Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Kiitos OivaAino. Hauskaa, että toinenkin odottaja täältä Oulun läheltä. En viitsi tässä kuitenkaan sanoa mistä olen :). Minulla on melkein samanikäiset lapset kuin sinulla. Tyttö 14v ja poika 11v. Miehelläni on 9v tyttö. Miten sinulla teinit ovat suhtautuneet "uusiin lapsiin"? Meillä vanhin ei ole kovin innoissaan, vaikka ei suoranaisesti pahoillaankaan. Nuoremmat sitä vastoin odottavat kovasti vauvaa.
 
Kun viime syksynä kerrottiin, etta vauva on tulossa, niin he olivat, että wow, oikeestikko?? Ottivat uutisen hyvin vastaan. Itse ajattelin, että nuorempi poika on innokkaampi, kuin vanhempi tyttäreni..mutta kävikin toisin päin. Tyttö hoitaa pikku veljeä mielellään ja lässyttää:) mut poika on vähän mustasukkainen, kokee varmaankin, että hänen paikkans on viety...mut hoitaa vauvaa ja tykkää kovasti. Uudesta tulokkaasta kerrotaan, kunhan raskaus varmistuu ja on hieman pidemmällä. Saa nähdä mitä tuumaavat...

Olen kuullut tuttavapiirissä, että isommat tytöt eivät ole innoissaan uudesta vauvasta, luonnollisesti kun murkkuikää pukkaa, niin eipä vauvat kiinnosta.. mutta ajan kanssa ovat sopeutuneet, kun tutustuvat vauvaan, onhan ne suloisia.

Voit laittaa yksityisviestiä jos haluat:wave:
 
Moi, täällä olisi yksi mamma lisää Oulun alueelta. Ikää 36 v, toinen lapsi tulossa LA 22.1. Viikkoja nyt 16 takana, koko kesä on nukuttu ja voitu pahoin, toivottavasti alkais pikkuhiljaa helpottaa. Tänään on vielä extra huono olo, kävin sokerirasituksessa ja sen jälkeen kotona iski heikotus-ällötys-huimaus ja nukuin pahimman pois. Itse testin aikana olo oli ihan OK, mitähän tuo jälkikäteen tullut huonovointisuus meinaa... Jänskättää onko arvot koholla :/
 
Heippa!

Pieni tyttömme syntyi sunnuntaina rv 39+6. Synnytys lähti aamulla käyntiin yhdellä varoitussupparilla. Siihen mennessä kun sain lapsen hoitoon ja isimiehen töistä kotiin, koin, että taitaa olla paras lähteä sairaalaan. Toimitus eteni reippaasti, kivunlievitys onnistui nappiin ja lapsi syntyi nopeasti ja helposti. Vauva oli kuitenkin kovin sininen nopeasta maailmaan tulosta johtuen ja lääkäri kuuli vielä sydämen sivuäänenkin, joten saimme viettää unettomassa täysihoidossa seuraavat kolme päivää. Tänään olemme totutelleen kotielämään esikoisen hoitovimmaa hilliten.
Äärettömän onnellinen Mma R ja Miss Sanelma 3 vrk

P.S. Synnytyskertomusta raapustan kerhon puolelle. Kiitos odotusseurasta siskot ja voimia loppumatkaan!
 
Mma R: Onnea onnea onnea :) Vauhdikas maailmaantulo tyttösellä... Täytyypä lukaista kertomus sitten huolella!

Pampiainen: Tervetuloa! Mukavaa, kun uusia ropisee nyt kunnolla, kun elokuussa meitä putoaa täältä useampi jo pois.

Uusille tiedoksi, että kerhon puolelta löytyy ryhmä Hattiaisten juttuja, jossa tämän listan väki voi jatkaa jutusteluaan odotuksen päätyttyäkin. Toki aiemminkin saa liittyä!

