Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä, että minkä ikäisiä äitejä tai toivottavasti tulevia äitejä täällä on? Oma käsitykseni on se että suurin osa meistä on päälle kolmekymppisiä, mutta onko paljon neljäkymppisiä tai päälle? Itse olin 33 vuotta kun tulin raskaaksi ja lapsen sain.
 
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä, että minkä ikäisiä äitejä tai toivottavasti tulevia äitejä täällä on? Oma käsitykseni on se että suurin osa meistä on päälle kolmekymppisiä, mutta onko paljon neljäkymppisiä tai päälle? Itse olin 33 vuotta kun tulin raskaaksi ja lapsen sain.
Oma "takarajani" oli 35 vuotta ;) Toivoin kyllä salaa jatkoaikaa, mutta kun lääkäri pelotteli kuinka ei kannata enää odottaa hedelmällisyys kääntyy tilastojen mukaan laskuun tämän jälkeen, kävin keräämässä solut talteen viimeisestä mahdollisesta 35-vuotis kierrosta. Tulin siis 35-vuotiaana raskaaksi (varhaisultrassa olin jo ehtinyt täyttää 36 ;)) ja mahamöykyn pitäisi syntyä, kun olen 36.
 
Se tunne kun maailma romahtee sen jälkeen kun kerrankin uskaltaa hengähtää ja luottaa, että kohta sylissä on "terve" poika... odotushuoneessa katsoin kun yhteen huoneista haettiin erikseen lääkäri ja ajattelin, voi toisia. Saman koin sitten minäkin vuorollaan. Mahamöykyltä löytyi kanssa ylimääräinen mahamöykky (nesteen täyttämä kystarakkula). Kätilö pyysi samalla jos lääkäri vielä tarkistaisi sydämen kertaalleen. Lääkäri oli sitä mieltä, että mitä sitä turhaan, kun kerta kuitenkin jokainen kohta mitataan suurennuslasin avulla sikiöntutkintayksikössä (nyt ei enää olla seulontayksikön asiakkaita, vaan sikiötutkimusyksikön). Kätilö ultran jälkeen antoi erikseen varmuuden vuoksi potilasohjeen "alkuraskauden istukka- ja lapsivesitutkimukseen". Ihan alkuraskaudessa ei olla menossa ja aika kiire tulee tutkimuksille. Samalla kyseli, että onhan minulla seuraava neuvola-aika jo annettu "etten tipahda tyhjän päälle". Kuullosti hyvin lohdulliselta ja lupaavalta. Tätäkin enemmän lohdutti tieto, että kuulema pääsiäislomien takia mitään ei tutkita ja ultrata vasta kuin pääsiäisen jälkeen. Olin jo vaatteet päällä menossa, kun kätilö oli, että apua, hän unohti ottaa minulle kokonaan ultrakuvat muistoksi (niitä muita virallisiin papereihin liitettäviä kuvia oli puolestaan noin miljoona). Oli ehkä maailman vaivautuneinta yrittää sitten puoliväkisin jotain kuvia printata mukaan, kun "kato miten nätit jalatkin sillä on". Fiilikset oli molemmilla poissa.

Olen googlannut koko loppupäivän ja diagnosoinnut kystisestä fibroosista kaikki mahdolliset trisomiat. Oman mielenrauhani takia varasin huomiselle yksityisen rakenneultran. Siellä ajanvarauksessa pahoiteltiin kuinka epäinhimillistä on pistää moisten löydösten jälkeen ihmiset odottamaan toista viikkoa ja edelleen kun se odotus tuskin loppuu siihen... sitten pitää seuloa ja juosta neuvonnassa :( Ei tämän ihan näin pitänyt mennä :(
 
Tsemppiä BB81!

Minä en uskaltanut kertoa raskaudesta julkisesti ennen kuin rakenneultra oli takana, koska ajattelin, että vielä sittenkin saatan tehdä keskeytyksen, jos jotain seulonnoista löytyy. Ja mielessäni oli jo valmiina suunnitelma, että seuraavaa yritystä vain kehiin heti kun keskeytyksen jälkeen saa luvan.

Eräs ystäväni pääsi myös poikkeamien vuoksi jatkotutkimuksiin, ja lopulta kromosomien selvityksen jälkeen todettiin, että sikiö on terve ja ultran poikkeamatkin olivat hävinneet muutaman viikon päästä. Eli toivoa on vielä!

