Ystäväni mukaan suosin lapsistani tyttöä...

  • Viestiketjun aloittaja kohkis
  • Ensimmäinen viesti
kohkis
Minulla on kolme lasta 5v poika ja 2v kaksoset (tyttö ja poika).

Ystäväni mukaan suosin tyttöä ja tästä esimerkkinä käytti seuraavia:
- kirpputorilla ja alennusmyynneissä etsin lähinnä tytönvaatteita.
- viimeisimmät lelut, joita olen ostanut ovat nukke ja nukenrattaat. Ja muutama hiekkalelu.
- tyttöni osaa jo itse pukea paidan ja harjoittelee kovasti muutenkin pukemista. Kaksosveli ei ole moisesta kiinnostunut. Tämä johtuu kuulema siitä, että olen enemmän panostanut tyttöön.

Mitään tekemistähän noiden seikkojen kanssa ei ole sillä, että:
- poikien vaatteita meillä on yllinkyllin esikoisen jäljiltä. Ja vanhimman kasvuvauhti on tasaantunut, joten jatkuvasti ei tarvitse uusia vaatteita.
- sama juttu kuin edellä, poikien leluja meillä jo on. Onhan se kiva, että olisi myös jotain tyttömäisiä. Autoja me ei tarvita enempää...
- yksiläitä ne on kaksosetkin. Poika on ketterämpi kiipeilemään ja kova juoksemaan, mutta näpertely ei kiinnosta. Tyttö taas jaksaa keskittyä pidemmäksikin aikaa paidan kanssa näpertelyyn.

Eihän nuo ystävän kommentit elämääni pilaa. Huvittaa vain toisen kapeakatseisuus ja järkkymättömyys omassa näkemyksessään. Ja ärsyttää, kun jokaisen tapaamisen aikana tietää kuulevansa taas nuo samat jutut *huoh*.
 
Toisaalta voihan se pojista tuntua pahalta, jos ostat enemmän tytölle ja varsinkin kaksoisveli, kun aina joutuu käyttämään vain veljensä vanhoja... tai sitten pojat vähät välittävät vaatteista tai muusta. Ja noi muut nyt on enemmän luonnekysymyksiä, kuin suosimista.
 
miunmau
Toisaalta voihan se pojista tuntua pahalta, jos ostat enemmän tytölle ja varsinkin kaksoisveli, kun aina joutuu käyttämään vain veljensä vanhoja... tai sitten pojat vähät välittävät vaatteista tai muusta. Ja noi muut nyt on enemmän luonnekysymyksiä, kuin suosimista.
Sille ei mahda mitään, jos tuntuu pahalta. Niin se vaan (meilläkin) on, että nuoremmat käyttää isompien vanhoja ja vanhin saa vaatteet uutena.
 
poikien vaatteita meillä on yllinkyllin esikoisen jäljiltä. Ja vanhimman kasvuvauhti on tasaantunut, joten jatkuvasti ei tarvitse uusia vaatteita.
- sama juttu kuin edellä, poikien leluja meillä jo on. Onhan se kiva, että olisi myös jotain tyttömäisiä. Autoja me ei tarvita enempää...
- yksiläitä ne on kaksosetkin. Poika on ketterämpi kiipeilemään ja kova juoksemaan, mutta näpertely ei kiinnosta. Tyttö taas jaksaa keskittyä pidemmäksikin aikaa paidan kanssa näpertelyyn.

erittäin hyvät perusteet toimia kuten toimit
 
a.p.
Toki meillä pojatkin saavat uusia vaatteita. Mutta huomattavasti vähemmän kuin tyttö :) Ja silloin vaatteet ovat nimenomaan uusia (esim cars-paita tai muuten poikien kiinnostuksen kohteen mukaan kaupasta valittuja). Ja mistäs tuo 2v edes tietää isoveljen noita samoja rytkyjä aiemmin käyttäneen?
Eilen vaan taas ärsyynnyin ystävääni, kun kirppiskierroksen päätteeksi ostin kaksi tunikaa ja hää taas paasaamaan lasten epätasaisesta suosimisesta.

