Yksityinen päivähoito

Meillä on päivähoitoon haku ajankohtaista syksyllä. Esikoinen lähtee eskariin ja kaksi pienempää (silloin 4 ja 3v) päivähoitoon.

Yhtenä vaihtoehtona pidämme yksityistä perhepäivähoitajaa (tunnemme tapauksen). Kertokaapa mitä yksityisessä päivähoidossa tulee ottaa huomioon ja muodostuuko siitä kunnallista päivähoitoa tyyriimpi vaihtoehto? Miten toimii yksityisen hoidon tuki?

Meillä on lapset olleet kotihoidossa, joten nuo kuviot on ihan kysymysmerkki meikäläiselle. Olisi kiva saada hiukan valaistusta asiaan. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 11:02 mamma-72 kirjoitti:
Meillä on päivähoitoon haku ajankohtaista syksyllä. Esikoinen lähtee eskariin ja kaksi pienempää (silloin 4 ja 3v) päivähoitoon.

Yhtenä vaihtoehtona pidämme yksityistä perhepäivähoitajaa (tunnemme tapauksen). Kertokaapa mitä yksityisessä päivähoidossa tulee ottaa huomioon ja muodostuuko siitä kunnallista päivähoitoa tyyriimpi vaihtoehto? Miten toimii yksityisen hoidon tuki?

Meillä on lapset olleet kotihoidossa, joten nuo kuviot on ihan kysymysmerkki meikäläiselle. Olisi kiva saada hiukan valaistusta asiaan. :flower:

Meidän neiti on yksityisellä perhepäivähoitajalla. Tuet saa tulojen mukaan ja ne haetaan kelasta ja hoitomaksu sama kuin kunnalla ainakin täälläpäin. Meidän hoitaja neuvoi meitä näissä asioissa. Jos me oltais laitettu kunnalliseen hoitoon maksua ei olisi mennyt mutta nyt menee alin maksu. Mut lapsemme on tyytyväinen ja se on tärkeintä!

Ei erityistä tarvitse ottaa huomioon, mutta ainakin minä sanelen ohjeet hoitajalle, jos jotain on. Hoitaja tekee niinkuin vanhemmat sanoo eikä oman mielensä mukaan.Esim. jos lapsi ei nuku päiväunia niin hän ei sitten nuku ym. Ja allergiat kannattaa sanoa, haluuko vanhemmat, että lapsi viedään päiväkerhoon ym.

Nämä on hoitajan kanssa sovittavissa. Mut hoitajat on erilaisia ja meidän hoitajamme noudattaa vanhempien ohjeita.

 


Ei erityistä tarvitse ottaa huomioon, mutta ainakin minä sanelen ohjeet hoitajalle, jos jotain on. Hoitaja tekee niinkuin vanhemmat sanoo eikä oman mielensä mukaan.Esim. jos lapsi ei nuku päiväunia niin hän ei sitten nuku ym. Ja allergiat kannattaa sanoa, haluuko vanhemmat, että lapsi viedään päiväkerhoon ym.

Nämä on hoitajan kanssa sovittavissa. Mut hoitajat on erilaisia ja meidän hoitajamme noudattaa vanhempien ohjeita
.


[/quote

No joo, mutta onhan hoitopaikka kuitenkin sen hoitajan ja hänen perheensä koti. Ja on ihan kohteliasta huomioida, että hoitajalla saattaa olla ryhmässään eri-ikäisiä lapsia, joten silloin sattaa olla koko ryhmälle tarpeen viettää päivällä hiljainen hetki, että pienemmät saavat unen päästä kiinni. On aika hankalaa jos kaikki vanhemmat tuovat lapsensa hoitoon tuolla periaatteella että me määrätään mitä sinä teet..huhhuh... Ja päiväkerhoon kuskaaminen ei kuulu hoitajalle, jos hoitaja suostuu lapsia viemään niin kiva, mutta mitään pakollista se ei ole vaikka vanhemmat niin määräisivätkin.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 13:48 Mutsikka kirjoitti:
Ei erityistä tarvitse ottaa huomioon, mutta ainakin minä sanelen ohjeet hoitajalle, jos jotain on. Hoitaja tekee niinkuin vanhemmat sanoo eikä oman mielensä mukaan.Esim. jos lapsi ei nuku päiväunia niin hän ei sitten nuku ym. Ja allergiat kannattaa sanoa, haluuko vanhemmat, että lapsi viedään päiväkerhoon ym.

