Yökyläily

Mitä olette mieltä taaperoikäisen yökyläilystä mummolassa?
Meidän tyttö oli ekan kerran yhden yön mummon luona 1v4kk:n ikäisenä ja hyvin oli mennyt. Sen jälkeen on ollut vielä toisen kerran ja hienosti meni silloinkin. Mummon vierestä herättyään aamulla tytön naama kirkastui ja hän hihkaisi ensimmäiseksi "mummo".
Mun mielestä on ihanaa nukkua edes joskus pitkään aamulla ja käydä illalla mieheni kanssa leffassa, syömässä ja ehkä tulevaisuudessa "jopa" baarissa. Yhteinen aika miehen kanssa ja nukkuminen niin pitkään kuin nukuttaa ovat "itsekkäät" syyt meidän lapsen yökyläilyihin.
Ajattelin, että kuukauden tai kahden välein olis sopiva yökyläilyväli. Tietenkään, jos tyttö alkaa osoittaa merkkejä, ettei halua jäädä, en jätä häntä mummolaan, ellei ole pakollista menoa. Tähän asti on kuitenkin aina ollut kovin mielellään mummojen hoidossa päivällä tai illalla enkä ole nähnyt mitään pahaa yöhoidossakaan.
Jotkut ovat kovasti alle kouluikäisen yökyläilyjä vastaan. Mitäs mieltä tällä palstalla liikuskelijat ovat tällaisen n. 1½-vuotiaan yökyläilystä ja kuinka usein? Mä olen sen kannalla, että sen verran öitä kerralla pois kotoa kuin on ikävuosia.
 
Kaukomaija harmaana
Moikka! Neiti 1v ja 4kk on ollut yökylässä mummon luona 9kk lähtien. Nykyään saattaa yöpyä jopa yön viikossa jos meidän työvuorot menee niin ettei hoidot muutoin onnistuisi. Hyvin viihtyy! Mielestäni on tärkeää, että lapset oppivat muittenkin hoitoon kuin vain vanhempien =) Onhan se hyvä vanhemmillekin saada joskus nukkua yö hyvin ja saada enemmän olla vain "rakastavaisia" kuin vain vanhempia :kieh:
 
Meidän poika on ollut useita kertoja isovanhempien luona yötä. Isovanhemmat ovat aina olleet suuri osa pojun elämää ja kummatkin sekä poika että isovanhemmat kaipaavat toisiaan, joten en näe mitään syytä miksi poikaa ei yökylään voisi viedä.... Joskus saattaa olla kerran viikossa, joskus kerran kuukaudessa. Onhan isovanhemmillakin oikeus saada nauttia lapsen lapsesta. ;)
 
meidän alle vuoden ikänen on ollu parikin yötä mummolassa putkeen. en mie ollut huolissani. oli muuttoa sun muuta ja saatiin kaikki paremmin kuntoon kun lapsi hääräs mummon kaa. toki käytiin moikkaamassa päivällä hetki ettei ihan mummon pojaksi ala......
 
EE-Äiti
Kyllä meidän poika ainakin on ollut mummilassa yökylässä useastikkin. Ensimmäisen kerran oli varmaan 5kk ikäisenä ja siitä eteenpäin on ollut ainakin kerran kuussa ja välillä kaksikin yötä putkeen. Mielestäni on todella tärkeää, että lapsi tottuu yökylässä olemiseen, koska joskus koittaa kuitenkin se aika kun lapsi on PAKKO jättää hoitoon yön yli. Ja kyllä vanhemmatkin tarvitsevat ihan kahdenkeskeistäkin aikaa.
 
Meillä poika on 1v2kk,eikä vielä kertaakaan yökylässä,ottajia kyllä ois mut ei oo ollu tarvetta,ja jostain syystä en osaa ottaa rennosti jos poika on poissa kotoa,mietin vaan et mitä se nyt tekee,yms :ashamed:
tietenki nyt ois korkee aika alkaa totuttaan ettei äiti oo aina saatavalla,kakkonen syntyy kesällä,ja mies on lähössä synnytykseen mukaan ja poika menee siks aikaa joko mummolle tai mummo tulee tänne.
 
