Ylipainoiset lapsettomat

Mikä teiän lääkäreillä on ollut raja BMI:ssä, että ylipäätään lähdetään tekemään mitään hoitoja?

Itsellä on BMI yli 35, eli olen sairaalloisen lihava, ja aika synkältä näyttää. Ei sillä etten itsekin haluaisi laihtua! :eek: Meillä on huomenna suunnittelukäynti KYSin lapsettomuuspolille ja meinaan lääkäriltä pyytää laihdutuslääkereseptin. Tahdonvoimalla on lähtenyt ainoastaan 3kg pois... :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 21:51 Lapin matkaaja kirjoitti:
Meillä aikanaan, kun ollaan hoidoissa käyty, ei lääkäri sanallakkaan "puuttunut" lihavuuteeni. Onko sitten niin, että yksityiset eivät siihen puutu? Minullakin kuitenkin ylipainoa oli yli 20 kg. BMI 31.
Jaa. Taitaa olla kyllä niin, että kun omalla rahalla maksaa niin eipä lääkäreiden mielestä kuluilla ole väliä. Myö ollaan kunnallisella puolella ja jokaisella käynnillä ovat muistaneet sanoa painosta muutaman sanan.

Tosiasiahan on, että ylipaino alentaa mahdollisuuksia raskautumiseen jo sillä, että saattaa sekoittaa hormoonitoiminnan. Kunnallisella puolella kun saa "yrittää" vain kolme kertaa niin haluavat maksimoida onnistumisen mahdollisuuden.

Miten hoidot teillä onnistuivat? Saitteko lapsen hoitojen tuloksena?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 22:04 mimoniandra kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 21:51 Lapin matkaaja kirjoitti:
Meillä aikanaan, kun ollaan hoidoissa käyty, ei lääkäri sanallakkaan "puuttunut" lihavuuteeni. Onko sitten niin, että yksityiset eivät siihen puutu? Minullakin kuitenkin ylipainoa oli yli 20 kg. BMI 31.
Jaa. Taitaa olla kyllä niin, että kun omalla rahalla maksaa niin eipä lääkäreiden mielestä kuluilla ole väliä. Myö ollaan kunnallisella puolella ja jokaisella käynnillä ovat muistaneet sanoa painosta muutaman sanan.

Tosiasiahan on, että ylipaino alentaa mahdollisuuksia raskautumiseen jo sillä, että saattaa sekoittaa hormoonitoiminnan. Kunnallisella puolella kun saa "yrittää" vain kolme kertaa niin haluavat maksimoida onnistumisen mahdollisuuden.

Miten hoidot teillä onnistuivat? Saitteko lapsen hoitojen tuloksena?
Toinen ivf-hoito onnistui, tuloksena nyt lähes 3-vee poitsu.
 
Täällä yksi ylipainoinen. Viimeisen vuoden aikana tullut lisää painoa ihan kiitettävästi.. Indeksien mukaan noin 20kg ylipainoa. Aina asiasta mainitaan, mutta ei sen kummemmin kuitenkaan ole tehty suurempaa numeroa. Ainoastaan määrätty Diformin -lääkitys (ja kilpirauhasen vajaatoimintaan thyroxin).
 
Rouvahuldahuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 21:45 mimoniandra kirjoitti:
Mikä teiän lääkäreillä on ollut raja BMI:ssä, että ylipäätään lähdetään tekemään mitään hoitoja?

Itsellä on BMI yli 35, eli olen sairaalloisen lihava, ja aika synkältä näyttää. Ei sillä etten itsekin haluaisi laihtua! :eek: Meillä on huomenna suunnittelukäynti KYSin lapsettomuuspolille ja meinaan lääkäriltä pyytää laihdutuslääkereseptin. Tahdonvoimalla on lähtenyt ainoastaan 3kg pois... :ashamed:
Niiden laihdutuslääkkeiden aikana muuten pitää huolehtia, että ehkäisy ei petä! Mulla resepti kaapissa, mutta jäi siksi käyttämättä.

