Yösyöttämisen ja samalla imetyksen lopettaminen?

Meillä kuopus on kohta 7 kk ikäinen ja nyt/kohta pitäis pikkuhiljaa alkaa päästä yösyömisestä eroon. Tässä vaiheessa helpompaa kun sitten isompana. Poika kasvaa hyvin ja kiinteät menee täysillä, joten yösyönti ei enää ole mikään välttämättömyys. Onneksi syöttöjä on vaan 1-2 krt yössä joskus aamuyöstä.

Mietinkin tässä, että olisko yösyöttämisestä vierottaminen helpompaa, kun päiväsyötötkin loppuisi samaan syssyyn. Esikoinen oli rintalapsi vaan 4 kk asti ja sitten itse lopetti yösyönnit siinä 7 kk tienoilla, joten kokemusta tästä imetyksen lopettamisesta ei ole. Poika osaa syödä pullosta, sen kanssa ei ole ongelmia.

Kertokaa kokemuksia. Nyt en kaipaa mitään vauva-on-vielä-pieni-älä-lopeta- taikka miksi-ihmeessä-sun-pitäis-just-nyt-lopettaa-kommetteja. Tiedän että tämäkin asia jakaa tunteita. :flower:
 
Meillä tämä kolmas, tyttö täytti juuri 10kk ja lähes nukkui rinnalla puolesta yöstä :ashamed: Viime lauantaina sanoin miehelle että nyt se loppuu... Mies alkoi nukuttamaan iltaisin, ei siis enää rintaa tuolloin. Huusi 2 iltaa vartin ja nyt nukahtaa jo hyvin. Aluksi heräsi normaaliin tapaan klo 22-23 ekan kerran rinnalle jolloin mies otti viereensä ja taputteli uneen. vei omaan sänkyynsä. klo 1-2 tuli rinnalle ja nukkui vieressä (välillä syöden) aamuun asti. Mutta eilen oli eka kerta kun jätti jo tuon 22-23 syömisen väliin ja tuli rinnalle vasta joskus aamuyöstä :D ja tänään ei ole ainakaan vielä herännyt

ja meillä mennään siis yöunille siinä klo 20.

viikonloppuna nyt sitten kokeillaan että mies hyssyttää joka huudot yöllä, arkisin ei jaksa koska menee töihin 6.30.

ja siksi mies tekee tämän kaiken jotta tyttö ei haista minua :D mun kanssa ei ilman rintaa rauhoittuisi...


oliko jotain apua?
 
Ei ole tunteista kiinni, vaan siitä, että suomessa imetystä suositellaan jatkettavaksi vähintään vuoden ikäiseksi, WHO suosittelee kahta vuotta. Sinähän sen kuitenkin loppujen lopuksi päätät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippa:
Ei ole tunteista kiinni, vaan siitä, että suomessa imetystä suositellaan jatkettavaksi vähintään vuoden ikäiseksi, WHO suosittelee kahta vuotta. Sinähän sen kuitenkin loppujen lopuksi päätät.
Just näitä kommetteja tarkoitin :headwall: Olen täysin tietoinen kaikista suosituksista, mutta eiköhän se ole kuitenkin jokaisen oma asia, miten lapsensa ruokkii. Kaipailen siis KOKEMUKSIA, en imetystukilistailijoiden yms. aktivistien tällaisia kommetteja :headwall: Anteeksi vaan mutta nää tällaiset kommetit ei voi olla ärsyttämättä... :headwall:

Ja nimenomaan, itse päätän...
 
Oliko teillä Lumeton mitään eroahdistusvaihetta havaittavissa tuolloin 8kk ikäisellä?

Meillä mennyt kuukauden yöt aika heikonlaisesti - jotain eroahdistusta ilmassa ja pahimmillaan heräili tunnin välein hamuamaan minua. Omassa sängyssä nukkuminen ei onnistunut enää ollenkaan ja tähän samaan syssyyn vielä kunnolla ryömimään oppiminen ja konttausasennossa heiluminen, joten yöllä harjoitellaan näitäkin. Nyt, kun minä olen aivan poikki tähän ja tilanne hiukan rauhoittunut, olemme suunnitelleet yösyöntien kokonaan lopettamista - poika siis syö parhaimmillaan 4x/yö (päivällä menee 5 ateriaa + tissittelyt). Olen lukenut että tähän 8kk ahdistussaumaan ei kannattaisi mitään uusia juttuja ottaa, kuten yösyötöstä lopettamista, mutta tätä ei jaksa enää.... kertokaa siis, että kyllä tämän ikäisenkin eroahdistelijan opetus onnistuu.

