Ystävättärien hyvät neuvot synnytykseen

Jokainen synnytyshän on yksilöllinen ja jokaisen kivunsietokyky erilainen, mutta olis silti kiva kuulla minkälaisia ohjeita kaverit on antaneet -"näin kun teet kaikki menee hyvin" ja oliko niistä mitään apua?

Minulla on 2 lasta ja esikoista maailmaan saattamaan lähtiessäni sain tälläisen neuvon: Pidä leuka rentona. Ihmeteltyäni että miks ihmeessä sain selityksen että leuan ja kohdun välillä on joku juttu, jos jännität leukaa, on mahdotonta pitää vatsa rentona jolloin supistukset varmasti sattuvat. Leuan ollessa rento on vatsakin rento ja synnytys kivuttomampi ja nopeampi.

Tiedä häntä oliko neuvon noudattamisella osuutta asiaan mutta molemmat synnytykset kestivät n.4h eikä voi sanoa että olisi sattunut. Ja jos luoja suo ja kolmatta alan odottamaan ja synnyttämään pääsen, olen varma että tämä neuvo tykyttää alitajunnassa.
 
katja80
saman neuvo olen kuulllut myös minä :)
Ja ilman kivunlievityksiä on kaksi viimesintä synnytystä hoidettu ja esikoiselta sain kohdunkaulan puudutteen mutta ei minun mielestä tuonu minkäälaista helpotusta..
 
Trillian harmaana
Minulle jaettiin neuvolassa vihkonen, jossa oli kaikki odotusajasta ja vauvan hoidosta (en muista nimeä, enkä jaksa mennä tarkistamaan) mutta siinä oli ihan oma lukunsa siitä kuinka leuan ja kasvojen rentoutukseen keskittyminen auttaa synnytyskipuihin. Samaa menetelmää suositeltiin harjoittelemaan jo odotusaikana jos on taipumusta päänsärkyihin. Että ei se ole kai ihan huuhaata, kun ihan oppaisiin painavat.
 
äiti jo kerran
Mulle sanottiin että tuijota kellon sekuntti viisaria aina kun alkaa supistaan..vaikka kuinka yritin sitä tuijottaa niin kyllä se kipu vei aina silti voiton!
 
tätiääni
Kirjasta luin sellaisen jutun. että supistus kestää seitsemän rauhallista hengenvetoa. Laskin synnytyksessä seinästä kaakeleita ja neljännen kaakelin jälkeen tiesin, että supistus on yli puolen välin. Eipä tuo nyt konkreettisesti helpottanut kipuja, mutta tiesimpähän, että supistus menee sen seitsemän henkäisyn jälkeen ohi.
Ja rentona oleminen oli myös se juttu mikä kannatti opetella. Itse asiassa ei tehnyt mieli jännittää yhtään ylimääräistä lihasta supistuksen aikana kun tuo kohtu oli jo tarpeeksi jännittynyt.
 
AkateeminenMamma
Tätä ei minulle neuvottu mutta itse annoin itselleni neuvon tämän kakkosen tulon lähestyessä nukkua aina kun voi ja pystyy (eli on tilaisuus ja nukuttaa sen verran, että saa unta) sillä sitten maksimoi mahdollisuudet, että on ainakin jonkin verran lepoa alla, kun synnytys käynnistyy.

Esikoisen synnytys lähti käyntiin klo 18 ja siinähän oli sitten edellis yö viimeksi nukuttu sessio ja sitten kun synnytys etenikin hitaasti mutta kuitenkin sen verran kivuliaasti, että en saanut seuraavana yönä varsinaisesti nukuttua niin siinä vaiheessa, kun todella alkoi tapahtua seuraavana päivänä 15 jälkeen (ja poika syntyi sitten lopulta 1916) kivut olivat kovemmat ja ponnistaakin olisi pitänyt niin alkoi olla jo erittäin väsy...

Eli nyt yritän mennä reippaasti nukkumaan illalla ajoissa (jos käynnistyy vaikka yöllä/ aamulla/aamupäivällä) ja nukkua pojan kanssa päiväunet (jos käynnistyykin iltapäivällä/illalla).
 
Mulla ihan sama kokemus: esikoisen synnytys alkoi kun menin illalla nukkumaan (lapsivedet meni), yö meni sitten sairaalassa hereillä ja tyttö syntyi seuraavana päivänä klo 17. Ponnistusvaiheessa olin tosi väsynyt kun edellisistä unista oli yli 30 tuntia... Eli suosittelen kanssa että kannattaa NUKKUA aina kun nukuttaa LA:n lähellä.

Synnytin esikoisen ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja suurinta apua mulle toi ihan lämpimillä kaurapusseilla selän hierominen ja lämpimät suihkut. Nyt odotan toista (LA alkavalla viikolla), ja luonnon ehdoilla olisi tarkoitus mennä tälläkin kertaa, mutta vadelmanlehtiteetä olen hankkinut "avuksi". Sen pitäisi edistää synnytyksen etenemistä lempeästi, saa sitten nähdä toimiiko.

Myös rentoutumiseen yritän keskittyä edelliskertaa vielä enemmän. Tuon leuan rentouttamiseen auttanee matalien äänteeiden "laulaminen", jos muuten on vaikea pitää leuka rentona.

Näillä siis itse aion mennä, ja toivoa että synnytys olisi pikkasen nopeempi kuin tuo edellinen 17 h ja että repeisin vähemmän. Ja että synnytys käynnistyisi mihin tahansa muuhun aikaan vuorokaudesta kuin illalla nukkumaanmenon yhteydessä ;)
 

Yhteistyössä