Ylipainoisten odottajien ketju

Tälle hoikalle kiitti kun tulit kertomaan asiasi :)

Omanapani: eilen oli nt-ultra ja lääkäri ei kommentoinut painoani, painoin 83kg ja nyt painan 81kg oon siis laihtunut pari kiloo kun jätin herkut ja sokerit pois :D aloitin kunnon kuntoilun :) vauva voi erittäin hyvin ja en tarvitse uusinta ultria, seuraava ultra 20.7. Rakenneultra ja 36rv synnytystapa arviointi ultra.
Tästä hyvä alkaa kunnolla vauva masun kasvatukseen.

HooKoo 12+2

Muoks. Lisään vielä että pituutta minulla on 170cm. Mulle kertyy tuota klassisesti lanteille, reisiin ja peppuun ylinmääräset kilot :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
"nancye"
Nuo painoluvut ei välttämättä paljoa kerro, mikäli ei mainitse omaa pituutta myös. :)

Mä painoin ennen raskautta n. 95kg, pituutta 165 joten kyllähän tuossa on ylimääräistä. Laihduttelin n. 120-kiloisesta tuonne 95 kiloon muutamassa vuodessa. Nyt olen rv 20+3 ja painoa n. 103kg. Vähän ahdistaa keräillä noita laihdutettuja kiloja takaisin, mutta olen päättänyt etten stressaa sen kummemmin, vaan yritän pitää herkut ja turhat hiilarit pannassa ja liikuskella, niin eiköhän se siitä. :) Ja ehtiipä sitä laihduttelemaan sitten kun raskaus on ohi.

Mullekaan ei ole neuvolassa/lääkärissä kommentoitu painoa oikeastaan mitenkään, taisi terkkari vain ekalla käynnillä sanoa, että hyvä jos paino ei hirveästi nousisi. That's it.
 
Lueskelin tuossa laihduttamisesta raskauden aikana, ja olin ymmärtävinäni, että alunperin se oli "kielletty" raskasmetallien liukenemisen vuoksi (rasvakudoksesta kasvavaan sikiöön). Raskasmetallipitoisuudet ovat kuitenkin pudonneet 80-luvulta lähtien noin kymmenekseen, joten tätä vaaraa ei enää olisi. Onkohan mitään muuta järkevää syytä olla laihduttamatta (maltillisesti, järkevällä ruokavaliolla ja liikunnalla, ei siis millään pussikeittokuureilla) raskauden aikana? :)
 
Jos saa kuitenkin tarpeeksi energiaa, niin ei ylipainoiselle laihtumisesta ole muuta kuin hyötyä. Esim. Käypähoito-suositusten mukainen kalorimäärä raskausdiabeteksen hoidossa on n. 1600-1800 kcal/vrk. Kyllähän tuolla määrällä reilusti ylipainoinen laihtuu. Ehkä laihdutuskiellolla juuri tarkoitetaan erilaisia "nälkäkuureja", joissa ravintoaineiden saaminen on monesti aika huonoa, ja kalorimäärät liian alhaisia.
 
Heip!

Kyselempä teiltä että kauanko kesti raskaaksi tulemisessa? Itte reilusti ylipainonen ja vuosi alkaa olla yritystä takana. 1 varhainen km viime kesänä.
Kierto säännöllinen ja ovis löytyy tikuilla kyllä. Ikää tosin on jo 35..
Jospa pääsisin itsekkin joskus tänne odottajien puolelle <3
 
Meillä tärppäsi toisesta yrityskierrosta. Ikää 32 ja BMI tosiaan se noin 43, ylipainoa varmaan noin 60 kg. Aina olen ollut terve, ja kierto on ollut säännöllinen. Ovista en ole koskaan tikuttanut.

Olin itse varautunut siihen, että yritys kestää kauan, koska olin lukenut, että ylipainosta saattaa olla paljonkin haittaa. Pitää kuitenkin muistaa, että kaikkea ei voi aina laittaa ylipainon piikkiin. Toki lapsettomuus tai vaikeudet raskaaksi tulemisessa voivat johtua ylipainosta, mutta kyllä normaalipainoisetkin kärsivät lapsettomuudesta. Ylipaino vaan on yleensä se ensimmäinen asia, johon tartutaan. Toki ei varmasti pidemmän päällee ole kenellekään terveellistä painaa näin paljon.

Vivi Hellion, sinäkin kuitenkin olet pystynyt tulemaan raskaaksi, sehän on jo itsessään hyvä tieto, vaikka menikin kesken. Toivottavasti pian tärppää, ja saat tällä kertaa vauvan syliin asti! Oletteko ajatelleet hoitoja, kun yritystä on kuitenkin tuon verran takana? Olen kuullut, että ylipaino saattaa olla esteenä hoidoille, mutta luulisi, että testeihin pääsisi kuitenkin. Ja voihan olla, että sinun kohdallasi jo muutaman kilon pudottaminen auttaa. Tsemppiä joka tapauksessa!
 