Toivottavasti sinulla on joku kaveri tai sukulainen, jolta voit nyt saada tukea ja keskusteluseuraa.
 
Toivottavasti BB81 on saanut parempia uutisia yksityiseltä puolelta. :unsure:

Itselläni on menossa pp11. Kahdesta hoidossa kehittyneestä munarakkulasta löytyi munasolu kummastakin ja top-luokkaa olivat. Molemmat jopa hedelmöittyivät, ja toinen siirrettiin to 13.4. ja toinen laitettiin pakkaseen. Eilen kokeilin jo testata, josko olisin haamuviivaa saanut näkyviin, mutta ihan tyylipuhdas nega oli testitikussa. Vähän se tietysti masensi ja laski tunnelmaa, mutta nyt odottelen kuitenkin rauhassa torstaita, sitä varsinaista testauspäivää. Pakko vain yrittää jaksaa toivoa, että sieltä viiva ilmaantuisi. Todennäköisyys sille on tietysti häviävän pieni, mutta olemassa kuitenkin. :) Mitään raskausoireita ei ole vielä ollut havaittavissa.
 
Kiitos Susanna38 ja ThePutsku!

Nyt on ultrattu mahamakkaroita ja möykkyä urakalla yksityisellä ja julkisella. Kaikki muut osat ja elimet ovat paikallaan, mutta mahamöykyn suolistossa on ylimääräinen möykky. Kuulema möykyn alkuperää on vaikea tietää. Ensimmäinen yksityinen ultraaja veikkasi (nimenomaan veikkasi, koska kukaan ei tiedä) sikiöaikaista hyvälaatuista kasvainta, teratoomaa. Toinen julkinen ultraaja piti tätä veikkausta lähes mahdottomana (ei yhtään vastavaa raportoitua tapausta) ja veikkasi mesenteerista kystaa (jonka esiintyvyys on teratoomaakin harvinaisempaa, 1:100 000-1:250 000). Kysta on suhteellisen pieni kooltaan (vain 1cm vaikka valtavalta se näytti ruudulla suhteutettuna vauvaan), eikä siinä ole verenkiertoa, joten oletus on ettei kysta tuosta kasva. Toistaiseksi ei ole kasvanut. Koska tällä ei ole mitään tekemistä kromosomaalisten muutosten tai perinnöllisyyden kanssa, minulle ei tarjottu perinnöllisyyslääkärin neuvontaa eikä lapsivesipuntkiota (vaikka kuulema olisin sen vaatimalla vaatiessani saanut, vaikka lääkäri edelleen painotti, ettei sitä minulle edes tarjota). Mitä tulee neuvontaan arpapelillä mennään, koska kukaan ei tiedä mistään mitään. Magneettikuvausta pidettiin kanssa aika turhana ja ylimääräisenä rasitteena ja stressinä, koska vaikka näkyvyys onkin parempi, luultavasti lausunnossa lukisi sama kuin nytkin, mahdollinen suolistokysta kysymysmerkillä. Suurimmalla todennäköisyydellä kyseessa on harmiton juttu ja välttämättä tapaus ei ratkea koskaan (koska syntymän jälkeenkään vauvan vatsaa ei helposti kuitenkaan turhaan lähdetä avaamaan), mutta lääkärin piti vilautella kaikki mahdolliset kauhuskenariot pahalaatuisista kasvaimista (jotka kyllä kuulema esiintyvät normaalisti lähempänä vatsaa, kun taas tämä selvästi on alempana). Summa summarium. Vauva voi hyvin ja kasvaa kohisten. Mammalla leviää pää ja verenpaine nousee kohisten ;) Nyt odotetaan seuraavaa kystan kontrolliultraa sormet ja varpaat ristissä.

