Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Solevi
Outch, toivottavasti,et yritä kasvattaa lastasi pumpulissa, sillä se ei oo pidemmä juoksulla poikasi kasvun ja itsetunnon kannalta hyvä asia. Miettippäs sitä, kun lapsesi lähtee kouluun, sun paapomisesi tavoittamattomiin, ja siellä kaverit kertoilee erilaisia asioita ja poikasi on "pihalla. kun lumiukko" .. voipi olla et löytyykin sit kiusattujen listalta. Normaalia et lapsi kyselee erilaisia asioita ja kyllä meillä aikuisilla on velvollisuus lapselle niistä kertoa, eikä rakentaa sellaista epätietoisuuden jopa "tabujen" vyöhykettä. Ootko aatellut mitä lapsen päässä liikkuu, jos haluaa tietää ja aikuiset hieman kauhistellen ja salamyhkäisesti toteaa: et kerron sit , kun oot isompi ja ymmärrät ! Ei ne lapset rikkoudu tollasista asioista, kunhan niistä keskustellaan lapsen kanssa. Perustelut ja selitykset ovat tärkeitä .. opettavat lastakin keskustelemaan ja pohtimaan erilaisia juttuja. Toiseksi, eikös lapsesi ollut Isänsä kanssa ... niinkuin "rakastavasti" totesit: "kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian hoiti . Arvosta myös miestäsi lapsen kasvattajana !! Ehkäpä sunkin ois hyvä mennä vaikkapa lomaileen maalle .. =)
 
Juntti
Jos aloittaja määrittelee juntin noilla kriteerteillä, niin olen onnellisesti juntti, sillä aion käydä jatkossakin poikani kanssa (2-vuotias) kalassa ja perata ne. Mut hei, sähän voit syödä makkaraa, ne kasvaa puussa!
 
Khimaira
:LOL::LOL:
Pitää merkata tämä ja lukea paremmalla aikaa, taitaa olla ihan hyvää väsymysajan viihdettä :whistle:

Kerroin omalle (7-v) pojalle olleeni mukana leikkauksessa katsomassa ja hän oli ihan innoissaan: "otitko sisäelimet mukaan??" :whistle::LOL:
 
"vieras"
...mitäh? :D:D:D Kai tämä on vitsi? Kauheita mammanmussukoita kasvatatte lapsistanne. Kalan perkaus on normaali asia ja viimeistään yläasteella se kala täytyy avata. Ja kyllä kuusivuotiaan pitäisi jo ymmärtää, että _kalapuikko_ on _kalaa_ joka on vähän pakko tappaa ennen kuin siitä tehdään jotakin! :DD Ei herranjestas.
 
Jermu96
Minä henk. kohtasesti olen sitä mieltä, että jos pojasta halutaan kalastaja niiin asiaan kuuluu näyttää miten perkaus ja kalantainnutus tapahtuu. toki tämä isä olisi voinut hienostella sana valintoja. itsekin aina halusin pienempänä (noin 5v.) nähä miten kala perkataan että itse osaisin myöhempänä.
 
Mä näytin myös meidän tytöille viime kesänä miten kalat perataan (itse kysyivät) ikää heillä oli siloin 9,7 ja 4 v . itse seurasivat vieressä kun mä suomustin ja poistin sisälmykset ja tytöt itse paistoivat pannulla ahvenet voissa ja söivät myös ne eikä mitään kysymyksii ole tullut ainoastaa kysyivät kalan sisälmyksistä äiti mikä toi pallukka on (se ilmatasku vai mikälie...) ja kerroin heille ja eikä ole järkyttynyeitä :) kun asiat kerrotaan oikeilla nimillä niin ei tarvitse keksii seuraavas asias tekosyitä ja valkosiivalheita ei ne lapset tyhmiä ole ! ja olen itse maalta ja minusta on ihan luonnolista kertoa lapsille mistä se ruoka ja kalat oikeesti sinne kauppaan tulee .nii ja olen vielä itsekin ollut apuna kun sikapossu ja ammutaan ja mullikka teurastetaan eikä ole mitään traumoja tullut ja vanhemmat on opettannut miten niistä tehdään ruokaa..
 