Meillä poika 1v4kk on myös ollut pari kertaa mummulassa yökylässä yhden yön kerrallaan. Ja jos mummun puheisiin on uskomista niin on kuulemma mennyt tosi hienosti. Poika ei ole itkenyt yhtään, antanu pestä hampaat hyvin ja menny itse nukkumaan! Kotona on useimmiten ihan toisin :/
Ensimmäisellä kerralla olin epäileväinen että mitenköhän siellä sujuu mutta nyt se huoli on jo hävinnyt lähes kokonaan. Kyllähän sitä pakostakin miettii miten se napero siellä käyttäytyy vaikka ihan turhaa onkin :ashamed:
Ja onhan se kiva päästä miehen kanssa kaksin syömään tai muuten rentoutumaan!!
 
Kyllä voi ja kannattaa laittaa kyläilemään, ite en ole vielä malttanut tyttö 1,2 v pitäisi pian opettaa, mutta tahtoo olla ettei isäkään kelpaa yöllä hoitajaksi, niin ei ole viitsinyt kenenkään riesaksi laittaa. Omalle äidilleni olisin varmaankin laittanut, muttei ole enää mahdollista, joten on jäänyt.
 
Miskan äiskä
Kyllä minä aikakin käyttäisin hyväksi, jos olisi sellainen paikka jonne voi viedä yökylään ja jonne lapsikin jää yleensä mielellään. Jostain luin, että lapsella olisi hyvä olla 1-4 vakinaista hoitajaa, joten omien vanhempien lisäksi toiset isovanhemmat mahtuvat tähän sakkiin mukavasti.

Ja onhan se vanhemmillekin hyvä asia, että voivat lähteä kahdestaan illalla leffaan, mennä syömään ja sen jälkeen rauhassa kotiin kuhertelemaan. :heart: Sitten jaksaa taas paremmin ja saa aamullakin nukkua pitkään omassa sängyssä, joka ainakin meillä on mahdotonta.

Ja lisäksi tällainen yökylä-juttu on mun mielestä mainio lähentämään lapsen ja isovanhempien suhdetta, molemmat voivat olla omia itsejään, kun lapsen vanhemmat eivät ole läsnä. Ja lisäksi lapsi oppii myös sen, että myös muualla on turvallista nukkua kuin omassa sängyssä omassa kodissa.

Yksi yö on varmaan ihan hyvä ainakin alkuun ja sitten lisää kun lapsi on valmis ja jos isovanhemmat jaksavat kaitsea lasta, sekin pitää ottaa huomioon. Ja sopiva yökyläily väli on varmaan kaksi-kolme kuukautta, ei ehkä useammin.
 
Meillä lapis 1 v 6 kk ja ollut kaksi kertaa mummolassa yökylässä. Hyvin on mennyt. Ollaan vaan isin kaa niin höpsöjä, ettei raaskita jättää kuin jonkin tosi tärkeän homman vuoksi. Pitäis varmaan seuraavalla kerralla vaan humputella...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 13:08 hanne kirjoitti:
Kyllä voi ja kannattaa laittaa kyläilemään, ite en ole vielä malttanut tyttö 1,2 v pitäisi pian opettaa, mutta tahtoo olla ettei isäkään kelpaa yöllä hoitajaksi, niin ei ole viitsinyt kenenkään riesaksi laittaa. Omalle äidilleni olisin varmaankin laittanut, muttei ole enää mahdollista, joten on jäänyt.
Ei meilläkään isä kelpaa nukuttamaan eikä yölohduttelijaksi, jos minä olen kotona. Muutenkin, jos mulla on jotain menoa, on nukkumaanmeno enemmän tai vähemmän itkua isän kanssa. Vaikka muuten on niin iskän tyttö, että.
Mummojen kanssa sujuu hyvin, oma äitini ei ainakaan valehtelis menneen ilman itkuja, ellei niin olis tosiaan ollut.
 