Kaiken kaikkiaan on tämä raskaus vain yhtä vuoristorataa ja pahemmaksi käy, enkä oikein edelleen ymmärrä miten tästä muka pitäisi nauttia. Osaani en kyllä edelleen pois antaisi on toi mahamöykky vain niin rakas. Itseäni kauhistutti möykystä luopuminen näillä viikoilla. Samalla ehdin jo surra miten pakastetuille alkioilleni käy jos todetaan ö-luokkaisiksi, että tässäkö tämä oli... nyt vaan yritetään pitää tsemppiä yllä viikkotolkulla ja uskoa, että kyllä möykky saadaan tällekin puolelle mahaa :)

Tsemppiä kaikille... ja erityisesti ThePutskulle! Nuo piinapäivät olivat kamalat ja silloin viimeistään tämä siinä vaiheessa sekosin totaalisesti... samalla tiellä ollaan edelleen ;) Itselläni nuo raskausoireet alkoivat pelkästä keltarauhashormonista, joten sitä oltiin fyysisesti paksuna jo ennen alkionsiirtoa... ja oireeltiin urakalla, joten kyllä sitä ehtii myöhemminkin ;) Eli varpaat ja sormet pidetään ristissä sinnekin suuntaan! Toivotaan, että tärppää ja tarraa kiinni ja pääset oman möykyn kasvatukseen :)
 
Viimeksi muokattu:
BB81: Onneksi sentään sulla on möykky mahassa ja kasvaa reippaana. :) Toivottavasti tosiaan kyse on vain kystasta tai muusta vaarattomasta, mutta voin kuvitella miten tuskallista on elellä epätietoisuuden kanssa. Milloin kystaa ultrataan seuraavan kerran? Täälläkin sormet ja varpaat ristissä, ettei se ole kasvanut!

Mulla oli tänään virallinen testauspäivä ja negahan sieltä tulla putkahti. Perse. Kummasti se kirpaisi, vaikka tiedossa oli, että todennäköisyys negatiiviselle tulokselle on huomattavasti suurempi kuin plussa. No, nyt vain odottelen menkkoja ja sit täytyy alkaa suunnittelemaan pakastetun alkion sulattelua. Täytynee soitella klinikalle tänään. Ajattelin, että jos ei menkat viikonlopun aikana ala, niin teen varmuuden vuoksi ensi viikolla uuden testin. Mutta joo, näillä mennään nyt...

Lisäys 28.4.2017:
Soittelin eilen klinikalle ja kehottivat tekemään parin päivän päästä uuden testin, jos ei menkkoja ala kuulua tai niissä on jotain "outoa". Vielä ei ole menkoista merkkiäkään, mutta eiköhän ne sieltä tule... Huomenna teen aamulla varmuuden vuoksi testin, jos eivät ole vielä siihen mennessä alkaneet. Uusi toimintasuunnitelma pitäisi olla lääkäriltä jo tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
OmaNapastelua pikaisesti... Menkat siis alkoi ja ovat juuri loppusuoralla. Toissapäivänä tuli lääkäriltä uusi suunnitelma + reseptit, ja zumenoneilla ja lugeilla jatkuu hoito, kunhan seuraavat menkat alkaa. PAS siis vuorossa seuraavaksi, joskus muutaman viikon päästä. Yksi ainut alkio on pakastimessa, joten sormet ristissä, että se aikanaan selviää sulatuksesta.

Mitä kuuluu BB81 ja muut?! Mä saan nyt ainakin kuukauden keskittyä "rauhassa" aloitettuihin remontteihin ennen kuin alkaa seuraava hermoilujakso. :D
 
Täällä piinis...tetausaika on ens viikon pe...
Eli viikko jänskättävää...oireista ei voi oikein sanoa mitään varmaa...kuten ei mun munasolujen laadustakaan. Jännää....
Putskulle peukut pystyssä et tärppi tulisi...kuten kaikille muillekin.
Pikkukakkonen täällä siis toiveissa.
 
Heips! On maltettu olla testaamatta. Jännää....
Menkat ei ole viel alkanut...
Huomenna veritestiin suoraan,sit tärkeä palaveri,jonka tuloksia en puhelimesta kato ennen palaveria missään nimessä.
Terkan pitäis ne kattoa...ja mä siis kaukana omalta paikkakunnaltani huomenna...
 
Ja kiitos Putskulle. Plussaa todellakin toivon...
Harmi,että sulla menkat alkoi,mutta ei muuta kuin uutta yritystä ja toivotaan et pakkasveijarista tärppäisi!
Ei mullakaan eka tärpännyt ekasta yrityksestä.

:LOL::p:geek::)
Tsemppiä meille kaikille!
 
