Yliväsynyt äiti

Aloin kirjoitella tänne, josko joku jaksaisi tsempata ja jakaa ajatuksia. Olen kroonisessa univajeessa ja mietin nyt eri konsteja, mitä tilanteessa voisi tehdä.

Vauvani on 4 kk ja nukkunut ikänsä huonosti. Esikoisen kanssa pystyin nukkumaan päivisin pahimpia univelkoja pois, mutta nyt minulla on kaksi lasta, eikä vanhempi enää nuku päiväunia. Vuorokaudet ovat siis TODELLA tauottomia. Esikoinen on uhmaiässä (2 v) ja taantunut vauvan myötä syötettäväksi, haluaa välillä vaipat jne., eli "käsityötä" riittää.

Nyt on alkanut tuntua, että univelka alkaa saavuttaa huippunsa. Olen päivisin niin väsynyt, että en millään jaksaisi enää leikkiä esikon kanssa tai lähteä hänen kanssaan pihalle ulkoilemaan. Imetän, hoidan lasten fyysiset tarpeet, laitan ruoat ja pyykit pesen, mutta sen jälkeen olenkin jo ihan kuitti. Pahinta on, että olen alkanut äksyksi ja menetän hermoni isosisaruksen kiukuttelusta, ja äänen korottamisesta on myöhemmin huono omis, ja pyydän anteeksi. Parin tunnin päästä huomaan kuitenkin taas hermostuvani ja komentavani turhan kovalla äänenpainolla ihan pikku asiasta. Lasten kanssa touhuamisest alkaa mennä ilo.

Unen tarve on siis KOVA. Vauva söi aiemmin tarvittaessa myös lypsymaitoa pullosta, mutta pariin kuukauteen pullo ei ole kelvannut edes miehen tarjoamana. Enää emme siis voi jakaa syöttövuoroja yöllä. Nyt vain alkaa tuntua, että voimat loppuvat viikolla päivisin, kun lepotaukoa ei ole. Vauva vaatii yössä jopa neljästi tissiä. Aina ei nälästä ei ole kyse, sillä vauva nukahtaa lyhyen imuttelun jälkeen. Päivällä kiinteitäkin menee jo mukavasti.

Nukumme ensimmäisestä yösyötöstä lähtien perhepedissä. Nyt olemme kuitenkin kokeilleet myös eri huoneessa nukkumista, mutta vauva heräilee silti yhtä usein vaatimaan tuttia, syliä tai tissiä. Tänään olen alkanut harkita jopa vauvan vieroittamista rinnalta, jotta voisin antaa hänet välillä vanhempieni hoitoon yöksi. Tuttavapiirini harvat pullovauvat myös nukkuvat jo yönsä läpi, mutta imetetyt nukkuvat huonosti... Tykkään kuitenkin imettämisestä päivisin tosi paljon, ja haaveena on ollut imettää pitkään kuten esikkoakin (lue: kannustakaa nyt ihmeessä jatkamaan!).

Onnistuisiko uudestaan pullolle opettaminen ilman imetyksen lopettamista? Olen kokeillut kahden merkkisiä pulloja ja kahdenlaisia nokkamukeja, mutta ei kelpaa. Unikoulua en millään raski (enkä jaksa!) alkaa vetää näin pienelle. Epäilen kuitenkin, että yöllisestä tiheästä heräilystä ja tissin vaatimisesta on tullut myös tapa. Kolmikuisena nukkui lyhyen aikaa yöt yhdellä syötöllä, nyt voi imutella lyhyesti neljästikin yössä. Välillä kelpaa tutti, mutta turhan harvoin.

Nyt täytyy lopetella, esikoo roikkuu jalassa kiinni... Jaksamisvinkkejä otetaan vastaan! En enää koe olevani päivisin kovinkaan hyvä äiti lapsilleni, kun olen niin väsynyt ja äkäinen.
 
Sanoit kokeilleesi erilaisia pulloja, mutta oletko kokeillut myös erilaisia tutteja?
Siis silikonisia ja luonnonkumisia? Meidän muksu kun ei suostu juomaan kunnolla kuin silikonisista ja sit taas tiedän monia muksuja joille kelpaa vain luonnonkuminen. Lisäksi Ainullakin on noiden eri materiaalien lisäksi myös semmosia "pyöreitä" tutteja. Tokkopa näistä apua on, mutta aina voi kokeilla.

