Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
hullukala
ei tuo kalan perkaus nyt niin hirvittävä asia ole.
oon minäkin kattellu kun kalaa perataan..
kyllä huomaa että kirjottajalta on tainu jäädä nää kalahommat tekemättä.
ei tuo kalan perkauksen näkeminen tee sun pikku pojasta sekopäätä..
joo sehän vasta hölmöö olisikin kun pikku poika aattelee mielessään että
järvessä ui kalafileitä täysin valmiiksi syötäväksi.
 
kiitos
Noin 700 viestiä aiheesta - hienoa.

Tämä keskustelu on ollut mitä parhainta mainosta kalastukselle. Nyt vaan kaikki keskusteluun osallistuneet voisivat luvata itselleen että vievät lapsensa kalastamaan edes kerran tänä kesänä. Pidetään huoli ettei erkaannuta liiaksi luonnosta ja kalastaminen on muutenkin mukavaa ajanvietettä koko perheelle.
 
Vim Pikku-ukko
Hey, tiedän muutaman kaupunkilaisen joiden mielestä maalla luonnollisina pidetyt asiat ovat "shokeeraavia" ja ne pitäisi pitää piilossa lapsilta. Esimerkkinä vastasyntynyt vasikka, joka oli edelleen verinen kun lapset saivat nähdä sen, yksi oli onnistuneen hirvijahdin jälkeen tehtävä paloittelu johon lapset osallistuivat (hätistelivät lintuja pois paikalta) ja tietenkin mun ykkössuosikki; eläinlääkärin tekemät toimenpiteet (tikit avohaavaan). Nuo nyt sattumalta ovat juttuja, jotka valtaosa maalaisjunttien jälkikasvusta näkee jo lapsuudessa, eikä niitä yritetäkään piilotella koska ovat kuitenkin luonnollinen osa elämää ja sellaisina ne käsitellään.

Surullista on se, että kaupunkilaistuttavan lapsi oli koulukokeessa kirjoittanut vastaukseksi "Keskon varastolta" kun kysyttiin, mistä banaanit tuodaan...

Jos tuo kalan perkaaminen on jotenkin merkki tulevasta häiriintyneisyydestä, niin ainakin se selittää kertaheitolla meidän hullujen suomalaisten ajatusmaailman syyt ja seuraukset..
 
MR.?
Kuules mun serkkuni ei oo mistään vanhemmasta päästä niin tappaa jotkut kalat huviks tiedän ku oon kans kalastanu (oon tyttö) kandee olla vihanen jos se on noin hirveetä -_-
 
Luomuteurastaja
Metsästäjät/kalastajat on ihan saatanasta!
Miksei kaikki vois ostaa lihaansa suoraa kaupan tiskiltä, eikä sieltä luonnosta?
Näin yhdenkään eläimen ei tarvitsisi kärsiä!
 
lolololololo
tietenkin pitää opettaa, tuommoset asiat... pitäähän lapsen oppia eläimen/ihmisen anatomia. Tietenkin jotkut asiat saattaa ihmetyttää tai järkyttää mutta lapselle pitää opettaa miten asiat oikeasti menee. Ei maailmassa kaikki mene aina kuin satukirjoissa ja se on hyvä tietää pienestä pitäen tai lapsi ei tulee koskaan pärjäämään elämässä.
 
Tyhmä mummu
Kalan syönti kaverin, oisko ollut jotain 4v, teki leikkauksia perkaamieni silakoitten suolilla. Siinä oli käytössä haarukat veitset ja sakset, leikki näytti sujuvan ja olevan hyvin mielenkiintoista. Mitähän traumoja olenkaan aiheuttanut?
 
"Mies78"
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]

Onneks sun ex mies on päässy siusta eroon, kohtuu nuija olet :) Kaikella kunnioituksella :)
 
"vieras"
siis tässä taas hyvä esimerkki kun lapsi kasvatetaan pumpulissa.....onneks tuo mies näytti miten tämä maailma todellisuudessa pelaa ja eikä sitten kun poika menee armeijaan jos nyt sinne asti pääsee taitaa tullaa sivari ku eihän mamin pikku pallero voi pyssyyn koskee, ni millanen järkytys se ois ollu nuorelle miehelle kun näkee miten kalaperataan!!!
Just tuollasten paapoja äitien pitäis mennä itseensä miettiä ihan oikeesti että et sinä todellakaan saa muutettua tätä maailmaa niin että pieni kullan murusi ei saisi ikinä tietää tästä "pahasta" maailmasta.
Meillä ollaan käyty alle kouluikäisten lasten kanssa ihmisen anatomiaa läpi ja he ovat hyvin kiinnostuneita mitä ihmisen sisällä, ei se mielestäni ole ällöä tai väärin päin vastoin, jos ne nyt kiinnostaa niin ei sitä tiedä jos vaikka lääkäriksi asti tahtois kiinnostua!!
Hyvä äiti! kasvata lapsesi miten tahdot mutta älä itke myöhemmin kun alkaa kaikki "paha" kiinnostaa kun ei niistä ole mitään tietoa.....
 
