Ystävälläni alkoholiongelma. Ehdotuksia, miten "puutun" asiaan?

Yhdellä lähimmistä ystävistäni on ongelma alkoholinkäyttönsä kanssa. Olen (olemme työporukassa) katselleet tilannetta sivusta jo pari vuotta. Nyt päätin, että aion puuttua asiaan, ennen kuin sattuu jotakin kamalaa (töissä/auton ratissa krapulassa tms., kaatuilua jne.).

Miten toimisit? Ottaisitko asian puheeksi hänen itsensä kanssa? Tunnen myös puolison, voisin puhua myös hänelle.

Suuttuuhan tuo taatusti, teenpä mitä tahansa, mutten enää aio katsoa sivusta kun mulle tärkeä ihminen tuhoaa omaa ja perheensä elämää.

Onko kellään kokemusta vastaavasta?
 
suuttuu
Se ei paljoa auta vaikka sanot mitä. Lopettamis päätöksen voi tehdä vain hän itse.
Jos näet autonratissa tms..liikenteessä ja hän on vaaraksi muille ilmoita poliisille.
Kyllä työnantaja ja varmaan puolisokin tietää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vain tämän takia:
Valitettavasti et voi puuttua asiaan mitenkään eikä sinun puuttumisesi asiaan auta. Halun raitistua on tultava ihmisestä itsestään, ei läheisestä ihmisestä.

Alkoholismi on sairaus ja se on niin voimakas, että ylittää terveyden, perheen ja muun elämän.
Onko asia todella näin? Itse olen huolestuneena seurannut sivusta ystäväni alkoholin käyttöä. Hänellä pienet lapset ja olen monet kerrat miettinyt mitä teen, vai enkö tee mitään?!
 
vieras
Tuleeko hän humalassa töihin? Miten olisi, jos rehellisesti juttelisit hänelle? Onko hänellä perhettä? Mutta se on totta, parantuminen lähtee itsestä. Minulla kokemusta siinä mielessä, että isäni on alkoholisti :/
 
No.. mies oli alkoholisti. Tai ex-mies ja alkoholisti on edelleen. Ei kai siinä mitään, musta on parempi kun suoraan otat hänen kanssaan puheeksi. Mä ainakin koin jossain vaiheessa aavistuksen ahdistavaksi sen kun ihmiset multa tuli kyselemään että onko miehellä alkoholiongelma. Silloin se tuntui siltä, että menin puolustuskannalle niistä kysymyksistä, vaikka nyt ymmärrän että olis voinut myös sanoa, että joo, mä en osaa auttaa sitä, koitetaanko yhdessä.

Kysyt vaan suoraan siltä ystävältä, että mitä hän on mieltä alkoholinkäytöstään ja sanot, että sun mielestä hänellä on ongelma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vain tämän takia:
Valitettavasti et voi puuttua asiaan mitenkään eikä sinun puuttumisesi asiaan auta. Halun raitistua on tultava ihmisestä itsestään, ei läheisestä ihmisestä.

Alkoholismi on sairaus ja se on niin voimakas, että ylittää terveyden, perheen ja muun elämän.
No ei se ihan noinkaan mene. Saa läheiset sentään sanoa, että mitä mieltä on, ja pitääkin sanoa, jos vaan salailee ja hymisee niin sitä ei kun mahdollistaa sen toisen alkoholinkäytön.
 
puhu
et häviä mitään puhumalla hänelle suoraan, kyllä se, että joku sanoo suoraan voi herättää, ihminen on niin taitava hämäämään itseään, että hän voi kieltää koko asian itseltään.
Jollei sillä ole mitään vaikutusta, niin oletpahan ainakin yrittänyt. Miehelle puhuminen riippuu siitä onko hänkin ystäväsi ja joka tapauksessa puhuisin ensin ystäväsi kanssa.
 
Vaikka raitistusmispäätöstä ei voi kukaan tehdä toisen puolesta, niin ehkä ystäväsi voisi havahtua myöntämään ongelmansa paremmin jos kertoisit hänelle että olet asiasta huolissasi. Jos hänellä on lapsia niin voisit myös muistuttaa että lapset kärsivät asiasta, vaikka alhoholisti yrittääkin yleensä uskotella itselleen muuta.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vain tämän takia:
Valitettavasti et voi puuttua asiaan mitenkään eikä sinun puuttumisesi asiaan auta. Halun raitistua on tultava ihmisestä itsestään, ei läheisestä ihmisestä.