Vivi Hellion, meillä kesti noin 1,5 vuotta, joskin ennen tätä raskautta oli kolme keskenmenoa. Omalla kohdalla ylipaino ei kuitenkaan vaikuttanut yrityksen kestoon vaan keskenmenojen syyksi paljastui ihan muut tekijät. Tärppi tuli yleensä suht helposti, vaikka ylipainoa löytyy tosiaan täältäkin varmaan sen 20 kilon verran, ainakin :) ikää mulla on 27.
Tsemppiä yritykseen! Jos se vuosi alkaa tulla täyteen, kannattaa rohkeasti hakeutua tutkimuksiin. Suhtautuminen terveydenhuollossa on kuitenkin aika ymmärtäväinen ja syyksi voi paljastua joku helposti hoidettavissa oleva asia, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta :)
 
Kiitos vastauksista :)
Me ollaankin menossa lääkäriin parin viikon päästä asian tiimoilta.
Jotenkin veikkaan että laihdutuskäsky taitaa tulla vaikka kaikki ns. onkin kunnossa, kierrot yms.
Mulla on ennestään 12v poika eli todistetusti voin kyllä tulla raskaaksi ja jopa saada sen loppuun asti :) Toki olin nuorempi ja hoikempi silloin..
Jotenki tosiaan tuntuu että tää ylipaino on muille ylitsepääsemätön ongelma, ittelle ei niinkään..
 
Hoikka: No jo mä odottelinkin koska tänne eka ryntää meitä nälvimään. Mä voin ainakin hyvällä omallatunnolla käydä muutamassa ultrassa, sen verta kuitenkin olen veroja tähän ikääni mennessä kerennyt maksamaan, ainakin yhden duunarin koko työelämän verran on jo veroja suomeen maksettuna, joten enköhän oo pari ylimääräst ultraani ansainnu :D.
Nimim. Ei myöskään päivääkään työttömänä ollut, kertaakaan sossun luukulla käynyt taikka esim. euroakaan opintotukea saaneena.

Meillä tärppäs samantien vaikka vaakalukemat olikin hurjat :rolleyes:
 
Painonvartija
Ihana kun löytyi tällainen ketju! Mulle ainakin vertaistuki on todella tarpeen...

Mulla on nyt alkamassa rv. 31 ja oon juuri huomannut, että paino on ylittänyt ne katastrofiluvut, joissa lähdin synnärille esikoista odottaessa. Nyt paino ei saa enää nousta ja saisi mielummin tippuakin vielä raskauden jatkuessa. Tän aamun katastrofinousua aion kyllä pitää turvotuksena... Mullakin ylipainoa oli jo ennen raskautta runsaasti ja paino on noussut raskausaikana 11 (=13) kg.

Ihan hiukan oon jo koittanut tiukemman linjan vetämistä ja olen noudattanut tollasta kasviksia painottavaa ruokavaliota. Oon huomannu, että toi linja kyllä toimii, kunhan vaan saisin sen pidettyä. Nyt oli kolme herkuttelupävää putkeen ja paino nousi heti kaksi kiloa =( Pitäis vaan muistaa herkutella vesimelonilla, tomaatilla ja mansikoilla. Yhtään ei näköjään kärsi ottaa pizza, pullaa tai jäätelöä.



Joku kyseli plussaamisesta, niin meilläkin raskaus alkoi ihan heti kun ehkäisy jätettiin pois.
 
Kirjottelin aiemmin nimimerkillä Vivi Hellion (ei antanut enää kirjautua vanhalla tunnuksella), täällä kyselin ylipainoisten plussaamisesta :)

No nyt vihdoin itsekkin plussasin kuun alussa vuoden yrittämisen jälkeen. Menossa rv 6+4 ja ens viikon ti varhaisultraan katsomaan onko ketään kotona.
 
Lotta35LLL: Ei ainakaan minulta ole koskaan painoa mitattu np-ultrassa (tai muissakaan ultrissa), vaan pelkästään neuvolassa. Mies oli ekassa raskaudessa mukana neuvolassa kerran ja silloin astuin reippaasti vaa'alle sanoen terkkarille, että tätä lukemaa ei sitten kerrota tuolle toiselle puoliskolle :D Sanot vaan rohkeasti, ettet halua lukemia miehesi tietoon, jos joudut painonmittaukseen miehen läsnäollessa, fiksu terkkari osaa kyllä merkata lukemat ylös ilman möläytyksiä :)
 
Aika kuluu hirveää vauhtia. Täällä nyt jo rv 27+1! Ajattelin tulla vähän kertomaan kuulumisia.