( . ) Laskettu aika -päivä menikin sitten mukavasti erilaisia asentovinkkejä etsiessä ja kokeillessa. Että millä saisi vauvan edes vähän otollisemmille mestoille ulostuloa ajatellen näin kotikonstein. Kovasti näyttäisi siltä, että parhaimpia asentoja vauvan ohjaamiseksi vasemmalle kyljelle tai selkä keskelle äidin mahaa ja pää lantionpohjalle, ovat pystyt ja etunojaiset asennot (nurinpäin tuolilla istuminen, konttausasento, jumppapallon päällä röhnöttely) ja sitten vasemmalla kyljellä makuu. Pahin asento taas on sohvalla takakenossa lököttäminen tai kuppimaisilla tuoleilla istuskelu. Luin myös, että etukenossa istuskelu jalat harallaan siten, että lantio pääsee taittumaan eteenpäin, antaisi harjoitussupistuksille enemmän voimaa. Niitähän tässä on riittänyt jo jonkun aikaa. Täytyy myöntää, että sohvalla on tullut makoiltua ja nojatuoleissa istuttua, joten tässä voisi olla varaa vielä aktivoitua loppua kohden. Ei noista kävelyretkistä ulkona haittaakaan ole.

Niin ja nännistimulaatiolla saa kyllä suppareita aikaiseksi (testattu illalla miehen kanssa), mutta ne tuntuvat kyllä tulevan aika äkkinäisesti ja loppuvan äkkiä kun stimulaatiokin loppuu. Mutta ehkä tuollakin voisi jotain edistellä :)

Päivän ekat aamiaiset vedetty, ehkä sitä vois mennä jatkaan unia vielä.

Pippurihäntä 40+1
 
Viimeksi muokattu:
Paha olo on loppu, luojan kiitos. Enää tulee aaltomaisena ja voi iskee kesken ruuan. Edellinen on ärsyttävä kun aamusta iltaan olo koko ajan helkkarin huono olo eikä uskaltanut syyä juuri mitään. Väsymys on sitä luokkaa että vois nukkua viikon, muutenhan tässä unohtas olevansa raskaana! :D

Sokerirasitus on kans varattu. Kävi miten kävi niin käyn vaan kerran, se litku saa mut niiin huono vointiseksi että huhhuh.

Ja onnea vauvautuneille!
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille pitkästä aikaa:wave:

Tuhannesti Onnea kaikille vauvautuneille:flower: ja tsemppiä loppumetreillä oleville. Ja uusille tervetuloa mukaan.

Täällä on kesä mennyt lähinnä lomaillessa, pari viikkoa kävin töissä ja nyt olen taas lomalla. Vointi on ollut suht jees. Nyt alkuviikosta oli parina yönä todella kovaa, vihlovaa kipua lantion seudussa, ei supistuksia kuitenkaan. Pieni neiti taisi vaan paikkaansa etsiä, on ollut rt:ssa jo kuukauden päivät.
Synnytys on alkanut jotenkin pelottaa ja kaiken maailman ihmeellisiä pelkoja on taas tullut. Välillä melkein toivon että aika pysähtyisi ja saisin pienen aikalisän. Toisaalta taas haluaisin tämän kaiken jo olevan ohi...ristiriitainen on hormonihuuruisen naisen mieli:)

Jos ei mitään ihmeellistä tule niin täytyy viikonloppuna pk-seudulla pyörähtää ja sitten ensi viikolla alkaakin normaali arki taas poitsun koulun myötä. Rakastan lämpöä ja aurinkoa mutta vielä enemmän huomaan pitäväni tuosta jo puoli vuorokautta kestäneestä vesisateesta:)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja PHlta sekä Sofialta odotellaan vauvauutisia:wave:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sofia75
Käyn vaan ilmottamassa, että ei tunnu mitään edistystä mihinkään suuntaan. Toivottavasti Sofialla vähän parempi tilanne :) Oon lähestulkoon hermoraunio ollut siitä lähtien, kun kuulin ettei vauva ole edes laskeutunut. En usko, että on vieläkään.