Ja tuohon rinnalta vierottamiseen en osaa sanoa mitään. Itsekin olisin halunnut imettää pitkään, mutta neljän kuun iässä luovutin, koska imettäminen oli ollut yhtä taistelua tuon neidin kanssa alusta saakka. Taustalta löytyi sitten maitoallergia eli on voinut sekin syynä olla haluttomuuten syödä.

Tsemppiä sinne!
 
Oletko kokeillut Mam Ultivent -tuttipulloa? Siinä on pohjassa ilmaventtiili niin että imutekniikka on sama kuin rinnassa.

Saisitko esikoiselle esim. kerran viikossa päivällä hoitajan pariksi tunniksi niin voisit nukkua päiväunet samaan aikaan vauvan kanssa? Viikonloppuna ainakin koita nukkua päivällä kun miehesi voi vaikka lähteä molempien lasten kanssa ulkoilemaan.

Jos vauva nukkuu vieressäsi, niin koita herätä mahdollisimman vähän syötön aikana. Nuku vaikka ilman paitaa tai edestä avattava paita päällä yläosa auki niin ei mene aikaa rinnan esiin kaivamiseen. Tissi vain suuhun kun kitinä kuuluu ja itse unten maille...

Jätä pyykin pesu miehelle (!) ja tee viikonloppuisin isoja ruokaeriä viikolla lämmitettäväksi.

Voimia! :hug: Toivottavasti näistä on edes jotain apua...
 
AIVAN kuin lukisi omasta elämästä!!!!!! vielä en ole ratkaisuja löytänyt, mutta pahimmalla hetkellä koitan vaan tsempata itseäni ajattelemaan että tämä kyllä loppuu aikanaan. (tiedän...vaikeaa...) koitetaan jaksaa :hug: :)
 
Kokeilin eilen Ainun pulloon luonnonkumista tuttia, mutta ei kelvannut sen kummemmin. Pureskeli tosin tuttia mielissään... Ultiventiä on jo kokeiltu. Varmaan tämä pullojuttu on semmoinen, että sille pitäisi alkaa säännöllisesti joka päivä opettaa vauvaa, ja se ei taas ehkä maksa vaivaa, jos kerran aikoo pääsääntöisesti vain imettää.

Arkihommissa voisin kyllä varmaan vähän löysäillä. Ajattelin tänään ostaa poikkeuksellisesti einesruokaa ja tehdä sitten viikonloppuna pakastimeen isoja satseja. Ja jospa se vauvakin voisi välillä syödä kaupankin soseita, niin ei tarvitsisi aina itse sörssäillä.

Lapsenvahtia en kuopuksen päikkäreiden ajaksi kovinkaan helpolla saa, mutta onneksi on viikonloppu edessä ja mies kotona. Voidaan sitten ottaa päikkärit vaikka vuorotellen.

Tänä aamuna olo oli jo vähän virkeämpi (vaikka takana oli taas 4 herätystä...), kun helpotti, kun sai täällä purkaa tuntoja! Lisäksi oli ihanaa, kun vauva aloitti taas aamun naureskelemalla keskellämme, ja siinä samassa esikoinen tepsutti myös samaan petiin ja alkoi kutitella äitiä ja pikkusiskoa. Onneksi on myös näitä onnen hetkiä!
 
Oletko kokeillut antaa vettä pullosta? Meillä poika tykkää hirveästi vedestä ja se onkin ensimmäisenä pullosta maistunut! Jos vaikka saisi huolimaan sitä, niin jos vain huikka yöllä auttaisi nukkumaan paremmin, ja sitten voisi jättää pikkuhiljaa kokonaan yösyötöt...
Meillä ne on jätetty vesipullon avulla.. Kun en muuta enää öisin tarjonnut, niin vauvat melko pian siihen tyytyivät...

:/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Oletko kokeillut antaa vettä pullosta? Meillä poika tykkää hirveästi vedestä ja se onkin ensimmäisenä pullosta maistunut! Jos vaikka saisi huolimaan sitä, niin jos vain huikka yöllä auttaisi nukkumaan paremmin, ja sitten voisi jättää pikkuhiljaa kokonaan yösyötöt...
Meillä ne on jätetty vesipullon avulla.. Kun en muuta enää öisin tarjonnut, niin vauvat melko pian siihen tyytyivät...

