Ylikoulutuksen esimerkki

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kylläpä mä taas ihmettelin erään tuttavan elämää. Lukiossa olimme samalla luokalla ja hän oli sellainen "ihan hyvä koulussa", jos nyt ei mikään neropatti. Varmaan M:n paperit kirjoitti. Niinkuin minäkin. Hän meni opiskelemaan jotain humanistista alaa. Surffaili sitten yliopistossa melkein 10 vuotta, välillä teki jotain pätkäduuneja yms. Lopulta valmistui työmarkkinoiden kannalta suht. turhaan tutkintoon. No tässä vaiheessa tuli eka lapsi. Niitä tuli sitten yhteensä 3. Oli sitten käytännössä 7 vuotta kotona.

Mies ei oo rikas, mutta tienaa tarpeeksi, että pärjäsivät. Vähän alta 40v nainen aloitti sitten tohtoriuteen tähtäävät opinnot. 2-3 vuotta siihen kai meni ja väitteli sitten suht. turhan tieteen tohtoriksi.

No mitäs siinä sitten. Mitään töitä ei toki tiedossa, mutta aloitti AMK:ssa (!!!) jotkut opinnot. Mutta ei se sitten tohtorille oikeen napannut ja keskeytti ne. Siihen jotaina "kaupankassa"-tyyppistä duunia välillä ja nyt sitten 45-vuotiaana suunnittelee, että voisi opiskella opettajaksi... On siinä...
 
vierailija
Koulutuksen pitäisi olla maksullista ensimmäisen tutkinnon jälkeen.

Loppuisi tälläinen ikiopiskelu kun porukka joutuisi vähän miettimään näitä opiskelujansa.
 
vierailija
Noinhan se monesti menee. Opinnot pitäisi ilman muuta mennä omasta pussista sen ensimmäisen tutkinnon jälkeen. Ja tohtorin tutkintoa suorittamaan tulisi hyväksyä vain henkilö suoraan opintoputkesta tai sitten vahvalla työelämäkokemuksella siltä alalta. Ei niin, että voisihan sitä vaikka huvikseen alkaa tohtoriksi.
 
Mun mielestä koulutuksessa tai siis kouluttautumisessa ei ole mitään väärää, päinvastoin tieto on aina hyvästä.

Mutta se, pitääkö kouluttautua jossain tietyssä instanssissa jonka valtio kustantaa juttu erikseen.

Olisi tarpeen myös vaihtoehto jossa menet ja teet kokeen ja menet ja teet käytännön tehtäviä sisältävän kokeen tai näyttötutkinnon ja jos läpäiset niin olet yhtälailla tutkinnon suorittanut.

Miten koulu tai opisto muka tuottaa parempia taitajia?
 
vierailija
Noinhan se monesti menee. Opinnot pitäisi ilman muuta mennä omasta pussista sen ensimmäisen tutkinnon jälkeen. Ja tohtorin tutkintoa suorittamaan tulisi hyväksyä vain henkilö suoraan opintoputkesta tai sitten vahvalla työelämäkokemuksella siltä alalta. Ei niin, että voisihan sitä vaikka huvikseen alkaa tohtoriksi.
ei olis niin paljoa kunnianhimoa monellakaan
 
vierailija
KELA on korvannut monelle uuden ammatin jos on vaikka allergisoitunut ruokahöyryille/jquhopölyille.
Mun mielestä koulutuksessa tai siis kouluttautumisessa ei ole mitään väärää, päinvastoin tieto on aina hyvästä.

Mutta se, pitääkö kouluttautua jossain tietyssä instanssissa jonka valtio kustantaa juttu erikseen.

Olisi tarpeen myös vaihtoehto jossa menet ja teet kokeen ja menet ja teet käytännön tehtäviä sisältävän kokeen tai näyttötutkinnon ja jos läpäiset niin olet yhtälailla tutkinnon suorittanut.

Miten koulu tai opisto muka tuottaa parempia taitajia?
 
vierailija
Sekin tieto on hyvästä jonka avulla voidaan rakentaa atomipommeja?
Yle Areenalla on suomalainen näytelmä Oppenheimerista. Atomipommi on vain yksi sovellus fysiikasta. Jos ei halua vahingoittaa ketään, kannattaa opiskella etiikkaa ja filosofiaa. Kun minulta kysyttiin lakkiaisissani mitä lähden opiskelemaan, vastasin filosofiaa. Sisareni mies sanoi ettei kannata opiskella paskaa. En sitten opiskellut, mutta olen lukenut paljon filosofiaa.
 
vierailija
Yle Areenalla on suomalainen näytelmä Oppenheimerista. Atomipommi on vain yksi sovellus fysiikasta. Jos ei halua vahingoittaa ketään, kannattaa opiskella etiikkaa ja filosofiaa. Kun minulta kysyttiin lakkiaisissani mitä lähden opiskelemaan, vastasin filosofiaa. Sisareni mies sanoi ettei kannata opiskella paskaa. En sitten opiskellut, mutta olen lukenut paljon filosofiaa.
Sisarenmiehellä oli siis valta sinuun?
 
vierailija
Koulutuksen pitäisi olla maksullista ensimmäisen tutkinnon jälkeen.

Loppuisi tälläinen ikiopiskelu kun porukka joutuisi vähän miettimään näitä opiskelujansa.
Mites tämä rajoitus istuu siihen jatkuvaan oppimiseen, joka alkaa olla alalla kuin alalla elinehto? Tai siihen, että aloja myös poistuu kehityksen myötä? Uudelleenkouluttautuminen tärkeää.
 
vierailija
Sisarenmiehellä oli siis valta sinuun?
Hän oli jo siihen aikaan opettaja.
Olin heti yo-kurjoitusten jälkeen hyvässä työpaikassa pankissa. Kukapa ei olisi filosofiasta kiinnostunut.
Nykyään voi opiskella mitä vain netissä. Radio Suomen Pyöreässä pöydässä Hilkka Olkinuora sanoi, että opiskelijat kuuntelevat nykyään mieluummin netissä luentoja kakkosnopeudella.
Eläkeaikaan olen lukenut paljon kirjoja ja ammentanut tietoa netistä.
Kohta lähden kirjastoon palauttamaan kirjan ja ostan lipun yhteen näytökseen.
Kiitos kysymästäsi. En enää viitsi keskustella opiskelusta enempää.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Hän oli jo siihen aikaan opettaja.
Olin heti yo-kurjoitusten jälkeen hyvässä työpaikassa pankissa. Kukapa ei olisi filosofiasta kiinnostunut.
Nykyään voi opiskella mitä vain netissä. Radio Suomen Pyöreässä pöydässä Hilkka Olkinuora sanoi, että opiskelijat kuuntelevat nykyään mieluummin netissä luentoja kakkosnopeudella.
Eläkeaikaan olen lukenut paljon kirjoja ja ammentanut tietoa netistä.
Kohta lähden kirjastoon palauttamaan kirjan ja ostan lipun yhteen näytökseen.
Kiitos kysymästäsi. En enää viitsi keskustella opiskelusta enempää.
Eihän niiden ole ollut pakko olla paikalla vuosikymmeniin?
Älä kuule hävitä omia kirjojasi⏳
 

Yhteistyössä