Avaus oli turha tiedän, mutta halusimpa nyt jonkun kanssa jakaa ärsyyntymisen ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Naima Unelma
"..."
Itse olen saanut joitain kommentteja läheisimmältä ystävältäni (ollaan fyysisesti tekemisissä eniten hänen kanssaan), ja vaikka aluksi olen mielessäni ottanut nokkiini, asiaa itsekseni tutkiskeltuani olen huomannut hänen puheissaan olleen enemmän totuutta kuin höpöhöpöä...
Toiset huomaavat ulkopuolisena helposti esim. erilaisen puheen kullekin lapselle, kenestä lapsesta puhut eniten jne...
Tuskin ystäväsi pahaa tarkoittaa.
"Piina":n ajatuksessa on minusta myös perää...
 
dfbdfb
Mekkoja on enemmän tarjolla kirpparilla kuin poikien vaatteita, mekot ei samalla tavalla käytössä kulu. Ja muutenkin, se on aina tuurista kiinni mitä kirpparilta löytyy.
 
Sille ei mahda mitään, jos tuntuu pahalta. Niin se vaan (meilläkin) on, että nuoremmat käyttää isompien vanhoja ja vanhin saa vaatteet uutena.

Niinhan se yleensä meneekin ja myöhemminhän ap sanoi, että välillä ostaa pojillekin, joten ei siinä minun mielestäni mitään ongelmaa ole, annoin vain senkin näkökulman. Ehkä kaveri on juuri sellaisesta perheestä, jossa toiset sisaret saiva kaikkea ja hän sai aina vain toisten vanhoja ja tulee oma lapsuutensa mieleen.
 
a.p.
[QUOTE="vieras";24285184]Olethan jo kertonut tälle ystävällesi nämä perustelut?[/QUOTE]

Kyllä perustelut olen ystävälleni kertonut niin usein, mutta hän pysyy järkkymätömästi kannassaan. Ei jotenkin suostu ymmärtämään, että jos pojalla on kaapissa koon 90 paitoja 24kpl ja tytöllä 5kpl, niin toinen voi tarvita pari lisää, toinen ei...

Ja itse mielestäni suosin lapsia yhtä paljon. Ystäväni on puuttunut vain tuohon materiaaliseen suosimiseen ja siihen miten eritavalla lapset oppivat taitoja. Tyttö oppi kuulemma kaksosveljeään hitaammin kävelemään tuetta, koska kannoin häntä enemmän (ööh, ehkä siksi, että veli juoksi edellä ja sisko ei vielä edes tapaillut askelia). Toki puhun lapsille eritavalla, koska he ovat muutenkin niin erilaisia.

Jos minua olisi syytetty kaksosveljen suosimisesta, olisin voinut häpeillen asian myöntää :ashamed: Hän on aivan ihana lapsi, tottelevainen ja nauravainen. Hän saa pienillä jutuillaan minut helposti hyvälle tuulelle. Toisin kun taas tyttö, temperamenttisena ja vaativana koettelee monesti hermojani... Ehkä tyttö saa ulkopuolisen silmissä enemmän huomiota, kun joudun tiukasti häntä ohjaamaan. Veli tekee kevyemmällä opastuksella.
 
vanhat rytkyt
Pöh. Ei lapset noin ajattele.
No kyllä vain jotkut lapset noin ajattelevat. Tunnen useammankin ison sisaruskatraan nuorimpiin kuuluvan. Ovat kertoneet, kuinka ikävää oli, kun ei juuri milloinkaan saanut itselleen omaa uutta, vaan vanhimpien sisarusten vaatteita ym. käyttivät. Ovat myös kertoneet aikuisempana ymmärtäneensä, ettei niin suuressa perheessa yksinkertaisesti ollut varaa kaikille uusiin.
 
