Yleistäkin, ettei aikuisilla ihmisillä ole käytöstapoja, kunnioitusta toisia kohtaan ja ollaan muutenki ihan vatipäitä?

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa joku oli kutsunut ja sopinut selvästi kyläilystä, leiponut herkut ja kattanut kupit todetakseen, ettei kukaan tulekaan. Vieraat eivät edes olleet ilmoittaneet, etteivät tule. Kirjoittaja oli yksin perheineen saanut todeta, ettei nyt kutsutut vieraat tulekaan ja leivonnaiset oli leivottu turhaan. Monilla muilla oli samanlaisia kokemuksia. Vieraat olivat luvanneet tulla, kellonajasta oli sovittu ja kutsuja ilmoittanut laittavansa ruokaa/leipovansa tms, mutta vieraat eivät edes ilmoittaneet, etteivät tulekaan?

Lukuisat kerrat olen minäkin sopinut, että huomenna tavataan kello kolme ostoskeskuksessa ja mennään syömään. Monet kerran olet pari tuntia seikkaillut ostarissa yksin ja todennut, ettei "kaveri" tule. Toki olen samalla yrittänyt monia kertoja soittaa, mutta kaveri ei vastaa.

Joskus on kaveri luvannut tulla hakemaan mut kotoa kello 19.00 ja sovittu, että mennään baaariin. Olen parikin kertaa värjötellyt bilemekossa tienposkessa viinipullo kädessä todetakseni, ettei kaveri tule. Joskus parin päivän päästä on ilmoitettu joku huono tekosyy, jonka olisi voinut ilmoittaa jo edellisenä päivänä.

Nykyään kukaan ei tule ajoissa paikalle. Jos on kutsuttu kello X ja minä olen kello X paikalla, niin olen aina se ensimmäinen. Muut valuvat sitten tasaiseen tahtiin, kun itselle sopii.
Ymmärrän kyllä vielä "vartti sinne tänne" periaatteen. Jos tulee kaukaa ja on liikenteessä esim. sählinkiä, niin mä itse ainakin ilmoitan, että tulossa ollaan ja pahoittelut myöhästymisestä on ruuhkaa tms..

Etenkin jos kutsun syömään vieraita, niin ruoka on yleensä valmiina ja lämpöisenä sovittuna aikana.. ei kaksi tuntia sen jälkeen.

Minun nuoruudenaikaiset luokkakaverit ovat jo 25-26v. Itse pidän tuon ikäisiä aikuisina. Taannoin menin kotipaikkakuntani yökerhoon katsomaan Cheekin keikkaa, niin pari entistä luokkakaveri huusi jo kaukaa "Katto hikari "kattokaa toi möttösen paska tulee" "vituuuuun urpooooooo".

Toinen vanha luokkakaveri jota asiallisesti moikkasin tiskillä mulkaisi vain päin ja sanoi "vittu".


Olen ollut työpaikoissa, joissa kukaan ei ole sanonut, jos vessapaperia on tarttunut kengänpohjaan, vaan aikuiset ihmiset naureskelleet perässä.

Olen ollut myös työpaikassa, jossa viisikymppiset naiset tekivät pilaa työkaverinsa ässäviasta.
 
"jees"
Mua ärsyttää toi myöhästely. Ymmärrän ettei tarvitse sekunnilleen kello kaksi olla paikalla ja vartti sinne tänne on tosiaan ok.
Mutta kun puoli tuntiakin myöhässä on nykyään jo ajoissa. Me ollaan yleensä aina ajoissa paikalla ja ollaan aina ne ensimmäiset.
 
gjd
Ärsyttää kyllä samat jutu. Ja myöhästely. Siinä anoppi onkin varsinainen mestari. Se myöhästyy lasten synttäreiltä aina vähintään puoli tuntia. Jouluaterialta myös, sitten olikin jo kiire kun pukki tulossa. Ja itse se ei tajua, että muut joutuu odottaa. Joskus sen on pitänyt tulla lapsia kattoo kun miehen kaa mennään leffaan. Joopa joo, ei sitten keritty leffaan kun anoppi ei ollut saanut hiuksiaan mieleiseen kuosiin ajoissa...
 
"Ida"
Kurjaahan tuo on ja tottakin. Ihmisten kunnioitus on ihan vieras käsite nykyään. Aivan uskomattomiin käytöksiin ja temppuihin törmää, vaikka on aikusiet ihmsiet kyseessä.
Minä vierailin kotipaikkakunnallani ja entinen kouluhunsvotti huusi mulle autosta "huorrraaa". Me olemme sentään 35vuotiaita.
 
