Huhtikuun hurmurit 2015 -Maaliskuu-



Syntyneet:

1.3
Kevätkaihonkukka / 35 / 1. / rv 35+4 / sektio / poika / 44cm ja 1560g
11.3
Paulanna / 40+ / 4. & 5. / rv37+0 / sektio / tyttö 47cm 2,3 kg & poika 48cm 3,1 kg
21.3
Pimpuli / 29 / 4. / rv37+6 / tyttö / 45cm ja 2518g
23.3
Jasmin12 / 28 / 3. / rv38+5 / Poika / 50cm ja 3190g





Odottajat:

LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli

1.4.
Niinu88 / 25v / 2. / Kys /tyttölupaus
Siili SUhonen / 31 / 2. / NKL /
Pallofisu / 33 / 2. / HUS /
Jmia / 21 / 3. / K-SKS / poika
Katkarapu15 / 25v. / 1. / SEKS / poikalupaus

2.4.
Hurika / 38 / 2. / OYS /
Kaneli78/ 35v/ 2. / KOS /
Satsumainen / 30 / 2. / JS / poikaolo

3.4.
Elsinen / 32 / 2. / - /
pitkäperjantai / 33 / 3. / VKS / poikaolo

4.4.
Marena / 27 v. / 2. / K-SKS /
RouvaA / 22 / 2. / JS /
BebeBanbino / 29v / 2. / KYS /

5.4.
jenniella / 26/ 1./ TAYS /
Millimenninkäinen / 31 / 4. / K-HKS /

6.4.
Calypso / 38 / 3. / TYKS / tyttö
richi / 26 / 1. / KOS /
pikkumuksu / 28 / 1. / KYS /
neanna/ 24 / 1. / OYS? /

8.4.
kolmevitonen/ 35v. / 3. / PKKSK /
Bumble/ 31v / 2. / KOS /
Boomkaa / 27 / 3. / OYS/OAS /

9.4.
Mammax1/ 30 / 2. / OYS / tyttö-lupaus

10.4.
Sandelma / 33 / 3. / K-HKS tai HYS /
ötökkä~ / 23 / 2. / TAYS /
Nauris86 / 28v / 2. / K-PKS /

11.4.
Uimis / 25v / 1. / SAS /
tildanystävä/ 32 / 2. / TYKS /
Panda85/ ? / 1. / - / poika

12.4.
mimmu1986/ 28 / 2. / TAYS / poikalupaus
mabebe/ 29 / 2. / TYKS / tyttölupaus

13.4.
donnaliini / ?/ 2. / MKS /
HaLi80 / 33v /3. / - /
Joppu / 33 / 1. / JS / poikaolo

14.4.
Pirpa / 31v. / 2. / JS /
Kati_ / 22 / 2. / K-PKS /
Magorian/ 25 / 1. / TAYS /
Rii-81/ 33v / 2. / KYS /
Minnuli77 / 36 / 2. / TYKS /poikalupaus

15.4.
Miramaru / 31 / 2. /
Maikki_ / 25 / 1. / - /
Pikkusirkku / 31 / 3. / KOS /
nunnukka89/ 24v. / 2. / K-SKS /

16.4.
tikru83 / 31 / 3 / SATKS /
Tuikkis3/ 3. / TYKS /
nti_v/ 34 / 2. / K-PKS /
Lisa L / 27 / 2. / TAYS /

17.4.
Kazu87/ 27 / SAS /
äitii88 / 26 v. / 2. / - / tyttölupaus
tiinai / 33 / 1. / TAYS /poika
Tiide / 29 / 2. / EKKS /

18.4.
Starangel / 33 / 1. / JS / tyttölupaus
Pikku-Katti / 30 / 3. / HYKS / tyttöepäily
-minttu/ 29 / 3. / KYS /
PienRuu/ 32 / 3. / K-SKS / tyttöolo

19.4.
Liipa / 25 / 2. / OYS /
riksuu/ 20/ 1. / TAYS /
Lumi-15 / 30 / 2. /
Alaina / 26 / 1. / SEKS /

20.4.
Silvia Logo/ 38v. / 2. / KOS /
johannap / 23 / - / 2. / Tyttöolo
nööse / 26 / 1. / SEKS /

21.4.
veepu123 / 25v. / 1. / HYS / poikaolo
Adii/21v./ 2. / KOS tai NKL /
naeli/ 25v / 1. / HYS /
Puppe78/ 36 / 3. / - /

22.4
_mena/ 27v. / 3. ja 4. / - /
Karo86/ 28 / 1. / TYKS /tyttölupaus

23.4.
Nennuli84/ 30 / 3. / LKS /
lakka83/ 33 / 4. / MKS /

24.4.
Minisport / 28v. / 1. / KYS / poika
[K]/ 23 / 1. / JS /

25.4.
keijuliini93 / 21 / 2. / K-PKS /

26.4.
ttaisku / 24v / 1. / SATKS /
mustikka90/ 24 / 2. / SEKS /
nippe / 26 / 1. / KOKS /

27.4.
ssann/ 23 / 2. / JS /
Sitkeäsissi/ 27 / 5. / KOS /
ak78/ 36 / 3. / JS / poika
Silmu84 / 30 / 1. / K-SKS / tyttö
Ji / 23 / 2. / PKSSK / tyttölupaus