Tänään oon saanut itseni koottua henkisesti, hyvä yö takana ja huolet vähän haihtuneet. Tuntuu, etten meinaa saada ravistettua enää itsestäni tuota "se kuolee sinne, kun se ei tuu jo" -oloa pois kuin hetkittäin. Fyysisesti kaikki on ihan ok, verenpaine just vielä aisoissa, ei ole noussut alkuviikosta. Vauva liikkuu ihan normaalisti. Harkkasupistuksia tulee ja menee. Mutta tää henkinen puoli. Ei helvetti.

Oon nyt yrittänyt pysyä liikkeessä, tehdä enemmän asioita, ettei jäisi aikaa peloille. Se tuntuu vähän auttavan. Kävelylenkkejä, puuhastelua, kaikkea semmoista. Hetki kerrallaan eteenpäin.

Mikäli tää ei huomenna synny, niin oon sitten virallisesti oman kuukausiketjuni pisimpään hautonut mamma, tähän mennessä. Hiukka tarpeeton titteli minusta, mutta minkäs teet.

Pippurihäntä 40+3
 
Elä huoli pipppurihäntä mä oon jo valmistautunu kantamaan jälleen yliaikaa ja rutkasti. Esikoinen synty 42+0 ja oli muuten pinna ihan rikkipuhkikatki kaikkien uteluihin... Tsemppiä sulle viimesiin päiviin!

10+6
 
Hei!
Eipä täälläkään mitään tapahdu vielä, vaikka kroppa ja pää on jo aivan kyllästynyt kantamaan tätä mahaa päivästä toiseen. Positiivista kai on sentään se, että saa öisin ihan hyvin nukuttua, pakollisia vessakäyntejä lukuunottamatta. Mutta näillä mennään, kun ei muuta voida. Neuvolassa aion maanantaina sitten kysellä, että varaillaanko jo jotain kokoarvioaikaa tai yliaikakäyntiä synnärille, jos vain kerran jatkuu ja jatkuu näin. En tiedä, mutta luulisi, että tuo radi nyt jotain merkitsisi, ettei kohta joudu jtkn 6kg lasta tähän maailmaan pungertamaan...

Sofia75, 40+2
 
MmaR paljon onnea tyttösen syntymästä! :flower:

Uusille Tervetuloa mukaan! :)

Samettihortensia, kiitti tsempistä. Hepatogestoosi on pysynyt poissa vastoin mun kaikkia varmoja fiiliksiä, nyt toivon että poissa pysyykin. Taidanpa tulla kerhon puolelle enemmän jutustelemaan :)

Olo on kaikkine vaivoineen sellainen että toivon vaan ajan kuluvan nopeasti ja että pari viikkoa ennen laskettua aikaa pääsisi tositoimiin. Nyt on jotenkin niin väsynyt ja ankea olo että ei jaksa kovin edes ihmeitä tänne kirjoitella.

Jaksamista viime hetkiin ennen synnytystä Pippurihäntä ja Sofia75!

Alissia 35+3
 
Sofia75 mullakin oli esikoisesta radi synty viikolla 42+0. Kuulemma radi on syy käynnistyksen aikasemmin vaan jos on huono tasapaino sokerista tai suuri sokerivauva. Mulla oli koko arvio 37+1 ja sillon todettiin esikoisen olevan 4kg laskettuna aikana eikä masurasvaa ollu. Esikoinen paino 4016g ettei kauas arvio heittänyt.

Tsemppiä!
 
Sofia: Mitä sulle siellä neuvolassa muuten sanottiin eilen? Mä oon kanssa miettinyt, että missä vaiheessa sit aletaan vauvan kokoa seuraileen, kun haudonta vaan jatkuu ja jatkuu.