Nämä on hoitajan kanssa sovittavissa. Mut hoitajat on erilaisia ja meidän hoitajamme noudattaa vanhempien ohjeita
.


[/quote

No joo, mutta onhan hoitopaikka kuitenkin sen hoitajan ja hänen perheensä koti. Ja on ihan kohteliasta huomioida, että hoitajalla saattaa olla ryhmässään eri-ikäisiä lapsia, joten silloin sattaa olla koko ryhmälle tarpeen viettää päivällä hiljainen hetki, että pienemmät saavat unen päästä kiinni. On aika hankalaa jos kaikki vanhemmat tuovat lapsensa hoitoon tuolla periaatteella että me määrätään mitä sinä teet..huhhuh... Ja päiväkerhoon kuskaaminen ei kuulu hoitajalle, jos hoitaja suostuu lapsia viemään niin kiva, mutta mitään pakollista se ei ole vaikka vanhemmat niin määräisivätkin.
En mä koko ajan "määrää" mut lapsemme hoidossa on vaan isoja lapsia jotka eivät nuku päiväunia eikä lapsemmekaan aina. Ja yksityinen perhepäivähoitaja saa valita itse ne lapset jotka haluaa hoitaa. Ja hän halusi sinne tällä kertaa vähän isompia lapsia, et olisi helpompaa. Eikä hoitajamme ole vanhempien neuvoista millään sillä lapsia hän haluaa hoitaa hyvin. Ja hän on yksinhuoltaja joten ei se perhettään haittaa. Ja meidän hoitaja vie mielellään lapsia päiväkerhoon, itse sitä suosittelikin vanhemmille!!
Vie myös eskariinkin yhden lapsen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 11:02 mamma-72 kirjoitti:
Meillä on päivähoitoon haku ajankohtaista syksyllä. Esikoinen lähtee eskariin ja kaksi pienempää (silloin 4 ja 3v) päivähoitoon.

Yhtenä vaihtoehtona pidämme yksityistä perhepäivähoitajaa (tunnemme tapauksen). Kertokaapa mitä yksityisessä päivähoidossa tulee ottaa huomioon ja muodostuuko siitä kunnallista päivähoitoa tyyriimpi vaihtoehto? Miten toimii yksityisen hoidon tuki?

Meillä on lapset olleet kotihoidossa, joten nuo kuviot on ihan kysymysmerkki meikäläiselle. Olisi kiva saada hiukan valaistusta asiaan. :flower:
Yksityinen perhepäivähoitaja määrittää hoitomaksunsa itse, tosin on olemassa hintasuositus, mutta yksityisyrittäjä saa määrätä itse kuinka suuren maksun haluaa. Yksityisen hoidon tukea hakevat vanhemmat, ja kela maksaa tuen suoraan hoitajalle. Vanhemmat maksavat siis itse jäljelle jäävän osuuden hoitomaksusta. Perusosa yksityisen hoidon tuesta on 137,33E/lapsi, ja päälle voi saada perheen tuloista riippuvaa hoitolisää sekä mahdollista kuntalisää.
Täällä meillä ei mitään kuntalisiä ole, ja olen laittanut lasten hoitomaksut sellaisiksi että ne olisivat suurinpiirtein samat kunnallisella puolella silloin jos maksu menee korkeimman taksan mukaan, niin kuin se yleensä menee aina silloin jos molemmat vanhemmat ovat töissä. Tuleva hoitajanne osaa varmasti kertoa lisää =)
 
