Yötissin lopetus

Pyytäisin neuvoja yöimetyksen lopetukseen. Poika on jo 10kk ja syö tissiä useaan kertaan yön aikana. Olen käytännössä tutti pojalle. Tuttia ei syö ollenkaan. Yöt on nykyään tosi huonoja, poika herää konttailemaan useaan kertaan yössä. Rauhoittuu nukkumaan vain tissillä tai sylissä hyssyttämällä. Helpoin vaihtoehto on ollut tissi suuhun ja nukkumaan. Nyt haluaisin päästä eroon tästä. Miten olette lopettaneet tälläisen tissitakiaisen yösyönnit? Onko parempi että vähitellen lopetellaan yösyöntiä eli siirretään aina parilla tunnilla milloin annetaan tissiä vai kerralla lopetetaan. Olen ajattelut että aamusta voisin imettää jos poika sitä haluaa. Entäs onko mies hoitanut teillä ensimmäiset yöt vai oletteko itse hyssytelleet? Meillä ei mitkään tassuttelut auta poikaa rauhoittamaan vaan syliin pitää kyllä ottaa jos herää yöllä. Mietin vain että oppiiko poika sitten siihen että yöllä aina kannellaan kun herää....Otetaan mielellään vinkkejä vastaan. Kiitos =)
 
Meillä oli ihan sama juttu, ikää oli jo 1v2kk ja söi edelleen yöllä monta kertaa. Ei nälkäänsä, vaan ennemminkin oli opittu tapa kun vieressä nukkuu. Päätin lopettaa imetyksen kokonaan kun tulin uudestaan raskaaksi. Ensin jätettiin päiväsyönnit pois, välillä tuli itse etsimään ja pyytämään ja alkoi itkettää kun sanoin ettei oteta enää tissiä. Vajaassa viikossa itku muuttui nauruksi, poikaa alkoi aina naurattaa kun sanoin ettei oteta enää tissiä.
Sitten kun tuo päiväsyönnin lopetus oli ok, niin siirryttiin yötissistä vieroittamiseen. Koko ikänsä poika oli nukahtanut tissille eli minä olin nukuttanut hänet aina. Ensimmäisenä vieroitus-iltana isi menikin nukuttamaan pojan, joka itki n. 30min. Ei yrittänyt lähteä pois sängystä vaan makasi kiltisti paikallaan, mutta itketti vaikka isi kuinka lohdutti. Puolen tunnin itkun jälkeen siis nukahti, seuraavana iltana 15 min. jälkeen ja siitä ne itkut sitten jäi pian kokonaan pois ja oppi nukahtamaan niin että isi oli vieressä.
Ensimmäisenä yönä poika heräsi tunnin välein itkemään, silitettiin ja hyssyteltiin ja nukahti sitten uudelleen. Aika vähiinhän ne meidän unet jäi, mutta seuraavana yönä tehtiin niin että isi nukkui pojan vieressä ja minä toisessa reunassa. Rauhoittui paremmin isin silittämiseen kuin minun. Kolmantena yönä minä muutin sohvalle nukkumaan, ja poika heräsi vain pari kertaa. Muutaman yön vietin sohvalla ja poika nukkui koko yön heräämättä. Sitten muutin takaisin perhepetiimme ja ei ollut enää häiriötä pojalle tisseistä.

Eli yllättävän kivuttomasti kuitenkin kävi tuo vieroitus. Pari viikkoa meni ettei poika enää edes tullut pyytämään tissiä, vaan suihkussa ja muuten jos näkee ne niin vaan osoittelee niitä ja nauraa :D Ihan kuin muistelisi että olipas hassua kun minä söin maitoa noista :heart:
 
:wave: Tänne kans vinkki! Oli kuin minun kirjoitus.. Päätin, että kestän vielä jonkun aikaa ja sitten heitän koko imetyksen pois. Vaikea alkaa vierottamaan yötissuttelusta ja silti päivällä imettää. Arvelin, että yksinkertaisempaa lapsenkin ymmärtää, kun lopetetaan kokonaan kerralla. Kestetäänkö vielä pari kk???? =)
 
Meillä söi kerran yössä, tyttö 10kk. Mä päätin vaan että enää ei yöllä syödä ja piste. Yhden yön huusi kuin syötävä, sen jälkeen jo tiesi että tissiä ei tule :) Nyt on yöt rauhottuneet entisestään kun kevensin iltapalaa. Niin ja päivällä meillä syödään vielä 3-4 kertaa tissiä.
 