:/
Olipa hyvä vinkki! En ole kokeillut. Pitääpä heti huomenna testata.

 
Minä en sano tuohon imettämisasiaan mitään muuta kuin, että koita jaksaa! Toivottavasti vauva pian alkaa nukkua pidempiä yöunia!

Mutta auttaisiko tuohon väsymykseen ja omien hermojen kireyteen, jos voisit viedä esikoisen vaikka puistoon aina hetkeksi muutamana päivänä viikossa? Onko sinulla edes sellaista mahdollisuutta? Silloin saisit hetkisen omaa aikaa vain vauvan kanssa ja ehkä jopa nukuttua hetken. Esikoisesi saisi myös samalla reipasta ulkoilua muiden lasten seurassa, joka varmasti olisi hänestä mukavaa!

Itselläni on myös kaksi lasta, joista nuorempi 3kk ja meillä esikoinen on 3 kertaa viikossa puistossa leikkimässä 1,5-2,5 tuntia kerrallaan. Hän tykkää ihan mielettömästi ja itse saan hiukan lepoa sillä välillä. Tekee omalle päälle todella hyvää! Onhan se aikamoista edes takaisin roudaamista, mutta itse ainakin pidän etuja haittoja parempana..

Tsemppiä ja jaksamista sinulle!!
 
Lastentarvikeliikkeessä on jotain uusia pulloja ja niihin tutteja jotka on kuin rinta se tuttiosa, tommee tippee nimeltään se pullosarja, kuuluu tuttejakin siihen, koitan saada sen linkin tähän http://www.lastentarvike.fi/content/pdf/kaksplus07/TommeeTippee_odotus.pdf
 
Hei!

Häiritseekö vauvan syöminen sinua myös, kun nukutte vierekkäin?
Oletko kokeillut nukkua esim. ilman paitaa ja antaa vauvan syödä, kun huvittaa? Meillä oli näin ja ei muuta, kun tissi suuhun ja jatkoimme unia molemmat. Jossain vaiheessa ei enää rintakaan rauhoittanut, mutta se onkin jo eri juttu...
 
Kiitos kaikille tsempeistä! Ensinnäkin vastauksia kysymyksiin... Lintu, asumme pikku paikkakunnalla Itä-Suomessa, ja täällä ei ole leikkipuistotoimintaa, valitettavasti. Olemme vasta muuttaneet paikkakunnalle (työn perässä), joten emme tunne muita lapsiperheitä, joten kyläänkään ei "pääse". Esikoinen taatusti kaipaisi enemmän leikkiseuraa ja huomiota kuin kuopukselta jaksan antaa.

Perfekta, laitoin tuollaisen tuttipullon tilaukseen. Olen kokeillut myös veden tarjoamista pullosta, samoin pakastemaidon, mutta tutin pureskeluksi tahtoo mennä.

Kimalainen, vauva on sen verran pieni, ettei vielä osaa ryömiä itse rinnalle, kun haluaa. Tämän vuoksi valpastun unesta, kun asetan hänet rinnalle ja imetyksen jälkeen nostaan taas paikoilleen. Vauva siis nukkuu ylhäällä tyynyjemme välissä, jotta ei jäisi vahingossa peittojemme alle. Perhepeti on kuitenkin tällä hetkellä ehdottomasti vähiten väsyttävä vaihtoehto. On kokeiltu pariin otteeseen muutaman yön ajan myös eri huoneessa nukkumista, mutta uuvun täysin ramppauksesta, koska vauva herää yhtä usein, eikä tyydy tassutteluun.

Tällä hetkellä olen kuitenkin taipuvainen ajattelemaan, että suurempi väsymyksen syy on päivien tauottomuus ja esikoisen uhma. Jos esikko nukkuisi päikkärit, saisin ehkä itsekin nukuttua, tai jos päivät sujuisivat ilman tämän tästä toistuvaa sinnittelykohtausta ja JATKUVAA VIIHDYTTÄMISTÄ, jaksaisin paremmin. Olen tosi väsynyt, kun aiemmin omatoiminen esikko ei viihdy nykyään yksin pätkääkään. Ei auta, vaikka käyn laittamassa leikin alkuun ja koitan huomioida vauvan unien aikana extra-paljon. Sisarkateutta siis tietyssä muodossa, mutta jatkuu KUUKAUDESTA TOISEEN... Huokaus.

