Hiilihydraatit, pitkät kierrot ja ovuloimattomuus

Kaikki, jotka painiskelevat pitkien kiertojen ja ovuloimattomuuden kanssa, suosittelen vähentämään ruokavaliosta hiilihydraattien määrää. En nyt tarkoita, että pitäisi tiukasti karpata ja laskea hiilihydraattimääriä, mutta yksinkertaisesti välttää sokeria, valkoista vehnäjauhoa, perunaa, riisiä ja pastaa. No mitä sitten syödään? Tässä hyviä esimerkkejä suosituimmat :: reseptit :: karppaus.info. Itse söin edellisessä kierrossa ihan normaalia ruokaa ja aika paljon herkkujakin ja kierron pituudeksi tuli 41. Nyt tässä kierrossa, jossa olin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, sain ovulaatiotestiin plussan viisi päivää aikaisemmin kuin viime kierrossa eli kierto lyhentyi viisi päivää. En sano, että tämä kaikilla auttaa, mutta suosittelen kuitenkin kokeilemaan.

Itsestäni sen verran, että olen normaalipainoinen, minulla on aina ollut pitkä kierto, ensimmäisen lapsen yrityksessä minulla on todettu PCO-tyyppiset munasarjat ja lapsi sai alkunsa ensimmäisestä "vähähiilihydraattisesta kierrosta". Nyt on toiveissa toinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Muutenkin ihminen syö juuri niin väärin kuin ei pitäisi :D
Hiilarit pitäs tankata aamulla jotta kroppa kuluttaa ne, jos syömme ne illalla, varastoituu ne varalle kroppaamme ja juuri siksi se taitaa vaikuttaa tuohon ovuloimattomuuteenkin.
Siis hiilareita tarvitsemme mutta saamme niitä todellakin useammasta tuotteesta, ja laadullakin on väliä. itse syön juurikin niin että aamulla eniten. Aamulla tulee syötyä ruispuuro voi silmällä, kananmuna ja kahvia.

päivällä höyrytettyjäkasviksia ja kanaa sekä kermaa.

ja illalla proteiinipirtelö.

ja nimenomaan illalla on todella tärkeää saaha protskuja jotta elimistömme rakentuu uudelleen sillä se tekee sitä nukkuessamme klo 00-04 välillä.

Jos emme esimerkiksi nuku tuona aikana, käyttää elimistö lihaksia ravinnokseen ja näin alkaa rappeutuminen.

En tiedä ymmärsikö kukaan tästä mitään mutta kuitenkin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Lumihippu
Kiitos infosta, rockstone! Mullakin on pco ja olen normaalipainoinen. En ole mikään pullahiiri, mutta varsinkin suklaa maistuu. :) Täytyypä jatkossa katsoa tarkempaan, mitä suuhun laittaa. Karppaus on mulle tuttua, kun pudotin sen avulla muutaman kilon ennen häitä. Karpatessa alkuvaikeuksien jälkeen olo oli ihanan kevyt ja energinen. Täytyis koittaa uudestaan, mutta siten että huolehdin, että paino ei putoa, koska lääkäri on kieltänyt laihtumisen (ja myös lihomisen :D).
 
Hydrangea Itse asiassa mietin, että laitan sulle yksäriä tästä aiheesta, kun olin lukenut kirjoituksiasi toisista ketjuista, mutta ajattelin, että luet tämänkin varmaan ;-) Ja menee sitten samalla infoa muillekin aiheesta. Mulla on paino normaalipainon alarajalla, joten laihtua en saisi itsekään. Pari kiloa on lähtenyt, mutta ei onneksi enempää. En mäkään mikään hiilaritankkaaja ole, mutta mun paheita on karkki ja "paperipussileivät". Muutenkin leipä on sellainen, mistä on ollut vaikeinta luopua, koska olen korvannut usein ateriat sillä. Nyt tällä ruokavaliollakin olen sallinut itselleni kaksi palaa ruisleipää aamuisin. Muuten olen korvannut leivät karppaus.info:sta löytyvällä juustoleipäset-ohjeella.
 
rockstone, kauan teillä meni esikoista yrittäessä, kun tärppäsi? Oletko ollut lapsettomuushoidoissa? Mä lopetin pillerit reilu vuosi sitten, mutta varsinainen yritys aloitettiin 9-10 kk kuukautta sitten. Nyt yk 7 menossa. Mulla pitkiä kiertoja on hoidettu primoilla, jatkossa teroilla. Luultavasti yk 9 on tiedossa clomit+eka inssi, kun eka yk 8 alussa käyn aukkarissa. Esikoinen siis toiveissa.
 
No mulla ei ollut ongelma pitkä kierto eikä varmaan ovuloimattomuuskaan eikä itse asiassa välttämättä mikään =D Mutta kun tässä vauvantekopuuhia aloittelimme, mun kierrot olivat n. 23-24 päivää, joka on reilusti vähemmän kuin aiempina vuosina ja tietysti 40 vuoden ikäkin vaikuttaa.

