Yöimetyksen lopetus

Tällä äidillä tuli raja täyteen, kun vauva täytti 9kk ja taas oltiin palattu 4 imetyskertaan yössä. Päätin siis lopettaa kerrasta, kun vähittäinen lopettaminen ei tuottanut tuloksia, ei vauva tajua, miksi klo3 saa rintaa, mutta klo 23, klo1, klo4 ja klo5 ei ja sitten taas klo 6 saa...

Mites tuo varhaisaamun imetys? Eli tuossa kuuden maissa vauvalla alkaa olla varmasti jo ihan oikeasti nälkä, eli uskaltaako silloin imettää ja antaa jatkaa unia, vai onko paras herättää kunnolla (niin kuin tein tänä aamuna) ja imettää, että vauva tajuaa, että vain päivällä syödään, yöllä ei. Meillä nukuttaisiin kasin pintaan, eli tuo klo 6 on aivan liian aikaista.

Vai voisko tässä vieroituksen aikaan herättää aina klo 6 ja sitten jonkin ajan kuluttua (kuinkahan kauan yöllinen vieroitus kestää?) vain imettää klo 6 mutta antaa jatkaa unia?

Olen kiitollinen omista kokemuksistanne, mitä yövieroitukseen tulee.

 
Meilläkin on käynyt aina noin, että yövieroituksen yhteydessä aamut aikaistuu sietämättömästi. Joskus olen kokeillut imettää tuossa viiden-kuuden pintaan ja antaa jatkaa uniaan, mutta ainakin nyt mun kokemuksen mukaan siinäkin käy juuri noin että pieni menee sekaisin että koska saa ja koska ei, eli varsinaiset yöt menee huonommaksi taas.

Eli kannattaa varmaan imettää vaikka sohvalla kaikki valot päällä, tehdä siis selväksi että nyt on aamu, ja antaa pienen sitten ottaa ekat päikkärit aikaisemmin. Ja jos hyvin käy niin jonkin ajan päästä the aamu hilautuu taas myöhäisemmäksi. Paljon tsemppiä sinne :)
 
Meillä menee ihan hyvin just tuolla systeemillä, että joskus seitsemän maissa annan rintaa ja sit nukutaan lähelle kymmentä. Yöllä saa vaan tuttia.
Meillä syötiin muutamaa päivää vaille 1v öisin ja loppuajasta alkoi mennä siihen 7-10x yössä.. Lopetin kerrasta ja oli YLLÄTTÄVÄN helppoa! Muutamana yönä ihan pientä itkua mutta se meni ohi.
 
Meillä viime yö oli siinä mielessä helppo, että vain "ekalla imetyskerralla" eli klo 23 itkeskeli puoli tuntia ja sitten tassun alle nukahti, muina aikoina (klo1, 3 ,4 ja sitten 6 herättiin kunnolla) nukahti ihan parissa minuutissa, vaikka pinniksessä konttaili ympäriinsä, eli nälkä tuskin oli. Mutta tuo klo5-6 imetys nyt mietityttää, houkuttelis kovasti antaa nukkua sen jälkeen, mutta pelottaa, että tottuuko olemaan ilman rintaa siihen saakka :/
 
Samaa oon itekkin pohtinut, tuota aamutissiä nimittäin. Esikoiselta lopetin yöimetyksen ja imetyksen parin päivän viiveellä. Poika täytti sillon vuoden ja meillä oli kyllä tutti käytössä. Se meni jotenkin tosi helposti sillon. Nyt neiti on reilun 7kk ja oon miettinyt yöimetyksen lopettamista. Ongelma vaan on just tuo aamu :headwall: !! En halua neidin takia nousta aamupuuroileen, jos esikoinen nukkus pitempään. Mutta mitenpä juuri vedät rajan yö ja aamutissin väliin???! Minä en jaksa nousta ylös yhtään aikasemmin kuin on pakko tai vaikka muka aikosin niin mahdollisuus uniin voittaa ja tissi menee neidin suuhun :D .

Tästäpä ei tainnut olla sulle lentoemo loppujen lopuksi yhtään apua, kuhan pohdin ääneen, mitä pienessä päässäni oon pyöritellyt :LOL: . Tsemppiä sulle lopetuspuuhiin ja ilmotteleppa miten edistyy, mä kaiholla ootan kokonaisia yöunia ja jatkan miettimistä :whistle: :wave:
 
Meil poika 7kk ja tassu-unikoulua ollaan koht kolmatta yötä harjotettu :) Ekana yönä huus enintää 45min putkeen ja heräili alkuyön 1h välein, sit 2h välein loppuyön. Seiskalta tulin kotiin ja annoin rintaa. Toisena yönä heräs enää vaan neljän maissa ja sillo oli hereil vaa alta 5min. Sit 5.40 heräs ja kukku 40min. Mut sit taas tulin seiskalta, mut poika heräs vast kasilta ja sit imetin. Sillo tosin ei noustu, vaik poika oliki tunnin valveilla ja yövaipanki vaihdoin.

