Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Kalamies
Kummipojan 5v kanssa ainaki käydään monesti kalassa ja pojalla oma puukko ja kaikki. Osaa jo suunnilleen perkata kalat ja itse ainakin tainnuttaa kapulalla aina. Ei taida alottajalla olla kaikki muumit laaksossa.
 
***
Ai ettekö ap muka napauta kalapuikkoa nuijalla ennen kuin teette sen ruuaksi?!? ei tulisi mieleenikään laittaa tajuissaan olevaa kalapuikkoa pannulle!!! Meillä ei kalasteta suoraan vedestä mut todellakin lapset on tottuneet näkemään kalapuikon tainnutusta taaperosta saakka! Kalapuikon voi tainnuttaa myös astumalla tai hyppäämällä sen päälle, jos ei tiedä mikä on nuija. Mies tainnuttaa tonnikalapurkin paljaalla nyrkillä, se vaatii vähän enemmän voimia, eikä sovi mulle!
 
"vieras"
heh, mutsi toivoi musta leguria, kuten sen faijakin oli. landella antoi hauen perattavaksi, mahan sain auki mutta kun suolet piti repiä esiin, meinas tulla yrjö... Siihen kaatui mutsin leguriunelmat mun suhteen. harmittaa näin myöhemmin kun tietää legurien liksat...
 
Vegaani
Onko kukaan ajatellut että ehkä se on lapsi joka reagoi normaalisti? Voi aivan hyvin elää osallistumatta julmuuteen.
http://www.drmcdougall.com/misc/2012nl/sep/children.htm
 
"Johanna"
Mikään ei ole sen parempaa anatomian opetusta kuin ruumiinavaus. Itse olen katsonut ihmisen avauksen ja lapset monien eläinten. Minusta on erittäin tärkeää, että pienestä asti tulee läheinen suhde luontoon. Joka tuntee luonnon kaloineen haluaa suojella sen/ne saasteilta! Ps.meidän poika on 100% kalamies. Kun hän oli vaille 2vuotias, hänen piti saada hauen pää leikkeihin mukaan, laitoin pään muovipussiin. Lopulta sain pään pois, kun poika nukahti aarre jainalossaan :)
 
"Jomppeli"
Voi herra jumala - noin idiootteja ei pysty olemaan kuin kaupunkilaiset!
Kyllä lapselle pitää opettaa pienestä pitäen asiat maailman ja luonnon kiertokulun normaaleina, luonnollisina asioina. Niin on tehty minulle ja niin ten itsekin lapsilleni! Sitten kun kasvaa isommaksi niin totuuksien kanssa simätysten joutuminen se vasta traumoja aiheuttaakin!
 
"Allerginen"
Itse olen pahasti allerginen kalalle, joten saan oireita hajusta ja ihokontaktista. Lasteni isä ei ole kalamies,vaikka syökin kalaa. Kuitenkaan en ole halunnut omilta lapsiltani viedä kalastamisen iloa, ja kun olen ollut jo vuosia noiden viiden yh, niin ongelmaan on löytynyt vain yksi ratkaisu. Seison vieressä ja annan ohjeita lapsilleni. Eli vanhin tyttäreni on jo muutaman vuoden ikäisestä lähtien saanut tappaa ja perata saaliinsa. Nuorin poikani oli juuri kesällä vuoden, kun teki 7v siskonsa avustamana kaiken. Kolmen vanhana jo osasi homman omin päinkin. Eikä nuo (nuorin kesällä 9) ole mitenkään traumatisoituneita tai sarjamurhaajan alkuja. :D Niin, ja kyllä meillä on ihmisen anatomiaa kirjoista tutkittu jo hyvin pienenä. Heistä se oli mielenkiintoinen ja jännä laitos tuo ihmisen sisin. :D
Otahan rennosti ja ihastele maailmaa, luontoa, kiertokulkua, ja sitä suolistoakin lapsesi kanssa! :D
 
kysynpähän vain
Aloittaja ei ilmeiseti tieten tahtoen söisi esim.hevosta,mutta jos se on piilotettu vaikka Ikean lihapulliin kertomatta asiakkaille niin se on ok syödä hevosta?Kun ei tiedä mitä syö.
 
hiiippiii!
Tirsk! Tää on hauskin keskustelu aikoihin! Mietin aina, et olisinpa yhtä hyvällä mielikuvituksella varustettu kun osa tänne keskusteluja aloittavista. Tää on yhtä hauska kuin se "mistä ostatte niitä kelluvia rusinoita simaan" :)
 
"Reino"
Isoäiti-kaverini lapsilla oli maatilallaan kaneja. Kasvattivat ja myivät niitä syötäväksi. Kaverini kysyi 3 vuotiaalta lapsenlapseltaan, miten niin söpöjä eläimiä voi syödä. -No, isä ensin napauttaa sitä päähän... alkoi lapsen selostus.
 