28.4.
Keesha / 23 / 2. / OYS /
Lumililja88/ 26v. / 2. / JS / poikalupaus

29.4.
Lumme75 / 40 / 7. / SEKS / tyttö

30.4.
Amaya/ 28v / 2. / K-SKS / poika
Matunen / 23v. / 1. / - /
Susse90 / 24 / 2. / PHKS /
Toiveessa3<3!!/ 38 / 3. / TAYS /
Eeevp / 22 / 2. / OYS / Poikaolo
Elea/ 26 / 2. / VKS /
LizMon / 30 / 2. / JS /

lasketun ajan tieto puuttuu
saanae/ 26 / 2. / hys /
kotopulla / 26v / 4.lapsi / k-hks
Minninkäinen / 24 /2. / - /
äitionnellinen / 22 v. / 2.lapsi / - /
Hilmaa / 32 v / 2. lapsi / TAYS





synnytyssairaaloiden lyhenteet:
Js = jorvin sairaala
sas = salon aluesairaala
kos = kätilöopisto
nkl = naistenklinikka
ps = porvoon sairaala
lus = länsi-uudenmaan aluesairaala
ekks = eteläkarjalan keskussairaala
hys = hyvinkään aluesairaala
ias = iisalmen aluesairaala
k-hks = kanta-hämeen keskussairaala
k-pks = keski-pohjanmaan keskussairaala
kaks = kainuun keskussairaala
k-sks = keski-suomen keskussairaala
koks = kymenlaakson keskussairaala
kys = kuopion yliopistollinen sairaala
las = loimaan aluesairaala
lks = lapin keskussairaala
lpks = länsi-pohjanmaan keskussairaala
ls = lohjan aluesairaala
mks = mikkelin keskussairaala
oas = oulaskankaan aluesairaala
oys = oulun yliopistollinen sairaala
phks = päijät-hämeen keskussairaala
pkks = pohjois-karjalan keskussairaala
sks = savonlinnan keskussairaala
seks = seinäjoen keskussairaala
satks = satakunnan keskussairaala
tays = tampereen yliopistollinen sairaala
tyks = turun yliopistollinen sairaala
vks = vaasan keskussairaala


Facebook-ryhmän ylläpito tiedottaa: Ryhmä on suljettu, joten uusia jäseniä ei enää oteta mukaan.


Ketjuun mukaan tulijat!! Ilmottautuminen muodossa:
LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli


Ja päivityspyynnöt muutenkin punaisella tai muuten tekstimassasta erottuvasti, kiitos!





Aiempaa keskustelua:
Heinäkuun lopulta syyskuun loppuun: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...rmurit-2015-a/

Lokakuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...l#post30392242

Marraskuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2423875-huhtikuun-hurmurit-2015-marraskuu/

Joulukuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2428118-huhtikuun-hurmurit-2015-joulukuu/

Tammikuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2432036-huhtikuun-hurmurit-2015-tammikuu/

Helmikuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2436148-huhtikuun-hurmurit-2015-helmikuu/




Sairaalakassiin:


Itselle
- Neuvolakortti
- Lääkkeet
- Hygieniatarvikkeet (hammasharja, tahna, dödö, hiustenpesuaineet, nenäsumute, huulirasva, kampa, ponnareita)
- Kamera+laturi sekä puhelin+laturi
- Imetysrintsikat + liivinsuojia
- Rintakumit + Nännirasva esim. Lansinoh
- Kotiutusvaatteet
- Naposteltavaa, lukemista, tms. mistä itse tykkää
- Sisätossut/villasukat
Miehelle/tukihenkilölle
- Mukavat sisäjalkineet
- Mukavat vaatteet (löysä t-paita esim. kenguruhoitoa varten)
- Naposteltavaa/juotavaa
- Lehti, kirja, tms. ajankulua
Vauvalle
- Kotiutusvaatteet (1-2 vaatekertaa, pipo, tumput, töppöset, ulkopuku/lämpöpussi)
- Tutti
- Kaukalo



Kotiin:

Itselle
- Siteitä eri imukyvyllä (jälkivuoto voi olla todella runsasta)
- Mummopöksyt http://www.hdis.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/e/tep.jpg - kiitti äitii88 ;)
- Liivinsuojia
- Nännirasvaa (Lansinoh, Bepapanthen, tms.)
- Rintakumi
- Rintapumppu
- Särkylääkettä (Panadolia ja Buranaa voi käyttää alussa, varmistakaa kuitenkin sairaalasta)
- Kaalinlehtiä (viilentävät kuumottavia rintoja)
- Imetysliivejä/ toppeja
- Mukavia olovaatteita
- Luumuja/ ummetuslääkettä esim. Duphalac tai Laxoberon
Vauvalle
- Vaatetta (kietaisumallit sekä nepilliset/vetoketjulliset vaatteet helppoja pukea alussa)
- Pipo, tumput, töppöset (lämmön haihtumisen estämiseksi sekä raapimisen välttämikseksi)
- Nukkumapaikka (kehto, pinnasänky, vaunut, tms.)
- Lakana, kosteussulku, peitto, makuupussi
- Hoitopöytä/-taso+ hoitoalusta
- Vaippoja (kesto- tai kertakäyttöisiä): kannattaa ostaa ensin pieni paketti, sillä kaikki merkit eivät sovellu kaikkien iholle, myös koko saattaa yllättää
- Harsoja
- Ihonhoitoon: sinkkivoide/bepanthen, talkki/perunajauho, vauvaöljy
- Ihon puhdistukseen: vanulappuja, -puikkoja, kosteuspyyhkeitä, Septidin/muu mieto desinfioimisaine (esim. napaa varten)
- Amme/iso vati vauvan pesua varten+ lämpömittari+ pyyhe
- Pienet kynsisakset
- Kuumemittari
- Särkylääke
- Keittosuolatippoja (apteekista)
- Nenäfriida (tällä saa poistettua tehokkaasti rään pienen nenästä)
- Korokepalat pinnasängyn jalkojen alle (auttaa tukkoisuuteen)
- Korviketta (on hyvä olla pari purkkia varalta vaikka aikookin imettää, esim. hitaassa maidonnousussa)
- Tuttipullo (pienellä tutin reiällä tai koliikkipullo)
- Tutteja
- D-vitamiini sekä maitohappobakteerit (esim. Gefilus/Rela)
- Cuplaton tai Disdatyl-tipat (vatsavaivoihin)
- Imetystyyny
- Itkuhälytin
- Sitteri
- Kantoliina/-reppu
- Hoitolaukku
- Käsidesiä (esim. vieraita varten)