Kiitos infosta. Toki meidän pitää keskustella syvällisesti hoitajan kanssa, käydä tutustumassa paikkaan ja kirjata kaikki ylös (myös sitten mahdollisen sopimuksen syntyessä eritoten). Nyt on kuitenkin sellainen tunne, että hoitaja haluaisi meidän lapset hoitoon, olisi valmis kuskaamaan lapset eskarilta (jonne viemme esikoisen) kotiinsa, koska vie sinne oman lapsensakin. Hänellä olisi vain omat ja meidän lapset, joka tuntuu aika ihanteelliseltakin. Meidän kunnassa on tuo kuntalisä, joten en usko, että hoitomaksu kasvaisi sen suuremmaksi kuin kunnallisessa päivähoidossa. Varahoito voisi meillä onnistua niin, että mummu hoitaisi lapsia tarvittaessa - ja jopa isä. Ja tokihan jokaisella työssäkäyvälläkin on oikeus hoitaa esim. sairasta lasta kotona. Hoitajasta johtuvan poissaolon maksuista pitää kai sopia tapauskohtaisesti? Entäs lomat? Kyllä kai kaikki nämä seikat on ihan siitä hoitajasta ja vanhemmista kiinni. Hyvä, jos alusta alkaen on pelisäännöt selvillä ja ne on myös mustaa valkoisella, eikö? Miten kunta puuttuu yksityisen hoitajan kuvioihin? Tekeekö jonkun tarkastuksen?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2006 klo 11:19 mamma-72 kirjoitti:
Kiitos infosta. Toki meidän pitää keskustella syvällisesti hoitajan kanssa, käydä tutustumassa paikkaan ja kirjata kaikki ylös (myös sitten mahdollisen sopimuksen syntyessä eritoten). Nyt on kuitenkin sellainen tunne, että hoitaja haluaisi meidän lapset hoitoon, olisi valmis kuskaamaan lapset eskarilta (jonne viemme esikoisen) kotiinsa, koska vie sinne oman lapsensakin. Hänellä olisi vain omat ja meidän lapset, joka tuntuu aika ihanteelliseltakin. Meidän kunnassa on tuo kuntalisä, joten en usko, että hoitomaksu kasvaisi sen suuremmaksi kuin kunnallisessa päivähoidossa. Varahoito voisi meillä onnistua niin, että mummu hoitaisi lapsia tarvittaessa - ja jopa isä. Ja tokihan jokaisella työssäkäyvälläkin on oikeus hoitaa esim. sairasta lasta kotona. Hoitajasta johtuvan poissaolon maksuista pitää kai sopia tapauskohtaisesti? Entäs lomat? Kyllä kai kaikki nämä seikat on ihan siitä hoitajasta ja vanhemmista kiinni. Hyvä, jos alusta alkaen on pelisäännöt selvillä ja ne on myös mustaa valkoisella, eikö? Miten kunta puuttuu yksityisen hoitajan kuvioihin? Tekeekö jonkun tarkastuksen?
Jokaisella hoitajalla on oma tapansa siinä että korvaako niitä päiviä joina ei voi lapsia ottaa hoitoon. Itse vähennän ne päivät hoitomaksusta, mutta se ei ole mikään pakollinen juttu. Lomat ja mahdolliset lomarahat/hoitomaksu loman aikana on myös ihan sopimuskohtainen juttu, näistä ei ole olemassa mitään säädöksiä missään. Jos sopimukseen pääsette ja lapsenne aloittavat yksityisellä pph:lla, niin hoitosopimus kannattaa tehdä tosi tarkkaan, on sitten sovittuna kaikki niin ei tule yllätyksiä. Mulla hoitosopimus on 7-sivuinen. Kunnan perhepäivähoidon ohjaajat valvovat myöskin yksityisten toimintaa. Yksityinen pph on velvollinen ilmoittamaan ohjaajalle kaikki hoidossaan olevat lapset, siten lapsilukumäärää valvotaan. Lisäksi ohjaajien täytyy tehdä kotikäyntejä perhepäivähoitokodissa. Meillä kävivät silloin kun aloitin, ja katsoivat tosi tarkkaan koko talon läpikotaisin. Myöhemmin ovat käyneet suunnilleen kaksi kertaa vuodessa yllätysvisiitillä. En tiedä onko valvonta joka paikassa ihan samanlaista, mulla on sellainen tuntuma että täällä on tiukanpuoleista. Yksityisiltä perhepäivähoitajiltakin vaaditaan ehdottomasti koulutus alalle, läheskään joka paikassa näin ei ole. Toivottavasti kaikki sujuu, ja pääsette hyvään alkuun! =)
 
