Ylivilkkaus/ADHD

Heippa!

Onko teidän lapsilla oireita ed. mainituista ja minkälaisia ne ovat teillä olleet ja minkä ikäinen on lapsi? Onko niille tehty mitään? Kuka oireisiin on kiinnittänyt huomiota? Onko tehty tutkimuksia ja mitä kautta ja kenen pyynnöstä niihin on päästy ja oliko vaikeaa päästä? Onko tutkimuksissa selvinnyt mitä?
Onko kukaan kokeillut tiettyjen lisäaineiden vähentämistä/poistamista ruokavaliosta, oliko siitä teille apua? Entäpä lisätä lapselle vitamiini- kivennäis ja hivenaineita, apua?

Kamala kysely litania, mutta mä oon pähkänny ja pähkänny voisiko meidän tytöllä olla ylivilkkautta. Perheneuvolassa käyn toistaiseksi yksin puimassa asioita. Siellä ei ole otettu kantaa huoleeni, toistaseksi. Vain ja ainoastaan sen vuoksi, koska päiväkodista saatu lausunto ei ole heidän mielestään hälyttävä.

Miksi mä olen sitten aivan loppu ja epäilen ylivilkkautta?!
No meidän tyttö on nyt 3v4kk. Siitä asti kun on liikkumaan oppinut, ei ole tahtonyt paikallaan pysyä. Menee koko ajan ja yleensä juosten, ympärilleen katsomatta. Harrastaa karkailua parkkipaikalle ym. vaikka tietää että se on vaarallista.
Puhuu kun papupata, vaikka asiaa ei olisikaan. Kertoilee mitä uskomattomampia juttuja, ovat ehkä muiden korvissa huvittavia, mutta toisaalta saattavat aiheuttaa huolestumista. Vastaa vaikkei tiedä mitä kysytään. Jankkaa "joo joo" kun jotain koittaa hänelle puhua, silti hän ei muista(??) mitä hänelle juuri on sanottu, ei siis kuuntele lainkaan. Kysyy saako, jos kielletään sanoo että tekee niinkun hän itse haluaa. Joka asiasta aivan uskomaton kädenvääntö, monesti turhaan. Tunkee kaikkea VIELÄKIN suuhunsa, ulkoota vanhat purkat ym. Saa kamalia raivareita kun ei onnistu jossain, yleensä asioissa joita ei edes vielä tuon ikäisenä tarvitse osata. Tässä nyt vain osa asioista.
Kuitenkin tytön perässä saisi koko ajan olla menemässä, kun ei usko eikä kuuntele mitään. Yleensä aiheuttaa vaara tilanteita itselleen, joten vaatii ylenpalttista vahtaamista. Kylään jos mennään tai ympärillä on paljon vieraita ihmisiä, on todella arka. Ei uskalla puhua ½-2 tuntiin kenellekkään mitään ja yleensä käyttäytyy saman ajan nätisti. Tosin sitten kaupassa vaikka paljon ihmisiä, menee vailla huolta huomisesta, ei hätkähdä eksyessään, haahuilee vain ja on kuin omassa maailmassaan.

Mä olen netistä hakenut tietoa ja kaipaisin muiden kokemuksia ja mielipiteitä. Luin että tietyt lisäaineet saattavat aiheuttaa ylivilkkausoireita, joten nyt koitan ne jättää niin minimiin kun mahdollista.

Ja mitä ihmettä mä teen jos tämä tästä vain pahenee, eikä perheneuvolassa noteerata mitenkään. Meillä myös toinen lapsi, vielä vauva, joten yksinkertaisesti tunnit päivässä tuntuvat loppuvan kesken. Kotityöt ovat jo kokonaan jääneet kun vauva kainalossa menen isomman perässä. Olen ollut isomman kanssa myös kaksin ja tehneet paljon asioita, mutta ne eivät ole muuttaneet tilannetta mihinkään. Mustasukkaisuudestakaan ei ole kyse, koska käytös oli kauan ennen vauvaa ihan samanlaista. Ja hän on todella hyvin ottanut vauvan vastaan.

Tulipahan nyt sekavasti, mutta tässä samalla olen juossut nostamaan tyttöä millon tuolirakennelmien päältä, millon ikkunalaudalta. Ja olen jo aika väsyksissä muutenkin... Mutta kiitos kun jaksoit lukea ja toivottavasti saisin täältä edes jotain pieniä vinkkeja, neuvoja, apuja tms. ihan mitä vaan!
 
epäilin 3-v tytössäni samaa n puoli vuotta sitten oireet hyvin samanlaisia - puhuin neuvolassakin, mutta asiaa ei viety eteenpäin sillon ja parin kuukauden kuluttua tilanne alkoi rauhoittumaan. Oireilu alkoi luultavasti minun töihin menosta ja päivähoidon aloittamisesta ja muista elämänmuutoksista.