Aika vähällä pärjää ihan ekat päivät, joten kaupasta ehtii kyllä hakemaan tarvikkeita myöhemminkin...Ei siis ole tarpeen olla kaikkea valmiina ;)
Tässäpä hieman suuntaa antavaa listaa mitä kaikkea saattaa tarvita ekoina viikkoina. Pistäkää viestiä niin päivitetään tähän teidänkin tarpeelliseksi kokemia asioita :)

 
Viimeksi muokattu:
Kiitos boomkaa uudesta ketjusta :)

Onko teillä joku FB-ryhmä? Haluisin kyllä liittyä siihen jos mahdollista? :)

Huomisen oon töistä pois, kun keskimmäinen kuumeessa. Mulla on klo 12 sit se gynen tekemä kokoarvio. Pitää kattoo tää mun työkunto/-jaksaminen samalla. Ei vaan oma pää anna periks jäädä pois...
 
BOOMKAAlle kiitos uudesta pinosta! Totta,meillä on kyllä hyvä porukka täällä :)

Hui,se on jo Maaliskuu! Pikkuhiljaa rupeaa vauva uutisia satelemaan meidänkin pinoon :)
Ite oon niin häntäpäässä lasketussa ajassa et mä varmaan tarinoin täällä yksinäni mahan kanssa :D

Kuinkahan KEVIS jakselee!? Jokohan pikkuinen on maailmassa? Jokatapauksessa hengessä mukana <3

YÖVALVOMISISTA: Ite en vielä ole joutunut kovin valvomaan mutta tiedän että itsellä se tulee muutama viikko ennen kun vauva syntyy... Silloin valvon , juon teetä yöllä, tuijottelen seiniä... Sitä odotellessa...

NÄRÄSTYS: Vaivaa tosi kovana täälläkin :( Ihan tulee nesteet kurkkuun... Inhottavaa!

Tosiaan neuvola oli perjantaina ja nyt sitten käynkin kerran viikossa. Kaikki hyvin mutta sf-mitta on loivassa laskussa...
Nyt laittoi terkka lähetteen äitipolille jossa toivottavasti rupeaisivat seuraamaan vauvan kasvua tarkemmin...
Nyt mitta oli 31+ viikolla 29cm sentti tullut lisää edelliseen....

Noh,hyvä näin kun tosiaan edellinen lapsi oli todella pieni (2700g) ja kasvu alkoi näillä viikoilla hidastumaan. Silloin siihen ei puututtu niin nyt tartutaan ajoissa tähän kasvuun.

Jaksamista kaikille! Viimeisiä viikkoja viedään :)

Sitkeäsissi & muru rv31+6 <3
 
Boomkaalle Iso kiitos uudesta pinosta=) Ja kiitokset ns.vihjepankista. Tuohon voisi lisätä vatsavaivoihin Cuplatonin tai Disdatyl-tipat. Aikanaan kätilö noita jälkimmäisiä suositteli ja itse suosittelen lämpimästi. Hyvin auttoivat:)

Minustakin tää meidän ryhmä on mahtava:) Itsellä sellainen tilanne, että ystävät ovat jo lapsensa tehneet ja lähipiirissä olen ainoa odottaja. Te Ihanaiset:heart: Olette kultaakin kalliimpia. Toivottavasti tästä jatketaan synnyttäneiden puolelle ja olishan se kiva Facessakin päivittää kuulumisia:)

KEVIS: Täällähengessä mukana:heart:

Sitkeäsissi: Mää tarinoin sun kanssa Nm.La 30.4 ;) Teillä käydään viikon välein neuvolassa? Juu, meillä ei. Toki tarvittaessa pääsee. Minulla seuraava neuvola 12.3. Tiedä sitten. Kovin on säästökuuri purrut, kun suositukset sen sallii:(

(.) Selkeästi vaavi on kasvanut. Vatsa kasvanut niinku ylöspäin. Närästää taukoamatta:( Eilen oltiin leffassa. Juu, oli sitten vika reissu. Meinasin pyörtyä sinne saliin. Siellä oli niiiiin kuuma ja ne penkit oli aivan kamalat:( Jouduin lähteen kesken pois. Paikkoja särkee koko ajan, varsinkin jalkoja. Turvotusta on alkanut ilmeneen. Ja supparit on kipeitä jopa levossa. Tietenkin toivon että ne kypsyttäis hitaaseen tahtiin paikkoja, mutta ei niiden vielä tarttis olla kipeitä:( Aikaisemmat raskaudet kun on menneet yli... Väsymys on hiipinyt kuvioihin... No... Kohta helpottaa:) Ja onkin jo ikävä masuasukkia, niinku omaan syliin:heart:

Voimahali kaikille meille ihanaisille:heart:!!!

Toiveessa+vaavi 31+3<3
 
Viimeksi muokattu:
Toiveessa ja Sitkeäsissi: Mä kyllä kans uskon olevani kasassa vielä toukokuun alussa :D Kaikki 3 menneet 5-10 päivää yli...

Mun veljen häät on 23.5. Niihin sitten rättisulkeisten ja suihkutissien kanssa - oujee :LOL: Ruokahalu on varmaan taas mahdoton sillon, kun synnytyksestä on niin vähän aikaa, niin voi vedellä noutopöydästä napansa täyteen :D Keskimmäisille muksuille saadaan näillänäkymin hoitaja klo 21 aikoihin, et vie ne nukkumaan. Esikoinen ja vauva jäävät toki vielä juhlia jatkamaan sitten :)

Vauva on ihan hirmu vilkas. Koko ajan möyrii ja tönii :heart: Ekaa kertaa mulla on takaseinäistukka, niin tunnen ihan eritavalla liikkeet.
 
