Ylipaino ja odotus...

AkateeminenMamma
Ensinnäkin onnea vauvan puuhaamiseen :flower:

Painoa toki kannattaa ryhtyä pudottamaan monesta muustakin syystä mutta suunniteltu raskaus lienee yksi parhaista.

Ryhdy rennolla mutta päättäväisellä otteella karistelemaan kiloja - motivoi itseäsi ajatuksilla siitä kuinka paljon edistät omaa ja tulevan lapsesi terveyttä. Mitä enemmän ehdit pudottaa ennenkuin tärppää sen parempi mutta eihan se mikään ongelma ole, vaikka ylikiloja onkin - asia vain kannattaa ottaa huomioon odotuksen aikana.

Neuvolasta ja lääkäriltä saat varmasti kaikki mahdolliset neuvot ja tuen raskauden aikaiseen ruokavalioon ja liikuntaan, jolla edistää omaa ja lapsen terveyttä. Ylipainoisen äidin painon olisi ihanteellista nousta odotuksen aikana vain sen verran mitä vauva, kehon lisääntyneet nesteet, kohtu ja istukka tuovat. Raskauden aikana kulutuksen pikkuhiljaa (ensimmäisellä kolmanneksella energiantarve ei vielä nouse lainkaan! keskikolmanneksella n. 200 - 300kcal ja viimeisellä kolmanneksella n. 500kcal) noustessa tämä ei ole edes mikään ongelma, jos vain muistaa syödä monipuolisesti ja terveellisesti aina tarvitsemansa määrän (ei yli mutta ei odottajana missään nimessä alikaan) ja pitää nyrkkisääntönä vaikka sen, että herkkupäivä on vain kerran viikossa.

Itse laihdutin ennen esikoisen odotusta n.20kg reilusta ylipainosta ihan lievään ylipainoon ja kyllä jälkikäteen harmitti, että tuudittauduin onnistuneeseen painonpudotukseeni, jonka olin tehnyt ihan väärällä asenteella (eli laihdutuskuuri ajattelulla ilman pysyviä muutoksia elämäntavoissa ja suhtautumisessa ruokaan/liikuntaan)ja raskauden ajan vietin vanhoilla huonoilla ruokailu- ja liikuntatottumuksilla enkä pyytänyt neuvolasta tukea siihen, että paino ei palaisi vanhoihin lukemiin. Sillä palasihan se ja ylikin. Nyt painon pudottaneena ja pitäneenä ja uuden raskauden aikana painon noustua huomattavasti maltillisemmin huomaa kyllä normaalin elämän helppouden.

On ihan oikein ajatella, että odotuksen aikana ei laihduteta sillä se ei todellakaan olisi vauvan edun mukaista. Kuitenkin aivan liian vähän puhutaan siitä, että se todella liiallinen painonnousukaan ei yhtään sen paremmin ole hyväksi raskaudelle ja kehittyvälle sikiölle. Pysyminen "suositusten" 8-15kg painonnousu (pari kiloa alle tai yli - muistakaa, että suositukset on aina keskiarvoja) rajoissa ei vaadi todellakaan muuta kuin normaalit elämäntavat.

Ylipainoisen raskaus sujuu alkuun lähdettyään varmasti siinä kuin normaalipainoisenkin mutta on mielestäni parempi kuitenkin myöntää, että kyseessä on riski ja sellaisena tarpeeton. Siksi asiaan on hyvä kiinnittää huomiota - kyse ei ole ulkonäön vaan kahden ihmisen terveyden vahtaamisesta.

Onnea vauvantekoon ja odotukseen oman tilanteen tiedostaen kaikille kokoon katsomatta :)

 
Minulla on myös ylipainoa ollut kaikkien raskauksien aikana. Paitsi ensimmäisen lapsen, mutta sen jälkeen paino lähti nousuun. Ihan oma vikani, kun en juurikaan liikkunut, kuin autolla.Ja söin kaikkea herkkua. Olen tällähetkellä myös raskaana, mutta en ole kokenut ylipainoani mitenkään raskaaksi raskauden aikana. Enkä voisi kuvitella etten tekisi lapsia sen takia kun olen ylipainoinen. Poikani sanoin, "äiti on ihanan pehmeä ja lämmin" kun oli menossa nukkumaan ja käpertyi kainalooni. =)
 
Itse painoin ennen molempia raskauksiani 88kg. Ensimmäisellä kerralla raskaus sujui hienosti, mutta toista lastani odottaessa puhkesi raskausdiabetes. Tarkka ruokavalio koko loppuraskauden ja muutenkin tarkemmat kontrollikäynnit äitipolilla. Muuten kaikki sujui hienosti ja terve tyttö syntyi ajallaan.
Ei siitä painosta kannata ottaa mitään paniikkia, mutta itseni pisti miettimään toi diabetes. Kolmatta lasta en suunnittele ennenkuin olen saanut painoni kuriin.
Hyvää kevään odotusta sinulle.. :)
 
Esikoistani kun rupesin odottamaan,lähtöpainoni oli 72kg..raskauskiloja kertyi 30.
Nyt odotan toista lastani,lähtöpaino 82kg..saa nähdä kuinka paljon nyt tulee kerättyä tuota painoa ;)

Ei jakseta stressata kiloja mitkä vaaveista tulee,vaan iloitaan ja nautitaan massuistamme..ja vaaveistamme..kyllä sitä ehtii myöhemminkin kilojaan surra.
 
tttt harmaana
Mulla on molempien lasten aikana ollu ylipainoo.Raskauden aikana painoo ei tullu ku 8 kg ja ne jäi molemmilla kerroilla laitokselle. Mulla on tullu molempien aikana painoo ku oon jääny kotio.Tällä hetkellä painan taas niinku olisin viimesilläni... Vähänkö ottaa päähän! Pitäs tiputtaa painoo että jaksais paremmin lasten vauhdissa mukana. Kolmatta lasta haaveillaan mutta haluaisin pikkusen painoo alaspäin. Painan tällä hetkellä noin 100kg, en ees viitti käydä puntarilla....... :ashamed:
 

Yhteistyössä