Yleistermi ihmiselle, jonka kanssa (joku) on parisuhteessa

  • Viestiketjun aloittaja mietinpä
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";30569782]Vessa tai penkki on varattu. Varattu kuulostaa liiaksi samalta kuin 'käytössä'. Puoliso voisi olla vähemmän esineellistävä.[/QUOTE]
- Mennääks meille vai teille?
- Sori mä oon puoliso

Kuulostipa dorkalta.
 
Varattu-sanan esineellistämisestä... Eikö parisuhteessa olo nyt ole kumppanin lievää esineellistämistä? Ei sillä että se oli negatiivista, mutta kun on yhdessä perinteisessä parisuhteessa, ajatushan on että osapuolet tavallaan "omistavat" toisensa ja jakavat yhteisymmärryksessä tiettyjä yksinoikeuksia puolisoonsa, kuin omistamaansa esineeseen. Joten varattu on ihan sopiva termi.
 
no jaa
Kumppanista tulee mieleen homo/lesbosuhteessa olevat. Jos joku sanoo tulevansa kumppaninsa kanssa, oletan että kumppani on samaa sukupuolta siis.
Mä kyllä puhun aina kumppaneista. Omani on vastakkaista sukupuolta kuin minä, ja olemme avioliitossa. Itse asiassa lähipiirissäni ei ole yhtään homoseksuaalista paria, pikkuisen laajennetussa piirissäkin vain yksi tällä hetkellä. Ja kaikista silti puhun kumppaneina.

Voi kyl johtua siitä että Ruotsissa totuin tohon sambo-sanaan. Niin sille on luontevaa tämmönen suomennos.
 
[QUOTE="Siili";30570165]-Sori, olen tyttöystävä.
vai
-Sori, mulla on poikaystävä.

Kumpaa TriplaIsä käyttäisit?[/QUOTE]
Aloituksessa kysyttiin yleisnimitystä parisuhteessa olevalle. Siis jotain yleispätevää termiä. Siksi jälkimmäinen ei käy tähän kontekstiin.

"Sinkku" on selkeä termi joskaan ei kovin virallinen mutta mikä olisi sopiva ja ytimekäs termi sinkun vastakohdalle jos "varattu"-sanaa ei saa käyttää?
 

Yhteistyössä