"vieras"
Omassa tuttavapiirissäni ei juurikaan moisia vatipäitä ole. Itse pidänn tosin jo vähän moukkamaisena käytöksenä sitä, että jos on sovittu vieraiden tulevan klo 15, niin joku tuleekin jo 14.30 rimputtamaan ovikelloa. En tykkää...

Miehen sisko perheineen on kyllä vähän sellainen tuuliviiri-perhe, että suunnitelmat muuttuvat vartin väelin. Heidän kanssaan on ihan mahdotonta sopia mitään kun aikataulut ja mikään muukaan ei pidä paikkaansa. Heillä homma menee niin, että jos vaikka 4v ilmoittaa, että ei haluakaan johonkin tiettyyn ravintolaan syömään, niin sitten ei voida mennä. Noh, emmepä heidän kanssaan nykyään mihinkään menekään, koska emme jaksa seurata sitä vatkausta ja veivausta, enkä ole ollenkaan tottunut siihen, että alle kouluikäiset sanelevat mihin mennään ja mihin ei.
 
Keittiönoita
Mä olen jo sen ikäinen (51 v), että en juurikaan törmää noihin "ei tullakaan" -ongelmiin. Kutsumani ihmiset kyllä tulevat, jos on niin sovittu, tai esteen tullessa ilmoittavat asiasta. Mä yleensä isompaa porukkaa kutsuessani ensin kyselen ihmisiltä, mikä ajankohta heille parhaiten sopisi, koska muuten helposti kävisi niin, että järjestäisi kutsut juuri sinä päivänä, jolloin se ei sovi käytännöllisesti katsoen kenellekään.

Nuorisolta (ikähaarukka 19-27) olen kuitenkin kuullut, että heidän kaveripiirissään tämä "ei tullakaan" on varsin yleistä. Ehkä nuoremmalle sukupolvelle kaikki juhlat on ikäänkuin saavutettu etu, johon kutsu tottakai pitää saada (muuten on kasvimaa nenässä), mutta johon mennään, jos sattuu huvittamaan eikä ole parempaakaan tekemistä. Ehkä tämä sukupolvi on tottunut moiseen jo lapsuuden kaverisynttäreissään eli juhlat itsessään ei ole mikään tärkeä asia, mutta kutsun saaminen on. Omassa lapsuudessani synttäreille kutsuttiin vain parhaat kaverit (ei puolta pitäjää, kuten nykyisin on tapana) ja koska synttärikutsuja tuli vuodessa vain muutama, niin itkua väännettiin, jos sattui olemaan kaverin synttäripäivänä sairaana. Juhlat olivat siis spesiaalitapahtuma lapsen elämässä ja sekä kutsua että juhlia opittiin arvostamaan.

Olen viime vuosien aikana tutustunut myös itseäni nuorempiin ihmisiin ja liekö syy sitten mun ikäni, kun eivät ole ohareita tehneet. Ehkä wanhuksille ei kehdata tehdä ohareita?

Tuollaista huonoa kielenkäyttöä en ole omilta tutuiltani kuullut enkä oikein muiltakaan. Jaa no kerran yksi about 12 v pojankloppi sanoi mua vitun homoksi, kun en suostunut hakemaan sille Siwasta kaljaa :D
 
"Tille"
Myöhästelyllä varastetaan toisen elämää ja aikaa. Se on niin alentavaa, ylimielistä ja päältä kävelyä parhaimmillaan. Se on osoitus sumeasta asenteesta lähimmäisiä kohtaan ja lähentelee narsismia. Se ei herätä minkäänlaista välittämistä ja yhteenkuuluvuutta myöhästelijän kanssa kuin myös tuo heti mieleen myöhästelijän uusavuttomuuden. Ettei siis osaa hallita aikaansa, vaan mennä tohotetaan kuin päätön kana.

Mä en edes kutsuisi myöhästelijää kaverikseni. Mulla on mennyt jo toisesta myöhästelykerrasta tuttavuus poikki. Annan tulla tuutin täydeltä, enkä edes suostuisi odottamaan kuin korkeintaan 30 min. ja silloinkin odottamiseen pitää olla hyvä syy. Toisen on ilmoitettava tulostaan tekstarilla tai soitettava, jos on mutkia matkassa. Ja olen tuntenut syvää tyydytystä saadessani pyyhältää myöhästelijän ohitse karjaisemalla,että sun aikas meni jo.