Nyt vauva heräsi, menen hoitamaan. Uusia vinkkejä tai selkääntaputusta otetaan kuitenkin vastaan kiitollisena...
 
Sittenhän on esikoiselle olemassa jotain seurakunnan kerhotoimintaa. Meillä täällä on ainakin kahtena päivänä viikosta, klo9-11.45, juuri sopivasti vauvan uniaikaan.. =) Meillä tuo poika 5v. aloitti sellaisen juuri ja oli kovin mielissään, kun esikoinenkin on koulussa.

Mutta mun tuli nyt mieleen sellainenkin vaihtoehto, että onko vauvalla jotain oiretta, joka viittaisi esim johonkin allergiaan? Miten hän nukkuu päivisin, entä öisin? Kuinka pitkiä jaksoja ja nukkuuko hän päivällä vaunussa vai missä? Kerrohan vähän lisää noista syömisistä ja nukkumisista yleensäkin.. Mun mielenkiinto heräsi auttamaan, jos vain suinkin voin. :saint:

Jaksamista sulle kuitenkin paljon :hug: Tiedän kyllä, miten tuolla ikäerolla olevat lapset saattavat väsyttää..
 
Mieleeni tulee lähinnä uniriepu (sideharso). Meillä on käytössä ja vehtaa sen kanssa heti kun tulee väsy ja se kainalossa useimmiten kuljetaan yöllä, sekä päivällä.. =)

Jotkut kehuvat unipussia hyvän unen takaamiseksi.

Onko teillä iltavelli- tai puuro käytössä? Hipp-luomupuuroahan voi tarjota jo myös tuon ikäiselle.

Entäs jos laitat pinniksen kiinni omaan sänkyyn? Ei ole kiinni teissä, mutta silti lähellä, eli kuulee sun nukkumisäänet..

Ja yleensä mitä paremmat päikkärit, sitä paremmat yöunet. Meillä nukutaan kaikki päikyt pihalla vaunussa, satoi tai paistoi. Meillä myös iltarituaalina suihku/ kylpy ja himmeät valot iltapuuron jälkeen..

Piti vielä kysyä, että onko teillä minkäänlaista ihottumaa? Miten suoli toimii ja minkälaista uloste on? Puklaileeko?

Anteeksi tämä kysymysten paljous, mutta niin tekisi mieli auttaa... :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Sittenhän on esikoiselle olemassa jotain seurakunnan kerhotoimintaa. Meillä täällä on ainakin kahtena päivänä viikosta, klo9-11.45, juuri sopivasti vauvan uniaikaan.. =) Meillä tuo poika 5v. aloitti sellaisen juuri ja oli kovin mielissään, kun esikoinenkin on koulussa.

Mutta mun tuli nyt mieleen sellainenkin vaihtoehto, että onko vauvalla jotain oiretta, joka viittaisi esim johonkin allergiaan? Miten hän nukkuu päivisin, entä öisin? Kuinka pitkiä jaksoja ja nukkuuko hän päivällä vaunussa vai missä? Kerrohan vähän lisää noista syömisistä ja nukkumisista yleensäkin.. Mun mielenkiinto heräsi auttamaan, jos vain suinkin voin. :saint:

Jaksamista sulle kuitenkin paljon :hug: Tiedän kyllä, miten tuolla ikäerolla olevat lapset saattavat väsyttää..
Meillä on esikoinen 2-vuotias, eli ei ainakaan täälläpäin pääse seurakunnan kerhoon, sillä ikäraja on 3 vuotta. Varmasti tykkäisi sellaisesta, kun on niin seurallinen.

Vauva on ollu koko ikänsä itkuisa tyttö. Aluksi vatsavaivoja, niiden mentyä hammasvaivoja. On esikon tavoin herkkä ja temperamentikas lapsi, joka pahoittaa mielen helposti ja osoittaa kaikki tunteet selvästi. Ihottumaa ei kuitenkaan ole, ja maha toimii moitteettomasti, joten en usko allergiaan. Tosin kaalia tai perunaa ei kestä syöttää paljon, muuten saa vatsavaivoja, mutta esim. broilerinliha ei aiheuttanut mitään oireita. Puuroja ei olla vielä aloitettu, kun aloitettiin ensin liha, mutta ehkä voisin kokeilla maissipuuroa jo nyt, kun maissisosettakin syö. Ja ilmeisesti nuo kotimaiset viljat on "tujumpia".