Sitkeäsissi: muuten, onko edellisen lapsen kasvu korjaantunut syntymän myötä? Silloin voisi kuulostaa istukan/napasuonten toimintahäiriöltä, jos lapsi kasvaa nykyään hyvin.
Hienoa, että saat nyt tarkkaa seurantaa ja pääset käymään polilla. Tuo sf-mitta on kuitenkin sen verran epämääräinen, kun riippuu jo ihan vauvan asennostakin. Ultralla näkee sitten paljon muutakin kuin vauvan koon :)

lakka: face-tyhmä on suljettu, ottivat uusia jäseniä muistaakseni tuonne joulukuuhun asti. En muista ylläpitäjää (itse kirjoitan vain täällä).
Ilmoittelehan kuulumisia kokoarvion jälkeen, jännää kuulla kuinka isoja/pieniä vauvoja on odotettavissa :)

Keviksen kuulumisia täälläkin odotellaan...Toivottavasti kaikki on siellä hyvin!:heart:

Toiveessa: Päivitän nuo listalle, kiitos! Ja tsemppiä sulle olotiloihin :) Toivottavasti ei mene ihan loppukuulle, kun alkaa noita vaivoja enemmälti olemaan :flower:

Omaa napaa: mä oon nukkunut kuin tukki parina yönä! En ole edes vessassa käynyt :D Kai tämäkin on valmistautumista tulevaan..
Mua alkoi jännittään tuleva synnytys kovasti. Mulla olisi neuvola+lääkärineuvola parin viikon päästä, mutta ei enää ultraa. Lääkäri antaa kokoarvion vatsan päältä tunnustellen. Vauvan kasvu oli tuolloin rv28 extra-polikäynnillä prikulleen viikoille ja sf-mitta menee keskikäyrällä. Mutta olis musta silti kiva tietää minkäkokoinen vauva tuolta on suurinpiirtein tulossa. Vaikka näkeehän sen sitten synnytyksessä, apua :LOL:

Boomkaa ja papunen 34+0 (enää kolme viikkoa täysiaikaisuuteen) :heart:
 
Boomkaa: Ok. Mukavampi tietty tätä kautta tarinoida, mut aattelin, jos teistä kaikki juttelee siellä fb:ssä, niin ois kiva ollut mukaan päästä :)

Ootteko mittaillu vyötärön (tai siis vatsan :D ) ympärystä? Mä eilen mittailin ja oli 96 cm :) Ihan hyvin on tullut lähtötilanteeseen lisää, mut yhtään raskausarpea ei oo ilmaantunut. Muilta kerroiltakaan ei oo tullut kuin pari ihan hentoa tonne alamahaan. Niitä ei ees huomaa jälkeenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
En oo mittaillut vatsanympärystä, mutta nyt mittasin ja joku 97 cm se on :) sf-mitta on kasvanut aikalailla keskikäyrillä, lääkärikäynnillä pomppas käyrän yläpuolelle ja viimeksi th käynnillä se tippu hieman keskikäyrän alapuolelle :D Mutta mittaajastahan se vähän on kiinni ja vauvan asennosta, laskeutumisesta jne.

Meilläkin on yhden hyvin läheisen ihmisen häät 23.5 :D Mutta toivottavasti synnytän jo huhtikuun puolella, LA 15.4 ja esikoinen tuli viikolla 39. Ehtis sitten vähän toipua.

rv 33+2 <3

ps. kiitos tosta listasta, virkisti hyvin omaa muistia. Jos jotain keksii niin itse otan nännikumit jo sairaalakassiin mukaan, samaten sen tutin. Ja hiuslenksuja/panta pitkähiuksisille. Ja miehelle löysä t-paita mukaan, täällä ainakin vauveli pistetään heti isän paidan sisään "kenguruhoitoon", jos vaikka äitiä joudutaan kursimaan kokoon ja kun äiti käy suihkussa. :) tai tukihenkilölle.

Kotiintulovaatteisiin ja ekoiksi päiviksi kannattaa varata kunnon mummopöksyjä, että ne mammuttisiteet pysyy paikoillaan. Tosin itse sain sairaalasta luvan ottaa parit tälläset mukaan http://www.hdis.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/e/tep.jpg Noita saa ostettuakin apteekista tietääkseni ja voi pesasta koneessa ja käyttää uudelleen. Ei mitkään kovin seksikkäät, mutta minusta parhaat kun ei tarvinnut pelätä ylivuotoja ja side pysyi öisinkin hyvin paikoillaan.

Kotiin kannattaa varata luumuja tai lakuja ummetusta varten, se voi olla aika horroria synnytyksen jälkeen.. ehkä jopa suoraan ummetuslääkettä, jos on muutenkin taipumusta ummetukseen. En halua pelotella, minua vaan ei kukaan varoittanut ja ne ulostamiskivut oli kivuliaampia kuin itse synnytys :/ ei kaikille tietty tule!

Ja ekoina viikkoina vauvalle raapimistumput voi olla hyvät, monilla on pitkät kynnet mutta niitä kynsiä ei sais leikata ekoina viikkoina. :)

Ja niin, kaikkea saa kyllä kaupasta synnytyksen jälkeenkin, eipä sillä :D
 
Viimeksi muokattu:
Täältä toivotan myöskin Kevikselle tsemppiä ja olen hengessä mukana! :heart:

Tuo vauvan kokoarvio olisi kiva saada. Minullakin menee hieman sf-mitta alakanttiin, mutta johtunee varmaan siitä että vauva on perätilassa ja puskee päätä minun oikeaan kylkeen. Tai niin ainakin kuvittelen. Eli Siellä kellutaan hieman poikittain. Ja se kyllä tuntuu aika ikävältä välillä. No viikon päästä neuvolalääkäri, jossa ehkä selviää miten päib tämä tyyppi myllää.