Kiitoksia vastanneille =) Olisi kiva kuulla vielä lisää komentteja aiheesta.

Olen myös lopettanut päivällä imetyksen koska poika ei huolinut/malttanut syödä päivällä tissiä. Aluksi vähensin niin että tissiä molemmille päiväunille mentäessä. Nyt menty muutama päivä niin että päivällä en anna tissiä ollenkaan. Hyvin on mennyt, ei poika edes pyydä juurikaan tissille. Illalla haluaa tulla ja siitä en vielä haluakkaan luopua. Meillä tehty nyt niin että viime viikolla en antanut tissiä nukkumaan menon jälkeen(klo 21) vasta kuin klo 24 jälkeen(herää yleensä klo 23). Isi käynyt hyssyttelemässä. Nyt siirryttiin että klo 02 jälkeen tissiä. Eilen kokeiltiin ja isi kävi pari kertaa hyssyttämässä ja hyvin nukahti syliin. Poika heräsi omasta sängystä vähän ennen klo 02 ja sitten otin viereen nukkumaan. Ja sitten nukuttiinkin melkein kymmeneen(heräsi kyllä yön aikana) mutta noustiin ylös vasta kymmeneltä. Toivottavasti tämä vähitellen lopettaminen toimii, en raaski kerralla jättää.

Caselle kans voimia tulevaan, toivottavasti teillä onnistuu tissistä vierotus hyvin =)

 
esikoisen kanssa lopetin yösyötöt kokonaan 10kk iässä ja 3 yötä meni enenmmän itkustellessa mutta sitten hyväksyi ja yöt rauhoittui.Imetin edelleen päivisin 1v asti.minusta yösyömisen lopetukseen ei tarvi yhdistää koko imetyksen lopetusta.
tyttö oli aika takiainen mutta yllärttävän iisisti tissistä luopui.

esikoisen kanssa yritin 7-8kk iässä yövieoroitusta periaatteella että ennen 5 ei saa maitoa mutta se lipsui takas entiseen koska eihän lapsi ymmärrä että mikä aika yöstä on.

Kuopuksen kanssa alkaa olla sama tilanne.syö edelleen 2 kertaa ja ikää 10kk.päivälläkin on lakanut lisätä tissittelyä mutta taitaa liittyä hampaiden tuloon.kohta sitten katsotaan uudelleen tätä palettia.
minä yritän vierottaa öistä sit kerralla kun sen aloitan ja paluuta ei sit enää entiseen tehdä.päiväimetys jatkukoon 1v ikään ja siitä sit katsotaan miten saan vieoritettua.mut kyllä mulle se henkinen raja on 1v.
 
HeMa05 meilläkin oli aikomuksena että ennen viittä ei tissiä heru. Mutta en nyt sitten tiedä onnistuuko vauvaa näin opettamaan. Meillä pojalla ollut oikeastaan alusta saakka tapa herätä kahden-kolmen tunnin päästä kun mennyt yöunille ja silloin on selkeästi nälkäinen. Muut syötöt olleet enemmänkin sitä että haluaa tissin suuhun. Eilen annettiin velliä pullosta kun heräsi kahden tunnin päästä. En tiedä onko tapa vai oikeasti nälkä. Hyvin kuitenkin upposi. Jos nyt sit antaisi tämän vellin ja sitten saisi pärjätä aamuun saakka. Ei kai tässä auta kuin kokeilla mikä tepsii parhaiten...

Viime yönä isi hyssytti ja rauhottui paremmin isin syliin. Neljän jälkeen otin viereen. Nyt kokeillaan aamun saakka ilman tissiä...Aamuyöt olleet meillä aina tosi risaisia, herää 5-7 välillä TOSI usein. Tissin avulla olen saanut unia jatkumaan kahdeksaan-yhdeksään...

 

Yhteistyössä