zoloft ja prolaktiini

  • Viestiketjun aloittaja masentunut
  • Ensimmäinen viesti
masentunut
Vaihdoin masennuslääkkeksi Zoloftin, koska tämän lääkkeen kanssa voimme kuulemma turvallisemmin yrittää raskautta. Nyt on ihan surkea olo, kun sivuoireena rinnat ovat kasvaneet ihan mielettömästi ja muutaman päivän käytön jälkeen alkoi rinnosta erittyä myös maitoa :(. Nytkö siis prolaktiinia on liikaa ja lääkkeen sivuvaikutus onkin samalla lapsettomuus? Tämä on ns. harvinainen sivuoire, mutta minun kohdalla todella vahva sivuoire. Kohta nuo lääkkeet lentä roskikseen :(. Nyyh... Kokemuksia vastaavasta tilanteesta? :'( :'(
 
epaa
En kyllä tohon saumaan rupeis vauvaa... OOn ite syöny zoloftia eikä lääkäri suositellu sitä raskaus ajalle. S
uosittelisin sulle eyeq kalaöljyä ite otin alkuun6 kapselii päiväs ne tehos en oo tarvinu enää zoloftia 2vuoteen ja ei tullu synnytyksen jälkeistä masennusta ei mitään. Syö puol vuotta noita eyeq kapseleita ja mieti sit sitä vauvajuttua.On meinaan melko rankkaa touhua..

p.s jossain oli että parasta mitä lapsellen voi antaa on että syö kalaöljyä raskausaikana.
 
masentunut vastaa
E-EPAA on syöty tässä perheessä vuosi kausia ;). Sairaushistoriani on hyvin pitkä ja tämä Zoloft vaihdettiin nimenomaan raskautta silmällä pitäen. Toinen lääke olisi minulle tehokkaampi, mutta se ei sovi raskausaikana käytettäväksi. Jos olisin vastuuton ja omin neuvoin jättäisin lääkityksen pois, leikkisin hengelläni. Äitinä en ala elämällä leikkimään vaan luotan erikoislääkäriini johon olen luottanut jo toistakymmentä vuotta tämän sairauteni kanssa. Käyn myös yksityisessä, tiiviissä psykoterapiassa jne. joten kaikki keinot on varmasti käytössä.

Masennusta on erilaista, lievästä erittäin vaikeaan. Me ihmiset ole emme muutenkin erilaisia! Toisen ihmisen masennus voi hoitua kalaöljyllä, mutta toinen saattaa joutua sisälle vaikka sairaalaan. Yhdelle joku lääke tuo nopeasti helpostusta ja toisele sama lääke ei sovi lainkaan - ei ole mitään sääntöjä! On todella tärkeää hakea apua ammattiauttajalta ja antaa lääkäreiden katsoa lääkityksen tarpeellisuus ja määrä. Masennus on katala sairaus ja se voi selättää yllättäen kenet tahansa vaikka kuinka eläisi terveellisesti ja kunnollisesti. Masennukseen ym. on suhtauduttava vakavasti, koska hoitamattomana tai väärin hoidettuna sairaus voi tosiaan johtaa vaikka kuolemaan.


Itselläni on mitta aivan täynnä seuraavia, varmaankin hyvää tarkottavia neuvoja: Ylös ulos ja lenkille, jätä lääkkeet pois, muista kalaöljy, mäkikuisma auttaa, kyllä se siitä...
:headwall:

En tosiaan tajua, että vielä nykypäivänäkin tämä masennus on sairautena niin tabu ja outo! Ei minustakaan tosiaan huomaa päälle päin mitään sairautta - päin vastoin. Mutta olen kärsinyt tästä kirotusta sairaudesta pitkälle toistakymmentä vuotta ja rinnalle on tullut tietysti muitakin ikäviä oireita. Ei tulisi mieleenkään lopettaa lääkitystä, koska lääkityksen avulla minulla on sentään elämä! Mutta en myöskään halua elää lapsettomana naisena, koska en ole millään tavalla hullu, pimeä jne. Minun taakkani on tämä hiivatin masennus ja aion "yrittää lasta tähän saumaan", koska biologinen kello tikittää. Olen odottanut parantumista lähes koko elämäni enkä aio odottaa, että vaihdevuodet alkaa!

 

Yhteistyössä