Kuitenkin hirvän tarkkana valitellaan julkisen liikenteen myöhästelystä tai kuinka palvelu ei pelaa ajallaan. Siis ne samat narsistimyöhästelijät ovat suu vääränä vaatimassa muita noudattamaan aikatauluja, joten ei mene mun jakeluun. Kiuttaankin välillä, että siellä Finnairilla on varmaan sun sukulaissielusi taivastelemassa kuinka ei jaksanut herätä ajoissa. Mrrrr!
 
"kaunis"
Tasaseen tuollaiseen törmää. Yski kaveri on tuossa oikea mestari. Hänen kanssaan ei sitten paljon huvita nähdä, eikä sopia mitään. Hän kutsuu kylään tiettyyn aikaan ja ei sitten olekkaan itse kotona ja kaikkea tämmöstä "ootakko oven takana oon siellä ehkä kolmen tunnin päästä"
 
"nimimerkitön"
[quote="tille";27917201]myöhästelyllä varastetaan toisen elämää ja aikaa. Se on niin alentavaa, ylimielistä ja päältä kävelyä parhaimmillaan. Se on osoitus sumeasta asenteesta lähimmäisiä kohtaan ja lähentelee narsismia. Se ei herätä minkäänlaista välittämistä ja yhteenkuuluvuutta myöhästelijän kanssa kuin myös tuo heti mieleen myöhästelijän uusavuttomuuden. Ettei siis osaa hallita aikaansa, vaan mennä tohotetaan kuin päätön kana.

Mä en edes kutsuisi myöhästelijää kaverikseni. Mulla on mennyt jo toisesta myöhästelykerrasta tuttavuus poikki. Annan tulla tuutin täydeltä, enkä edes suostuisi odottamaan kuin korkeintaan 30 min. Ja silloinkin odottamiseen pitää olla hyvä syy. Toisen on ilmoitettava tulostaan tekstarilla tai soitettava, jos on mutkia matkassa. Ja olen tuntenut syvää tyydytystä saadessani pyyhältää myöhästelijän ohitse karjaisemalla,että sun aikas meni jo.

Kuitenkin hirvän tarkkana valitellaan julkisen liikenteen myöhästelystä tai kuinka palvelu ei pelaa ajallaan. Siis ne samat narsistimyöhästelijät ovat suu vääränä vaatimassa muita noudattamaan aikatauluja, joten ei mene mun jakeluun. Kiuttaankin välillä, että siellä finnairilla on varmaan sun sukulaissielusi taivastelemassa kuinka ei jaksanut herätä ajoissa. Mrrrr![/quote]

iso peesi!!
 
"jep"
Väkisinkin sitä miettii, mistä tuollainen käytös kumpuaa. Tulee mieleen se viime vuoden lopulla ollut Rosa Meriläisen kolumni, jossa rohkaistiin kasvattamaan tyttöjä olemaan tottelematta, ja ihannoitiin sitä, että lapsi mekastaa kirkossa, ja vanhempi joutuu lahjomaan hänet hiljaiseksi. Ymmärrän kolumnien tarkoituksen provosoivan tyylin, mutta silti ärsytti, koska tuntuu, että juuri tämä on ajan henki. Kiltteys, toisten huomioonottaminen sekä käytöstapojen ja yhteisten sääntöjen noudattaminen ovat suunnilleen kirosanoja ja lapsen alistamista ja tasapäistämistä.

En siis ole ajamassa mitään ruumiilliseen kuritukseen ja pelotteluun paluuta, ja mielestäni lapselle on tärkeää kasvattaa myös se omanarvontunto, jonka voimin hän vaatii hyvää kohtelua itselleenkin. Mutta kyllä, haluan kasvattaa lapsistani nimenomaan kilttejä ja toisten tarpeet huomioivia, ja todella toivon muidenkin tekevän samoin. Itsekkäällä mulkeroinnilla ja kaksivuotiaan maailmannapavaiheessa vielä aikuisiällä jumittamisella ei ole mitään tekemistä rohkeuden, reippauden ja oman tien kulkemisen kanssa, ja toisaalta jos lapsi traumatisoituu siitä, että hänelle sanotaan, että nyt ei voi tehdä juuri niin kuin hetken fiilis sanoo, vaan nyt toimitaan kuten on sovittu, se traumatisoituminen on kyllä accident waiting to happen.
 

Yhteistyössä