ADHD lapsi ei pysty olemaan puolta tuntia paikallaan edes ujostellessaan - ainakaan minun tuntemani lapsi (jo kouluikäinen) joen uskoisin tyttäresi olevan vain vilkas ja hän yrittää hakea huomiota itselleen.

Meidän vilkkaalle auttaa tasainen elämänrytmi, riittävästi unta- vaikkei kuulema nukutakkaan. perusruokaa ja namipäivä lauantaisin (namit lisäävät vilkkautta) ulkoilua ja mahdollisuus purkaa energiaansa esim leikkikentällä (saa kiipeillä ja remuta mielensä mukaan kunhan ei kiusaa muita leikkijöitä). kiukuttelupäivinä kun mikään ei toimi ja aina kiukuttaa eikä mihinkään käskyyn/kehotukseen reagoida (paitsi enkä enkä tyyliin) auttaa parhaiten sylittely ja silittely, jolloin myös kerron että tykkään ja rakastan tyttöä ja keskustellaan miksi kiukuttiin ym...
jos äiti hiiltyy huutamaan on hyvä myöntää lapselle että äiti oli tuhma kun huusi mutta niin oli lapsikin kun ei totellut tms - eikä niin saisi tehdä, mutta....

siis selittelyjä asiosta jotka saattaisivat jäädä vaivaamaan lasta esim uniin. Mielestäni voi pyytää anteeksi sellaisiakin asioita joita ei oikeastaan tarvitse, mutta se helpottaa lapsen oloa.

toivottavasti tästä litaniasta on jotain apua B)
 
HÖM. Kuulostaa aikalailla meidänkin tytöltä 3 v 4 kk. On myös kova menemään ja myös tietää mielestään itse mitä voi tehdä ja mitä ei. Kova menemään myös kaupassa ja muissakin yleisissä paikoissa, koska osaa mielesatään itse mennä ja olla. Sanoo myös, että hän osaa olla yksinkin kotona, jos pitäis kauppaan lähteä eikä häntä huvita (ei ole tietenkään kuitenkaan jätetty). Meillä ei kyllä ujostelekaan ollenkaan vaan palpattaa yhellä lailla niin tutuille kuin tuntemattomille ja juttua riittää!

Mutta mieleeni ei ole kyllä tullut mitään sairautta epäillä. Tyttöhän on terve kuin pukki. Ennemminkin vain kovapäinen ja kurin puutettakin. Tyttö ei ole tyhmä vaan käyttää siekailematta hyödykseen sen ettei äiti pysty kiellosta huolimatta aina estämään kiellettyä tekoa, kun vauva on sylissä ym.

Sinuna en huolestuisi, mutta kuri varmaan paikallaan. Eli kun jonkun asian kieltää olisi pystyttävä myös pysymään siinä. Näin olen itse asian miettinyt, joskasan aina toteutus ei onnistu :D :/

Pitkää pinnaa ja peräänantamattomuutta sinulle! :eek: :D
 
ylivilkas
Hyperaktiivisuus
a. usein heiluttelee käsiään tai jalkojaan tai vääntelehtii tuolillaan
b. usein nousee tuoliltaan luokassa tai muissa tilanteissa, joissa istumassa pysyminen on toivottavaa
c. usein juoksentelee ympäriinsä tai kiipeilee ylenmäärin tilanteissa, joissa se on sopimatonta (nuorilla tai aikuisilla, voi olla rajoittunut
levottomuuden tunteisiin)
d. usein on vaikeuksia leikkiä tai ottaa osaa vapaa-ajan toimintoihin hiljaa
e. on usein "vauhti päällä " tai toimii usein aivan kuin olisi "driven by a motor"
f. usein puhuu lakkaamatta

 
Kyllähän noi oireet sopii ad/hd:hen. Mutta yleensä sitä ei tutkita vielä noin pieneltä, ehkä siksi sinun epäilyihisi ei ole otettu kantaa. Itse pyysin pojallemme tutkimuksia 4 vuotis neuvolan yhteydessä ja terkkari sanoi että onhan se aiheellista kun poikamme velipuolella on se diagnoosi. Siis ei ois varmaan muuten päästy. Mutta ei sitä pojallamme ollu, diagnoosina kehitysviivettä erialueilla.
Jos olet ( tai kertomuksesta päätellen olet)huolissasi ole sinnikäs. Parempi tutkia kun olla tutkimatta. Jos jotain ilmenee saatte ajoissa apua.Voimia sinulle, juttusi oli kuin omasta elämästämme muutaman vuoden takaa.... :)
 