Saa nähä miten ens yö menee :) mut mie ainaki varmaa jatkan tuota, et seiskan mais saa tissiä, sitä ennen ei. Mut tsemppiä siunkin yötissin poisjättöön! :hug:
 
Kiitos tsempityksistä! :)
Meillä on tosiaan hassu tytär, kun itsekseen nukahtaa illalla, mutta sitten koko yön heräilee joka unisyklin välissä joka tapauksessa :/ Varsinainen tissimaakari ei kyllä ole, kun tosiaan hyvin helposti saa aina nukahtamaan pelkästään silittelyllä/ tai painamalla käden pepulle, eli aika hyvin näyttää hyväksyneen, että tisua ei tule yöllä. Aamulla vietetäänkin sitten tunti tisuttelemassa ja hellittelemässä :heart:

Mutta kuuden maissa kyllä on selvästikin sitten nälkä (noita viiden kuuden maissa tapahtuvia syöttöjä ei vissin lueta yösyömiseksi), kun silloin itketään, eli taas laitoin valot päälle ja imetin. Mutta ensi yönä kyllä kokeilen imettää jo viiden jälkeen, kun herää ja annan jatkaa unia, oon meinaan niin poikki, kun kyllä vähän tulee nukuttua jo yöllä ja sitten muka pitäisi herätä klo6... Ei nää yöt nyt tätä sekasemmiksi voi mennä :whistle: Ja tietty annan tissiä, kun kerran oikeasti näkäiseltä vaikuttaa, ja on niin iso ero tuossa uudelleen nukahtamisessa, että varmasti onkin viiden jälkeen jo nälkä.

Mäkin oon miettinyt tassu-unikoulua, mutta mitäs tassuttamista meillä on, kun joka tapauksessa nukahtaa pinnikseen ihan itsekseen. Ja nukahtaa yöllä samoin ihan vaan het kun käy siellä vähän taputtamassa... Niin että alkaa olla konstit lopussa, kun luulin aiemmin, että itsekseen nukahtaminen takaisi hyvät yöunet, mutta ei ole ainakaan tällä hetkellä siitä mitään iloa...

Me kyllä epäillään refluksia, vaikka omalääkärin mukaan ei sitä olekaan, kun Gaviscon ei tuonut asiaan helpotusta, yritetään päästä jollekin hyvälle spesialistille, jos vaikka tulisi asiaan vähän selvyyttä.

Tsemppiä myös rimatalle ja suukkikselle, voidaan lohduttauta ainakin sillä, että sitten kun alkavat nukkua yönsä tyttö- /poikakaverin luona,s aadaan mekin nukkua koko yö :LOL:
 
Nyt en jaksanut lukea muiden vastauksia, mutta meillä esikoisella yöimetykset lopetettiin kertaheitolla lukuunottamatta sitä aamukuuden syöttöä, sen kuin antoi niin unet jatkui vielä muutaman tunnin. Meillä oli ihan toimiva systeemi, oppi nukkumaan siihen asti ihan hyvin ja sitten heräsi syömään ja jatkoi unia. Eihän näihin mitään oikeaa vastausta olekaan, teet niin kuin teillä tuntuu toimivan parhaiten. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Mäkin oon miettinyt tassu-unikoulua, mutta mitäs tassuttamista meillä on, kun joka tapauksessa nukahtaa pinnikseen ihan itsekseen. Ja nukahtaa yöllä samoin ihan vaan het kun käy siellä vähän taputtamassa... Niin että alkaa olla konstit lopussa, kun luulin aiemmin, että itsekseen nukahtaminen takaisi hyvät yöunet, mutta ei ole ainakaan tällä hetkellä siitä mitään iloa...

Me kyllä epäillään refluksia, vaikka omalääkärin mukaan ei sitä olekaan, kun Gaviscon ei tuonut asiaan helpotusta, yritetään päästä jollekin hyvälle spesialistille, jos vaikka tulisi asiaan vähän selvyyttä.
Mä en usko, että tässä kuitenkaan on kyse refluksista, jos sitä on jo tutkittukin, vaan siitä, että kun lapsi ilmeisesti nukkuu omassa huoneessaan (tän käsityksen sain), niin hän on vielä niin pieni, että haluaa tarkistaa aina unesta havahtuessaan oletteko vielä paikalla. Ihmislapsia kun ei ole tarkoitettu nukkumaan erillään "laumastaan"...
Meillä yöheräilyt loppuivat kun siirrettiin vauvan sänky takaisin meidän makuuhuoneeseen - kun lapsi havahtui yöllä, hän näkee, että vanhemmat nukkuvat siinä turvallisen lähellä ja jatkaa saman tien uniaan herättämättä meitä.
 
