
no tää oli eka inssi ja tärppi kävi toisella inssillä, silloin tää mieshenkilö oli oikein ystävällinen, puhuin hänelle myös kun olisin kysellyt niitä hcg viitearvoja, ei osannut auttaa mutta lupasi että hoitaja soittaa mulle parin tunnin sisällä, puhelua ei kuulunut ja sitten klinikka menikin kiinni koko kesäksi.. siinä keskutelussa oli aavistuksen tympeä ja mä pahoitin myös mieleni, mutta silti suosittelen fertinovaa, hyvät lääkärit ja niiiiinnn ihanat hoitajat, pääasia et se biologi osaa hommansa siellä labrassa, mutta puhelimeen sitä ei pitäisi päästää...

luovuttajasta mulla vaihtui luovuttaja toka inssiin, olisin saanut ostaa simppoja varastoon onnistuneen tärpin jälkeen, mutta mielestäni summa oli aika iso siihen nähden,e ttä en tiedä saanko, hankinko ainakaan yksin lisää lapsia, joten en sitten investoinut ehkä vielä joskus projektiin sitä 1000 euroa, ajatus samasta isästä toiselle lapselle kuulostaa hyvältä, mutta mistä sitä tietää mitä elämä eteensä tuo ja siksi päädyin että jos kakkonen saa alkunsa inssillä, luovuttaja voi olla sitten joku toinen... mutta tämä vain minun päätös...
 
Hei kaikille uusille ja vanhoille.

ONNEA LEENALLE PIKKUPOJAN JOHDOSTA JA IHANA KUULLA ETTÄ ARKI ON ALKANUT SUJUA HYVIN.
Voimia toipumiseen.

Pitkästä aikaa lueskelin taas mitä tänne kuuluu, onhan edellisestä kerrasta jo yli kuukausi.
Aika kuluu niin hitaasti että olen pitänyt vähän väliä täällä käymisessä. Sitä odottaa tota ekaa käyntiä niin paljon että olen yrittänyt epätoivoisesti ajatella jotain muuta kuin tulevaa prosessia.

Kiva huomata että on tullut paljon uusia kirjottelijoita.

En muista että kuka tossa kirjotteli, että ei uskalla kertoa vanhemmilleen eikä sisaruksille asiasta ,kun pelkää että ne ei hyväksi koko juttua. Voin omata kokemuksesta sanoa että kannattaa. Itse pelkäsin ihan kauheesti että mun äiti eikä sisko ymmärrä muo, mutta yllätyin että ne on niitä jotka on tällä hetkellä täysillä mukana tässä jutussa ja ne tukee muo nyt ja tulevaisuudessa. Siskoni sanoi jo että tulee sit synnytykseen mukaan, eikä millään malta odottaa että homma etenisi. Aivan mahtavaa huomata että ne keille eniten pelkäsin kerto on kaikista eniten mukana tässä.

JENNULI
Ymmärsinkö oikein että asut Lahessa, jos näin niin olisi kiva tavata. Jotenkin kaipaa juttuseuraa sellaisen kanssa joka on käynyt läpi tämän prosessin. Vaikka mulla on läheisiä jotka mua tukee niin ei se ole sama jutella sellasen kanssa joka täysin ymmärtää mitä mä ajattelen. Itse nimittäin asun Hollolassa, niin olisi helppo sopia tapaaminen kun asutaan samoilla kulmilla. Jos et halua nähdä niin se on ihan ok :ashamed:

Mut voimia kaikille odottamiseen ja hoitoihin. Toivotaan että tulisi lisää plussalaisi joukkoon.

 
eve jeps täällähän minä asustan, ja nähdään vaan.. tällä viikolla olen kuusi päivää töissä mutta onhan tässä tuleviakin viikkoja... =) laitan sulle yv:tä =)

canoe joo tuota se taisi lääkärikin sanoa ettei sellaisella paperilla ole mitään arvoa, mietin että keskustelu käytiin mut mikä se lopputuloa oli ja taisi olla juuri noin..
vaikeita nämä asiat..mutta lopputulos sen arvoista että kyllä se kannattaa, pähkäily ja pitkäpinna :D
 
Heippa vaan kaikki uudet ja vanhat!
Inia, mulle soitti tänään se biologi ja kysyi, olenko miettinyt sitä 1000?:n optioasiaa. Sanoin, että miettinyt toki olen, mutta päätöstä en tietenkään ole tehnyt. Kuulemma Simberg oli käskenyt soittaa kaikille sinkuille ja naispareille. Tällä kertaa hän oli hyvin ystävällinen, mutta jotenkin vain tuntui, että onpas outoa. Hän nimittäin alkoi myymään minulle koeputkihedelmöitystä ja laski vielä sen hinnankin. No, onhan se tietty ihan hyvä mainita muistakin hoitomuodoista, mutta jotenkin aikaisessa vaiheessa tuo tuli :) .