Tavaraa olisi vielä hankkimatta, tosin isoimmat hankinnat on tehty. Kuinka paljon te muut ajattelitte hommata noita pienimpiä vaatteita? Kuten 56 cm? 60-62 senttisiä löytyy meiltäkin jo useampia. Ja mitä muita vaatteita tarvii kuin bodyja, housuja ja sukkia. Ihan pihalla näiden kaikkien kanssa. :O

Niin ja mullakin huomenna enää kolme viikkoa täysiaikaisuuteen, hui!

Joppu & 33+6
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Vaatteet: oon varannut muutaman vaatekerran kokoa 50 (kietaisubodeja ja -paitoja, housuja, puolipotkareita, unihaalareita). Sitten on enemmän tuota kokoa 56. Niillä pärjättiin viimeksi ekat 2-3kk (tyttö syntyi tosiaan 3,6kg ja 50cm).
Hirveästihän se riippuu siitä, että minkä kokoinen vauva sieltä sitten tulee. Jos on esim. yli nelikiloinen ja 55cm, niin silloinhan noilla 50cm ei tee mitään. Elän vahvasti siinä toivossa, että meille tulee ns. keskikäyrän vauva kuten tähän asti on luvattu :D

Mun mielestä hyviä vaatteita alussa on nuo kietaisubodyt sekä alas asti nepillä avautuvat haalarit. Niitä on helpompi pukea kuin pään yli vedettäviä vaatteita. Puolipotkarit taas pysyvät housuja paremmin ylhäällä ja helpottavat vauvan käsittelyä. Bodeissa ja paidoissa suosin sormien suojaksi käännettäviä hihoja, sillä nuo pikku tumput eivät tahdo pysyä paikallaan (niitähän käytetään sen vuoksi ettei sormia palele ja ettei pieni raavi vahingossa itseään). Myös varpaiden ja pään lämpimänä pito on tärkeää, joten pikkuinen myssy sekä töppöset ovat tarpeen.
Jokaisella on kuitenkin omat mieltymykset, joten kannattaa hankkia vaatetta lisää sitten kun näkee, että minkä itse kokee käytännölliseksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Tää yökyöpeli taas valvoo myöhään..

Vaatteet alkuun:
Minäkin pidän ekat kuukaudet vauvalla alusvaatteina ainoastaan kietaisumallisia bodyja jossa tumput samassa ja puolipotkareita/sukkahousuja. Ne on todettu parhaaksi aiemmin. Öisin pidän yökkäriä joka avautuu nopsaan kun yöllä vaihtaa alkuun vaippaa. Esikoisella oli käteviä sellaset yökkärit jossa oli peppupuolella nepparit ja sai käännettyä mahan päälle alaosan niin ei sotkeutunut kun yöllä puoli hämärässä vaihteli vaippaa. Nyt en oo tilannut niitä poitsulle että saa nähdä miten pärjätään ???? Noh ehtii niitäkin vielä tilata jos näyttää että tarvii ehdottomasti. Muistaakseni viimeksi Elloksella oli kyseistä mallia.
Mun vaatehankinnat lähtee lähinnä koosta 56. Ihan pari vaatetta on 50senttisiä. Ekan kk jälkeen ei mene enää edes 56 joten sitten siirrytäänkin jo 62senttiseen ja ne menee sitte vähä pidempään. Riippuen lapsesta. Meillä on tytöt kasvaneet pituutta kovasti alkuun ja vaatteet jääny äkkiä pieneksi.
Päällysvaatteet on tietenkin paljon kunkin mieltymyksistä kiinni...itse tykkään pitää vauvalla ensimmäisen kuukauden ainakin jotain paksumpaa ja lämpöistä koko pukua. Esim.fleecepuvut tai veluurpuvut. Sisälläkin ollaan lakki päässä ja töppöset jalassa. En tiedä mitään niin turhauttavaa kuin vastasyntynyt, tukkoinen nenä ja yösyötöt!
Voi elämän kevät että se on ärsyttävää ku pieni yrittää syödä rintaa vaan ei kerta kaikkiaan pysty kun nenä on tukossa jatkuvasti ja sitten valvotaan ja itketään. Siinä itkee sitte sekä lapsi että äiti :'(
Joten koittakaa ystävät rakkaat viimeiseen asti niin ettei vauva hikoile liikaa ja sitten saa vetoa jostakin. Elikkä sopivasti vaatetta aina joka säällä niin pysyy terveenä. Ja jos tuulettaa tms niin pieni suojaisaan paikkaan sillon esim.vaunuihin. Ei ainakaan lattian rajaan mihinkään. Minä oon kova tuulettamaan kämppää...aina jossakin ikkuna auki, täytyy itsekin sitte taas muistaa ettei voi koko ajan tuuletella.