Oon voinut tosi hyvin koko raskausajan. Tai no, ensimmäiset 18 viikkoa oli etova olo koko ajan, mutta söin silti ohjeiden mukaan. Paino on nyt pudonnut ensimmäisestä neuvolasta n. 9 kg, mitä on itsekin vähän vaikea uskoa. En ole syönyt herkkuja, olen pitänyt ruokavälin 3-4 tunnissa ja syönyt paljon kasviksia. Nälässä ei ole tarvinnut olla, eikä kaloreita laskea, vaan olen syönyt normaaleja annoksia. Motivaatiota on lisännyt se, että mulla todettin radi ensimmäisessä sokerirasituksessa rv13. Paastoarvo oli koholla, ja sen kanssa on ollut ongelmia siitä asti. Mikään ruoan jälkeinen arvo tai ennen ruokaa mitattu arvo päivällä eivät ole olleet yli rajan. Nyt ohjeet painon suhteen ovat, että painon pitäisi pysyä suunnilleen samassa loppuraskauden. Lähes kaikki tuo paino lähtikin ennen puolta väliä, ja nyt paino on sahannut parin kilon haarukassa suunnilleen kaksi kuukautta. Käyn vaa'alla kotona 4-5 aamuna viikossa, ja seurailen tilannetta.

Kaikenkaikkiaan tämä on ollut myös painonhallinnan ja uuden elämäntavan opettelun kannalta mielenkiintoista aikaa. Aion jatkaa samalla ruokavaliolla myös vauvan syntymän jälkeen. Suuri ahaa-elämys oli kun huomasin, että vaikka jotain tekee mieli, sitä ei ole pakko laittaa suuhun. Jotenkin olen saanyt paljon voimaa siitä ajatuksesta, että minä hallitsen mielitekojani, eivätkä ne minua. Silti tuntuu, että voin syödä ihan normaalisti, ja kyllä meillä herkutellaankin, mutta kohtuudella eikä montaa kertaa viikossa.

Miten muilla menee odotuksen kanssa?
 
Tervehdys pitkästä aikaa.

Meillä porskutellaan tanakasti;) eteen päin. Syön mitä haluan/ tekee mieli, pääsääntösesti normi kotiruokaa. Herkut (karkit, limsat, jäätelö) edelleen jääny pois eikä kyllä tee mielikään, munkkeja joskus otan kahvin kanssa.
Meillä vauva ihan normaali kokonen ja painoinen rakenneultrassakin, vihdoinkin poika ois tulossa:love:.
Itellä paino noussu koko raskauden aikana nyt 7kg, maanantaina neuvola jännityksellä ootan painon mittaamista:whistle:, onko munkkia jääny vyötäröllekkii:LOL: vaa elopaino on nyt jo ylipainon puolella:confused:..

Noh mitä nyt pientä vaivaa tullu, lonkat huutaa liitoksistaan, mutta on ollu muittenkin raskaus aikana ja en uskonut että tää seitsemäs lapsikaan loppuraskaudessa menis yhtään ilman liitoskipua. Muuten kyllä hitoksen hyvässä kunnossa ollaan, poju liikkuu paljon, mie vähä vähemmän liitoskipujen takia, liikutaan enemmän Sitten kun vauva syntyny.

HooKoo ja prinssi 29+4rv
 
Täällä tänään tasaviikot 15+0 :) Ultrissa ollu kaikki hyvin ja riskiarvot ei kohonneet.

Paino tippunut eka neuvolasta reilut 3kg, sokerirasituksessa paastoarvo oli hieman yläkanttiin. Ens viikolla neuvolaan ravinto-ohjaukseen ja saan mittarin mukaan kotiin.

Mulla ei oo väsymyksen lisäks ollu juuri mitään oireita. Ei pahaa oloa tai oksentelua. Ei tässä melkein raskaana tietäis olevansakkaan :D
 
Moi! Onpa täällä ollut hiljaista! :)
Täällä odotus tuli päätökseen noin kuukausi sitten ja meidän pieni prinsessa näki päivänvalon 18.9. Nyt totuttelen siis arkeen pienen tytön äitinä :) ❤
Hassua kyllä, oli raskausaika lopulta yks mun tehokkaimmista laihdutuskuureista. :D raskauskiloja kertyi lopulta 2kg ja noin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen vaakalukema oli 12 kg kevyempi kuin ennen synnytystä. Koko raskausaikana neuvolan ja muiden suhtautuminen painonhallintaan oli lähinnä kannustavaa ja rohkaisevaa, yhtä ynseää lääkäriä lukuunottamatta.
Tsemppiä ja onnea teille kaikille raskauksiin ja yritykseen :)

- Jento & tyty 4vko
 
Nostellaanpa tätä ketjua, koska luulisi aihepiirin koskettavan useampiakin odottajia. Oma BMI huitelee 28-29 välillä ja lääkäri patisti keskenmenon jälkeen laihduttamaan, mutta tulinkin yllättäen jo toisesta kierrosta raskaaksi (yllätys oli iso, koska edelliseen onnistumiseen vaadittiin hoitoja). Ylipainoa minulla ei ole mitenkään hälyttävästi mutta aion pitää hyvin tiukkaa ruokavaliota sokerin ja vaaleiden hiilareiden suhteen kun lääkäri kerta totesi, että korkeat verensokerit ja keskenmenot ovat yhteydessä toisiinsa.
 

Yhteistyössä