Yrittäjä-äidit: Miten teillä on sujunut etätyö vauva-aikana?

Moi :wave:,

täällä suunnitelmissa siis vähintään neljän tunnin etätyöpäivät vauvan nukkuessa. Olisiko jollakin kokemusta vastaavasta? Työ tapahtuu läppärillä netissä, eikä ole millään tavalla rankkaa eikä stressaavaa. Ja keskeyttää voi aivan vapaasti, jos tarve vaatii.
Entä lapsen kasvaessa, jätittekö työt suosiolla illalle/alkuyölle/viikonlopuille, kun lapsi jo yöpuulla tai tunnin pari puolison huomassa..? Jaksoitteko hyvin?
Mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksista :)


Helmi
 
Hei vain! :) Olen tehnyt vuosia yrittäjänä töitä - ja samalla kotiäitinä ollut. Itselläni töitä on ollut nyt neljän-viiden vuoden aikana niin, että voidaan puhua keskimäärin lähes täysistä työpäivistä. Tosin kesällä ja joskus syksyisin on tullut ajoittain useamman viikon hyvin löysiä kausia. Lapsia on kohta viisi. Ja edelleen jatkan tähän tapaan.

Kun töitä on paljon, aamulla otan rivakan (ja usein rasittavan:) tunnin-parin työsession, kun osa lapsista on koulussa, osa nukkuu vielä. Sitten päiväunien aikaan kipin-kapin töihin. Pitkin päivää tulee hetkiä, jolloin voi hyvin hoidella asioita - varsinkin niitä joihin ei niin kovasti tarvitse keskittymistä.

Illalla on usein mahdollista pistää mies lasten kanssa ulos pariksi tunniksi ja hulppeinta työaikaa on myöhäisilta, kun kaikki lapset nukkuvat.

Silloin, kun töitä on erityisen paljon, on toki aika rankkaa. Mutta pistän mutkat suoriksi siivousten ym. kanssa. Sitten kun työtä on kohtuullisesti (noin 4-5 h päivässä), koen sen vain virkistävänä asiana.

Olen ollut yllättynyt, miten paljon lastenhoidon ohessa voi töitä tehdä. Lukemattomat kerrat lapsi on istunut sylissä, kun istun koneella. Tai kaikki ovat pyörineet ympärillä ja heidän kanssaan olen jutellut - ja samaan aikaan tehnyt rutiininomaisia hommia, joihin ei tarvitse erityisen kovasti keskittyä.
 
Mahtavaa, kiitos sinulle Kuukkeli!
Suunnilleen tuota olin jo ajatellut ja toivonut!
Kun on tehnyt samoja tehtäviä samoille asiakkaille useamman vuoden, niin osa tosiaan menee täysin lonkalta. Ne tarkat työt sitten, kun on parin tunnin rauha.

Juu ne aikaiset työaamut unohtui minulta laskuista, hyvä vinkki, onnistuu varmaan silloinkin.

Joskus "nuorena" au pairina vauvan päiväunien aikaan usein ajattelin, että jaksaisi tässä hyvin tehdä lisätöitäkin välillä, toki minulla ei ollut silloin yöherätyksiä mutta jospa niitä ei oman vauvan kanssakaan kovin montaa kuukautta olisi...

PS. Ihanaa, että sinulla on noin monta pikku vekkulia! :)
 

Yhteistyössä