Hei mä olisin tosi kiinnostunu kans yhteistapaamisista. En oo nyt aikoihin täällä palstalla käynyt. Mulla siis 8kk kaksoset, espoossa asutaan. Pitäiskö perustaa facebookii joku ryhmä, pystyis sopii tapaamisia?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mimosa16
Henrietta77 hurjan paljon onnea! ja ThePutskulle pidetään kovasti edelleen peukkuja! Olen käynyt täällä aina välillä kurkkimassa... kovin hiljaista tuntuu tällä hetkellä olevan ;) ja itsestäni tuntuu hyvin epäreilulta ja epäkorrektilta valitella omaa elämääni, kun niin moni vaihtaisi paikkaa kanssani hetkessä (myös minä itse ;)).

Täällä kasvatetaan edelleen mahaa raskausviikon 26 loppupuoliskolla. Rakenneultran jälkeinen alavire kuitenkin tuntuu jatkuvan ja koko ajan on pelko persuuksissa, että jotain tässä on pielessä, joten ihan hirveästi en ole ollut superinnoissani. Itseasiassa en edelleen ole kertonut koko raskaudesta kovin monelle... ja jotenkin koen tarvetta tilittää kaikille missä mennään, että miksi näin, joka taas saa ihmiset tosi vaivaantuneiksi, johon itse selitän, että ei hätää ja kaikki on hyvin... no ei ole.

Asiaa ei ollenkaan auta, että olen jostain syystä joutunut neuvolan rattaiden hampaisiin (tai sitten se vain tällä hetkellä tuntuu siltä ;)). Minulle iskettiin tuon rakenneultran jälkeen eteen mielialakaavake, jossa vastailin väittämiin, että olen viime aikoina nukkunut huonommin kuin yleensä ja olen itkeskellyt useammin ja tottakai kahmaisin siitä pohjapisteet, jotka on tietenkin talletettu järjestelmään ;) Samalla sinne on tungettu merkintöjä kuinka en ole osallistunut raskaudenseurantaan, koska en ole osallistunut tai perunut osallistumistani VAPAAEHTOISEEN perhevalmennukseen, vaikken kyllä koskaan ole sinne ilmoittautunutkaan. Neuvolalääkäri on säätänyt endokrinologin määräämän lääkityksen uusiksi, vaikka edelleen siinä uskossa elän, että kilpirauhasen vajaatoimintaan erikoistunut lääkäri tietää kilpirauhasen vajaatoiminnasta enemmän kun neuvolalääkäri. Nyt sain raskausdiabetes tuomion, koska yksi arvoista heitti 0.2 (vaikka yritin selittää, että unohdin kyllä paastota ohjeen mukaan ennen testiä ja että minulla oli samaan aikaan sylkirauhasen tulehdus päällä) ja kuulema en saisi syödä mitään kivaa koko loppuraskauden aikana. Samalla tietenkin pitäisi orjallisesti seurata kotona verenpainetta, koska neuvola ahdistaa niin paljon aina, että arvot huitelevat taivaissa... ja seurata verensokeria ja neuvolatädin mukaan pohtia kovasti tulevaa synnytystä ja neuvolalääkärin mukaan lukea iso kasa opuksia (oli järkyttynyt kun en edelleen ole lukenut yhtään kirjaa, netistä kauhukertomuksia senkin edestä ;))... perhetyöntekijäkin oli tunkemassa juttelamaan (kun tätä tarjotaan heillä aina näille yksin odottajille), katsoin kämppää samalla kun puhuin puhelimessa ja totesin, että jos ei nyt ihan heti kuitenkaan (varmaan siitäkin on merkintä jossain papereissa kuinka yhteistyökyvytön olen). Ja valivalivali...

Ensi viikolla kontrolliultra ja jos lääkäri näyttää vihreää valoa, sen jälkeen lähden ulkomaille karkuun lomalle ;) Oikein paljon tsemppiä kaikille ja lämpimiä plussatuulia! Täällä toivotaan niin paljon, että kaikkien piinailut päättyisivät onnellisesti... mitä muuten kuuluu kaikille taustailijoille ja yritystä suunnitteleville? Niitäkin oli jossain vaiheessa täällä kanssa iso kasa...
 