kyllähän se 6-vuotias varmasti järkyttyy, kun niin kauan on tietoa hä eltä pimitetty. Ja voi jopa saada traumojakin, kun ei ole pienestä asti oppinut elämän kiertokulun normaaleja asioita käsittelemään. Isäni opetti vastikään 3-vuotiaalle tyttärelleni kuinka ruoka kulkee lautaselta lopulta wc-pyttyyn, kyllä siinä mainittiin suoli jos toinenkin. Ja sitä joitain kertoja korvat punasena ruokapöydässä lapsen selostamana kuunneltiin, mutta ei se mielestäni mitään salaista ollut. Samainen tyttö jo kaksivuotiaana leikki erittäin luontevasti teeren siivellä seuratessaan linnun nylkemistä, eikä näyttänyt yhtään järkyttyneeltä. Mitä nuorempana oppii ja näkee ruoan käsittelyä ja alkuperää sen luontevammin suhtautuu.
 
grpbhfs
Mie muistan kuinka katottii iha kakrusta asti ku lehmöt ja siat o teurastettu ja oisinko ollu just 6v ku mettille isän mukaan ja kattomaan miten linnut ja hirvet suolistetaan. Ei oo traumoja vaan elämän tosiasioita. Ja hoituupa nyt iän myötä iteltäki ku o oppi tullu nuorena perille :D
 
"Huhhuh"
Mies teki oikein, lapsen pitää ymmärtää ruan arvon. Ainakun syöt sitä kalaa/lihaa, joku eläin on kas kummaa lahdattu sitä varten. Lapsen pienet aivot käsittelee asiaa nuoruuden ja aikuisena saattaa jopa arvostaa ruokaa jota on riittävästi. Voi miettiä vaikka kuinka moni lapsi kuolee nälkään joka päivä :) älä kasvata lasta lasipalloon.
 
"Kaitsu"
Ite kattelin tuon ikäsenä vierestä, ku naapurin lehmä oli kuollu tiineenä ja isännät sitte kaivo sen vasikan ulos sieltä mahasta. Eipä tuota oo kallonkutistajalla tarttenu käydä asian johdosta. Kyllä se sun poika selviää :)
 
"vieras"
Tappaa pois tämmöset uskomattomat idiootit. Mie en viettäis hetkeäkään tämmösten idiootien kans. Onneksi en tunne ketään tuommosta. Yrittäkää nyt kaupunginhoroille kertoa elämästä jotaki...sama ko nussisit sikaa perseeseen, yhtätyhjänkans.
Yyh mitä maalaistolloja ja heidän typeriä epäasiallisia vastauksiaan! Onneksi en tunne ketään sellaista, koska en minäkään haluaisi viettää heidän kanssaan hetkeäkään aikaa.
 
"kalastaja"
Voisi siinä poika ihmetellä kun isi kalastaa päivittäin kalaa satoja kiloja et miten niistä ruokaa tehdään sen näköisinä kun ne järvestä nostaessa ovat.

Poikamme on opetellut perkaamaan kaloja pienestä pitäen ja opettelee vieläkin (ikää 6v) ja jos hän ei ole ollut mukana perkaushommissa, niin syödessään esim. kalapihvejä niin hän kysyi aikaisemmin että onhan suolet otettu pois :D.

Ainakin poikamme 6v pitää perkausta luonnollisena asiana eikä ajattele että ihmisetkin suolistetaan ja laitetaan kattilaan. Itse olen myös ollut kalankäsittelyssä mukana pienestä pitäen ja traumoja ei ole jäännyt.

Minusta traumat asioihin monesti juuri syntyvät siitä että lapselle ei selitetä ajoissa asioita.
 
Sinikka
Poika varmasti tykkäs kun sai isänsä kanssa touhuta ja sehän on mitä mahtavin harrastus! Hyvä kun isä viittsii edes pojan ottaa mukaan harrastuksiin. Niitä taitaa olla aika harvassa... Olisit itsekin mennyt mukaan retkelle. Se jos mikä yhdistää ja voi pitää hauskaa sekä nauttia luonnosta. Kokeilkaa!
 
"Harmis"
"Olen myöhemmin luonnollisesti oppinut mm. koulussa mitä eläinten sisällä on" ...kyllä tuo on huomattavasti luonnollisempaa oppia jostain muualta kuin kirjoista.
Toivottavasti miehes nappaa seuraavalta kalareissulta hauen lisäksi naisen joka elää todellisuudessa.
 
"Pumpuli"
Just naita pumpulissa kasvaneita tapaa armeijassa pilvinpimein. Saalittavia tapauksia, mutta kotoahan se on lahtoisin.
Taidat olla sukua Paivi Rasaselle?
Meilla tehtiin ruoka kaloista lampaisiin alusta elavasta valmiiksi poytaan kun oltiin viela nappuloita. Terveen paperit viela toistaiseksi taskussa.
 
kervis
Lapsena näin kun lehmiä teurastettiin paineilmapistooli härpäkkeillä, isä nylki jäniksiä. Nyt aikuisena en ole sosiaallisesti syrjäytynyt ja ihan normaali ihminen ilman mitään patoutumia, ehkä kunnioitan noita ja muitakin eläimiä vähän enemmän kun normaalisti. Tunnen olevani normaali rasialainen.
 

Yhteistyössä