Meille ratkaiseva asia oli varahoitojärjestely. Eli jos hoitaja on lomalla tai sairastuu äkillisesti, yksityisellä hoitajalla ei ole velvollisuutta järjestää hoitopaikkaa. Kunnallisessa järjestelmässä varapaikka järjestetään/ on sovittu valmiiksi.

Meillä molemmilla sellaiset työt, että ei voida noin vain järkätä vapaata itsellemme, jos jotain tällaista sattuu, eli valittiin kunnallinen pph ja hyvä hoitaja saatiinkin!
 
Me3
Meillä on yksityisellä varahoitaja, jonka on sopinut itse tämän toisen kanssa. Pystyimme vieläpä itse vaikuttamaan siihen, kenet varahoitajaksi valittiin ja vieläpä niin, että voisimme tarvittaessa käyttää toistakin varahoitajaa. Itse asiassa luulen, että kuntamme yksityiset ovat jotenkin järestäytyneet, ja voivat kysyä varahoitopaikkaa keneltä vain keskenään. Tietysti rajoitteen on käytännössä se, että me tai hoitaja emme vie lasta paikkaan, jota emme tunne.

Mutta siis kyllä yksityisellä puolella voi olla varahoitojärjestelmä.
Meillä on sopimuksessa määritelty, että jos hoitajalla ei ole tarjota varahoitopaikkaa poissaolonsa ajaksi, nämä päivät vähennetään hinnasta. Ja varahoitopaikka on siis yksilöity, eli ei mitä tahansa paikkaa. (Tuossa yllä tarkpoitan vain, että koska tutustuimme kahteen eri varahoitopaikkaan, jotka meille kelpaisivat, voisimme käyttää sitä toistakin, jos vaki-varahoitajallekaan ei sovi, mutta jos emme käytä tuota toista, saa päivät silti vähentää laskusta.)

Äh, en jaksa tarkentaa. Toivottavasti joku ymmärsi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 23:12 Me3 kirjoitti:
Meillä on yksityisellä varahoitaja, jonka on sopinut itse tämän toisen kanssa. Pystyimme vieläpä itse vaikuttamaan siihen, kenet varahoitajaksi valittiin ja vieläpä niin, että voisimme tarvittaessa käyttää toistakin varahoitajaa. Itse asiassa luulen, että kuntamme yksityiset ovat jotenkin järestäytyneet, ja voivat kysyä varahoitopaikkaa keneltä vain keskenään. Tietysti rajoitteen on käytännössä se, että me tai hoitaja emme vie lasta paikkaan, jota emme tunne.

Mutta siis kyllä yksityisellä puolella voi olla varahoitojärjestelmä.
Meillä on sopimuksessa määritelty, että jos hoitajalla ei ole tarjota varahoitopaikkaa poissaolonsa ajaksi, nämä päivät vähennetään hinnasta. Ja varahoitopaikka on siis yksilöity, eli ei mitä tahansa paikkaa. (Tuossa yllä tarkpoitan vain, että koska tutustuimme kahteen eri varahoitopaikkaan, jotka meille kelpaisivat, voisimme käyttää sitä toistakin, jos vaki-varahoitajallekaan ei sovi, mutta jos emme käytä tuota toista, saa päivät silti vähentää laskusta.)