Mulle on aina vaan nätisti sanottu, että n 10% kun sais pois niin olisi hyvä. Sen tuntee jo itsessäänkin. Mulla se lähti helposti, kun aloitin pco hoitoon sen metformiinin. Nyt ylipainoa edelleen reilusti, mutta sentään alle sadan ollaan :whistle: Tosin, raskaus vie taas varmaan yli, toivottavasti ei paljon. Ja ihanalta tuntui, että mun läkäri hoiti ovuloimattomuutta siinä misä keneltä muultakin, se kun sanoi että pco on sairaus jota on sekä laihoilla että lihavilla, ei mua rankaista kiloista. Jos pelkkä syy on lihavuus, niin sitten ymmärrän jotenkin sen että kehoitetaan napakasti laihduttamaan, mutta jos on joku sairaus niin paino on vain yksi tekijä.

 
moikka
heippa vaan kaikille.
Itselläni lapsettomuutta takana n 5 vuotta. Ylipainoa ollut enimmillään 118 kg. hoitoihin julkiselle puolelle laittoivat lähetteen vaikka painoa oli 112 kg. Ei muuta kun menin ensikäynnille. Totta kai suosittivat laihdutusta ym. Olen saanut painon putoamaan 103 kg n 10kk:n aikana ja tällähetkellä rv 7 menossa.

Eli ei kannata luovuttaa. Itselläni ovuloimattomuusongelma. Usein ylipainoisilla ei munasolu kypsy saatika irtoa. Näistä yleisimmät syyt lapsettomuuteen meillä. Meillä clomeilla+pregnyl irrotuspiikeillä sekä teroilla välillä saatiin aikaan tulosta. Lisänä söin diforminiä (metformiiniä) vaikka sokerit eivät olleet koholla.

Kantsii edelleen yrittää vaan hoitoihin. Itse sain lähetteen yksityiseltä gyneltä julkiselle puolelle. Tsemiä kaikille. :heart: :wave:
 
Heip, olenkin jo kirjoitellut tuonne syyskuun clomistien palstalle, mutta tämäkin foorumi koskettaa. Mulla kans ylipainoa on reilusti, yli 35 kg ylimääräistä. Jokainen lääkäri on kyllä asiasta maininnut (olen ollut koko ajan yksityisellä), mutta kukaan ei onneksi ilkeästi (olenhan sentään maksava asiakas). Takana on masennuskausi ja edessä ehkä työttömyys; ei ole tällainen elämäntilanne omiaan laihduttamiselle. Olen kyllä useitakin ketoja tiputtanut reilusti painoa, mutta aina ne kilot ovat tulleet - korkojen kanssa - takaisin. En edes muista, kuinka monta kertaa olen liittynyt Painonvartijoihin: "urani" siellä alkoi jo 12-vuotiaana, jolloin laihdutin anoreksian partaalle. Silloin, 80-luvun alussa painonvartijoihin otettiin minkä ikäisiä tahansa, ilman lääkärin lähetteitä. Lukioaikana olin binge-syöjä (ei siis bulimikko vaan suomeksi sanottuna ahmatti) ja sen jälkeen on kiloja vaan muuten kertynyt.

Vaikka kuinka yritän itseäni motivoida ja manipuloida ajattelemaan, että laihdutus parantaisi raskaaksitulomahdollisuuksiani, ei se vaan onnistu. Ei sitten niin millään!


Reilusti ylipainoisella ystävälläni on kaksi lasta, kummallakin kerralla hän tuli heti raskaaksi. Jotenkin olen tuudittautunut tähän ajatukseen, vaikka toki olemme yksilöitä.
 
Hei

Itse kuulun myös ylipainoisiin lapsettomiin. Painoa on tullut ja mennyt paljon. Eikä raskautta ole kuulunut vaikka olen välillä ollut ihan normaalissa mitoissa. Käymme myös hoidossa Kys:illä. Siellä painosta keskusteltiin ensimmäisellä käynti kerralla siihen pisteeseen, että itku tuli :'( Mutta seuraavilla käynti kerroilla onneksi lääkäri vaihtui ja paino keskustelu on lievittynyt huomattavasti. Eikä enää sen takia tarvitse itku kurkussa poistua paikalta.

Ei tietysti voi kiistää etteikö paino ole ongelma tässä kokonaisuudessa, mutta lääkärikin sanoi, että toivoa, vaikka pco:kin vaivaa. Itsellä kyllä välillä usko ja toivo on kovalla koetuksella. Tsemppi teille kaikille samoissa ongelmissa olevia!!
 
mia
Minä olen saanut aikaisemmat raskauteni onnistumaan ihan hyvin reilusta ylipainosta huolimatta.
Lääkäri oli siis sitä mieltä, että ylipaino ei vaikuta ainakaan tässä tapauksessa, jos aiemmin onnistunut. Eli se ei aina vaikuta, mutta toisilla voi vaikuttaa jo 5 kilonkin pudotus huomattavasti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 22:11 Siru kirjoitti:
Hei