Tyttö vaatii kuitenkin yöllä nykyään tissiä, vaikka ei sitten syökään kunnolla, eli ainakin yksi syöttö yöllä on tapasyöntiä (mielestäni). On syönyt tiheästi koko ikänsä, yleensä 2-3 kertaa yössä. Eka pätkä on pisin, aiemmin 6-7 tuntia, nykyään 3 tuntia. Sen jälkeen syö 2 tunnin välein ja herää loppuyöstä näiden lisäksi n. tunnin välein itkemään (ilmeisesti uni käy vähiin?). En ole huomannut mitään eroa kiinteiden aloittamisen jälkeen, mutta nyt, kun eka hammas on tulossa, heräilee vielä useammin. Hammas kuitenkin puhkeaa tosi hitaasti (vaivannut jo kaksi viikkoa), mutta sillehän ei mitään voi.

Unipussi oli käytössä, mutta kuumaverinen tytsy ei tykännyt. Lisäksi tuntuu, että herää välillä omien käsien huitomiseen. Pitäisiköhän kokeilla laittaa äp:n makuupussiin nukkumaan? Se on tosin vielä kuumempi kuin unipussi, joten pitäisi laittaa varmaan pelkässä vaipassa sisälle.

Voisin ensi yönä kokeilla nukuttaa omassa pinnasängyssä. Nyt kuuluu taas tyttelin itku, ja esikoinen säntää pinnasänkyyn kiipeämään...

 
Vauva on nyt 4,5 kk ja pari kuukautta syöttövälit olivat paljon pidemmät. Tuttia ei ole ikinä syönytkään. Pullo onneksi kelpaa suuressa hädässä. Nyt en edes tiedä kuinka monta kertaa syö yössä. Olen yöllä niin väsynyt ja sekaisin. Ainakin 3-4 krt. Meillä on kaksi lasta mutta esikoinen täyttää alkuvuodesta jo 5v. mikä on ollut "pelastus", mutta vaatii silti paljon. Ja kaiken lisäksi meillä on raksa-aika ja mies on illat ja viikonloput ja lomat raksalla. Eli olen yksinhuoltaja pitkälti...

Kuitenkin olen ihan hyvin jaksanut. Salaisuuteni (hyvän parisuhteen lisäksi) on se että nukun pitkään silloin kun vauva antaa. Tänään heräsin puoli 12 kun vauva onneksi nukahti uudestaan. Jos ei, nukun päikkärit kun vauva nukkuu päiväuniaan. Silloin esikoiselle DVD pyörimään tai on päiväkerhossa (2krt/vko). Ulos minun on PAKKO päästä joka päivä vaikka kuinka väsyttäisi. Sisällä seinät kaatuu päälle ja sevirkistää. Toinen jaksamisen salaisuuteni on liikunta. Pakkaan muksut juoksurattaisiin ja lähden lenkille. Salilla käyn jomman kumman skidin kanssa tai miehen/perhetyöntekijän ollessalastenvahtina. Kotona jumppaan DVD:n kanssa.

Meillä kiinteät eivät ole auttaneet mutta toisaalta tuon vauvan ruokahalu on loputon. Siskon hoitaessa yhden illan söi purkillisen puuroa ja kaksi purkkia vastiketta. Ja olin imettänyt lähtiessäni ja otti taas tissiä tullessani. On aika isokokoinen ikäisekseen.

Olen nyt miettinyt että miten jaksan enää imettää. Se tuntuu vievän vedon pois.........Nytkin olen ollut kipeenä jo monta päivää ja silti pitää jaksaa pyörittää tätä koko systeemiä.

Vinkkinä sanon ota yhteyttä neuvolaan tai perhetyöhön ja kysy teille kotiin perhetyöntekijää. Meillä käy viikossa yhden kerran 2 h perhetyöntekijä, on lasten kanssa että saan hengähdystauon. Ehkä voit vaikka nukkua sen ajan kun perhetyöntekijä on lasten kanssa?

