Yötyö ja raskaus

Tällainen erilainen aihe. Mulla siis tilanne, että työskentelen hoitoalalla (kotihoidossa) yöhoitajana. Viikkoja tänään 8+0. Onko täällä muita, jotka on raskausaikana tehneet säännöllistä yötyötä. Raskautta on meillä kovasti toivottu, 21kk yritystä ja oltiin jo laparoskopiaan menossa, kun sitten napsahtikin ylläriplussa. Kuinka pitkään ihmiset on yötyötä tehneet raskausaikana? Työaikahan on mulla säännöllinen (20:45-7:15) eli unirytmi ihan tuttu juttu. Mietin vaan sikiön kannalta yötyötä.
Edellisestä raskaudesta jo 12 vuotta eli ihan uudestaan saa tutustua taas olotilaan.

Raskausoireista hankalin on ruokahaluttomuus ja siihen liittyvä "nirsoilu" ruokaa menee liian vähän ja ainoat muodot mitkä maistuu on tee, sosekeitot ja leipä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hopeful-84
Tällainen erilainen aihe. Mulla siis tilanne, että työskentelen hoitoalalla (kotihoidossa) yöhoitajana. Viikkoja tänään 8+0. Onko täällä muita, jotka on raskausaikana tehneet säännöllistä yötyötä. Raskautta on meillä kovasti toivottu, 21kk yritystä ja oltiin jo laparoskopiaan menossa, kun sitten napsahtikin ylläriplussa. Kuinka pitkään ihmiset on yötyötä tehneet raskausaikana? Työaikahan on mulla säännöllinen (20:45-7:15) eli unirytmi ihan tuttu juttu. Mietin vaan sikiön kannalta yötyötä.
Edellisestä raskaudesta jo 12 vuotta eli ihan uudestaan saa tutustua taas olotilaan.

Raskausoireista hankalin on ruokahaluttomuus ja siihen liittyvä "nirsoilu" ruokaa menee liian vähän ja ainoat muodot mitkä maistuu on tee, sosekeitot ja leipä.
Itse myös kotihoidossa töissä, toistaseksi ei tarvii onneks itse öitä tehdä itse mietin lähinnä raskaita nostoja ja sitten käyntejä jossa altistuu tupakansavulle.. nyt vasta viikkoja 5 kasassa, mutta tulevaa ajatellen panikoin
 
Mä lähinnä pohdin tuota yötyötä hormonaalisesti ja vauvan kasvun kannalta. Meiltä yksi päiväläinen jäi viime talvena mammalomalle, tosi aikaisin, viikkoja alle 30. Alkoi supistelut ennen aikojaan.
Mutta yötyötä tekevät ei taida tulla raskaaksi :LOL: kun en oo kyllä kokemuksia oikein kuullut kuin perus 3-vuorosta. Vai onko meitä yökyöpeleitä vaan niin harvassa?
 
  • Tykkää
Reactions: Hopeful-84
Moi!

Itse tein ensimmäisessä raskaudessa öitä viikoille 25 ja nyt odotan kolmatta ja öitä meinaan tehdä niin pitkään kun vaan vointi sallii :)

Olen siis itse sairaanhoitaja ja teen kolmivuorotyötä sairaalassa. Ensimmäisen lapsen kohdalla olin töissä myös loppuun saakka, työkaverit eivät antaneet yksin nostella mitään raskaita potilaita.

Tsemppiä sinulle odotukseen :) ja oman voinnin mukaan voi tosiaan tehdä öitä vaikka loppuun saakka kuten kollegani teki :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hopeful-84
Mä olen aina tykännyt valvoa, mutta nyt raskausaikana päivisin nukkuminen ei meinaa sujua. Unet jää ihan neljään-viiteen tuntiin ja niillä on kyllä melko sekaisin. Lisäksi yövuorossa on alkanut tulla turvotusta ja särkyä jalkoihin niin paljon ettei meinaa päästä kävelemään. Kesälomalta palaan rv 26 ja sitten saa vähentyä yöt kahteen tai kolmeen / lista.

Työkaveri on ollut yökkönä ikuisuuden ja useamman raskauden ajan eikä niissä mitään ongelmaa ole ollut kun aiheesta juttelimme. Neuvola on minulla vain käskenyt seurata omaa vointia ja mennä sen mukaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Hopeful-84
Kolmatta lastani odottaessani tein pelkkää yötä asumispalveluyksikössä ihan äitiysloman alkuun asti. Unet meinas jäädä päivällä ehkä vähän vähiin mutta ihan hyvin meni kuitenkin. Poika syntyi 37+0 ja oli hyvänkokoinen ja terve.:)

PS. Raskaimpiin hommiin sain pyytää apuja, kielsivät tekemästä yksin.
 
  • Tykkää
Reactions: Hopeful-84
Mää tein baarimikon hommia rv 9-16 ?! Jos oikeen muistan Ja hyvin jakso. Kävin myöskin loppuun asti baareissa vkoloppuisin moikkaamassa kavereita, kun en jostain syystä saanut ensimmäiseen 30 viikkoon raskausaikana nukuttua :( Se ei ollu enää kivaa.. :D Mutta duunin jakso kyllä kun lepäs välissä kunnolla :)
 
Hei! Täälläkin yksi odottava ja mietiskelevä yökyöpeli. Tutkittuani tätä asiaa ja yhtä kollegaa muistellen hän teki loppuun asti yövuoroja. Työskentelen 3.vuorotyössä asumispalveluyksikössä. Minä ajattelin tehdä voinnin mukaan öitä niin pitkälle kuin vain kykenen, jos siis vaan pystyy raskauden edetessä hyvin nukkumaan päivällä tms. Yleensä nukun hyvin päivällä. Meillä yövuoro 12h klo 20.00-08.00. Mutta katsotaan, miten menee... Suht ajoissa ajattelin raskaudesta kertoa työpaikalla, heti kun varmemmat viikot. Mutta onhan tässä paljon mietittävää. Esim. Raskaat työvuorot, ja agressiiviset asiakkaat. (n)

T. Hopeful84 rv 8+5
 

Yhteistyössä