Itse kuulun myös ylipainoisiin lapsettomiin. Painoa on tullut ja mennyt paljon. Eikä raskautta ole kuulunut vaikka olen välillä ollut ihan normaalissa mitoissa. Käymme myös hoidossa Kys:illä. Siellä painosta keskusteltiin ensimmäisellä käynti kerralla siihen pisteeseen, että itku tuli :'(
:eek: Myökin ollaan KYSissä hoidossa ja siellä (nais)lääkäri oli tosi ihana ja kannustava, kun siellä ekaa kertaa eilen oltiin. Luulin, että painosta napistaisiin, mutta kehui, kun sanoin, että 3kg olen saanut pois ja vastaanotolla kävin vaa´alla niin 2 kg lisää oli lähtenyt ilman, että olin itse huomannut :) Ei ollu puhettakaan, ettei hoitoja alotettaisi miun lihavuuden takia vaan reseptit sain samalla reissulla ja käskyn soittaa, kun seuraavat menkat alkaa. Clomitkin sain "odotuksen ajaksi".

Onko siulla M.R. lääkärinä? Se on juuri tuo meiän ihana lääkäri :heart:

Muutenkin henkilökunta oli siellä tosi ihania :heart: Mie sain jännityksestä paniikkihäiriökohtauksen odotusaulassa niin ihanasti hoivasivat miut lepohuoneeseen, toivat paperipussia ja sain keskusteluapuakin jännitykseen. Ei voi muuta kuin kehua tuota paikkaa :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 17:35 Mia kirjoitti:
Minä olen saanut aikaisemmat raskauteni onnistumaan ihan hyvin reilusta ylipainosta huolimatta.
Lääkäri oli siis sitä mieltä, että ylipaino ei vaikuta ainakaan tässä tapauksessa, jos aiemmin onnistunut. Eli se ei aina vaikuta, mutta toisilla voi vaikuttaa jo 5 kilonkin pudotus huomattavasti.
Tää on vissiin niin yksilöllistä. Toisilla ylipaino, reilukin, ei vaikuta hedelmällisyyteen mitenkään. Miullakin on tuttavapiirissä kaveri, joka tuli raskaaksi 3kk yrittämisellä ja ylipainoa oli todella paljon.

Mie olen nyt saanut lähtöpainosta tuon 5kg pois ja ultrassakin "paikat" näytti paljon paremmilta, kuin viimeksi :wave:
 
Viikinki
Täällä on yksi pullero. Ylipainoa on melkoisesti, arviolta tuo 35kg. Lääkäri suositteli laihduttamista ihan asiallisesti, muttei se mikään hoidon este ole. Clomiresepti taskussani tänään lääkäriltä lähdin. B)

Yritän kyllä painoa saada pikkuhiljaa hivutettua alas ihan terveydellisistä syistä. Haluan näet monia niistä vaatteista, joita yritykset eivät minun kokoiselleni harmikseni valmista... :)

No. Yritystä ei lopeteta kummassakaan asiassa. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 22:04 mimoniandra kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 21:51 Lapin matkaaja kirjoitti:
Meillä aikanaan, kun ollaan hoidoissa käyty, ei lääkäri sanallakkaan "puuttunut" lihavuuteeni. Onko sitten niin, että yksityiset eivät siihen puutu? Minullakin kuitenkin ylipainoa oli yli 20 kg. BMI 31.
Jaa. Taitaa olla kyllä niin, että kun omalla rahalla maksaa niin eipä lääkäreiden mielestä kuluilla ole väliä. Myö ollaan kunnallisella puolella ja jokaisella käynnillä ovat muistaneet sanoa painosta muutaman sanan.

Tosiasiahan on, että ylipaino alentaa mahdollisuuksia raskautumiseen jo sillä, että saattaa sekoittaa hormoonitoiminnan. Kunnallisella puolella kun saa "yrittää" vain kolme kertaa niin haluavat maksimoida onnistumisen mahdollisuuden.


mitä tarkoitat että saa yrittää vaan kolme kertaa?meillä ei ole puhuttu kerroista yhtään mitään..
]
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 20:06 mammuxx kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 22:04 mimoniandra kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 21:51 Lapin matkaaja kirjoitti:
Meillä aikanaan, kun ollaan hoidoissa käyty, ei lääkäri sanallakkaan "puuttunut" lihavuuteeni. Onko sitten niin, että yksityiset eivät siihen puutu? Minullakin kuitenkin ylipainoa oli yli 20 kg. BMI 31.
Jaa. Taitaa olla kyllä niin, että kun omalla rahalla maksaa niin eipä lääkäreiden mielestä kuluilla ole väliä. Myö ollaan kunnallisella puolella ja jokaisella käynnillä ovat muistaneet sanoa painosta muutaman sanan.