 
Meillä poika 10kk ja nyt ollaan menty kuukauden päivät ilman yötissiä. Mies hoiti meillä myös yöaikaan silloin kun aloitin vieroituksen, siitä syystä että poika rauhoittui isälleen paljon paremmin ja jos minä erehdyin menemään niin sai kamalan itku kohtauksen. Neljä ensimmäistä yötä heräili tiheämmin, mutta ei valvonut, eikä itkenyt puolta tuntia kauempaa. Nyt mennään pääosin täysillä öillä, eikä tarvitse yleensä tehdä yhtään mitään vaikka herääkin, mutta jos ei rauhoitu itsekseen sitten annetaan nokkamukista vettä.

Meillä ei ole mitään ongelmaa siinä että päivällä imetän edelleen, mutta yöllä en.

Meillä on pahin eroahdistus kausi mennyt jo ohi, mutta edelleen saattaa joinakin päivinä alkaa itkemään ja etsimään minua jos en ole näkö piirissä. En osaa sen kummemmin sanoa noista uusista jutuista eroahdistuksen aikaan, ja että onko sillä tekemistä miten yöimetyksen kans. Itse en veisi hoitoon eroahdistuksesta kärsivää lasta tai sellaisia uusia juttuja ottaisi siihen syssyyn, mutta ehkä voisin vieroittaa yöimetyksestä jos oma jaksaminen olisi kortilla. Äitin jaksaminen on kuitenkin kaikkien kannalta tärkein asia, ainakin minun mielestä.
 
Meillä tulee tyttö vuoden 25pv, ja ollaan nyt vasta yötissittelyä lopeteltu, ja kyllä tuntuu hankalalta..ensimmäisen viikon iskä heräsi nukuttamaan (herää n.3-4krt yössä ) ja aamusta ,n.klo5, olen ottanut itse viereen. Tämän viikon on mies ollut aamuvuorossa joten herämiset on ollut yksin mun vastuulla, heräilee edelleen, mutta ei pyydä tissiä. Päivisin ei sitä kaipaa. Rankkaa on kun ei malta omassa sängyssä nukkua, mutta toivotaan etää lopussa kiitos seisoo. Olen palaamassa kuun vaihteessa töihin niin olisi ihan kiva jo siinä kohtaa itsekin öisin nukkua, ainakin suurimman osan.
 
Meillä poika 6kk ja alkaa tuntumaan et tavan ja huvin vuoks herää yöllä |O Viime yönä heräs tunnin välein, eikä rauhottunu muulla kun pullolla, ja sit ottaa muutaman huikan, vaihan tutin ja rauhottuu, mut tuttia ei huoli jos tarjoon ennen pullon antamista,, missä vika??? Helpompi oli sit vaan antaa suosiolla se pullo et sais itekki edes muutaman tunnin nukuu yössä---
 
Minä en ole ongelmaksi katsonut yhtä yösyöttöä tai pikemminkin sitä aamumaitoa, kun sitten kuitenkin heti jatketaan unia. Esikoinen joi aamumaidon reilun vuoden ikään asti. Vuoden ikään imetin, kun itse siitä vierottui. Puolivuotias on minusta pieni vierottaa yösyönnistä, ellei itse ala nukkua täysiä öitä, kuten meillä esikoinen tuossa iässä (aamumaito tuli möhemmin kasvupyrähdyksen aikaan kuvaan).

Kukin tekee tavallaan, mutta sen kyllä sanon, että 2-vuotias on kyllä vanha imetettäväksi :eek: Tai ei ainakaan mun juttu =) Imetystukilistan jutut jätän omaan arvoonsa, niistä ei ollut mule aikanaan mitään tukea esikoisen iakana, sai vain pahanmielen :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyttövauva07:
meillä saa pullosta vettä, ja ei myhöskään huoli tuttia ennen pulloa, sitä en sitten tiedä miten siitä pääsisi eroon, mutta kunhan nyt oppisi nukkumaan pidempiä pätkiä kerrallaan.
Täälläki kotona ollessa poika alkanu heräillä yöllä vähä turhan usein, mut jossain muualla ollaan ni nukkuu ku tukki maks, 2x herää... Oonki miettiny et en ainaska ihan vielä rupee vierottamaan yösyönneistä kun ei oma uni kumminka oo niin pahasti häiriintyny tuosta.

 

Yhteistyössä