:D :D
Harmi että isä ei oo aikasemmin poikaa kalaan vieny. Kyllähän ton ikäsen lapsen pitää tietää mistä kala tulee ja muut ruuat. Ei kaikki niitä hommaa kala ja lihatiskiltä..
Omalle kohalle toi tuntuu niin naurettavalta, meillä lapset on nähny tän homman monesti jopa muillakin eläimillä kun kalalla. Ei oo lapset saanu traumoja eikä niistä ole kasvanu mitään hienohelmoja. Jos sun lapsi ei tykänny/halunnu nähä miten kala perataan ja laitetaan ruuaksi, niin miksi se katto. Voi mahoton kun tähän mailmaan mahtuu uus avuttomia tulevaisuuden toivoja!!
 
"vieras"
Jos sinä et halua nähdä ku kala perataan,niin se ei tarkoita että lapsesi ajattelee samoin.olet kyllä nyt lievästi sekaisin ! Kyse on kuitenkin vain kalan perkaamisesta !!! Isä toimi täydellisesti ! Kalan mahassa toisia kaloja koska sen ravintoo ,ihmisen mahassa vaikka makkaraa !
 
"Sanmama"
Hei nyt muut ihmiset järki käteen.
Ei tämä asia vittuilemalla ja mollaamalla parane.
Joku voi tuntea, että asia on kauheaa ja toinen ei välitä mitään.
mielipiteitä saa olla ja hei onhan tää maailman meno välillä tosi härskiä ja saahan sitä haluta lapselleen vähän pehmeämmän tavan vaikuttaa maailman menoon...
Muistetaan antaa meille kaikille kirjoittajille tilaa ja jokaisen ajatus maailmalle.
Kaikesta huolimatta kaikille aurinkoista päivää!
 
Toinen pumpuliäiti
Olen ehkä ainoa aloittajaa ymmärtävä... Minulla on kaksi poikaa, toinen superherkkis 5v ja toinen taas ei niin herkkä 4v. Tämä superherkkis tykkää syödä kalaa mutta ei halua ajatella asiaa niin, että hänen syömänsä kalat on varta vasten tapettu syömistä varten vaan puhuu että ne kalat ovat kuolleet vanhuuteen. Tietää kyllä, että kaikki tuttavapiirimme kalastajat kalastavat eläviä kaloja sapuskaksi. Nuoremmalla taas ei ole mitään kalojen "teurastusta" vastaan, vaan kalastus kiehtoo häntä kovasti. Jos nyt alkaisin erityisesti valistamaan herkkispoikaani sanomalla, että kaikki syömäsi kalat on varta vasten tapettu jotta voisit syödä ne, hän varmasti alkaisi kasvissyöjäksi. Ja sitähän minä taas en halua!
Eli siis riippuu lapsesta, missä vaiheessa ja ennen kaikkea miten kannattaa asiat kertoa ja opettaa. Tuntuu, että varsinkin poikien herkempää temperamenttia on monilla hankala ymmärtää ja hyväksyä, ja helposti koetaan, että superherkkispojat pitää karaistaa jo pienestä pitäen elämän totuuksille.

Niin, ja se vielä mainittakaan, että itse olen pienestä pitäen kulkenut isäni kanssa kalassa, joutunut vasten tahtoisesti perkaamaan kaloja katseltuani ensin kun ne heitettiin veneen pohjalle kitumaan (itse asiassa monesti pelastin joitakin yksilöitä heittämällä niitä takaisin veteen kun isän silmä vältti). Näiden liian pienenä saatujen epämiellyttävien kokemusten vuoksi en tänä päivänäkään mene kalaan, suostu perkaamaan kaloja ym vaan ostan ne nätissä peratussa paketissa kaupasta :)
 
"anonyymi"
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]
kyllähän minullekkin tuo asia opetettiin heti pienestä pitäen, eikä mitään psykopaattia ole tullut.
 
"Traumatisoitunut"
En minäkään lapsena tykännyt kun kalat tapettiin mutta hyvältä ne maistui ja siihenkin tottui, en kai traumatisoitunut ja pakkohan ei ollut katsoa mutta sormien välistä oli kurkittava. Teurastusta tuskin pystyisin katsomaan kalpenematta enkä siihen lapsiani pakottaisi mutta en myöskään kieltäisi jos olisi tilaisuus ja haluaisivat katsoa, siinä olis vaan nieleskeltävä ja selitettävä mitä tapahtuu. Vaikka "kaupunkilaisia" ollaankin niin kissan synnytykset on tuttuja jo alle kouluikäsestä kuin myös sairaan ja tuskaisen koiran lähettäminen viimeiselle matkalle ja erittäin eläinrakkaita näistä tuli. Luontodokumentit kaikessa raakuudessaan on myös kuulunut sensuroimattomaan ohjelmistoon tosin pienempänä selitysten kera. Ihmiset suhtautuu niin eritavalla asioihin mutta vanhempien se ikävä velvollisuus on kai opettaa lapsia suhtautumaan myös asioiden kuten ruuan saamisen nurjaan puoleen :)
 
maalta
onneksi löytyy vielä kunnon miehiä. huolestuttavissa määrin alkaa nuoret miehet kulkemaan hinttivaatteet päällä täysin kädettöminä tietäen vain sen mitä netissä, tv:ssä ja koulussa kerrotaan.
 

Yhteistyössä