Onnittelut plussasta Henrietta77. Cinya facebook ryhmä kuulostaa hyvältä kunhan on salainen ryhmä..:) BB81 Toivotaan, että lääkäri näyttää vihreää valoa ja voisit hetkeksi hengähtää. Onko sulla muuten ollut kauan tuo kilpirauhasen vajaatoiminta..? Itselläni todettiin liikatoiminta hoitojen alussa ja nyt se sitten on taas uusinut ja arvot on päin.... Mulla oli tarkoitus mennä hoitoihin uudestaa elokuussa, mutta sehän nyt sitten venyy siihen asti, että saadaan arvot kuntoon. Eniten huolettaa vasta-aineet, jotka oli yli 9. Lääkäri suositteli mulle kilpirauhasen kokopoistoa. Joka toinen hetki meinaan jatkaa lääkityksellä ja joka toinen hetki leikata, kumpa tietäisi mitä kannattaisi tehdä. Noh ensi viikolla on aika ultaan, josko sieltä jotain lisä vastauksia saisin.
 
Felidae, ja raskaus ja kilpirauhasen vajaatoiminta on tosiaan huono yhdistelmä niin pitkään, kun se ei ole tasapainossa :( Niin ainakin itseäni kanssa peloteltiin. Sain noin 7 vuotta sitten tuon kilpparidiagnoosin asuessani ulkomailla. Suomessa nuo viitearvot ovat todella korkeat, mutta kyseisessä maassa nuodatetaan kansainvälisiä standardeja ja diagnoosi paukahti (jota Suomessa on sitten kovasti yleislääkärit kyseenalaistaneet ;)). Minulla on vain seurattu noita perusarvoja (TSH, T4 ja T3 puolestaan todella harvoin) jotka ovat olleet tasapainossa koko ajan. Tunnen heittelyt helposti, jolloin lääkemäärää on ollut helppo hienosäätää tilanteen mukaan ja tarkistaa verikokein. Sikiön kannalta T4 on ainoa merkitsevä arvo (liian alhainen T4 vaikuttaa aivojen kehitykseen ja altistaa kehittyvän lapsen ADHD:lle) ja oman voinnin kannalta taas T3. Ikävä kyllä yleensä ohjeistukset koskevat vain tuota TSH-arvoa (jolla ei ole mitään merkitystä mihinkään, jos tyroksiinia syö purkista), jonka johdosta tuo oma neuvolalääkärinikin on vähentämässä lääkitystä... mutta oman ja etenkin vauvan aivojen kannalta meinasin kyllä jättää asiaan reagoimatta ja syön tyroksiinia purkista kuten tähänkin saakka ;) Toivotaan, että saisit kilppariasiat pian kuntoon ja pääsisit uudelle yrityskerralle :) Täällä jo kovasti mietin itse pikku kakkosta vaikka edellistäkään ei ole vielä uunista ulos saatu ;) Niin se ahneus vain tuntuu kasvavan...
 
  • Tykkää
Reactions: ThePutsku
Cinya facebook ryhmä kuulostaa hyvältä kunhan on salainen ryhmä..:)
Salaiseen ryhmään pystyy kutsumaan vain omia facebook kavereita, joka on vähän typerä. Et ekaks pitäis tehä suljetuks ja sit ku kaikki sisällä ni muuttaa salaiseks tai toinen vaihtoehto et ryhmän tekijän kaikki lisää kaveriks et onnistuu.
Löysin muuten fbvertaistukiryhmän itsellisille tänään joka tosin on vain suljettu, et jäsenet näkyy kaikille mut ne joita kiinnostaa, niin 'helmisimpukat' nimellä löytyy. Siellä järkätään livetapaamisia myös.
 
Henrietta77lle hurrrjasti onnea plussasta! :) Ihanaa!