Tuo vesipullovinkki oli hyvä! pitää kokeilla.
 
itselläni on esikoinen 4v ja eikä nuku vieläkään öitään |O toinen lapseni on 7kk ja hänkään ei nuku öitään. olen lapsien kanssa viikon kerrallaan yksinäni ja tiedän mitä on univelka.. jotenkin vaan tuntuu että siihen tottuu mutta tälläkin hetkellä olen jo niin väsynyt että mikään ei kiinosta ja yksinkertaisesti ei jaksa.. olen ajatellut asian niin että teen kun kykenen ja annan vaikka sitten sitä purkkiruokaa yms... joteskin tuntuu että esikoisellakin se on tapa jo ainakin kerran yössä herätä. vauva herää noin 4 kertaa yössä.. alkaa jo itsellä siinä vaiheessa huumori loppua kun olen rampannut 6kertaa huoneesta toiseen... ei siinä mitään jos saisi saman tien unen päästä kiinni mutta kun ei ole luotu sellaisia unenlahjoja.. olen ajatellut asian niin että kyllä ne joskus nukkuu mutta alkaa silti toi usko jo loppua B) tuntuu et jotkut lapset on "luotuja" nukkumaan ja toisia ei.. raskasta tämä on mutta ihmiset ovat kyllä ihmeellisiä kun ne siltikin vaa jaksaa.. itsekkin olen ennen ollut sellainen että 12h unta luumuun ni sitten vasta pivä voi alkaa aurinkoisesti... kyllä noi lapset saa ihmeitä aikaan =)
 
Väsymystä kieltämättä täälläkin, pullolla tosin mennään ja mies herää syöttämään yöllä, mutta minä en osaa nukkua.
Meillä tytöt 12, 10, 5, 2 ja 7vkoa. 2 vuotiaalle on vauvan syntymän myötä tullut hirveä uhma, huutaa lähes kaikki päivät ja saa hirveitä raivareita. Minulla kuitenkin sillälailla hyvä tilanne, että heräillään vain kerran yössä ja tarvittaessa saan vauvan ja isommat hoitoon. 12 vuotiaskin hoitaa vauvaa mielellään.
Oletko Parnasso ajatellut kokeilla tuolle 2 vuotiaalle puolipäivähoitopaikkaa? Perhetyöntekijä tai kodinhoitajakin olisi varmasti mahdollista saada. Mites hoitaja Mannerheimin lastensuojeluliitosta silloin tällöin tai joku "varamummo" ?
 
vaikka en kenellekään yhtä suurta univelkaa toivoisikaan. Täällä heräillään edelleen viitisen kertaa yössä, mutta nyt ei ole syönyt tissiä kuin 1-2 kerralla, mutta herää silti. Varmaan jokin ikävaihejuttu. Tosin tyttö on nukkunut yönsä huonosti aina, mutta ilmeisesti tässä iässä saattavat myös hyvät nukkujat kukkua (5 kk).

Nyt on viikonloppu, joten saan tänään otettua päiväunet, kun mies on kotona. Yleensä en voi päikkäreitä ottaa, kun esikoinen ei niitä enää nuku ja on vasta 2 vee, joten on villissä iässä, eikä häntä voi jättää dvd:n kanssa kahdestaan. Itsekin olen huomannut, että ulkoilu piristää kummasti, vaikka olisi nukkunut vain muutaman tunnin yössä! Siinä mielessä tuo esikoisen villiys on siunaus, että ulos on kaksi kertaa päivässä pakko lähteä, muuten hänellä on ihan liikaa virtaa...

Itseänikin imettäminen rasittaa (fyysisestikin). Vauva ei kuitenkaan kelpuuta pulloa edes hätätilanteessa, ja nokkamukin päälle ei ymmärrä mitään. Hörpyttämällä saa ehkä 20 milliä menemään, joten kyllä tässä varmaan imetellään vielä pitkään ja hartaasti. Muuten kyllä imetyksestä tykkäänkin, mutta olisi ihanaa voida antaa vauva joskus yöksi hoitoon.