Mielialasta:
Mulla ei yleensä kauheasti heittele mieliala...oon aika rauhallinen tyyppi sen suhteen. Mutta nyt on kyllä muutama huono päivä verottanut kovasti voimia. Kaikenlaista on kyllä sattunut. Koneet hajoilee juuri nyt, ihan kuin olisi paras sauma hankkia kalliita uusia kodinkoneita. Sitte kun innostuin yks päivä pesemään ikkunoita ja tuolla ulkona isoa olohuoneen ikkunaa pesin, niin eiköhän hajonnut pöytä alta ja lensin selälleen maahan. Kiva. Siinä sitte vähä pöllähtäneenä mietin mitä sitä just tapahtui! Onneksi ei sen pahempaa sattunut kuin vähä ihoa kuoriutui, takapuoli kipeenä ja pieni säikähdys. No jatkoin sisällä ikkunanpesua ja vähän ajan päästä kuulu hirvee paukahdus-no meillä hajos pesukone! Betonia lensi ympäri kylppäriä, käry haisi ja hoitopöytä oli palasina ympäriinsä ja paljon muutakin. Ihan tosissaan sai siivota jälkiä. Samana päivänä vielä kuopus lensi pahan näköisesti nurin ja iski kasvot tarjoiluvaunuun mummulassa! Näytti siltä ettei me voida selvitä hengissä siitä päivästä. Uskomatonta että yhtenä päivänä voi tapahtua kaikki mahdolliset onnettomuudet. No nyt ollaan ilman pesukonetta ja kohta perheen 5.jäsen saapuu maailmaan, hoitopöytä on ulkona palasina ja suihkujakkara hajos joten en pysty enää suihkussa istumaan ja pesemään lapsia. Tänäänkin taas oli vähä hankala ku kuopus ei anna isänsä pestä hiuksia vaan huutaa kurkku suorana kun pelkää, enkä itse pysty olemaan kyykyssä tms niitä pesemässä siellä. Sääliksi kävi toista mutta minkäs teet!
No sitte meillä olis la ollut piiiitkästä aikaa kaveri-ilta ja oltiin miehen kans menossa yhdessä. Olis ollut meille tosi tarpeellinen hengähdystauko...lastenhoitaja soitti tunnin myöhässä ettei pääse ollenkaan! Olin just saanut tehtyä tuomiset valmiiksi ja pakattua kaikki. Mies tuli lasten kans kauppareissulta ja oli ihan puhki. Tytöt oli vähä koetellu. Minä sitte ilmoitin ettei päästäkään iltaa viettään. No ei mies sitä niin vakavasti ottanut mutta mä olisin siinä vaiheessa tarvinu nyrkkeilysäkin tms. Oli pinna sen verran kiriällä etten viittiny lähtee edes yksin enää mihinkään. Mökötin illan sohvalla ja haudoin "kostoa" koko maailmalle. Sanoin miehelle että meen yksin synnyttämään kun sen aika tulee...en kysy ketään hoitamaan lapsia. Saa mies jäädä kotiin. :headwall:
Kyllähän sitä miettii tässä vaiheessa että ottaako sitä liian raskaasti nuo pettymykset ym vai voiko noihin suhtautua kovin neutraalisti?
Mitä mieltä muut on?

Kodin rakennusta:
Oon alkanu miettimään että onko mulla joku ostosriippuvuus vai mitä...!
Siis vaikka kuinka tiedän ettei olis varaa mitään hirveitä shoppailla jne niin silti aina kauppareissulla lähtee mukaan jotain "ylimääräistä". Nettikaupoissa pyörin ja teen tilauksia...no nyt oli pakko tilata uus pesukone enkä tilaa sitä halvinta mallia enkä edes keskikallista, vaan tilasin sitte kerralla sellasen jossa on myös kuivaus samassa! Eipähän tarvi haaveilla enää siitä kuivausrummusta. Oon haaveillu nyt jo monta vuotta kun edellinen meni rikki jo 4vuotta sitten. Sitten tein ikean tilauksen ku ajattelin etten jaksa lähteä sinne kiertämään ja halvemmalla saa ne matkahuollon kautta ku itse lähteä hakemaan. Ja koko ajan tekis mieli tilata jotakin lisää. Juhlia varten tarvis uusia aterimia ja teema astioita...aivan liian vähä meillä. Ja olis ollu kiva tilata uudet matot ku kaikki oli alessa. Lastenhuoneessakaan ei oo mattoa ollenkaan! Äkkiä niistä kertyy niin monta sataa että ei tosiaankaan mahdu budjettiin. Muutenkin koko ajan menty ihan siinä rajoilla että saa laskut maksettua eikä juurikaan jää ruokarahaa. On se tympiä kun joutuu omille mielihaluilleen sanoon koko ajan Ei.

AI niin ja tosiaan poitsu päässyt jo viikoille 35+5! Tässä kuussa se sieltä tulee varmasti :)
 
Viimeksi muokattu:
Jasmin: Isot myötätuntohalit sulle :hug: Mä oon ihan varma siitä, että jos joku menee mönkään niin yleensä silloin menee moni muukin asia. Onneksi niitä päiviä ei tuu kovin usein, mutta raskasta se on kun tuntuu, että kaikki kaatuu niskaan.
Vaikka se ei välttämättä juuri sinä päivänä onnistu, niin kannattaa koittaa nähdä ne hyvät puolet.. Kukaan ei onneksi loukkaantunut teillä tuon pyykkikone-episodin aikana, sinä ja vauva ootte kunnossa vaikka koit aikamoisen rysäyksen pöydän kanssa, kuopuskin selvisi hengissä kaatumisesta (ja toivottavasti ilman sairaalareissua?) ja lapsenvahdin peruuntuminen ei välttämättä olisi tuntunut niin pahalta, jos mitään noista edellisistä ei olisi sattunut.
Tuo tukanpesun vaikeus kuulostaa tutulta; meillä on joutunut myös peseen suihku kädessä extra-varovasti hiuksia, ettei mee vettä kasvoille. Mies ei ymmärtänyt kun toiselle melkein paniikki iski kun vettä meni kasvojen yli. Nyt tyttö ei enää pelkää vaan menee itse kokonaan suihkun alle ja siellä kikattelee, mutta ei se pakottamalla olisi onnistunut. Meillä on Ikean muovinen liukuestejakkara suihkussa, siinä on hyvä istuskella kaverina. Eikä maksanut montaa euroa ;)
Tuo nettishoppailu tuo varmaan pientä piristystä arkeen. Tietty kannattaa pitää järki kädessä, ettei tuu liikaa tuhlattua (nim.merkillä kokemusta on), etenkin jos rahat on tiukoilla. Eli pohdi ennen tilausta, että kannattaako tilata, tarviiko tätä välttämättä juuri nyt ja voisiko löytää jostain muualta vielä edullisemmin. Pyykkäriin suosittelen satsaamaan, se kun on näitä oman arjen helpottajia :D
 