Sen lisäksi mulla oli kierroissa ihan järkyttävät ovulaatiokivut, joten ainakin ajattelin ovuloivani, mutta tärppiä ei muutamaan kuukauteen jokapäiväisestä seksistä huolimatta tapahtunut.

Sitten palasin taas vhh-ruokavalioon. Sitä seuranneessa kierrossa ei ovulaatiokipuja ollut lainkaan ja luulinkin, että ovulaatio jäi väliin. Lopulta kun kuukautiset olivat tuon lyhyen kierron mukaan kymmenisen päivää myöhässä, sain raskaustestiin plussan.

Eli pointti tässä oli lähinnä se, että saattaa auttaa myös tuollaiseen lyhykäiseenkiin kiertoon :)
 
  • Tykkää
Reactions: rockstone
Mulla on pitkähkö kierto (harvoin alle 30 päivää, joskus nuorempana mennyt 6 viikkoakin kevyesti), ei PCO:ta, lämpöjen nousun mukaan ovuloin, mutta se voi tapahtua myöhään, koska luteaalivaihe on n. 13 päivää. Olen normaalipainon ylärajoilla BMI24 ja rasvaprosentti on korkeanpuoleinen, yli 30.

Laihdutin esikoisesta jääneet kilot pois karppaamalla vuonna 2006-2007 ja sen jälkeen olen elellyt hyväkarppina ja jos paino nousee, niin sitten tiukentanut linjaa ja pysynyt sillä normaalipainoisena.

Päätin tänä kesänä, että kokeilen tiukempaa karppausta, jospa se auttaisi raskautumiseen. Minulla kävi niin, että 5kk suht säännöllisesti jatkuneet kierrot (28-30 päivää) loppuivat siihen, kroppa meni aivan jumiin ja ovulaatiota ei meinannut kuulua ollenkaan, ja lämmötkin sahasivat. Kolmen viikon karppauksen jälkeen paino oli kyllä pudonnut lähes kaksi kiloa, mutta olo oli muuten huono, päätä särki ja ovistikut näyttivät negaa. Sitten päätin nostaa hiilarimääriä ylöspäin ja kas, kaksi päivää siitä pamahti ovulaatio päälle, täysin puskista. No, siitä kierrosta en raskautunut ja nyt totesin, että en ainakaan noin tiukkaa karppauslinjaa vedä raskautta yrittäessä.

Mun tapauksessa siis kroppa päätti, kun painuin vahingossa ilmeisesti ketoosin puolelle, että "nyt on hätätila, en ovuloi" (mulla stressi pidentää helposti kiertoa muutenkin). Ja kun hätätila loppui, limat ilmaantuivat, lämpökäyrä tasoittui ja oviskin pääsi tapahtumaan.

Tämä voi olla kertaluonteinen asia, mutta luulen, että jos karppaa laihtumiseen asti normaalipainoisena, voi se olla liian kova järkytys kropalle yrittää samaan aikaan raskautua. Voi olla pelkkää arvailuakin :)
 
Nostelen omia juttujani...

Poppakonstikierrosta pärähti plussa :D käytössä oli:

- vähähiilihydraattinen ruokavalio
- Valion greippimehu kp1:stä ovulaatioon
- sofi one step-ovulaatiotestit ja varmistuksena CB digi
- peittojen heilutukset joka päivä n. viikon ajan ennen ja jälkeen o-plussan
- lasi punaviiniä päivittäin dpo 4-7
- lisäksi koko yrityksen ajan Multi tabs raskaus & imetys & Befoli (b-vitamiini ja foolihappo)


terveisin onnellinen rockstone 8+0
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin voisin jakaa täällä kokemukseni vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta ja raskautumisesta. :)

Eli taustana kerrottakoon että bmi on pyörinyt 24-25 paikkeilla. Kun aloimme yrittää esikoista bmi oli vähän päälle 25, lievähkö ylipaino. Yritettiin yli vuosi ilman minkäänlaista merkkiäkään raskaudesta. Aloin laihduttaa. -8kg ja raskaaksi! Tuolloin en varsinaisesti karpannut, mutta tottakai hiilarit väheni.

Toiselle annettiin lupa tulla heti perään. Kiloja oli taas muutama liikaa. Alettiin lähestyä esikoisen 1v synttäreitä ja aloin karppaamaan. -6kg reilussa kuukaudessa ja raskaaksi! Valitettavasti päättyi keskenmenoon rv 12+0. Muutaman kilonkin olin jo kerennyt kerätä...

Km:sta toivuttuamme jatkui karppaus ja yritys. -5kg ja yk4 toi plussan. :)

Uskon siis että painonpudotus on ollut meillä se juttu. :) Kierrot on aina ollut suht säännölliset 24-27päivää.

Pink rv 25+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä

Yhteistyössä