totta vai tarua? papaija voi aiheuttaa keskenmenon.

Jossain afrikassa papjaijaa on käytetty keskenmenoa halutessa. löysin ihanan valmiin hedelmäsalaatin missä punaista ja keltaista papaijaa. kannattaako syödä? entäs kuivattu papaija myslissä?
 
Mä jätin just papaijamyslin pois raskauden alussa, kun olen myös lukenut, että esim. Etelä-Amerikassa käytetään papaijaa ehkäisytarkoituksiin, Brasiliassa kuulemma yleistä. Mutta varmaan aika paljon pitäisi syödä, että sillä mitään vaikutusta olisi. Toisaalta Suomessahan käytettiin ennen vanhaan keskenmenoja aiheuttamaan salmiakkia ja Italiassa PERSILJAA! Mutta kaikkia niitä pitää ahmia varmaan tosi paljon, ett vaikutusta olisi.

Mutta itse nyt varmuuden vuoksi jätin herkullisen papaijamyslin kaupan hyllylle :p
 
Papaijasta en osaa sanoa, mutta minä olen kuullut, että kärsimyshedelmän nimellä tunnettu mango aiheuttaisi keskenmenoja....
Tiedä sitä sitten siitäkään, mutta näin olen kuullut.

Mamitus2 ja Nappula39+4
 
Uskoisin aika vahvasti, että tarua on! Mm. Indonesiassa ananaksen väitetään aiheuttavan keskenmenoja, ja jos vesimelonin päälle laittaa suolaa (mun herkkua), siihen voi kuulemma kuolla! Nää on varmasti niitä vanhan kansan tarinoita, sarjassamme, "raskaana oleva nainen ei saa kurotella, koska vaiva voi kuristua napanuoraansa"

Jos noista hedelmistä todella olisi vaaraa, kyllä nykylääketiede sen olisi jo varmasti huomannut... ainakin uskoisin näin.
 
Kuningas google löysi tällaiset:

http://us.geocities.com/odotus/vinkit/vinkit.html#ruoka:
"Keskenmenoa voi aiheuttaa raaka papaija. Kypsä papaija joustaa hiemna sormien alla, kun sitä puristaa."

http://metku.net/~pesu/faq.php:
Raskauden aikana kannattaa välttää

* Alkoholia ja tupakkaa,
* lääkkeitä, joissa ei erikseen sanota, että niitä saa käyttää,
* yletöntä kahvin juontia,
* Yrttiteetä ja muita yrttivalmisteita (joitakin yrttejä käytetään mm. aiheuttamaan keskenmeno),
* pastöroimattomia maitovalmisteita (listerian takia),
* pellavansiemeniä ja
* papaijaa.

http://www.kookas.fi/articles/read/2883:
Joissain päin maailmaa papaijaa käytetään ehkäisytarkoituksessa, joten sen syöminen ei ole välttämättä raskautta suunnittelevalle edullista.


Eli eipä taida kovin eksaktia tietoa tuosta papaijan vaarallisuudesta olla. Mutta miksipä sitä ahmimaan, jos ei ihan pakko ole...
 
Mäkin aloin oikein kuukkeloimaan, ja enkunkielisillä sivuilla todella sanotaan, että nimenomaan se raaka papaija voi aiheuttaa kohdun supistuksia, ja sitä kautta keskenmenon. Eli loppuraskaudessa sitä voisi sitten syödä synnytystä vauhdittamaan? Näin niinkuin omalla logiikalla ajateltuna...
Kaikkea sitä oppii, kun vanhaksi elää!

Sen mä tiedän, että papaijan siemeniä käytetääm matolääkkeinä... (voi, mistä tuokin on päähän tarttunut? -ei kuulu aiheeseen enää yhtään, sorry)
 
DoB
Mä kyllä söin alkuraskaudessakin pari kertaa kanasalaattia, jossa oli papaijaa ja edelleen on tämä pieni matkassa mukana. Eli eiköhän sitä saisi syödä aika paljon, että sillä olisi mitään vaikutuksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leidi:
Sen mä tiedän, että papaijan siemeniä käytetääm matolääkkeinä... (voi, mistä tuokin on päähän tarttunut? -ei kuulu aiheeseen enää yhtään, sorry)
:LOL: :LOL: :LOL: Anteeksi mutta toi oli hyvä, olisit vaan aikasemmin sanonut niin olisin madottanut koiruuden niillä :LOL:
Enpä kyllä ole tuollaistakaan ennen tiennyt tai kuullut...
 

Yhteistyössä