"Kevätkaihonkukka"
Lyhyesti kännykällä tilannepäivitystä, myöhemmin laajempi "raportti". Huhtikuisten ketjun eka vauva syntyi 1.3. iltaseitsemältä sektiolla. Koko päivän käynnistely oksitosiinilla ei ollut edistänyt kohdunsuun kypsymistä, ja sydänäänet alkoivat heikkenemään, joten lääkärit päättivät sektiosta. (ilokaasu oli tosi kiva supistusten aikana)

Poika oli 1600 g, jäntevä ja reipas, huusi liikuttavan pienellä äänellään. Siinä tuli liikutuskyynelet silmiin. Vietiin heti lasten teholle lämpimään. Itse en ole saanut nähdä häntä vielä, vain kuvia. Odotan innolla ensikohtaamista <3

Sektiohaavan kanssa on melkoisen avutonta näin aluksi. Oli myös avuton ja epätodellinen olo sektion aikans. Ja minulla oli nyt sitten ilmeisestikin sekä raskausmyrkytys että -hepatoosi, ja napanuoran virtauksissa jotain häikkää, mutta en ole nähnyt papereita.
Ei tässä oikein ole vielä tajunnut synnytyksen olevan ohi ja meillä oman pienenpienen nyytin!

Tsemppiä teille kaikille vaivojen kanssa, ja jos jokin huolestuttaa vähänkään, kannattaa tarkistuttaa tilanne!

Kevis + poikanen


Olisko tässä hyvä inforivi päivitettäväksi Boomkaalle:

Synnyttäneet
1.3. Kevätkaihonkukka / 35 / esikoinen / rv 35 + 4 / NKL / sektio / poika
 
Vaatteista Kannattaa tosiaan ostaa ekana muutamia ja katsoa mistä tykkää/ mistä vauva tykkää! :) Itse olen aloittanut 50 senttisistä, muistaakseni poika hukkui niihinkin jo laitoksella vaikka oli syntyessään sen 50 senttiä. Tyttö saattaa olla hieman pienempi. Jonkin verran sitten jo 56 ja 62 senttistäkin on. Mutta kuulun niihin jäännöksiin jotka haluaa värikoodata lapsensa, joten haluan nähdä kumpi sieltä tulee ennenkuin ostelen mahottomasti. Kietaisubody + puolipotkarit on meilläKIN se perussetti kotikäyttöön. Ne missä on käännettävät hihansuut on tosi hyviä, harmi vaan yleensä niitä löytyy vain tylsinä valkoisina. Siksi minulla on pino tumppujakin hankittuna. Kokopotkarit on myös minusta hyviä. Neulepaidat, mekot, farkut, hupparit yms voi minusta jättää kauppaan noin pienellä, ne rullaantuu ylös ja on epämukavia. :p Yöpuvuista tykkään niistä missä on vetskari edessä ja aukeaa lahkeeseen saakka, esim. name it:n mallit. Ulkoiluun fleece-, pörrö- ja velourihaalari ja vaunuissa makuupussi, kaukalossa kaukalopussi. Popin windfleece neulepipo on hyvä, ei pääse tuuli läpi.

Noin muuten meillä on uudehko kerrostalokämppä ja täällä on pikemminkin kuuma (etenkin kun aurinko paistaa asuntoon koko päivän ja nythän on vielä kevät tulossa) eikä ollenkaan vetoisaa, joten vauvan enempi vuoraaminen sisällä on tarpeetonta. Esikoinen hikoili se ohut myssykin päässä siihen malliin että tokana päivänä luovuttiin siitä kotioloissa. Mummulla taas vanha rintsikkatalo ja siellä oltiin myssy päässä. Mutta riippuu ja roikkuu taas vauvasta sekä omasta kodista jne joten yleispäteviä vaatetussääntöjä ei liene olemassa :D Katsoo vain että vauva ei saa vetoa niinkuin Jasmin sanoin ja niska on sopivan lämmin eikä hikinen taikka kylmä, niin vaatetta lisää tai vähentää sen mukaan. Pienten vauvojen ääreisverenkierto on kuulemma usein huono, joten viileät jalat tai sormet ei ole ihan tavatonta vaikka ois sukkaa ja tumppua. :)

Jasmin12 teillähän oli hirveä päivä, ihmekös jos veetuttaa. Minä ainakin käyn muutenkin jo vajailla voimilla tämän mahan kanssa että tottakai sekin vaikuttaa jaksamiseen jne. Minäkin keikuin eilen jakkaroilla ja vaihdoin verhoja, kun mies ei ollut näkemässä... ei todellakaan saisi enää tämän mahan kanssa, kun meillä on vielä huonekorkeus liki 3 metriä ja verhotangot katossa. Pitää laittaa tuolin päälle jakkara että ylettyy, eli tosi turvallista :ashamed: Pelkäsin juuri tuota että tuoli pettää ja lennän perseelleni, mutta hilasin meidän parisängyn taakse että lennän sitten siihen jos lennän. Pojan huoneessa onneksi riittää lipaston päälle nouseminen. :p

Tuo netti on kyllä paha, kun sieltä on niin helppo tilata kaikkea kivaa! Kyllä minäkin olen enempi nyt tilaillut, kun hoitovapaalla tuli kaikesta pihisteltyä ja nyt taas äitiysrahoilla pystyy vähän hankkimaan juttuja mitä on pitkään lykätty. Ja se kuuluisa pesänrakennusvietti... Hobbaloista tilasin britaxin matkarattaat kun ne sai nyt niin halvalla. Mutta onko ne sitten ne mitä tarvitaan ja mistä varmasti tykkään on asia erikseen... nämä on meinaan neljännet matkikset mitkä meillä käy kääntymässä, yhdistelmät onneksi osui ekalla valinnalla oikeaan, olisi muuten voinut tulla vähän kalliiksi. :D

