Vaatteet ja varusteet 11.05.2021 Päivitetty 29.10.2021

Istuinkoroke on hyväksytty ja lain mukainen turvalaite, mutta suoja on olematon

Lasten istuinkorokkeiden käyttöä autossa ei enää suositella. Laki ei kuitenkaan kiellä korokkeen käyttöä.

Teksti
Mervi Juusola
Kuvat
iStock

Istuinkorokkeet ovat edelleen EU:n ja YK:n hyväksymiä lasten turvalaitteita, mutta ne eivät anna lapselle suojaa sivutörmäystilanteessa. Liikenneturva ei ole suositellut pariin vuosikymmeneen vuoteen lasten kuljettamista autossa istuinkorokkeella.

Lapselle, joka ei mahdu enää turvaistuimeen, turvallisempi vaihtoehto on turvavyöistuin, joka antaa sivutörmäyssuojaa, pään tuen sekä hyvän turvavyön reitityksen.

Onko istuinkoroke jo vanhanaikaiseksi jäänyt turvalaite?

– Jos istuinkoroke on hyväksytty YK:ssa tai EU:ssa ajoneuvovarusteeksi, niitä voi käyttää Suomessa sekä kaikkialla EU:ssa ja YK:n jäsenvaltioiden alueella. EU:ssa ja YK:ssa ei ole keskusteltu istuinkorokkeita koskevien säännöksistä tai määräyksistä, kertoo liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Suomen tieliikennelaissa määrätään, että alle 135-senttisen lapsen tulee käyttää autossa turvalaitetta, mutta ei tarkenneta, millaista turvalaitetta lapsen pitää käyttää. Tieliikennelakia lukiessa jää käsitys, että alle 135-senttinen lapsi voisi siirtyä taaperoajan turvaistuimesta joko istuinkorokkeelle tai turvavyöistuimeen vanhempien oman harkinnan mukaan.

Jos matkustaa istuinkorokkeella ja turvavöissä vaikka 110-senttisenä, rikotaanko lakia?

– Tieliikennelakia valvoo poliisi ja siksi lain rikkomisesta on tarpeen kysyä heiltä, Kimmo Kiiski toteaa.

– Ei välttämättä riko lakia, toteaa Helsingin poliisin komisario Pasi Tuominen.

– Tärkeintä on, että lapsi matkustaa turvalaitteessa ja että valmistajan suosituksia noudatetaan.

Eri valmistajien istuinkorokkeissa on kirjavasti paino- ja pituusrajoja. Osa istuinkorokkeista on hyväksytty vasta 22 kilosta alkaen ja uuden E-säännön mukaan hyväksyttävät korokkeet 125 sentistä alkaen.

Liikenneturvan uuden, tämän vuoden alussa annetun suosituksen mukaan, lapsia olisi hyvä kuljettaa turvavyöistuimessa 150-senttiseksi saakka.

Turvavyödirektiivi mahdollistaa jäsenvaltiolle harkintaa 135 sentin ja 150 sentin välillä. Suomi ja muitakin EU-valtioita on valinnut 135 senttiä pääsäännöksi.

Esimerkiksi Saksassa lasten tulee käyttää henkilöautossa matkustaessaan turvalaitetta 150 sentin pituuteen ja 12 vuoden ikään saakka.

Laissa turvalaite on pakollinen 135 senttiin saakka.  Miksi tämä raja 150 sentin sijaan?

– Suomi, kuten Ruotsikin, piti direktiivin valmistelun yhteydessä poikkeusta (135 cm) tarpeellisena estämään pitkähköjen lasten mahdolliset niskan retkahdusvammat onnettomuustilanteessa etenkin silloin, kun turvalaite ei ole lainkaan tai riittävästi säädettävillä niskatuilla varusteltu, vastaa Kimmo Kiiski.

Turvalaitteen paino- ja pituusrajat kannattaa lukea tarkasti

Istuinkorokkeiden ja muidenkin lasten turvalaitteiden käyttöohjeet kannattaa lukea huolellisesti.

  • Turvallisin paikka lapselle on takapenkillä.
  • Vauvalle paras turvalaite on takapenkille selkä menosuuntaan asennettu turvakaukalo.

On olemassa turvaistuimia, jotka on hyväksytty käytettäväksi vastasyntyneestä alkaen. Niiden todellinen sopivuus vastasyntyneelle kuitenkin vaihtelee, minkä lisäksi käyttö on hieman kaukaloa monimutkaisempaa, koska lasta ei yleensä voi asettaa istuimeen ajoneuvosta erillään.

Turvaistumien pystymmät asennot saattavat myös olla hankalia pienelle lapselle, joka ei vielä pysty kannattelemaan päätään tai osaa istua itse.

Kun kaukalon käyttörajat tulevat vastaan, on suositeltavaa siirtyä selkä menosuuntaan asennettuun turvaistuimeen:

  • Liikenneturva suosittelee selkä menosuuntaan asennettua turvaistuinta mahdollisimman pitkään. Turvaistuinta ei ole suositeltavaa käyttää kasvot menosuuntaan.
  • Kun selkä menosuuntaan asennetun turvalaitteen paino- tai pituusraja saavutetaan, siirrytään turvavyöistuimeen. Se asennetaan kasvot menosuuntaan.
  • Uuden E-säännön mukaan hyväksytyissä turvavyöistuimissa ei ole painorajaa, vain 150 sentin pituusraja.

Lue myös: Kun auton ohjaus petti keskellä peltoja – ”Sitä yrittää ottaa elämässä huomioon kaiken”

Jaa oma kokemuksesi

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X