Tsemppiä ja iloa kaikille!
 
Heippa kaikille! :flower:

Nuista hinnoista, Väestöliiton nettisivuilla on olevinaan uusi hinnasto, mutta se on kuitenkin erilainen kuin paperilla ollut hinnasto, jonka nappasin klinikalta mukaani viime viikolla. Weird. :xmas:

Paperisen hinnaston mukaan Väestöliiton Hesan klinikalla inseminaatio luovuttajan siittiöillä maksaa ilman Kela-korvauksia noin 440-595 euroa. Hinnat on edelleen ohjeellisia, koska käyntien ja tutkimusten määrä vaihtelee yksilöllisten tarpeiden mukaan. Ihan kohtuuhinnalta kuulostaa, jos Fertinovalla inssi maksaa noin 700 euroa per kerta.

Ommoo nappoo: Kävin tänään lääkärin vastaanotolla Meikun endokrinologian polilla ihmettelemässä koholla olleita kortisoliarvojani. Kuulemma tarkemmissa kokeissa arvot oli ihan normaalit, eikä lääkäri löytänyt miusta muutakaan semmosta vikaa, joka estäisi hedelmöityshoitojen aloittamisen. :) Aluksi lääkäri meinasi jättää tutkimukset tähän, mutta kun tarpeeksi asioista kyselin, sain vielä puhuttua itseni Meikkuun luuntiheysmittaukseen ja pariin verikokeeseen. Luuntiheysmittaus meni lokakuulle, mutta ens viikolla meen käymään verikokeissa. Katsovat kuulemma kilppariarvot (TSH, T4V ja T3V), prolaktiinin ja pitkäaikaisen sokeriarvon.

Maanantaina pitäis mennä kertomaan noi tiedot Väestöliiton lääkärille, sit se miun lääkäri jää pariks kuukaudeks virkavapaalle. Mie varmaankin aloitan metut ja jatkan kierronkartoitusta ja ovulaation etsimistä lääkärin virkavapaan ajan. Pitää kysellä Väestöliiton lääkäriltä, onko metut sen mielestä riittävä apu kierronkartoitukseen seuraavan parin kuukauden ajaksi.. Ja jutella muutenkin vähän tarkemmin siitä, mitä tuleman pitää ja minkälaisia apuja kiertoon ja ovulaatioon ois saatavana.

Tämmöstä täältä tällä kertaa. Jaksuja ja voimia kaikille! :saint:
 
Äidiksikö
No mulle se biologi "kauppasi" koeputkihedelmöitystä eka inssin jälkeen! Nyt viimeksi (kun se mm. kauppasi simppoja ja mitä lie muuta puhui, en ees muista) sain sanottua että keskustelen hoidoistani lääkärini kanssa enkä hänen kanssaan. Koska musta hoidot ei hänelle tippaakaan kuulu! Toi ystävällisyys voi tulla siitä ett hoitaja lupasi antaa hänelle palautetta puhelustani... :)
Miksiköhän nimenomaan sinkuille ja naisparille kaupataan simppoja? Luulisi heteropareille olevan tärkeämpää että simpat ovat samalta luovuttajalta?
However, mä en enää aio puhua puhelimessa ko. tyypin kanssa.
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa!

Mulle tuli samanlainen fiilis viime kevättalven ekasta (ja toistaiseksi ainoasta) IVF:stä, joka tehtiin Fertinovalla. Jotenkin eka tuli tosi positiivinen fiilis, mutta kun koko hommameni pieleen monitumaisuuden takia, en meinannut millään saada ketään puhelimeen, jotta tietäisin miten jatkaa pillereiden kanssa...Paha sanoa, mutta jäi kyllä rahastuksen maku. Tämä nyt ihan oma henk.kohtainen fiilis, hoitsut oli kivoja. Mutta kai se pieleen mennyt hoito ja asiakaskin olisi ihan fiksua hoitaa loppuun. Siellä on tosiaan yksi vanhempi ja aika kiukkuisen tuntuinen biologi, joka ärjyi mullekin aika paskoja kommentteja. Onneksi hän ei ollut omien solujeni kanssa tekemisissä, mä olisin varmaan sanonut takaisin ja kunnolla ("että vaihda työpaikkaa ihan oman urakehityksesi takia...". Taitaa olla nyt kyse samasta hepusta.

Mutta laittakaapa nyt infoa Tampereen Ovumiasta, meinasin kokeilla sitä seuraavaksi. Mikä on siellä fiilis, onko vain itsenäisten naisten rahastusta vai mitä?

kristiina-68
 

Yhteistyössä