YLIPAINOINEN LAPSI

  • Viestiketjun aloittaja HUONO ÄITI
  • Ensimmäinen viesti
HUONO ÄITI
Onko kenelläkään samaa ongelmaa. Lapseni on ylipainoinen. Olemme opetelleet uusia ruokatapoja ja syömme herkkuja vaan yhtenä päivänä viikossa, mutta ei mitään tapahdu. Ruoka hänelle maistuu, mutta ruoan syömistä en mielestäni voi kieltää, eihän peruna voi olla kovin vaarallista.
Välillä olen asian takia ihan masentunut ja kun toiset ihmiset arvostelevat, vaikka olen nähnyt pyöreämpiäkin lapsia. Onhan hän ylipainoinen, mutta ei sairaalloisen ylipainoinen. Poden huonoam omaatuntoa, että minun vika kun en ole tarkkaillut lapseni syömisiä.
 
linnea75 luimuilee
eihän me olla onneksi kaikki samasta muotista valettuja, mutta jos ylipaino on ongelma, niin tässä parit niksit.

entä jos totutat lastasi ja perhettäsi kasviksiin? Niitä puolet latasesta, tai teet maukkaita keittoja ja laatikoita (ilman siirappia jne),. öljyn käyttöä kannattaa myö tarkkailla. ei perunassa mitään muuta vikaa ole, mutta energiaa siitä saa varmaan helposti liikaa, jos ei ole ihan himourheilija (kuka pieni lapsi olisi). Ulkoilua paljon, vian vähän tv:t ja tietsikkaa.

eli pottua pöytään, mutta ei liikaa. paljon ruisleipää myös.

ja herkkupäivänä ette varmaan koko päivää napostele, vaan pidätte vaan ne tietyt herkkuhetket. ja herkuisissakin on kevyempiä vaihtoehtoja.

näin helppoja on neuvojen antaminen. tsemppiä teille ja varmasti ihanalle lapsellenne! :hug:
 
Olen kuullut ravintoterapeuttien sanovan, että lapselle saa antaa lisää ruokaa vain kolme kertaa. Ei yhtään enempää. Mutta jos lapsi vielä senkin jälkeen ruokaa haluaisi, tai näyttää nälkäiseltä pitää antaa porkkanaa tai muuta mikä ei lihota. Usein lapsi kuitenkin sitten huomaa, että tahtoi lisää vain siksi koska ruoka on hyvää, ei siksi että olisi vielä nälkä, ja jättää porkkanan syömättä.
Jos lapsi on luonnostaan sellainen, että haluaa aina lisää, kannattaa heti alusta laittaa pieniä annoksia niin lisää voi huoletta antaa. Joillekin lapsille kun on tärkeää tuo että saa ottaa lisää. ;)
On myös olemassa lapsia, jotka ikäänkuin pakosta syövät aina lautasen tyhjäksi vaikka häntä ei koskaan olisi siihen edes pakotettu.(itselläni on sellainen lapsi) Tällainen lapsi vain luonnostaan haluaa syödä lautasen tyhjäksi, eikä "osaa" jättää syömättä, vaikka olisi kylläinen. Myös tällaiselle lapselle kannattaa laittaa pieniä annoksia, ettei hän syö vain syömisen takia.

Myös säännöllinen ruokailurytmi on tärkeää. Kuten meillä aikuisilla, myös lapsilla on nälkäisenä tapana hamstrata liikaa ruokaa, ja syödä kunnes kohta huomaakin olevansa ähkyssä. Eli noin kolme tuntia on hyvä ruokailuväli lapsella. Tällöin ei ehdi tulla liian nälkä, ja täten ei myöskään syö liikaa kerralla.
 
Siis kirjoitin aika epäselvästi. :ashamed: Tarkoitin, että yhteensä lapselle saa antaa kolme lautasellista ruokaa, lisää siis vain kaksi kertaa. Ja muistaa se annosten koko, sekä ruuan asettelu. Kasviksia yms myös, ettei se lautanen koostu joka lautasellisella vain siitä perunasta ja kastikkeesta tms.