Ensinnäkin on ihaltavaa kuinka realistisesti osaat eritellä ja tarkkailla lastasi! Tälläisiä äitejä toivoisin olevan lisää! Varhainen diagnosointi antaa lapselle tulevaisuuteen varmasti paljon paremmat eväät kuin kuin se että asia tulee ensimmäistä kertaa esille ekaluokalla! Sinun kannattaa olla sinnikäs ja tuoda neuvolassa esille huoltasi tästä aiheesta, sekä vaatia jatkotutkimuksia. Sinä, ja vain sinä, olet paras asiantuntija, kun on kyse oman lapsesi asioista! Ja sanoit, että hän vieraassa paikassa vähän ensin ujostelee, ehkä neuvolassa tilanteet eivät lyhyessä ajassa näyttäydy tädeille todellisina.

Voi taivas! Vieläkö ADHD:n kaltaisia keskittymiseen ja käytökseen liittyviä häiriöitä pidetään sairautena..
Mutta mieleeni ei ole kyllä tullut mitään sairautta epäillä. Tyttöhän on terve kuin pukki. Ennemminkin vain kovapäinen ja kurin puutettakin. [/i] :ashamed:
 
[
Voi taivas! Vieläkö ADHD:n kaltaisia keskittymiseen ja käytökseen liittyviä häiriöitä pidetään sairautena..
Mutta mieleeni ei ole kyllä tullut mitään sairautta epäillä. Tyttöhän on terve kuin pukki. Ennemminkin vain kovapäinen ja kurin puutettakin. [/i] :ashamed:
[/quote]

Anteeksi sanavalintani ja tyhmyyteni! :ashamed:
 
Meiän nuorimmaisella (-97) pojallamme on monimuotoinen kehityshäiriö, puheessa ja kokonaiskehityksessään myös adhdtyyppisiä oireita mutta Lastenlinnassa ei ole löytynyt selvää adhd kun Markuksella on paljon laajaalaiset kehityksen häiriöt mutta sieltä saimme suosituksen (Markuksella kun on ylivilkkautta/hyperaktiivisuutta) adhdkeskuksen perhekoulupoppiin ja se kesti n.4kk saimme sieltä paljon apua ja vinkkejä oli ihana tavata muita vanhempia ja lapsia 2:lla oli selvä adhd muilla samanlaisia ongelmia kuin meillä.Markus saa puheterapiaa ja toimintaterapiaa ja Kelalta saamme korotettua hoitotukea.Ekassa pvkodissa oli avustaja ja Markus kävi kielellisen kehityksen tukevaa kerhoa myös myöhemmin sai toisesta pvkodista paikan erityislasten pienryhmästä ja olimme siihen hyvin tyytyväisiä vaikka matka olikin pitkä.Nyt aloittanut koulun erityslasten pienluokassa ja saa evy-opetusta sekä olemme saaneet koulukuljetuksen olen itse vuorotteluvapaalla nyt mutta ensi vuonna mahdollisesti iltapvkerho alkaisi tammikuussa.Ei kuiteskaan tarvitse olla koko kevättä kun mieheni kanssa kolmas työn alla.. ;) Kaikesta huolimatta Markus on hyvin viisas ja aurinkoinen poika.Tuntenut kellon jo 4v hyvin ja numerot aina kiinnostanu.Myös on varsinainen lintutieteilijä tietää paljon sellaista mitä en itse tiedä linnuista.Myös linja-autot ja junat kiinnostaa välillä valistaa äitiä ja isää niin että ollaan välillä ihan ymmällä :whistle: Markusta helpottaa struktoitu pvohjelma ja pcskuvat arkipäiväsissä tilanteissa.Lastenlinnassa kun on ollut osastojaksoja oli alussa puhetta nameista,limsoista.Ei olla annettu kohta 5 vuoteen kokistakaan ja Markus ei saa syödä muutenkaan tietynlaisia karkkeja jotka sisältäis viinikumia tai suklaata ois heti sairaalareissu.Hänelle ei maito sovi vaan juo hylapiimää.Pvkotiin aikoinaan toimitin lääkärintod. ja siellä oli maidoton ruokavalio ja nyt koulussa samajuttu.Molemmilla lapsilla on namipv lauantaisin ja on toiminut hyvin.Markus ei muutenkaan tykkää syödä nameja niinkään vaan jogurttirusinoita ja kuivatt.hedelmiä,marjoja ja lakritsaa.