Meidän neitokainen ei ole ollut missään yötä ja ikää on 1v 7kk. Mummo on monta kertaa sitä ehdottanut mutta ei ole sitä vielä toteutettu. Olisi minunkin mielestä hyvä jos tyttö oppisi olemaan mummolla yötä jos joskus on tarve viedä niin ei olisi sitte ihan hirveetä. Mä kun luulen että tyttö ei jää ihan mielellään yöksi asti vaikka päivällä menee ihan kivasti. =)
 
Meidän esikoinen oli puoli vuotias kun meni ekan kerran mummulaan yöks ja oli 10kk kun oli 4vrk hoidossa meidän häämatkan vuoks! Joka kuukausi 1-2 yötä jossain. Ei sillä et me niin tyrkytettäis mut kun isovanhemmat haluu ottaa niin saahan ne toki niin me voidaan miehen kans nukkua pitkään :) Tosin nyt ei voida kun on tuo nuorempi tässä kuitenkin hommaa teettämässä! Musta yöks kantsii pistää isovanhemmille sillon tällön niin saa hetken omaa rauhaa! Jaksaa sit taas paremmin olla lapsen kanssa :heart: :)
 
ANU24
Meillä tyttö ollut mummolassa alle ½ asti yöhoidossa 1-2 krt/kk.
Minua ei ole vaivannut lainkaan.pari kertaa soittelen (illalla & aamulla) että miten on mennyt jne.
Ihanaa saada omaa aikaa ja olla ihan rauhassa.
Mummo ja pappa tpsi tärkeitä tytölle ja he haluavat usein tytön hoitoon (1.lapsenlapsi :heart: ).
jos ei pariin viikkoon käyty,he jos soittavat että tuo tyttö hoitoon :D
 
Meidän nyt 2-vuotias on ollut 3kk ikäisestä alkaen silloin tällöin isovanhemmilla yökylässä,tuossa kuukausi sitten kun olin sairaalassa juniorin kanssa oli neiti 4 yötä siellä putkeen ja todella hyvin meni pitempikin aika.
Itseasiassa neiti lähti eilen isovanhempien mukana heille pariksi päiväksi,miehen vanhemmat hakivat että saan parannella itseäni, ja neiti oli niin innoissaan lähtemässä että hyvä kun malttoi halata minua lähtiessään. :)
Jostain syystä neiti on aina viihtynyt molempien isovanhempien luona ilman meitä todella hyvin.Tiheät tapaamiset ovat varmaan edesauttaneet sitä ja olen hyvin iloinen tilanteesta.
 
Meidän poika, 2-v, on kerran tai kaksi kuukaudessa yökylässä minun vanhempien luona. Saan rauhassa keskittyä 4kk ikäiseen vauvaamme ja esikko saa jakamatonta huomiota pari päivää. Tekee todella hyvää kaikille, jaksaa taas oikein loistavasti, kun on pari pv saanut hengähtää!
 
Meidän poika on ollut yökylässä mummolassa 10kk ekan kerran ja suunnilleen kerran kahdessa kuussa on siitä asti ollut. Yökylä tarvetta on ollut mun harrastusten, töiden ja ihan vaan rentoutumisen takia.

Niinkuin joku tuossa aikaisemmin mainitsikin niin lapsella ja isovanhemmilla on minusta yhtäläinen oikeus tutustua kunnolla ja olla tekemisissä enemmänkin, molempien ehdoilla tietenkin. Minun vanhempani ovat onnellisia kun poika kyläilee, mutta kieltäytyvät kunniasta jos heillä on jotain menoja, luonnollisesti.