Olipahan outo yö. Myrskyä, tuulta, ukkosta, lonkkakipuja (!). Illalla alko vihloa oikeasta lonkasta ja alaselästä oikein kunnolla ja sitä sitten kivisteltiin koko yö. Nyt taas rauhallisempaa. Jos nää oli niitä vauvan laskeutumiseen liittyviä liitoskipuja, niin nostan hattua kyllä niille, jotka pitkään kärsivät vastaavista. Saapa nähdä mitä tämä tuleva vuorokausi tuo tullessaan, kun toissapäivänä oli 20h putkeen tiheitä harkkareita, eilisen nukuin niistä uupuneena ja kärsin oksettavasta olosta koko päivän, itketti ihan mistä sattuu ja sit kun se helpotti, niin alko noi lonkat juilia. Ihme vuoristorataa ja olojen vaihtelua. No, antaa tulla vaan.

Päivitän tähän myöhemmin neuvolakuulumisia. Olen kyllä henkisesti varustautunut siihen, että tää on ns. turha käynti. Että vauva on edelleen korkealla ja nyt vaan terkkari saa pestä kätensä ja siirtää seurannan seuraavalle taholle. Pyysin miehen poikkeuksellisesti mukaan, jotta se kuulee nyt sit samat jatkosuunnitelmat kuin mä, eikä vaan mun tulkitsemaa versioo.

PH 40+6

MUOKS: Neuvolasta sitten vikat lukemat (suluissa 39+6)
Paino -300g/vko (+-0/vko)
Turvotus - (-)
RR 127/87 (134/88)
Pissa puhdas (puhdas)
Sf-mitta 37cm (36,5cm)
Lapsiveden määrä normaali
RT, painoarvio 3,2kg
Syke +135 (+126)
Liikkeet ++

Ja mikä parasta, sykkeiden sijainnin ja pään tunnustelun pohjalta terkkari oli sitä mieltä, että pää olisi nyt laskeutunut lantioon eikä edes liikkunut enää. Lonkkakivut viittaisivat tuohon myös. Vauvalla oli terhakkaat sykkeet ja äidilläkin kaikki ok. Eli ei vaan ole kiirettä ulos ja mamman kroppakin on vielä kuosissa.

Neuvot: Jos harjoitussupistuksia tulee säännöllisesti, tiheästi ja pitkään vaikka eivät olisi kovin kipeitä tai jos on joukossa yhtään kipeämpiäkin, niin soitto synnärille. Uudelleensynnyttäjällä ne voi silti tehdä työtä tehokkaastikin. Yliaikaiskontrolli menee ens viikkoon, sinne ajan voin soitella perjantaina eli rv 41+2.

Nyt oikeesti tää on enää päivistä kiinni, ja voin hetken hengähtää, kun vauvalla ja mulla on kaikki hyvin. Ja mieskin ehti tälle päivälle varattuun moottoripyöräkortin ajokokeeseen. Taitanut jännittää sitä enemmän, että ehtiikö, kun tämä odotus meni näin paljon ylitöiksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan!

Ja kiitos tsempeistä - niitä on tarvittu ;) .

Pippurihäntä: Kerroin huolestani neuvolassa ja hän lupasi kirjoittaa jonkun konsultaation Jorvin synnärille, että pääsenkö kokoarvioon. No, eipä kuulunut takaisinsoittoa maanantaina, joten eivät sitten nähneet asiaa tarpeelliseksi tai huolta asian suhteen, murr. En sitten näköjään millään pääse sinne kokoarvioon, on se kumma juttu :( . Seuraava neuvolakäynti on perjantaina taas, jonka jälkeen sitten asia siirtyy joka tapauksessa sinne synnärille. ONNEKSI, jos silloin vihdoin pääsisi ultraan tai joku vähän katsoisi paikkoja, että tapahtuuko tuolla alhaalla yhtään mitään. Akupunktio on koitettu jo pari kertaa käynnistyksen toivossa, nyt yritän varata aikaa taas vyöhyketerapiaan, jos joku saisi vähän vauhtia tähän hommaan =) . Pikkuisella ei näytä olevan mikään kiire maailmaan.