Alkoholismi on sairaus ja se on niin voimakas, että ylittää terveyden, perheen ja muun elämän.
tietenkin voi ja pitää puuttua, koska on huolissaan läheisestään. Joskus se että toinen puuttuu voi avata silmiä näkemään omaa tilannetta
 
äeti
Mulla työkaverin kanssa sama homma, tosin ei ole lapsia, eikä miestä. Kännissä on ollut töissä ja krapulassa. Poissaoloja töistä. Soitimme työterveyshoitajalle ja varasimme ajan sinne. Oli suostuvainen lähtemään. Meillä myös pomot puuttumassa tilanteeseen. Vaihtoehtona hoitoon ohjaus ja siihen sitoutuminen tai potkut. Kynnys oli tuoda pomoille asian vakavuus julki, mutta pakko oli kun ei meitä työkavereita uskonut.
 
No ihan varmasti puutun asiaan jollakin tavalla. Tuntuu vain niin hullulta ajatukselta ottaa ensimmäiseksi yhteyttä lastensuojeluun tai työnantajaan! Mä olen tarpeeksi kauan ollut se, joka - niin kuin BKM kuvaa - on mahdollistanut alkoholinkäytön!

Enkä ole niin tyhmä, että kuvittelisin SANOMALLA voivani muuttaa asian tuosta vain kuin sormia napsauttaen. Mutta en liioin aio sitten pahimmassa tapauksessa vatvoa loppuikääni, etten tehnyt mitään, vaikka tiesin. Jos edes yritän, olen sitten yrittänyt. Riskistä menettää ystävä tavalla vaiko sillä toisella minä tässä keskustelua yritin avata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vain tämän takia:
Valitettavasti et voi puuttua asiaan mitenkään eikä sinun puuttumisesi asiaan auta. Halun raitistua on tultava ihmisestä itsestään, ei läheisestä ihmisestä.

Alkoholismi on sairaus ja se on niin voimakas, että ylittää terveyden, perheen ja muun elämän.
No ei se ihan noinkaan mene. Saa läheiset sentään sanoa, että mitä mieltä on, ja pitääkin sanoa, jos vaan salailee ja hymisee niin sitä ei kun mahdollistaa sen toisen alkoholinkäytön.
Tässä molemmat totta.

Läheiset saa ja voi sanoa, se on sitten eri asia onko sillä sanomisella mitään merkitystä.
Salailua ja myöntelyä en mäkään hyväksy.

Mutta toisaalta; jos sanot ystävällesi tästä varaudu siihen että hän "suojautuu" ja pahimmassa tapauksessa laittaa välit poikki.

 
vieras
Paras kun pitää huolen omista asioistaan. Voihan olla, ettet tiedä koko tarinaa. Ja jos kyseessä onkin alkoholisti, on halun paranemiseen tultava itsestään.

Nämä "interventiot" voisi jo pikkuhiljaa unohtaa...
 
vieras
Kysy neuvoa teidän työterveydestä, mieheni oli esimiestehtävissään iltapäivän koulutuksessa "miten ottaa puheeksi alaisen alkoholinkäyttö"... googlaa "puheeksiotto"
 
Tällä palstalla sikiää tyhmiä.

Mulle on myös tämän ystäväni lapset sen verran tärkeitä, että mun velvollisuus heitä kohtaan on tehdä jotakin. Vai haluaako joku alkoholistin lapsi nyt kertoa, kuinka onnellista elämä oli, kun koskaan ei tiennyt, missä kunnossa isä/äiti taas on?

Jos et ymmärrä tätä ajatusta, älä vastaa tähän ketjuun, kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysy neuvoa teidän työterveydestä, mieheni oli esimiestehtävissään iltapäivän koulutuksessa "miten ottaa puheeksi alaisen alkoholinkäyttö"... googlaa "puheeksiotto"
Tämä ystäväni ei ole vakituisessa työsuhteessa tällä hetkellä - opiskelee. Mahdollistaa muuten ilmiselvästi tuon ikävän harrastuksen paremmin kuin vakityö.
 
vieras2
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paras kun pitää huolen omista asioistaan. Voihan olla, ettet tiedä koko tarinaa. Ja jos kyseessä onkin alkoholisti, on halun paranemiseen tultava itsestään.

Nämä "interventiot" voisi jo pikkuhiljaa unohtaa...
Alkoholistilla liittyy aina "tarina" ja syy miksi juo... syy on aina jossain muualla kuin juopossa itsessään... eli ei siinä tarinassa ole paljon "tietämistä" :(
 
vieras
Alkoholiongelman hoito
Päätä tavoitteesi - valitse keinot
Päätä pitkän tähtäimen suunnitelmasta

Vain sinä itse voit valita täysraittiuden tai juomisen vähentämisen välillä. Päätöksen jälkeen kannattaa pohtia keinoja, joilla saavutat päämääräsi. Tavoitteeseen voit pyrkiä esimerkiksi:
Lopettamalla juomisen heti ja jatkamalla täysin raittiina
Vähentämällä juomista välittömästi ja pysymällä siinä
Vähentämällä juomista asteittain, kunnes olet saavuttanut täysraittiuden tai alkoholin kohtuukäytön
Aloita muutamalla viikolla