Viimeksi muokattu:
nykyaika ...
Kuinkas pumpulissa pojan pitää elää? jos ei kalan perkausta saa nähdä... Itsekkin oerkanut isän kanssa kaloja jo ties minkäikäisestä asti, oisinko ollu 5......... JA entäs sitten jos alkaa kyselemään onko ihmisissä suolia? Sanot vaan että joo mutta niitä harvemmin kiskotaa ulos. Mää kertoisin samalla että ihminen maistuu kanalta :D Vanhemman tehtävähän on opettaa, kertoa ja esitellä myös ikävät ja ällöt asiat. Ei elämä ole hattaramaailma. Nykyajan lasten pitäisi oppia tämä...
Kiitän ja kuittaan.
 
Em22
Missä kivipadassa sä sun lapses kasvatat? Yhdyn edellisiin vastaajiin 6v mene kohta kouluun ja siellä se viimeistään oppii et ei ne kalat tai muutkaan eläimet ruokakaupasta tollein vaan tuu. Pakkohan ne on tappaa ennenku niistä ruokaa saadaan..
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Älä lue;28505737:
niinja koulussa opetellaan noita samoja asiota maantiedossa ja biologiassa varsinkin.
Kyllähän se lapsi sieläkin näkee ne teksteinä ja kuvina kirjassa.
Ellei äitykkä kiellä lasta opiskelemasta ihmisen alku- osiota biologian kirjasta :whistle:
 
lapin äiti
Meillä on ainaki kolmevuotiaski ollu porojen teurastusta kattomassa, siis ku oikein urakalla niitä laitetaan teuraaksi. Sonninki tapon katto, ketuista, linnuista ja jäniksistä puhumattakkaa. Kaloja on nähny suolistettavan kymmeniä jos ei satoja kertoja. Piempänäki kattosivat jos jaksais "raahata" kattomaan. Se on niiiin luonnollista tuollanen, ja tuntuu että ne traumat tullee niille, joilla ei oikeaa tekemistä oo. Ja se oikea tekeminen on just sitä että hommataan ruoka pöytään luonnosta esimerkiksi. Sit kuusvuotiaalle puukko kouraan ja nuotion tekkoon ja itte kalat perkkaamaan. Toki vähän pietään silmällä mitä tekkee. Hyvin tuo on isoveli selvinny täysjärkisenä, vaikka seki pienenä näki samanlaista.
 
Voi ihmettä.
Olisi voinu ottaa sun mies munkin kuusi veen TYTÖN vieläpä tutkimaan niitä suolia.. Olisi ollut innokas asiantuntija mukana! Ja kun kuusivuotias ei ole pieni rnään! Elämän kulku opitaan jo vanhemmilta..
 
Sinko-Zimo
Langan aloittaja itte on, ko tuolla tavalla miestään syyttää. Toki se voi olla pojalle kova paikka ja jos järkyttyi niin ei voi mitään. Poikasi vain shokeerautui siitä tavasta, mitä kalalle tehdään ja onhan se ihan tervettä, että välittää elävistä olennoista tuolla tavalla. Itte säikähtäisin, jos poika haluaisi nähdä lisää hurmetta kalan perkaamisen jälkeen.
Miehesi teki ihan oikein, kun alkoi perkaamaan kalan. Realiteetit on katsottava ja opetettava eikä mitään sellaista "pakasteallasruoka"-meininkiä. Saapahan poika tajuta miten se valtiokustanneskruudis päätyy koulun keittolaan.
 
Scurra
Nyt on taas äiti nii pahasti vieraantunut maailmasta, että oikein pahaa tekee ja hävettää! Tulee pahamieli lapsen puolesta. Mitäs meinasit sitten lapsellesi opettaa? Lapset tuo haikara, ja kala kasvaa pakaste altaassa! 6 vuotias on jo kyllin vanha ymmärtämään mistä ruoka tulee.. Voi näitä nykyajan surkimuksia mitähän noista lapsista tulee...
 
nimetön jäck
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]

Laita lapsi untuvapussiin tai pöydän alle kasvamaan niin varmaan selviää maailmassa todella hyvin.
 
reilu 2v lapsen äiti
[QUOTE="Aloittaja";28495756]Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista. En itsekään halua nähdä miten eläimistä tehdään ruokaa, mutta se ei estä minua syömästä eläinperäisiä tuotteita.