Toivottoman rankkaa kuitenkin on, mutta jospa tämä tästä! Pakastimeen olen alkanut kokkailla isoja satseja ruokaa lämmitettäväksi. Esikoista en tilanteesta huolimatta raski laittaa osapäivähoitoon, kun väsymyksestä huolimatta tykkään hoitaa lapset kotona. fLisäksi vauvan känkkäränkkäpäivinä esikoinen on usein se piristysruiske, koska on uhmasta huolimatta hauska omien juttujen selittäjä ja "vitsiniekka".

Perhetyöntekijästä tai MLL-hoitajista voisin kyllä ottaa selvää.
 
Kokeilepa sellasta luonnonkumista nokkaosaa... Saa Nuk-merkkisiin pulloihin. Meillä jätkä huoli sen pienen suostuttelun jälkeen ja nyt juo pullosta jo hyvällä ruokahalulla. Siitä siis pitää imeä, että maitoo tulee... Ei tuu liikaa kerralla. Imuote kuitenki poikkeaa vähän tutista juomisessa eli on tavallaan yks pieni askel kohti nokkamukia. :)

Voimia! :hug: Meilläkin edelleen univelkaisina, mut jospa tää tästä helpottais kun oireita aiheuttanu imetyskin jäi perjantaina. On se haikeeta... Mulle näköjään vaikeempaa ku pojalle, vaik ensin näytti mahdottomalle.
 
Mun tuli nyt mieleeni, että jospa teillä auttaisi se, että sidot kapalon lailla ylävartaloon sideharson...?
Kuten olen kuullut joidenkin tekevän, olikohan ainakin PikkuMyy joka kokeili tätäkin konstia jossain kohtaa ja huomasi sen toimivaksi....?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Mun tuli nyt mieleeni, että jospa teillä auttaisi se, että sidot kapalon lailla ylävartaloon sideharson...?
Kuten olen kuullut joidenkin tekevän, olikohan ainakin PikkuMyy joka kokeili tätäkin konstia jossain kohtaa ja huomasi sen toimivaksi....?
En mä tota o kokeillu... :) Monia muita kyllä. meillähän ei se huitominen o nyt ongelma vaan refluksi. Tosin jossain vaiheessa oli mönkimistä siellä sängyssä ja harkitsin unipussia yms, mut se meni aika nopeeta ohi. Kunpa nyt menis toi refluksikin... |O
 
Huomasin PikkuMyy, että olet lopettanut imetyksen. Se on ihan totta, että on vaikeampaa äidille kuin lapselle. Jotenkin sitä kuvittelee sen äitiyden olevan siitä mokomasta tissistä kiinni :LOL: . Tuo refluksi tod.näk. menee ohi sopivalla korvikkeella. Mikä korvike teillä nyt on? Meillä ei Almiron käynyt yhtään, ihan järkyt refluksioireet! Jos refluksi vaan jatkuu, eikä yhtään helpota, niin kokeile eri korviketta. Vaikein eli imetyksen lopetus on tehty ja noita korvekkeita on helpompaa kokeilla. Onko teillä hyvä allergologi, joka ymmärtää tuon refluksin päälle?
 
Parnasso, kuvailemasi perusteella nuorimmaisesi voisi olla oma tyttäreni nyt 7kk. Perusterve, tempperamenttinen tyttö, nukahtaa yleensä hyvin, mutta herää erittäin herkästi (hyörii, pyörii ja aamulla löytyy sängystä poikittain :heart: ). Tällä hetkellä herää keskimäärin tunnin välein, hyvinä öinä "vain" joka toinen tunti. Olemme alusta saakka nukkuneet perhepedissä (kokeiltu myös omaa sänkyä, ei toiminut meillä ), täysimetys n 6kk ikään saakka, nyt kiinteitä menee yhteensä 1-2 pientä purkkia päivässä (en ole huomannut kiinteillä olevan vaikutusta unirytmiin). Pulloa/tuttia käytetään puruleluna.