Sofia 40+5
 
  • Tykkää
Reactions: kaktus-76
P.S. Juuri kun ehdin tänne kirjoittaa, niin tänään tuli sitten soitto äitiyspolilta, että sain torstaiksi ajan. Lähinnä ne pyysivät lähettämään sähköpostilla verensokerimittausten tuloksia etukäteen, mutta toivotaan nyt, että siihen ultraankin samalla pääsisi. Tuli huojentunut olo, että jotain menee eteenpäin.
 
Sofia: Hienoa! Varmasti helpottaa! Muakin helpottaa pelkästään se ajatus, että viimeistään perjantaina saan olla luvan kanssa yhteydessä synnärille yliaikaiskontrollin merkeissä. Ainakin tietää, että se käynti on sitten tulossa. Siellähän se sitten ultrataan ja tutkiaan kunnolla, vaikka meniskin ens viikolle tuo itse tutkimus.

Kaktus: Kiitti mukanaelämisestä! On tää ollut koko lähipiirille melkoinen jännitysnäytelmä kyllä, jotenkin hirveästi kaikki odottaa pientä jo maailmaan, mikä onkin tavallaan liikuttavaa, mutta tavallaan ärsyttävää. Etenkin kun ei tapahdu. Sullakin alkaa olla viikot jo tosi pitkällä, äitiysloma lähestyy?

PH
 
PH: Joo viikkoja on jo ihan kivasti kasassa. Virallinen äippäloma alkaa ensi viikon keskiviikkona, nyt oon kesälomalla. Mä tiedän, tai siis musta tuntuu erittäin vahvasti sille ettei tämäkään raskaus mene laskettuun aikaan asti. Pieni neiti on jo nyt ollut viikkoja pää alaspäin ja kivuista päätellen jonkun verran myös kiinnttynyt, tai ainakin yrittää kovasti. Tosin uskalsin kyllä varata itselleni kampaaja-ajan rv 38:lle:)

Kaktus
 
Viimeksi muokattu:
Ultra kuulumisia: Yksi sikiö, rakenteet tässä vaiheessa normaalit, vastas viikkoja 12+0. Ei muutettua taaskaan la:ta vaikka uä mukaan 26.2 kun ens vuonna helmikuussa on vaan 28pv niin heitto on vaan 4pv. Eli ei muutosta laskettuun aikaan. Veriseula otettiin, niskapoimu oli 1.1mm. Katottiin pikaiseen myös 4D-ulta ja kaikki oli siinäkin hyvin.

Taika 11+3
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista Taika78!

Lääkärikuulumisia päivittelen. Neuvolalääkärin viimeinen käynti oli tänään. Verenpaine ok, syke korkea (edelleen) ja lääkitystä jatketaan loppuun asti. Pissa ok. Sf-mitta 33cm. Tilanne olikin ihan hyvä kohdunsuulla, pehmeä, kaulaa max. 1,5cm ja ulkosuu sormelle auki. Lääkäri arveli että ei menisi yliaikaiseksi ainakaan, lähinnä tuumi että 2 viikkoa vielä jos pysyisi. Itse en nyt osaa sanoa tuohon juuri mitään, toivon toki että syntyisi 37-38+ viikolla jos saisi toiveen esittää :D
Lääkärikäynti oli aamulla ja sisätutkimuksesta jäi jotenkin tosi ilkeä tunne kohdunsuulle, nipistelee ja tuntuu painetta. Myös vauva on möyrinyt jotenkin tosi paljon vaikka on yleensä hyvin rauhallinen liikuskelija.
Eli lepoa nyt vaan :)

Ainoa mikä jäi harmittamaan niin en muistanut kysyä onko pää kiinnittynyt jo, lääkäri kokeili ja sanoi että täällä aika alhaalla on. Mun kauhukuvassa lapsivesi menee kotona ja en tiedä sitten tarvitseeko pelätä napanuoran esiinluiskahdusta. Mulla ei ole kokemusta lapsiveden menosta spontaanisti, ekalla kertaa kalvot puhkaistiin kesken synnytyksen ja tokalla käynnistettiin puhkaisemalla kalvot.