myös kaksosten äiti
Itselläni on myös esikoinen poika ja sitten tyttö ja poika kaksoset. Kyllä se vaan näin menee, että tytölle ostan kyllä pääasiassa kirppareilta ja kaupoista, koska esikoisen jäljiltä meillä on kivoja POIKIEN vaatteita, mutta ei yhden yhtä tytön mekkoa jne. Ja vaikka poika saa esikoisen vanhoja on ne tytön saamat kirpparivaatteet samoin jonkun toisen vanhoja. Ostan kyllä pojallekin jos nään jotain tosi nättiä. Esim. Espritin villatakin ostin kirpparilta, snoopylappufarkkuhaalarit, kauniin mikkihiiripaidan, pääasiassa esprittiä, gappia jne. Mutta tytölle kyllä ostan valtaosan. Välillä itsestänikin tuntunut pahalta kun kaikki ostokset tytölle, mutta ei ne vielä tajua näitä vaatteita. Samoin olisi tyhmää myydä esikoisen kivat vaatteet ja ostaa melkein samanlaisia kirpparilta tai kaupasta.
 
myös kaksosten äiti
Kyllä perustelut olen ystävälleni kertonut niin usein, mutta hän pysyy järkkymätömästi kannassaan. Ei jotenkin suostu ymmärtämään, että jos pojalla on kaapissa koon 90 paitoja 24kpl ja tytöllä 5kpl, niin toinen voi tarvita pari lisää, toinen ei...

Ja itse mielestäni suosin lapsia yhtä paljon. Ystäväni on puuttunut vain tuohon materiaaliseen suosimiseen ja siihen miten eritavalla lapset oppivat taitoja. Tyttö oppi kuulemma kaksosveljeään hitaammin kävelemään tuetta, koska kannoin häntä enemmän (ööh, ehkä siksi, että veli juoksi edellä ja sisko ei vielä edes tapaillut askelia). Toki puhun lapsille eritavalla, koska he ovat muutenkin niin erilaisia.

Jos minua olisi syytetty kaksosveljen suosimisesta, olisin voinut häpeillen asian myöntää :ashamed: Hän on aivan ihana lapsi, tottelevainen ja nauravainen. Hän saa pienillä jutuillaan minut helposti hyvälle tuulelle. Toisin kun taas tyttö, temperamenttisena ja vaativana koettelee monesti hermojani... Ehkä tyttö saa ulkopuolisen silmissä enemmän huomiota, kun joudun tiukasti häntä ohjaamaan. Veli tekee kevyemmällä opastuksella.
meillä on myös tuo tyttö tempperamenttisempi ja tykkää enemmän päpättää puhua kuin harjoitella liikkumista kuten kaksoisveljensä. Huomioin minäkin molempia yhtä paljon. Milloinkahan minä alan saada näitä kommentteja suvulta....
 
"eee"
No kyllä vain jotkut lapset noin ajattelevat. Tunnen useammankin ison sisaruskatraan nuorimpiin kuuluvan. Ovat kertoneet, kuinka ikävää oli, kun ei juuri milloinkaan saanut itselleen omaa uutta, vaan vanhimpien sisarusten vaatteita ym. käyttivät. Ovat myös kertoneet aikuisempana ymmärtäneensä, ettei niin suuressa perheessa yksinkertaisesti ollut varaa kaikille uusiin.
Tuskin 2-vuotias vielä osaa ajatella, että höh, miks joudun käyttämään isoveljen vanhoja vaatteita.
 
"Kaisa"
Minulla on 3 tyttöä ja minulle ystävä totesi, et miks teen meidän tytöistä poikia (siis olin ostanu tytöille traktorit ja potkumopon sekä muutamia "poikien värejä" kuten turkoosia ja ruskeaa)
 

Yhteistyössä