Ei minullekaan asiaa näytetty tai kerrottu lapsena. Toki asuimme kaupungissa, niin asiaan ei tarvinnut törmätä. Olen myöhemmin luonnollisesti oppinut mm. koulussa mitä eläinten sisällä on. Näin olisin suonut poikanikin oppivan. En halunnut, että isä näyttää pienelle lapselle kuinka eläimiä tapetaan ja riivitään niiden sisukset pois!

Ai niin, mies oli vielä vitsaillut. Toisen hauen vatsassa oli ollu syöty kala ja mies oli sanonut pojalle, että saatiinkohan äitikala kun mahassa on pikkukala! Voi jessus tuota miestä![/QUOTE]

Siis tää varmaan selittäneekin sen, miksei meillä poika reilu 2v nuku öitään..
se on käyny isin ja papan kanssa kalassa tuossa viime kesänä..

Not! 6v lapsi liian nuori näkemään tuollaista?? tai sitten ei! herää!
 
justsaying..
ei kyllä 6 vuotias enää mikään kamalan pieni lapsi ole, ja sen pitäisikin jo ymmärtää ihmisen anatomiasta ja osata/uskaltaa avata kala. itse olin jo nelivuotiaana aina kalastusreissulla isän kanssa ja perattiin kalat yhdessä. ymmärtäisin toki huolesi lapsesta ja traumoista jos ikää sillä olisi 0-4 v. eikös se ole kohta jo kouluikäinen? kannataisi valmistella se sitä varten eikä pitää ulkona kaikesta muusta maailmasta.
 
"Täti"
...Minun poikani oli kai 3v kun mieheni sai jäniksen. Poika innoissaan tuti suussa hymyillen roikotti jänistä takajalasta, joka oli suolistettu, verta näkyi valkoisella turkilla. Hyvä kun osasi puhua.. Ei pojalleni ole jäänyt traumoja. Yhtä lailla käynyt kalalla ja nähnyt miten kalat suomustetaan ja suolistetaan. Tuossa tilanteessa pitää vaan selittää asiat, niin että lapsikin sen ymmärtää.
Son jos lapsi elää ns tynnyrissä eikä saa tietää mitään elämän perusasioita ennenkuin no tuossa tapauksessasi 6v niin mietityttäähän se lasta, ja jos et osaa selittää luontevasti eroa ruoaksi käytettävien eläinten ja ettei ihmisiä voi eikä saa sillä tavalla "tappaa" Ja tottakai meillä ihmisilläkin on suolet sisällä.
Tällä hetkellä poikani metsästää riistaa (metsästysaikana) ja käy kalalla harrastuksenaan
Kyllä miehesi minun mielestä teki oikein, olisi saanut näyttää jo aiemmin ennenkuin lapsenne ollessa 6v
Hei maalaisjärjellä menee elämässä melkoisen pitkälle ..
Mukavia kalaretkiä lapsellenne ja isälle, kivahan se olisi koko perheen harrastuksena äitikin mukaan :)
Eikä ainakaan lapsen edessä aleta panikoimaan (vaikka panikoikin täällä netissä)
 
Lenkkitossu79
[QUOTE="Aloittaja";28495785]Te olette totaalisen sekaisin!!! Näyttäkää vaan omille penskoille elukoiden tappamista ja suolistusta! Ei ole minun syy jos lapsistanne tulee ties mitä psykopaatteja!!!!

Minä lopetan tähän![/QUOTE]

Ihan oikeesti mä oon pienestä tytöstä asti kattonu kalan perkusta ja ku kissa leikkii ilosesti vielä elävällä saaliilla. So you mad bro
 

Yhteistyössä