Sanoit, että et voi kieltää lasta syömästä. Mutta kyllä voit. Sitä ei tarvitse kieltää kieltämällä, vaan voit ohjata lasta lopettamaan syömisen ajoissa. Lapselle on tärkeää möys opettaa, että esim. leipää ei tarvitse syödä kolmea kerralla, vaan voit antaa yhden, ja jos lapsi pyytää toista sanot vain, että ei oteta. Ei ole hyvä syödä montaa leipää vaikka leipä terveellistä onkin. Otetaan porkkanaa. Ja ole itsekin positiivinen ja usko siihen mitä sanot. ;)
 
Hei! :wave:

Meillä pohditaan/mietitään saman asian kanssa. Joten et ole yksin. :hug:

Et kertonut minkä ikäisestä lapsesta on kyse. Mutta mikäli lapsi on neuvola-ikäinen niin otappa asia puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä tai jos on koulu-ikäinen niin kouluterveydenhoitajalle voi aina soittaa ja kysellä neuvoja. Voit toki ottaa yhteyttä mihin hyväsä lääkäriin ja keskustella asiasta ja pyyttä lähetettä esim. ravitsemusterapeutille.

Minä itse kyselin kouluterveydenhoitajalta neuvoja. Hän katsoi atk:lta henk.tietojen perusteella paino/pituus-käyrät ja niiden mukaan "laski" sitten ihannepainon. Elikä lapsesi "vanhat" tiedot niin painon kuin pituuden kehittymisestä vaikuttavat. Joten kehotan sinua ensin ottamaan selville missä laajuudessa lapsesi on ylipainoinen, mikäli on. :whistle:

Minulle kieltämättä oli aikamoinen yllätys kun ei tyttäreni ollutkaan läski vaan hiukan tukevahko. Siis tyttäreni on n. 150cm, ikä 13v ja paino n.55kg, eli paino suositus olisi 50kg. No, onhan tuo 5kg:täkin liikaa, mutta ei paljon.

Oletkos muuten kiinnittänyt huomiota siihen miten lapsesi liikkuu? Sillä kaikki leikit joissa juostaan, hypitään, pompitaan jne. ovat liikuntaa. lisäksi minäkin kehoitan sinua tarkkailemaan sitä mitä suuhun laitetaan, tosi kerroit jotta olette jo tehneet "ruokaremonttia", hyvä. Vaan muista ettei kilot karise hetkessä. (Omakohtainen kokemus). :ashamed:

Vaan totuushan on jotta lapsen ylipaino on koko perheen asia. Eli kaikkien perheen jäsenten tulisi olla tukemassa ja näyttää esimerkkiä terveellisempään suuntaan. Jos vain lapsen oletetaan toimivan "laihduttajana" niin homma EI TOIMI. :eek: :eek: :eek:
 
äiti minäkin
Minä olen koko ajan kamppaillut samasta asiasta esikoisen kanssa, hän on aina ollut isokokoinen lapsi painokäyrän ylärajassa mutta myös pituuskasvun, verrattuna ikäisiään oikeastaan hän menee 2v, vanhempien tasolla. Meillä syödään aina n.3-4h välein terveellistä kotiruokaa, herkkuja todella vähän ehkä reisussa ja lomalla, aina olen saannut kuulla huomautuksi miten lapsi on noin iso. hän ei missään nimessä ole läski vaan isoluinen 135cm pitkä 38kg Hän harrastaa paljon urheilua lajeja liikuntaa tulee paljon. Kulutus on kovaa, välipalat treenejen välissä on pakollisia muuten ei jaksa odottaa sitä kunnon ruokaa1 Välipalat pitää vaan olla joko hedelmä tai mysli jne joku helposti nopeasti saatavilla oleva ja terveellinen, ei missään nimessä makeita sokeripitoisia keittoja ja kiisseleitä, nostavat vaan nopeasti verensokerin ylös ja oikeaan ruokaaikaan ei maistu ruoka.


Niinkuin edelle on mainittu kun ylipainoisten lasten kanssa tekee ruokaa remonttia on itse oltava mallina, lapsi syö mitä sille annetaan!
Ja ne koululaiset ketkä on yksin kotona on vanhempien pidettävä herkut piilossa japidettävä esillä terveellistä syötävää!kolme suklaa patukkaa viikossa on 5kg painoa vuodessa, että siitä voi päätellä miten sitä kertyy....
 

Yhteistyössä