Yöimetysten lopetus 7,5kk ikäiseltä

Noniin mammat, kaikki vinkit nyt kehiin!

Ja joo, turha sanoa että "Lopetat vaan!" No niinhän se on, lopetan vaan. Mutta mitä kaikkee tulee ottaa huomioon. Miten teillä on mennyt yöimetysten lopetus? Montako yötä on mennyt huutaessa, vai huutiko ollenkaan? Ja minkä ikäisen vauva on ollut kun olette lopettaneet yösyötöt.

Meillä vauva nyt 7,5kk ja syö tissiä 2-3 kertaa yössä.

:)
 
Lopetin esikoisen imettämisen hänen ollessa 9 kk, kun heräili öisin 7-9 kertaa. Meillä homma toimi suurin piirtein näin: illalla tehtiin tutut iltatoimet, jonka jälkeen vauva laitettiin sänkyyn, paijattiin ja sitten lähdettiin pois. Kun vauva alkoi itkeä, odotettiin hetki, käytiin paijaamassa lähdettiin pois. Jatkoi itkua, paijattiin, lähdettiin pois. Näin jatkettiin kunnes nukahti. Yöllä sama homma. Minä nukuin eri huoneessa ja mies hoiti tassuttelun yöllä. Jos huuto meni ihan mahdottomaksi, mies otti vauvan hetkeksi syliin ja laittoi sitten takaisin. Kolme, neljä yötä taisi olla vaikeimmat ja sitten helpotti. Kun vauva alkoi nukkua paremmin, minä palasin takaisin makkariin nukkumaan. Kuukauden päästä alettiin ottaa vauvaa meidän sänkyyn, jos heräsi yöllä. Tällöin oli jo niin tottunut nukumaan yöt ilman maitoa, ettei sitä enää kinunnut.
 
Jotkut siirtää vauvan tässä vaiheessa omaan huoneeseen, mutta meillä se ei ollut mahdollista. Jos vauva nukkuu samassa huoneessa, on hänen sänky hyvä siirtää mahdollisimman kauas vanhempien sängystä.

Ja tosiaan yöimetyksen lopettaminen edellyttää, että vauva syö päivisin riittävästi kiinteitä.

Aluksi yöimetyksen lopettamisen jälkeen vauva alkoi heräillä aamulla melko aikaisin (n. klo 6), sitten vain valot päälle, aamutoimet ja vauva rinnalle (tehdään selkeä ero, että nyt on aamu, nyt herätään).
 
Mulla tuli kans mieleen, että kun vauva on vasta 7.5 kk niin minkä verran mahtaa mennä kiinteitä päivässä (varsinkin jos ne kiinteet on alotettu 6 kk iässä)? Jos onkin yöllä kuitenkin nälkä? Kaksikin kertaa tuon ikäselle kuulostaa aika vähältä mun mielestä, JOS siis niitä kiinteitä ei mee vielä paljoo...

Mutta jos lopettaa haluat niin ootko koittanut antaa vesipulloa tissin tilalla? Mä oon ainakin jossain vaiheessa lykännyt tuttipulloa suuhun (ja vettä siis pullossa) kun yöllä on hinguttu tissiä ja usein se on sitten kelvannutkin.
 

Yhteistyössä