Tosiasiahan on, että ylipaino alentaa mahdollisuuksia raskautumiseen jo sillä, että saattaa sekoittaa hormoonitoiminnan. Kunnallisella puolella kun saa "yrittää" vain kolme kertaa niin haluavat maksimoida onnistumisen mahdollisuuden.


mitä tarkoitat että saa yrittää vaan kolme kertaa?meillä ei ole puhuttu kerroista yhtään mitään..
]
Kolme punktiota tehdään julkisella puolella. Niistä kerätyillä muniksilla pitää pärjätä. Punktiot ja alkioiden kasvattaminen on kunnalle kallista puuhaa.
 
pulleepimu
Hei

Mulle lekuri sanoi ( kunnallinen ) äitipolilla, että 5 % painonpudotuskin edesauttaa jo raskaaksi tulemista.
Painoa 95 kg pituutta 172 cm.
Painoindeksi jotain päälle 30.
Nyt oon ollut painareissa 2 viikkoa ja saanut 2 kiloo veke. Motivaatio on hyvä koska mä haluan ja mun täytyy laihtua jotta tulisin raskaaksi ja muutenkin, ihan jo itseni takia...
 
MMharmaana
Ei meilläkään lääkäri ole koskaan sanonut että pitäs laihduttaa. Itse kyllä kerran kokeilin mikä on vaikutus jos laihdutan, siinä sit tipahti 16kg, mut aikaa myöten tullu takas. En tosin oo sen BMI taulukon mukaan ku lievästi lihava, mut oishan tota vara poiskin ottaa... Mut miulla ei kuitenkaan se laihtuminen vaikuttanu PCO:hon (jota siis poden..) millään lailla edes pidemmällä aikavälillä, kierrot oli ja pysy iha vinksallaan..
 
pullukka
Hei, täällä kans yks pullukka. Ylipainoa n.30 kg.Odotan viidettä lasta.2 ensimmäistä lastani ovat aikuisia ja silloin ei minulla vielä ollut ylipainoa.Nyt näiden pienempien aikana 4 ja 3-vuotiaat on ollut se 30kg:n ylipaino. Nyt laskettu aika joulukuussa. Eli mun kohalla se ylipaino ei ole vaikuttanut hormoonitoimintaan, vaikka olen jo yli nelikymppinen. Laihuttaminen on tosi vaikeaa, kiloja ei saa millään tippumaan. Tämä odotusaikakin kyllä olisi helpompi ja kevyempi ilman näitä ylikiloja. Täytyy sitte taas yrittää painon pudotusta, kun saa tämän vauvan synnytettyä. Tsemppiä kaikille ylipainoisille niin lapsen saamiseen kuin laihduttamiseenkin.
 
Hei Pullukka! Miten sinuun ja kiloihisi on suhtauduttu neuvoloissa ym?
Itseä vaan kauhistuttaa jo valmiiksi (ei lapsia, 1,5 v yritystä) hoitohenkilökunnan kommentit. Mulla on noin 35 kg ylimääräistä.

Soitin tänään ekaa kertaa Väestöliittoon ja varasin ajan. Kaikki perustutkimukset on jo tehty muualla eli heti joulukuussa aloitettaneen tositoimet. Jollei se v-liiton lääkäri nyt sitten ole sitä mieltä että ensin pitää laihduttaa.....Mä en kertakaikkiaan pysty pudottamaan panoa just nyt. Tai ainakin se olisi pirun vaikeeta!
 
Hei Janna! Vastasin äsken kysymykseesi, mutta eipä tainnut vastaus lähteä. Joten uudestaan:

Meillä aika Väestöliittoon vasta 30.11., joten en vielä tiedä miten suhtautuvat painooni (105 kg/162 cm). Ajattelin tsempata ennen käyntiä ja yrittää tiputtaa painoa, jotta voisin sitten ainakin sanoa yrittäneeni!