Ensi syksynä palaan työelämään kokopäiväisesti ja silloin on edessä useampiakin öitä putkeen mummolassa jos tarve niin vaatii, ja tiedän että välillä vaatii. Minusta tällainen järjestely on enemmänkin rikkaus kuin että se jotenkin huonontaisi minua äitinä. Mielummin mummolassa kuin ympärivuorokautisessa päiväkodissa. (En sitäkään kyllä tuomitse, joskus asiat on järjestettävä niin....)
 
Mulla ei ole mitään yökyläilyjä vastaan, vaikka oma lapseni ei niitä olekaan vielä harrastanut. Se mua näissä keskusteluissa silti kummastuttaa, että niin monet (olen lukenut tuolta Isovanhemmat-aiheesta toista ketjua samasta asiasta) tuntuvat olevan sitä mieltä, että lapselle ja isovanhemmille ei voi syntyä oikeaa kunnon suhdetta ilman yökyläilyjä?

Merkillistä. Olen keskustellut tästä aiheesta meidän kummankin puolen isovanhempien kanssa, jotka toki oikein mielellään ottaisivat lapsemme yökylään, mutta jotka ovat samaa mieltä kanssani siitä, että ilman yökyläilyjäkin heillä on aivan mahtava suhde lapseemme. Ja senhän näkee, miten lapsi "menee ilosta ihan sekaisin" kun isovanhemmat tulevat meille tai me menemme sinne. Eli siis haluaisin vain muistuttaa, ettei se yökyläily ole ainoa oikea auvoisaksi tekevä asia lapsenlapsien ja isovanhempien välillä, jos toki niistä järkevissä määrissä harjoitettuna ei aivan varmasti haittaakaan ole!

Mitä taas tarkoittaa "järkevä määrä", se pitää kai kaikkien itse määritellä. Mä tunnen samanlaisia perheitä kuin me, joissa lapset eivät käy ollenkaan ilman vanhempiaan yökyläilemässä ja tunnen myös tapauksia, joissa lapset viedään joka toinen viikonloppu hoitoon. Olisko se järkevä määrä kuitenkin jossain tuossa välissä...? :)
 
meil pojat 2v 6kk ja 1v. Kumpikaan ei oo ikänä ollu yöhoidossa, vaikka monta kertaa viikossa kyllä iovanhemmat kyselevätkin.. En vaa halua nukkua ilman miehiä :heart:
Silti oon salaa "kateellinen" kaverille jonka lapsi on ollut yöhoidossa (n.1x1-2kk). Ovat saaneet nauttia toisistaan ja nukkua pitkään. Ite en vaan osaa! :/
Esikoisesta olin 2yötä erosa ku kuopus synty ja ne oli niiin kaamiat yöt etten halua enää! Lapsi oli vaa itkeny äitiä ja nukkunu tosi huonosti! (oli isin kaa kotona).
Silti haluaisin toisaalta antaa lapset yökylään, suhekkin on miehen kans nii retuperällä ku olla ja saattaa! Tekee vkolla nii pitkiä päiviä et monasti ei etes pariin ppäivään nähä (ollaan nukkumasa ku tulee ja lähtee ennenku herätään) ja sit sen pitää saaha vkonloppusin nukkua takas, joten mie nousen muksujen kans silloinkin seittemältä.
Päivisinkin annan ppitkin hampain hoitoon.. taijan olla vähä omistus haluinen.. :ashamed:
Tosi läheiset suhteet silti on kumpiinkin mummoihin ja minun isääni!! Näkevät melkein joka päivä ja touhuavat kaikkee kivaa =) esikoinen varsinkin kyselee usiamman kerran päivässä tuleeko pappa ja mummu... ja kuopuksenkin naama loistaa ja ääntä lähtee ku hoksaa ketkä ovesta sisään astuu! =) Joten meillä on kyllä muodostunu tosi läheinen ja kiintiä suhde ilman yökyläilyjä! :heart:

mulle sais antaa vinkkejä miten osaisin päästää irti pienokaisistani..?
 

Yhteistyössä