yli 2vuotta jo uhmaa,järki lähtee pian

siinäpä se otsikossa! tyttö oli kuin enkeli 3vuotiaaksi asti kunnes uhma alkoi!! mutta kauanko sen oikein "kuuluu" kestää?? nyt alkaa ensi kertaa tuntuun että luovuttaako pitäis..oonko tehnyt kaiken väärin vai mitä tää on?
uhma vaan muuttaa muotoaan mutta aina jotain on. ennen on uhmannut lähinnä vaan meitä kotona,mutta nykyään jo isovanhemmatkin saa osansa ja ihmisten ilmoillakin jo kiukutaan eikä totella..se ei mua haittaa siksi etteikö ihmisten ilmoilla "saisi", komennan kyllä yhtälailla ihan missä vaan! meillä ei ole (luojan kiitos) väkivaltaisuutta koskaan ollut, ilme kyllä on aika kaamea kun neiti suuttuu.... nyt vasta uhma on sitä että "en tee" "en mee" jne..

en vaan tiä mikä olisi hyvä keino kun EI USKOTA PUHETTA!!!!?!?? meillä on jäähy,ei oikein tunnu enää tepsivän, ei lelujen jäähylle ottaminen, liian usein sorrun huutamaan kun ei se ota kuulevaan korvaankaan ns normaalia puhetta, mutta yritän myös rauhallisesti selittää ja selittää (jankuttaa) asioita, ei auta. ok,olen kamala kun huudan,ja pyydän myös sitä anteeksi.. joka pvä päätän että tänään en hermostu, yritän olla tyyni.... jep, aina se käämi josain kohtaa palaa..etenkin kun väsy ja mäkin raskaana ja levätäkin tarvis.. tyttö on osapvä hoidossa ja käy myös kerhossa ja tykkää kovin kun näkee ikäisiään..
koitan kiitellä hyvästä käytöksestä,hyvin menneestä pvästä,avusta (ei kiukusta) kaupassa, siskonkans touhailusta ja vaikka pvä ois mennyt kuinka huonosti, joka pvä sanon että rakastan,että hän on tärkeä jne jne.......

ruoka ei kelpaa ja aamu ja iltapalatkin huonosti.uloslähtö melko kamalaa,etenkin jos vähänkin kiire.. pyrin siihen että ajoissa pyydän häntä pukeen ja meneen edeltä ulos..

kuivaksi oppi 2-3v,jonka jälkeen ei mitään vahinkoja, kunnes pikkusisko syntyi (4v4kk) ja tästä tulee pian vuosi.... yöllä kastelee ja pvällä mennentullen, koitan mainita välillä aina että käy välis vessassa, "en mä halua" tm on vastaus, tai ei oo hätä.. ja sitten voin vasta illallla pestessä huomata että housuihin on jossain vaiheessa tullut ja kysyn että koskahan näin on käynyt,niin voi käydä ilmi että aikoja sitten päivällä! ja monta monta krt olen ystävällisesti sanonut että SANO kun vahinko käy niin vaihdetaan kuivat housut ja pestään alapää ettei ala kutiseen ymym!! ei. ei sano. ja kuitenkin kuulemma tuntee kun hätä.. ja joskus vastaus on että "oli hommia/tuli lasten ohjelmaa"tm kun kysyn miksi on housuun tullut vaikka vessa vieressä......

mustasukkaisuutta ei kauheasti ole ollut, nyt sitä on enemmän huomattu kun pienempikin liikkuu ja touhaa ja menee perässä ja on leluja ym..niin tulee näitä tilanteita että toi EI SAA tulla mun huoneeseen EIKÄ koskea leluihin jne.. taasen välillä on niiiiiin siskon perään ja ei sais hakea sitä pois hänen huoneesta ja hän niin tykkää siitä =) .siis näitä käsittääkseni normaaleja juttuja.

mut enivei, muut joilla taistelua uhman ym kanssa, kertokaa miten jaksatte, miten teil menee, mikä teillä tepsii näihin "riiviöihin"???? mä oon aika väsynyt tähän hommaan nyt kun tuntuu etten riitä, en tiä miten tän asian sais aisoihin ja joskus ohikin!?

 
karkkipvä meillä on la jos mennyt vko ok ja tuntuu et silloinkin useimmiten kun hän saa hyvää taikka ostetaan hälle jotain kivaa, käytös vain huononee!!!?? eikä usko yhtään! ja käytössä on välillä myös se,että on jokin kiva tavara/uus kirja tm, odottamassa ja jos vko menee ok, sen saa sitten loppuvkosta tm....
 
Jotkut nyt vssn on tuollsidis jääriä..vaikea sanoa mikä nyt tepsisi. Meillä koitan itse pitää itseni hillittynä tapahtuipa mitä tahansa, hassutella ja pitää hyvänä silloin kun katson sen aiheelliseksi..joskus se kiukkupussiin tehoaa. Tai tekee itse kesken tenavan näytöksen jotain ihan hullua (kotona; ihmisten ilmoilla ei voltteja tai kuperkeikkoja kantsii heittää). meidän perhe-lehdestä lainaan lastenpsykiatri Jari Sinkkosta: "normaali lapsi on oikeastaan aika harvoin ihana." Musta ainakin tuntui lohdulliselta kuulla... :hug:
 
kyl mäkin koitan itseni pitää hillittynä, ja aika pirun hyvin oikeastaan siihen pystynkin,kun aattelee miten paljon tuota on.. ja tässä vaiheessa kun mietin esim millanen tyttö oli 3v, oli vielä helppoa..mut tää 4-5v on jotain käsittämätöntä...!! tiän et meil ei oo ees lähimainkaa pahimmasta päästä, ystävilläni ja sukulaisilla on 5v poikia (tiän 3 lähipiirissä) jotka on jotain viä paljon paljon rankempaa.... mutta tosissaan sais tää alkaa jo hellittäänkin..! meidän perhe lehdessä on kyllä hyviä juttuja ja aika paljon sellasia mitkä tuntuu itestä ajankohtasilta meiän perhees :) . plaah, eikai tässä auta kuin jaksaa vaan..
 

Yhteistyössä