ViuVauVou: Mäkin luulen, että on nyt näissä viime aikojen heräilyssä ollut kyse enemmänkin eroahdistuksesta. Vauva tosin ei ole koskaan nukkunut omassa huoneessaan, vaan pinnis on meidän sängyn jalkopäässä. Mutta koska nyt, kun otetaan vauva perhepetiin nukkumaan ihan suosiosta heti ekan unipätkän jälkeen (nyt yösyöpötelyn loputtua näyttää vakiintuneen 4 tuntiin), niin nukutaan kaikki paremmin, viime yönä nukkui 4 (vaipan vaihto ja sitten otettiin viekkuun)+3 (silittelyä, kun oli lähdössä konttimaan)+2 (imetin)+2 tuntia.

Mäkin olen imettänyt nyt klo 6 maissa ja sitten on nukuttu vielä sinne normikahdeksaan saakka. Yöllä ei tissiä sen kummemmin näytä tarvitsevan, vaan rauhoittuu pienellä silittelyllä (joka on huomattavasti helpompaa, kun vauva tuhisee siinä vieressä :D ), viime yönä vähän tissiä 4 maissa hapuili, mutta tyytyi sitten työntämään pään mun kainaloon.

Päikkärit ja ekan unipätkän nukutan kyllä pinniksessä, on kiva saada nukkua sylikkäin osa yöstä myös miehen kanssa, ja ehkä eroahdistuksen helpottaessa vauvakin oppii nukkumaan pinniksessä pidempäänkin. Tosin just tässä tuumattiin miehen kanssa, että meistä on ihanaa nukkua vauvan kanssa :heart: Ja just kun tuon ekan unipätkän nukkuu yksinään, niin meillekin jää "omaa aikaa" eikä tartte hermoilla, että lähtee konttimaan kesken unien itsekseen ja tippuu sängyn jalkopäästä, kun se on meillä avoin laita.
 
Hei, hyvää keskustelua näytti jo olevan, selkeää ohjetta ei tähän ole. Meillä toimi se että kertalaakista lopetettiin imetykset klo 20-5 välillä ja homma vakiintui siihen että klo 5 (jos herää ) saa tissiä. Joskus nukkuu jopa 7 asti eli 11h heräämättä. Jotenkin se vauva tajusi että aamulla sitä tissiä saa mutta ei alkanut sitä vaatia pitkin yötä. En tiedä, itsekin just ajattelin etteihän se pikkutyyppi voi tajuta miksi esim. klo 2 ei saa tissiä mutta klo 5 saa. Mutta lopetti heräilyt pääsääntöisesti. Edelleen on öitä että heräilee pari kertaa itkeskelemään mutta rauhoittuu nopeasti.

Mutta hei, pisti silmään tuo että VAIPANVAIHTO keskellä yötä. Onko teillä erityisen täynnä pissavaippa vai tuleeko kakkaa öisin? Meillä tosiaan ei ole aikoihin vaihdettu vaippaa öisin vaan oli vaippa miten märkä tahansa niin n. 12h on öisin vaippa vaihtamatta. Mietin vain sitä että jokainen vauva varmasti herää kunnolla vaipanvaihtoon.

Niin ja meillä vauva nukkuu omassa sängyssään omassa huoneessa sinne 5 (tai myöhempään) asti ja sen jälkeen jatkaa noin 2h unia meidän välissä. Ihana on nukkua pari tuntia aamulla vauva vieressä eikä vauva ole siihen kaivannut sen kummemmin keskellä yötä. Unikoulun aika (meillä n. 2 viikkoa) oli toki eri asia, silloin välillä herättiin huutamaan todella lujaa mutta sitten helpotti.
 
Joo, ei kyllä sen enemmän näytä tissiä yöllä kaipaavan, vaikka nyt muutamana aamuna 5-6 maissa olen imettänyt (koputa puuta)!

Onneksi meillä ei ole enää tarvinnut vaihtaa vaippaa pitkään aikaan yöllä, vaan myös meidän vauva pärjää 12 tuntia samalla vaipalla, eri asia oli täysimetyksen aikaan, kun kakkasi vähintään 2-3krt myös yöllä. Onneksi vauva on tajunnut sentään yön ja päivän eron jo 2 viikkoisesta asti, eli yöllä meillä ei ole koskaan seurusteltu edes vaipanvaihdon jälkeen, vaan nukahtaa aina nopeasti uudelleen yöaikaan. Mutta viimeyönä ihan poikkeuksellisesti vain vaihdoin vaipan, kun illalla pylly punoitti niin, että ei varmasti olisi tehnyt hyvää olla kostealla vaipalla koko yötä. Menikin punoitus onneksi ohitse! Ja vaippakin on ollut aamuisin hiukan kuivempi, kun en ole yöaikaan imettänyt, eli ainakaan aamuyöstä ei juuri pissitä. =)
 

Yhteistyössä