Janna: miten perustelivat sinulle julkisella puolella hoitojen lopettamista ylipainon takia? Musta toi on törkeetä! Saavathan ylipainoisetkin lapsia, ilman hoitojakin. Jotenkin tämä kaikki tuntuu ihan rasismilta. Voimia sulle!!!
 
heippa kaikille!!
täällä myös ylipainosta kärsivä...
mä oon ollut naistenklinikalla tutkimuksissa ja nyt kun viimeks mentiin pitkästä aikaa niin kyllä sain kuulla kiloista,tuntu sen käynnin jälkeen että mahdunko sairaalan ovista edes ulos...
mä 160cm ja 85kg,lääkäri paasas että painon on pudottava ja että hän ohjaa mut ravintoterapeutille ja sokeri ja rasvakokeisiin..
menin ravintoterapeutille ja käynti oli ok mutta ei mitään uutta,rasvat ja sokerit oli normaalit...
nyt kun eilen mentiin ei painosta puhuttu,kerroin vain tiputtaneeni viime kerrasta 3kg ja lääkäri onnitteli...
puregon pistokset aloitettiin ja ylipaino ei ollut este hoidon aloittamiselle vaikka ekalla kerralla niin antoi ymmärtää..nyt piikitellääm ja toivotaan onnistumista.
Tsemppiä kaikille tästä kärsiville!! :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Hei,

piti ihan ihmetellä Naistenklinikan toimintaa. Mulla bmi 34, tutkimukset aloitettiin vuosi sitten Naistenklinikalla. Söin clomeja 6kk turhaan (limakalvo ohentui, kun ei mitään seurantaa ollut ekan kierron jälkeen) ja sain jatkoajan lokakuun alkuun. Silloin sain soittajan joulukuulle, jossa mietitään lisää. Samoin sain ohjauksen ravintoterapeutille, jossa ei mitään uutta. Elikkä rivien välistä sai ymmärtää, että mitään tehokkaampia hoitoja ei aloiteta, ellei paino tipu..
Lähdimme yksityiselle ja nyt eka inssi menossa. Painoonkin suhtauduttiin neutraalimmin.

Tottahan sitä itsekin ymmärrän painon ongelmat ja yritän kovasti sitä pudottaa, mutta tuntuu kyllä keljulta, ettei hoitoa saa julkiselta, eikä voineet suoraan sanoa vuosi sitten, että painon tiputtava tai hoitoa ei saa.

Plussaonnea kaikille!
 
Ei voi muuta sanoa, kuin että aaaargh!! Kun on käytännössä koko ikänsä taistellut painon kanssa ja aina kokenut häpeää ja inhoa itseään ja kilojaan kohtaan ei kertakaikkiaan ole reilua, että vielä tässäkin vaikeassa tilanteessa joutuu asian kanssa nokakkain. Ei ole oikein!!!!
 
epätoivoinen
heippa! indeksini on 28,ensin hoidoissa espoossa jossa painoon ei puututtu mitenkään mutta heti kun hoidot siirrettiin naikkarille niin eka käynnillä jo lääkäri tenttasi painosta..minä kärsin pco:sta mutta siihen en ole kuitenkaan saanut mitään "ravinto opastusta".olisi kiva tietää kuinka pitkään muilla on kokeiltu clomi kuuria ja puregon pistoksia,kun tuntuu että ne omalla kohdallani ei lopu ikinä..
 
mielipide
kaikella kunnoituksella: jos kilpirauhasarvot ovat normaalit ja mitään lääkitystä joka aiheuttaa painon nousua ei ole niin silloin hoitakaa pois masennus esim. vyöhyketerapiassa tai jollain pehmeällä keinoilla. uskon, että tämänkin ketjun pullukat syövät ahdistukseensa ja kärsivät huonosta itsetunnosta. kilojen pudottaminen piristää mieltä ja liikunnasta tulee hyvä mieli. ruokatapojen muuttaminen kestää jonkin aikaa mutta makuaisti kyllä tottuu pian uuteen ruokavalioon.

t. lääkärin isot haukut saanut entinen 165 cm / 72 kiloinen, nykyään hoikka ja positiivinen. Painonvartijoitten ohjeilla laihdutus sujui tehokkaasti kun lisäsi vielä proteiineja joukkoon, en koskaan mennyt minimipisteillä ja paino putosi enkä koskaan tuntenut edes nälkää.
tsemppiä! itsekuria vaaditaan aluksi, kannattaa kirjoittaa kaikki ylös mitä syö niin huomaa mikä on suurin kompastuskivi.

miksi turhaan mennä sieltä mistä aita on matalin ja alkaa piikittämään vieraita hormoneja jos parinkymmenen kilon pudotuksella voi saada jo luonnollisen ovulaation aikaan??? en tajua, jos sitä vauvaa niin kovasti haluaa eikö sen eteen voi sitten tehdä työtä????
 

Yhteistyössä