Tätä varusteluahan tämä nyt tässä viimisillä viikoilla vaan on, kun niin kovin odottaa jo vauvaa mutta ei häntä vielä pääse paijaamaan. Hypistelee sitten noita vauvakamoja innoissaan :D
 
Tarvikkeista :voi olla, että mainittukin, mutta en muista...
Mulle tärkeitä :- rintapumppu, saa lypsettyä ylimääräistä maitoa pakkaseen
- sukkia ( tarpeeksi napakoita, jotta potkarit pysyy jalassa, jos ovat vähän liian isoja ja muutenkin
- muut varmaan mainittujakin tuolla listalla
Itselle meinaan hankkia vielä imetysyöpaidan, muutama t-paita on hankittuna, mutta tuo yöpaita olisi ihan kiva juttu.
Tarpeellista tai ei, olen ostanut myös tarrakapaloita muutaman ihan pienille vauvoille. Kapalonhan voi tehdä esim. lakanasta myös.
Mulla tais vähän mopo karata käsistä, kun olen hankkinut noita ihan pieniä 50-56 toppahaalareitakin ja makuupusseja, eihän niitä taida enää juuri tarvita. Kaukalopussejakin on kahdet.
Olen hankkinut myös 44 cm vaatetta jonkun verran, uskoisin, että niitä tarvitsen ihan alkuun. Ei nämä babytniin isoiksi masussa kasva ja haluan, että vaatteet on sopivia. Jos on pieniä, niin sitten vaan kiertoon ja myyntiin. Tai sitten säästän, on ne niin söpöjä.
Mulla kun on ollut n. 3 kg vauvoja ja 48 cmniin 56 cm vaatteet on mennyt pitkään.

Mitenkähän Kevis ja vauva jakselee ? Uskoisin, että synnytys on jo tapahtunut :)

Kiitokset Boomkaalle uudesta ketjusta ! Tässä kuussa tosiaan jo tärähtää tänne vauvoja :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille !

T. Paulanna ja pavut 35+4
 
Onnea pienestä pojasta Kevis :flower:
Rankka oli sinulla synnytys, kun molemmat tavat jouduit kokemaan, mutta onhan se palkinto sen arvoinen :heart:
Toivottavasti pääset tänään näkemaan poikaa ja saat vaikka syliinkin. Voimia toipumiseen !
 
Vaatteista: Hyvää keskustelua vaatehankinnoista täällä. Itse en myöskään katsele isompia kuin 60 cm vaatteita, kun haluan sitten ostella jo sukupuolen mukaan vaatteita. Muuten luulen että meillä lähdetään liikkeelle noista 56 cm vaatteista. Toki jos nyt selkeästi kokoarvio jää pienemmäksi vauvalla, niin katsotaan sitten uusiksi. Kirpputoreilla olen pyörinyt katsomassa ihan pienimpiä vaatteita, mutta onko muut huomanneet saman, että ne on melko nuhjuisen näköisiä eikö niin pehmeitä kuin uudet vaatteet. Kait se jatkuva peseminen verottaa tuossa vaiheessa. Mutta noita kietaisubodeja täytyy käydä hankkimassa muutamia.

Nettishoppailusta oli puhetta. Täälläkin meinannut lähteä käsistä. Olisi kiva jos löytäisin yhdestä nettikaupasta kaikki kivat, mitä haluaisin ostaa, mutta ei. Ja kovin paljon ei eri nettikaupoista viitsi tilata, kun sitten tulee taas nuo postimaksut.

Kevikselle paljon onnea pojasta! Toivotaan kaiken menevän hyvin ja saat pian nähdä poitsun. :heart:
 
Onnea Kevis :flower: :heart: Toivottavasti pian pääset pienen tapaamaan!

Vaatteista: Mulla on aiempien jäljiltä melko hyvin 56-62 cm vaatteita. Jokunen 50 cm vaate on, mut jos tää on siis yhtä iso kuin esikoinen, niin ei niitä juuri tarvii. Esikoiselle meni ekan viikon 56 senttiset ja sit olikin jo 62 cm vaatteet käytössä :D

Mulla on tänään se kokoarvio, vähän jännittää!
 
Hirmuisen paljon onnea koko Keviksen perheelle! :heart: :flower:
Olipa kyllä aikamoinen ensimmäiseksi synnytykseksi. Onneksi nyt ohi ja toivottavasti pääset pian katsomaan vauvaa. Parantelehan ihan rauhassa sitä sektiohaavaa, ettei tule mitään ylimääräisiä komplikaatioita :)
 
Heippa pitkästä aikaa!

Olen viimeksi kirjoitellut varmaan joulukuussa...mutta nyt ajattelin tehdä paluun palstalle, kun äitiysloma on alkanut. :)

Keviksellä on hurja synnytys takana. Paljon onnea pojasta :heart: toivottavasti pääset tänään katsomaan pikkuista. Voimia molemmille toipumiseen!
 
"pitkäperjantai"
Heips, tuliskohan nyt tekstit perille, jostain syystä heittäny erroriin mun raapustukset..
Eka vauvakin jo täällä, paljon onnea kevikselle pikkuisesta!

Täällä on aloiteltu äippäloma, mahtavaa ku ei tarvi enää töihin. Alkoi jo tuntua raskaalta. Neuvola oli pitkästä aikaa tänään, pisti vähän miettimään josko alkais jtn laittaan jo valmiiks ku lääkäri ilmoitti paikkojen pehmenneen ja olevan auki. Hui! supisteluja on aikasempien tapaan paljon ja usein, näköjään tekevätkin jo jotain. Voi mä silti pitäisin tän matkassa tuonne huhtikuulle ku meillä on jo perhees kahdet synttärit maaliskuulle. No saattaahan tää mennä viä yliajalleki vaikka kuinka :)

Pitkäperjantai ja tulokas jo 35+3!
 

Yhteistyössä