Äh, en jaksa tarkentaa. Toivottavasti joku ymmärsi.
Kiitokset infosta. Näistäkin täytyy siis jutella.
 
hmmmm
Eli varahoitopaikka on toisella yksityisellä perhep-hoitajalla. ?
Miten ryhmäkoko silloin? Onko yhdellä hoitajalla ne omat lapset ja siihen päälle ne varalapset, parhaillaan olisi aika moinen märää lapsia ja miten vastuu, miten kummassa hoitaja voi taata lapselle turvallisen päivän, ettei ole vain säilytyspaikka.

Meidän lapsi on päiväkodissa. Jos on hoitajat kipeenä eikä sijaista saada, on tietyt toiminnot karsittu pois päiväoihjelmasta, mutta ruoka tulee keittiöltä ja siivous houituu siistijän taholta eli hoitajat kesittyvät siihen mikä on se heidän juttu: lasten hoitoon.

Kunnallinen, olen tähän tyyvyäinen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 13:43 hmmmm kirjoitti:
Eli varahoitopaikka on toisella yksityisellä perhep-hoitajalla. ?
Miten ryhmäkoko silloin? Onko yhdellä hoitajalla ne omat lapset ja siihen päälle ne varalapset, parhaillaan olisi aika moinen märää lapsia ja miten vastuu, miten kummassa hoitaja voi taata lapselle turvallisen päivän, ettei ole vain säilytyspaikka.

Meidän lapsi on päiväkodissa. Jos on hoitajat kipeenä eikä sijaista saada, on tietyt toiminnot karsittu pois päiväoihjelmasta, mutta ruoka tulee keittiöltä ja siivous houituu siistijän taholta eli hoitajat kesittyvät siihen mikä on se heidän juttu: lasten hoitoon.

Kunnallinen, olen tähän tyyvyäinen.
Kunnallisella pph:lla on mun lapset ollu, silloin jokaisella lapsella oli henkilökohtainen varahoitopaikka, eli varahoitoon mentiin jokainen eri osoitteeseen. Oli pph sitten kunnallinen tai yksityinen niin ryhmäkoko voi ylittyä tilapäisesti 1,5 lapsella
 
yksityisellä on halvemmat hinnat koska kelasta saa tukea ja ainahan hinnoista voi päättää yhdessä hoitajan kaa. yksityisillä muutenkin paremmat oltavat kuin kunnallisilla, (ainakin Lahdessa) yksityiset eivät menetä palkkaa vaikka ei olis täydet ryhmät ja yksityiset vievät lapsia enemmän kerhoihin ja ms. itse olen yksityinen pph tosin nyt hoitovapaalla, mutta tarpeen vaatiessa aloitan hommat! asun Lahdessa =)
 
Kokemuksesta muutamia huomioitavia asioita:
Määrittäkää jo hoitosopimuksessa varahoitaja, mikäli hoitaja on sairaana.
Huomaa, että hoitajan sairaslomalla maksat kahteen paikkaan (hoitajalle sekä varahoitopaikkaan)!!!!
Kerro selvästi, saako lapsiasi kuskata hoitajan autolla esim. kauppaan tai shoppailureissuille tai muille hoitajan omille reissuille. Minä ainakin halusin etukäteen tietää, mikäli lapseni ovat hoitopäivän aikan jossain reissussa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 16:27 esikoinen kirjoitti:
Kokemuksesta muutamia huomioitavia asioita:
Määrittäkää jo hoitosopimuksessa varahoitaja, mikäli hoitaja on sairaana.
Huomaa, että hoitajan sairaslomalla maksat kahteen paikkaan (hoitajalle sekä varahoitopaikkaan)!!!!
Kerro selvästi, saako lapsiasi kuskata hoitajan autolla esim. kauppaan tai shoppailureissuille tai muille hoitajan omille reissuille. Minä ainakin halusin etukäteen tietää, mikäli lapseni ovat hoitopäivän aikan jossain reissussa.
Kiitos tästäkin! :flower:
 

Yhteistyössä