Alissia 35+5
 
Viimeksi muokattu:
sohvi35
Moikka

Perjantaina kättärillä synnytystapa-arviointi ja vauvan koon arviointi. Insuliinin kanssa arvot pysyneet hyvin pienelläkin määrällä. Lauantaina on pojan rippijuhlat ja omaolo ollut koko viikon aivan järkyttävä. Jos ei olisituota perjantain aikaa menisin muuten jo lääkäriin. Migreeniä, pahaa oloa, vauva painaa todella alas ja on joku outo fiilis että synnytän kohta. En osaa selittää ja varmaan on pelkkää pelkoa koska MUN ON PAKKO olla yhdessä koossa pojan rippijuhlissa.
Vauvan tavarat ja systeemit on nyt valmiina ja pesty. Oli pakko kun se kovasti vaivasi mieltä. Sairaalakassia oon vähän miettiny. Mitä siellä pitää olla mukana? Ei mitään muistikuvaa.. tyttären synnytykseen tuli yllätyslähtö 34 viikolla joten matkaan lähti vain hammasharja ja pikkarit :D
Ens viikolla miehen työt alkaa ja lomailu loppuu :( se ottaa koville. Olis niin ihanaa kun olisi seurana.
Ja täällä myös jännittelen Sofia75 ja Pippurihännän hetkiä :) tsemppiä!
Ja muille myöskin hyviä vointeja.

Sohvi 35+4
 
Ja minä olen sitten varmasti seuraava!!! Yliaikaiskontrolli sovittu 41+5 maanantaille klo 9 ja siitä sitten päivä kerrallaan max keskiviikkoon asti, jolloin viimeistään käynnistetään. Nyt olis siis viikonloppu aikaa käynnistyä vielä spontaanisti, mitä ehkä kuitenkin kaikesta huolimatta toivoisin, vaikka samalla on ihan yks hailee, kunhan tulee ulos.

Paineet on 140/100 luokkaa nyt kotimittauksissakin, joten käyn vielä tänään kääntymässä neuvolassa pissanäytteen antamassa, sydänäänet tsekataan. Päivystykseen eivät pelkkien paineiden takia huolineet (höh), mutta onneksi neuvolasta löytyi aikaa vielä. Eikä muuten verenpainetauti ole syy aikaistaa yliaikaiskontrollin aikaakaan. 41+5 on Helsingissä standardi, joten sillä mennään.

Kyl on ollut entiselle paniikkihäiriöiselle tämä ajanjakso todellinen koetus. Mikään määrä itsetutkiskelua tai ulkopuolisten tarkastuksia ei tunnu riittävän. Ja koko arsenaali henkisiä ja fyysisiä paniikkioireilun taltuttamisen keinoja on ollut käytössä. Ei pelkästään, että raskaus on kropalle rasitus, mutta LA:n yli menevä raskaus on päälle näin suuri rasitus. No, nyt kun mä tän ite tajusin, että vauvan (hyvällä) voinnilla ja mun kehon voinnilla ei ole ollut mitään tekemistä näiden henkisten oireiden kanssa, niin ehkä mä selviän nää pari viimestäkin päivää sekoomatta :)

Viikonloppuja,
Pippurihäntä 41+2 (jolla ei taas vuorokauteen ole ollut mitään merkkejä synnytyksestä)
 
Onnea vauvautuneille ja tsemppiä loppumetreillä oleville=) Ja uusille tervetuloa.

Ultra kuulumiset:heart::heart: Syke löytyi, vaikka olin lähes varma että mitään ole. Siellä se pienokainen poksutti:)
Laskettu aika menee viikolla eteenpäin, vastasi viikkoja 7+1 vaikka menkkojen mukaan olisi 8+2. Maaliskuussa saimme pojan, joten välissä ehti olla yhdet menkat, joten en ihmettele jos kierto heittää.

OivaAino 8+2(7+1)
 

Yhteistyössä