 
malla1978
adhd lapsi tai aikuinen voi olla ylivilkas ja alivilkas! mun poijal on just adhd oireet! kotona se on yliaktiivinen eikä pysty keskittyy ym. ja eskaris taas kiltti lapsi! ja kylässä ujostelee! me mennään nyt syksyl adhd tutkimuksiin neuropsykologille! neuvola lääkäri laitto lähetteen! meil ei ennen otettu mua todesta enneen ku mul itel todettiin adhd ja se kun perillöllinen! toivon et poika saa tutkimusten jälkeen apua ja elämä hieman helpottaa! poika on nyt 6v tammikuus täyttää 7v. ja liikkeelle lähtiestä asti ollu liikkeel! välillä tuntuu ettei jaksa :ashamed: me käydään kasvatus- ja perheneuvolas viikottain pojan kans, se on vähän helpottanu =) mäkin toivoin et nää "oireet" menis uhman ja muitten mukana pois tai edes lieventyis niin nää on nykyään vaan pahentunu :( poika hyökkäilee kimppuun jos sille sanoo väärän sanan tai heittää jollain minkä käteensä saa :x joskus tuntuu epätoivoiselta :\| poika on itselleen ja muille vaaraksi :ashamed: kauheata sanoo tollasta omasta lapsesta! täytyy aina varoa sanojaan ja tekojaan niin selviää helpommal :x
 
Hmm mä sanosin et olis vilkas. Meillä oli kans samanlainen tapaus. Uskosin tuon karkailun loppuvan kouluikään mennessä. Ehkä hän tosiaan hakee sinun huomiotasi. ymmärrän että se on raskasta. Minulla oli samanlainen tilanne kuin sinulla. Tiskit jäi tiskaamatta, kun isäntäkin oli armeijassa, mut ajattelin asioita tärkeysjärjestyksessä. Älä pode ollenkaan huonoa omaatuntoa siitä jos kodinsiivous jää ymmärrettävästi vähemmälle. Olet hyvä äiti lapsillesi ;) :D Jaksamista.
 
No meillä nyt on asiat jonnin verran edistyneet. Neuvolan kautta saatiin perhetyöntekijä joka käy suurinpiirtein kerran viikossa ulkoilemassa tytön kanssa. Perheneuvolan kautta päästään videointi juttuun loppuvuodesta, tarkastellaan sitä kautta vuorovaikutusta ym.

Olen myös miettinyt kovasti voisiko miehelläni ja minulla itsellä olla ADHDta. Mitä aiheesta olen lukenut, kovasti vaikuttaa tutulta, liiankin. Tiedä sitten pitäisikö tässä pyytää itse päästä tutkimuksiin (mitä kautta?!?) ja jos jotain on, niin sitten ajaa tytön asioita entistä vaativammin.

Aloitin tytöllä Efalexin syötön tuon ensimmäisen kirjoituksen jälkeen. Se EHKÄ hieman auttanut keskittymiseen. Käytöshäiriö mielestäni menee pahempaan suuntaan, potkii, sylkee, raapii, repii tukasta, lyö yms. esim pukemistilanteissa. Tosin välissä saattaa olla muutama rauhallinen päivä.

Karkasi taas pari päivää sitten. Olimme aidatussa puistossa ja oma huomioni kääntyi hetkeksi muualle, niin johan tyttö oli kadonnut. Huutelin ja kiertelin, ei mitään. Vaikkei ollut kateissa kun kymmenisen minuuttia, olin huolesta soikea, sisuskalut heitti volttia. Tyttö oli sitten lähtenyt puistosta kotiin päin...

Nyt ollaan kovasti koitettu kiinnittää kaikkiin positiivisiin asioihin huomiota ja kiitellä häntä kaikesta hyvästä.

Perheneuvolassa työtekijä näki yhden raivarin, jonka jälkeen tuntui kun ääni olisi muuttunut kellossa. Meidän kannalta positiivisella tavalla.

Noh, tätä tämä on, tasapainoilua päivästä toiseen. Nyt näitä hyviä päiviä on ollut enemmänkin huonojen seassa, joten paremmin jaksaa oma mieli sitten niitä "kahjoja" päiviä. Tosin tämä kaikki on paljon vaikuttanut meidän sosiaaliseen elämään, enää harvakseltaan tavataan muita ihmisiä... Perhekahvilassa tytön kaytös oli hyvin häveliästä (karkasi ulos sukkasillen kaksi kertaa, makasi pöydällä ja otti keksejä ilman lupaa, nappasi erään äidin lautaselta piirakat ja tunki omaan suuhunsa jne.) Tiedä häntä mitä tämä on, mutta joskohan tuokin selviäisi ajan kanssa. Itse kovasti toivoisin tutkimuksiin pääsyä, voitaisiinpa sitten edes pois sulkea se ADHD, jollei sitä ole. Ja nyt tuon käytöksen takia neuvola"täti" oli sitä mieltä että asperger, olisi myös mahdollinen... Noh, aika näyttää ja päivä kerrallaan.
Kiitos kaikille kommenteista, mielipiteistä ja omista kokemuksista!
 

Yhteistyössä