Itse en yleensä koe olevani väsynyt noinkin usean (n 10kpl) yöheräämisen jälkeen ja luulen tämän johtuvan seuraavista seikoista (anteeksi, nyt pääsen vasta niihin neuvoihin :ashamed: ) Vinkki1: Tyttö nukkuu välissämme sopivasti rinnankorkeudella ja itse olen pukeutunut imetystoppiin, joten vauvan herätessä/havahtuessa saan hänet pienellä vaivalla rinnalle ja tyytyväiseksi. Makuuhuoneen olemme säätäneet hieman tavallista lämpimämmäksi, jotta vauva voi nukkua keskellämme pyjamassa ilman peitteitä. Mies ja minä käytämme ohuempia kesätäkkejä, joten ei ole vaaraa, että vauva "hukkuisi" paksuihin täkkeihin. Usein vauvalle tosiaan riittää pikainen kosketus äidin rintaan, joten kokeilenkin itse irrottaa imuotteen varovasti sormella. Toisaalta taas joskus on edessä imumaratoni ja tällöin yleensä nukahdan vauvan vielä jatkaessa :)
Vinkki2: Googlaa Elizabeth Pantley; The no-cry sleep solution (kirja löytyy myös suomeksi/ruotsiksi käännettynä ). Sisältää useita vinkkejä/apua perhepetiläisten uniongelmiin.
Vinkki3: Anna periksi! Itse olin tytön 6kk-ikään mennessä täysin kypsä yösyöttöihin, takana 3 viikon hampimisrupeama ja villit yöt. Sitten päätin, että pakko vain kestää, kyllä se siitä helpottaa. Niinhän se helpottuikin, vaikka nyt haiskahtaa taas siltä, että uusi setti hampaita tulossa :/
Vinkki4: Niin kuin täällä onkin jo ehdotettu, niin hanki apua arjen jaksamiseen. Pieni paussi edes kerran viikossa tekee ihmeitä :hug:

Tsemppiä! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Huomasin PikkuMyy, että olet lopettanut imetyksen. Se on ihan totta, että on vaikeampaa äidille kuin lapselle. Jotenkin sitä kuvittelee sen äitiyden olevan siitä mokomasta tissistä kiinni :LOL: . Tuo refluksi tod.näk. menee ohi sopivalla korvikkeella. Mikä korvike teillä nyt on? Meillä ei Almiron käynyt yhtään, ihan järkyt refluksioireet! Jos refluksi vaan jatkuu, eikä yhtään helpota, niin kokeile eri korviketta. Vaikein eli imetyksen lopetus on tehty ja noita korvekkeita on helpompaa kokeilla. Onko teillä hyvä allergologi, joka ymmärtää tuon refluksin päälle?
Meillä on keskiviikkona kontrollikäynti... Siellä vasta saan tuon refluksin puheeksi, kun on tullu vaivaks viimesimmän käynnin jälkeen. Almiron on nyt käytössä ja vaikuttaa sopivalta, toivottavasti onkin ihan pysyvästi. En haluis poikaa enää toiseen altistukseen, kun on niin epäinhimillinen kokemus.

Refluksin helpottamista ootan kovasti, mut eihän imetyksen lopettamisesta o vielä montaa päivää. Perjantaina imetin viimosen kerran. :'( Mulle se äitiys ei o tissistä kiinni, mut oisin silti mieluusti jatkanu... Dietti vaan ei riittäny enkä nähny järkeväks jättää esim. viljoja. Maitotuotteiden lisäks naudan pois jättämisellä oli kyl iso vaikutus.

Kyllä toi jätkän lääkäri vaikuttaa ihan hyvältä... On allergioihin erikoistunu lastenlääkäri. Yksityisellä käydään. On vaan viime aikoina ollu harmillisen paljo reissussa tms, mut on silti pärjäilty... Oon toiminu oma-alotteisesti fiiliksen mukaan, vaikka kaikki suositukset siinä ei ookaan tullu huomioiduks. :ashamed: Oon siis uusia makuja lisänny tiheempää tahtia tarvittaessa ja vaihtanu suoraan ruoka-ainetta toiseen ilman väliaikoja. (jolloin siis oireitten pitäs kadota, että tietäis mistä oireilu johtuu)
 
Haluatko tosiaan imettää itsesi ihan väsyksiin? Esikoinenkin tarvitsee äitiä - ja vauva ravintoa. Tuttipullon ja korvikkeen ansiosta vauvan voisi ruokkia joku muukin kuin sinä - ja aina vain sinä. Ei ihme, että olet väsynyt, varsinkin kun kaksivuotiaskin vaatisi oman huomionsa. Haluatko olla öisin hellästi imettävä äiti ja päivisin karjuva leijonaäiti? Vai haluatko - koko perheelle - levolliset yöt ja tavalliset päivät?
 

Yhteistyössä