Hyväksi koettu tapa aloittaa juomisen hallinta on pysytellä kokonaan erossa alkoholista vähintään kahden viikon ajan ja pyrkiä vasta sen jälkeen lopullisesti tavoitteeseen.
Tarkenna tavoitteesi - tunnista juomatapasi

Alkoholin kertakäytön ylärajat auttavat sinua päämääräsi saavuttamisessa, mutta muista, että kyse on riskirajoista, ei tavoiteltavista juomamääristä. Alkoholinkäyttöön liittyy aina riskejä, mutta niiden määrä lisääntyy reilusta, jos juot itsesi yli yhden promillen humalaan. Humalassa on vaikea arvioida kuluttamaansa alkoholin määrää.
Uusia juomatapoja kannattaa siksi harjoitella.
Mittaa aina juomasi, että tiedät, kuinka paljon olet juonut
Laimenna väkeviä juomia
Älä juo kaikkea kerralla, vaan siemaile juomia hitaasti
Juo vain yksi annos tunnissa
Syö samalla kun juot
Tunnista tilanteet, jolloin tartut pulloon (esimerkiksi kun olet yksin kotona tai runsaasti juovien tuttavien seurassa).
Opettele selviytymään seurassa

Ennen kuin menet tilaisuuksiin, joissa käytetään alkoholia, valmistaudu pohtimalla, josko ollenkaan, tai kuinka paljon aiot juoda vai menisitkö autolla ja milloin poistut.
Kuvittele onnistunut tilanne mielessäsi etukäteen jo paria päivää aikaisemmin
Älä ylitä asettamiasi tavoitteita tekosyihin vedoten ("ei yksi paukku pahaa tee, nyt ollaan juhlimassa")
Mieti etukäteen syitä aikaiselle poistumiselle, mikäli et muuten tunne selviytyväsi tilanteesta
Opettele kieltäytymään tarjotusta alkoholista. Voit kieltäytyä alkoholista sanomalla esimerkiksi:
Kiitos, ei lisää juuri nyt, koska: päätin juoda tänään vähemmän, - olen jo humalassa, - huomenna on tärkeä tapaaminen, - muuten en saa nukuttua, - haluan olla virkeä huomenna, - olen päättänyt vähentää juomistani.
Alkoholista ei ole auttajaksi

Alkoholi ei ole ratkaisu ongelmiin, vaikka se tarjoaakin hetken helpotusta. Mieti onko sinulla sellaisia henkilökohtaisia ongelmia, joiden takia päätös vähentää juomista tai lopettaa se kokonaan, saattaa tuntua vaikealta. Arkipäivän pulmat kannattaa ratkaista mahdollisimman nopeasti ja tarvittaessa ammattiauttajan avulla. Alkoholista ei ole apua, jos:
Menetät työpaikkasi tai aviopuolisosi jättää
Tunnet olosi tympääntyneeksi, levottomaksi, vihaiseksi tai turhautuneeksi
Kun podet syyllisyyttä jostakin Haluat selvitä hyvin vaikeista tilanteista
Haluat lääkitä itseäsi saadaksesi unen
Mitä alkoholin tilalle?

Pääset helpommin täysiraittiuden tai kohtuukäytön tavoitteeseen, jos löydät muuta tekemistä juomisen tilalle. Pyri käyttämään aiemmin juomiseen kulunutta aikaa ihmissuhteisiin ja niihin asioihin,
joita pidät tärkeänä j
otka tuottavat sinulle iloa tai
jotka olet juomisen takia laiminlyönyt. Ole perheesi kanssa, lähde kirjastoon, kuntoilemaan, ulkoilemaan, kulttuuritilaisuuksiin, vapaaehtoistyöhön, ompeluseuraan, työväenopistoon , maalaamaan, nikkaroimaan, ruuanlaittokurssille, opiskelemaan. Harrastus- ja opintomahdollisuuksia on rajattomasti. Tärkeintä on hakeutua ihmisten seuraan, jotka eivät yllytä juomaan!
Juomapäiväkirja

Päiväkirjan pitämisen lisäksi juomisen vähentämistä helpottaa
jos etukäteen päätät, kuinka paljon juot viikon aikana ja pidät kiinni päätöksestäsi
jos pidät ainakin muutaman alkoholittoman päivän viikossa
jos juot, juo hitaammin ja pieniä määriä
jos keksit muuta tekemistä juomisen sijaan

