Yli yksi vuotiaaan pitkät itkukohtaukset öisin?

  • Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä täti
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelijä täti
Miksi yli vuoden ikäinen lapsi itkee öisin tunninkin. Usein herää useita kertoja yössä itkemään.

Välillä vetää henkeäkin niin että ääni pihisee.

Kyse ei ole omasta vaan siskon lapsesta, (asutaan samassa pien rivitalossa, vierekkäisissä asunnoissa)

Epäilen että hän jotenkin jättää heitteille lapsen tai että lapseen sattuu, kun itku on lapsen "kipu-itkua" kuin häneen sattuisi ja kuulostaa aika pahalta..
Olen käsittänyt että tuon ikäisenä lapset eivät enään yleensä monestikkaan juo maitoa yöllä..
Ei siis varmasnsakkaan nälkäänsä itke? Tai ainakaan häntä ei öisin ruokita..? Kun itku ei lopu. :/
Lapsella ei ole kolikkia tai muuta itkettävää sairautta.

Olen kysynyt äidiltä onko kaikki hyvin ja tarviiko apua. Hän vaan tiuskii minullekkin, ei olla juuri nyt väleissä siksi. Lisäksi tappelee uuden miehensä kanssa koko ajan lähes. Uuden miehen lapsi käy päivällä hoidossa heillä noin kerran kuussa, ei siis usein. Riidat ovat aivan hirveitä.

Siskoni erosi lapsen isästä jo ennen syntymää, mutta lapsi on viikonloput yleensä isällään joskus viikollakin.
Silloin äiti käy baareissa, tuntuu joskus että työntää lapsensakkin pois esim. mummolaan päästäkseen baariin. Hän juo muutenkin paljon. Ei muka lapsensa nähden, mutta epäilen.

Mä epilen lapsen olevan ihan täysin heitteillä, sydäntä särkee kuulla tolkuttomat itkukohtaukset öisin, onhan hän sentään siskon lapsi, olen hänen tätinsä!!
Lisäksi kuulen usein muten hän päivisin komentaa lasta ja puhuu tosi ankarasti ja rumaan sävyyn. Tuntuu että kaikki vasn kielletään lapselta aina äidin puolesta! :/

Sisko ei siis puhu oikein mulle , mutta jotenkin tämä on outoa. Ehkä hän on masentunut eikä jaksa hoitaa lasta?

Vaan pitääkö lapset jättää öisin itkemään omaan huoneeseensa?
 
Ihmettelijä täti
Lisäksi olimme viime kesänä parin päivän viikonloppu matkalla tuttumme luona. Silloin sisko totesi lapselle asentaessaan häntä auton turvakaukaloon että "pitikin ottaa sinut mukaan. " kun sisko alkoi kiukutella kun kaikki ei mennyt nappiin.
Eihän noin saa sanoa lapselle!! !!!!

Musta tuntuu kuin että hän ei pitäisi lapsestaan?
Huutaa lapsi muutenkin usein isäänsä itkiessään. Ehkä lapsikaan ei pidä äidistään.
 
"Tyttöjen äiti"
Meillä esikoinen sai 1-1,5v itkukohtauksia yöllä. Alkoi kiljua suoraa huutoa, juuri sellaista voimakasta "kipuitku" - tyyppistä huutamista, joka saattoi joskus jatkua kaksikin tuntia putkeen. Lasta ei saanut millään rauhoittumaan, eikä tämä ollut kunnolla hereillä vaan ennemminkin unissaan huusi eikä tajunnut tilanteesta mitään. Naapurit kolkuttelivat seiniin, mikä vain lisäsi omaa ahdistusta tilanteessa, jossa muutenkin tunsin olevani täysin voimaton. Vaikka tein parhaani rauhoittelemalla ja kanniskelemalla lasta niin mikään ei auttanut. Huuto loppui sitten aikanaan. Samoihin aikoihin lapsi aloitti päiväkodissa ja muutenkin oppi paljon asioita. Uskon että elämänmuutoksetkin siis vaikuttivat herkkään lapseen.

Itkukohtaukset kuuluvatkin tuohon ikään, vaikka kaikilla niitä ei varmasti olekaan. Ei meilläkään toisella lapsella ole ollut.

Ole tukena siskollesi, hän on varmasti väsynyt. Ja vauvan/pienen lapsen kanssa voi pariskunnallakin olla tolkuttoman rankkaa, joten voin vain kuvitella millaista se on yksin ollessa. Väsyneenä tulee itsekin joskus "vajottua lapsen tasolle" ja tiuskittua.
 
gggg
Meilläkin tuplat Tossa iässä huusi öisin, eikä sille ollut mitään tehtävissä. Monesti alkoi kun naapurin mies yritti alkaa nukkumaan töistä tultuaan. Ja isillä herätys viideltä.
 
jfidjfi
Kannattaa kuuklettaa "lapsen öiset kauhukohtaukset" tms. Niitä voi olla vielä kouluikäisilläkin, vaikka yleensä kai taaperoilla. Meillä oli esikoisella n. 1-2 vuotiaana.
 

Yhteistyössä