BB81: Toivottavasti saat "luvan" lomailla, niin pääsisit hetkeksi muihin maisemiin, ja ehkä saisit rentouduttua ja hetkeksi heitettyä huolet ainakin vähän sivummalle. Kummasti kuitenkin aina piristää pieni maisemanvaihdos. :cool:

Mulla alkoi tiputtelu eilen, vaikka nyt on menossa vasta kp22. En mä yleensä näin aikaisin tiputtele, joten tässä nyt odotellaan, että alkaako menkat tosiaan ennen aikojaan, vai onko luget jotenkin sekoittaneet aikataulua... Zumenonit pitäisi aloittaa uudessa kierrossa kp1, joten tämä vähän nyt hämmentää. Täytynee varmaan klinikalle soitella ja kysyä ohjeita. Todennäköisesti käskevät odottamaan, että vuoto varmasti alkaa kunnolla.
Mutta hei, on täällä tapahtunut jotain positiivistakin! Mä olen saanut mun eteisen rempan valmiiksi ja aidannut osan pihasta koirille. Enkä ole töitä paiskiessa koko ajan pyöritellyt päässäni näitä raskautumisjuttuja. Nyt voipi aloittaa pyörittelyt taas uudestaan, kun uusi kierto on jo lähellä... :p
 
Putsku,kiitos onnitteluista,mutta ei tämä piinailu ole lppunut....sydän syrjällään jännitän varhaisultraa,että onko tuolla jotain elossakin ja sykkiikö sydän...
Mä niin sydämestäni toivon sulle onnistumista.
Tiedän tarkalleen tunteen miltä susta tuntuu.
Nämä on raskaita asioita enkä mää ainakaan osaa oikein ottaa rennosti...

Peukut pystyyn,että meille kaikille se vauva suotaisiin,mitä nyt toivomme!

Hurjasti onnea ja tsemppiä meille kaikille!❤
 
Kiitos kaikille tsemppiviesteistä :) Tänään mahamöykkyä mahamyöykkyneen taas ultrattu... mitään syytä miksen pääsisi matkustamaan ei kuulema ole (se tosin sanottiin jo ennen ultraa), joten pääsen reissuun! Mahamöykyn möykky valitettavasti löytyi paikaltaan ja oli suurentunut muutamia millejä... toisaalta mahamöykky oli itse yli tuplannut kokonsa (on nyt maitotölkin painoinen ja kaikin puolin tasapuolisesti vaan iso vauva), joten möykky oli suhteessa kutistunut. Ensimmäistä kertaa pohdin olisikohan pitänyt suosia pienempiä geenejä ;) Mihinkään selvyyteen ei edelleen päästy möykystä ja mahamöykky itse päätti ottaa päiväunet ja esitellä ultralle vain selkärankaansa. Yleiskomentti oli, että ei se kovin pahalta näytä. Seuraava mahamöykyn mahamöykky kontrolliultra on taas neljän viikon päästä. Ei siinä mitään... hyvä, että tutkitaan, mutta kovasti toivoin, että koko möykky olisi ehtinyt tässä ajassa hävitä kokonaan (niin ne kaikki vakuuttelivat miten kystia tulee ja menee ;)), mutta ei kai pidä takertua pikkujuttuihin ;)

Ei tämä huoli vain oikeasti tunnu mihinkään häviävän. Piinaillaan kuukautisia, jotka ovat aina juuri silloin myöhässä tai vähintäänkin omituiset, sitten joko kasvatetaan munasoluja tai metsästetään ovulaatiota... sitten piinaillaan vain lisää, sitten tulee varhaisultraa ja niskapoimua ja rakenneultraa... eilen neuvolatäti muistutti miten pitää tehdä liikelaskentaa ja tunnin aikana pitäisi tuntea vähintään 10 potkua... minulla on istukka edessä ja joskus on edelleen päiviä kun mahamöykky vetelee sikeitä tai jumppaa selkää tai istukkaa vasten. Tästä ilmeisesti pitäisi olla tosi huolissaan ;) samalla kun mitata verenpainetta ja sokereita, liikkua ja pitää ateariavälejä sopivina... huhhuijaa ;) Kuka hullu tähän lähtee toisen tai kolmannen tai vaikkapa neljännekin kerran? ;) Juuri eilen kun pohdin kovasti miten minua odottaa elinkautinen minua korjattiin, ettei tämä elinkautisesta mene vaan tämä on elinikäinen. Että sitä sitten satavuotiaana vielä huolehtii, että jälkikasvulla on kaikki hyvin ;)

Tsemppiä Putskulle tähän kiertoon! Toivotaan niin kovasti, että tärppää! ja Hienriettalle pitkää pinnaa mateleviin päiviin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Miljamaaria

Yhteistyössä