Juomapäiväkirja kertoo sinulle, missä tilanteissa ja keiden seurassa juot tavallista enemmän ja tarjoaa näin mahdollisuuden miettiä keinoja riskitilanteiden välttämiseksi jatkossa.
Suunnittele juomisesi etukäteen
Älä juo tavan vuoksi: tee jokaisesta lasillisesta tietoinen valinta
Älä juo päivittäin: on hyvä pitää taukoa, vaikka joisikin vain yhden alkoholiannoksen päivässä
Älä juo selviytyäksesi: alkoholi ei ratkaise ongelmia, vaan pahentaa niitä
Päätä etukäteen, kuinka paljon juot viikon aikana ja pidä kiinni päätöksestäsi
Pidä ainakin muutama alkoholiton päivä viikossa ja ainakin yksi alkoholiton viikko kuukaudessa
Jos et pysy päätöksessäsi, aloita uudelleen. mieti missä meni vikaan ja opi erehdyksistäsi
Päätä mihin aikaan lopetat juomisen

Joillekin sopii tiukka juoma-aikataulu esim. ei ennen kello 20 ei kello 24 jälkeen

Lähde:
Hallittua juomista. Pekka Sillanaukee. Oy Alko Ab (Terveyden edistämisen keskus)

Lisätietoa löydät myös osoitteista:
Apua.info

Artikkelin laati:
Yleislääketieteen erikoislääkäri Mikael Nyström

Kohta A: Alkoholiongelman hoito
http://www.yths.fi/netcomm/default.asp?strLAN=FI
 
vieras
No jos sulla on halua puhua niin puhu hänen kanssaan, mutta puhu silloin kun hän ei ole rapulassa yms. Itsestä se halu parantumiseen lähtee, mutta voipi olla yllätys että myös työkaverit ovat asiasta tietoisia ja voi myös edesauttaa päätöksen tekoon että lähtisi hoitoon. Ota yhteyttä Lapuan Minnesotahoitoon, saat sieltä neuvoja ja tietoa josko tämä ystäväsi olisi halukas vaikka sinne lähtemään, suosittelen tuota hoitomuotoa. Isäni on ollut siellä ja moni tuttu myös, isääni lukuunottamatta kaikki ovat tänä päivänä selvinpäin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Tällä palstalla sikiää tyhmiä.

Mulle on myös tämän ystäväni lapset sen verran tärkeitä, että mun velvollisuus heitä kohtaan on tehdä jotakin. Vai haluaako joku alkoholistin lapsi nyt kertoa, kuinka onnellista elämä oli, kun koskaan ei tiennyt, missä kunnossa isä/äiti taas on?

Jos et ymmärrä tätä ajatusta, älä vastaa tähän ketjuun, kiitos.
Sinä et päätä kuka tähän ketjuun kirjoittaa.

Harvinaisen paskoja vanhempia löytyy muistakin kuin alkoholisteista, miten ajattelit niitä lapsia suojella? Tue niitä lapsia ja ole heille luotettava aikuinen, mutta älä ala aikuista holhoamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Tällä palstalla sikiää tyhmiä.

Mulle on myös tämän ystäväni lapset sen verran tärkeitä, että mun velvollisuus heitä kohtaan on tehdä jotakin. Vai haluaako joku alkoholistin lapsi nyt kertoa, kuinka onnellista elämä oli, kun koskaan ei tiennyt, missä kunnossa isä/äiti taas on?

Jos et ymmärrä tätä ajatusta, älä vastaa tähän ketjuun, kiitos.
Sinä et päätä kuka tähän ketjuun kirjoittaa.

Harvinaisen paskoja vanhempia löytyy muistakin kuin alkoholisteista, miten ajattelit niitä lapsia suojella? Tue niitä lapsia ja ole heille luotettava aikuinen, mutta älä ala aikuista holhoamaan.
Kiva.

Kannan kyllä - jo ihan työnikin puolesta - huolta myös muiden lapsista. Siksi minusta olisikin outoa jättää mulle läheisemmät lapset oman onnensa nojaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Tällä palstalla sikiää tyhmiä.

Mulle on myös tämän ystäväni lapset sen verran tärkeitä, että mun velvollisuus heitä kohtaan on tehdä jotakin. Vai haluaako joku alkoholistin lapsi nyt kertoa, kuinka onnellista elämä oli, kun koskaan ei tiennyt, missä kunnossa isä/äiti taas on?

Jos et ymmärrä tätä ajatusta, älä vastaa tähän ketjuun, kiitos.
Sinä et päätä kuka tähän ketjuun kirjoittaa.

Harvinaisen paskoja vanhempia löytyy muistakin kuin alkoholisteista, miten ajattelit niitä lapsia suojella? Tue niitä lapsia ja ole heille luotettava aikuinen, mutta älä ala aikuista holhoamaan.
Kiva.

Kannan kyllä - jo ihan työnikin puolesta - huolta myös muiden lapsista. Siksi minusta olisikin outoa jättää mulle läheisemmät lapset oman onnensa nojaan.
No millä tavoin toimit töissä vastaavassa tilanteessa?
 

Yhteistyössä