Työnantajan vaitiolovelvollisuus.

  • Viestiketjun aloittaja Työntekijä
  • Ensimmäinen viesti
Työntekijä
Olen poissa työstä lapsen sairauden takia ja sain juuri viestin työkaverilta että miksi en hankkinut hoitajaa lapsen sairauden ajaksi kun siellä on nyt muutenkin toinen työntekijä sairauslomalla. Työnantaja on siis kertonut työkaverilleni että olen sairaana lapsen sairastumisen takia.

Eikö työnantajalla ole vaitiolovelvollisuus siitä minkä vuoksi olen sairaslomalla?
 
sdaf
Ja jos olet hoitamassa sairasta lasta, et ole sairaslomalla vaan tilapäisellä hoitovapaalla, mutta sitähän tässä ei kysytty...

Se todellakin on salassapidettävä tieto, miksi työntekijä on poissa, olipa syy sitten sairasloma, hoitovapaa jopa vuosiloma!
 
"viola"
Kyllä meillä on poissaolokoodit ihan yleisellä listalla nähtävissä, siihen poissaolon luvannut sen merkitsee, ei ole mikään salaisuus. Ja terveydenhuoltoala kyseessä. Eli on kyllä ihan yleistä tietoa.
 
"tinkeli"
[QUOTE="hups";29790264]Meillä esimies laittaa aina sähköpostilla koko osastolle tiedon, vaikka että Maija vatsataudissa, ei tule töihin.[/QUOTE]

Mitäs jos työntekijä on sairauslomalla burnoutin, sädehoidon, alkoholismin tms. vuoksi? Kuulostaa aika erikoiselta että pitää eritellä miksi, pelkkä sairauslomalla riittäisi.
 
miiiiitta
olen käynyt liiton ja luottamusmiehen kanssa taistoa työnantajaani vastaan juurikin kyseisestä asiasta...SAIRASLOMA ON VAITIOLOVELVOLLISUUS!! siittä ei saa kertoa muille työntekijöille..
p.s voitin kyseisen jutun :)
 
sh
[QUOTE="viola";29790215]Kyllä meillä on poissaolokoodit ihan yleisellä listalla nähtävissä, siihen poissaolon luvannut sen merkitsee, ei ole mikään salaisuus. Ja terveydenhuoltoala kyseessä. Eli on kyllä ihan yleistä tietoa.[/QUOTE]

Ei ole. Yliopistosairaalassa tästä on tullut valituksia ja ohjeet on, että esillä olevassa työvuorolistassa työntekijän poissaolot saavat näkyä vain "poissaoloina", ei sairaslomakoodeina tms.
 
Hoitsu myös
Ei ole. Yliopistosairaalassa tästä on tullut valituksia ja ohjeet on, että esillä olevassa työvuorolistassa työntekijän poissaolot saavat näkyä vain "poissaoloina", ei sairaslomakoodeina tms.
Sama, meillä näkyy poissaolot listalla # merkillä! olkoon kyseessä loma, sairaus! tilapäinen hoitovapaa.
Oh:lle poissaolosta ilmoittaessa pitää ainakin "omalla luvalla" eli ne ekaa 3pv poissaolon syy kertoa? Mut jos salkku jatkuu lääkärintodistuksella, käsittääkseni oh: ei tarvitse syytä tietää
 
Työntekijä
olen käynyt liiton ja luottamusmiehen kanssa taistoa työnantajaani vastaan juurikin kyseisestä asiasta...SAIRASLOMA ON VAITIOLOVELVOLLISUUS!! siittä ei saa kertoa muille työntekijöille..
p.s voitin kyseisen jutun :)
Meillä ei ole luottamusmiestä. :/ Pieni yritys jossa ei ole työsuojeluhenkilöä eikä tosiaan luottamusmiestäkään. Vaikea tilanne. Tulisiko minun kysyä liitosta neuvoa vai miten?

En ole koskaan aiemmin joutunut tällaiseen tilanteeseen jossa työkaveri häiriköisi.
 
Vähän hassua kyllä... Ettekö te juttele siellä työpaikalla ollenkaan keskenänne? Meillä se tulisi ihan kahvipöydässäkin selville seuraavana päivänä, kun poissa ollut ihan itse sanoisi että onpa vieläkin flunssainen olo, tai että voi harmi kun se Maija nyt sairastaa, onneksi isä pystyi tänään jäämään kotiin. Oletan että teilläkin on suht pieni työyksikkö, kun kahden ihmisen samanaikainen poissaolo on katastrofi.

Minusta tuo ei ole ollenkaan työnantajan syy että sinua syyllistetään, vaan työpaikalla on jotain vialla jos työkaverit laittavat poissaolijan omaan numeroon viestejä ja syyttelevät poissaolosta. Varmaankin virallisesti syytä ei saa kertoa, mutta tuossa on nyt vikaa teidän yhteishengessänne.

Muoks: Ja siis en tarkoita että sairausloman syytä saisi kertoa, mutta siinä ei ole mielestäni mitään salaista että työkaverit tietävät onko Jare nyt poissa oman vai lapsen sairauden vuoksi pois.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka
Kuka muuten maksaisi sen hoitajan lapsellesi? Se työkaverisi? vai työnantajasi? Minulle kävi kerran samalla tavalla ja työkaveri oikein soitti ja huusi, että etkö voinut hoitajaa palkata. Oli kesä ja töissä oli todella hiljaista, joten kyse ei ollut edes siitä. Sanoin tyynesti työkaverille, että jos maksat niin soitan heti MLL:n. Oli ihan hiljaa hetken ja sitten paiskasi luurin kiinni, että näin...
 
Hoitsu myös
Joo, kyllä meillä ainakin jutellaan ja suurimman osan poissaolojen syyt tiedetäänkin ihan asianomaisen kertomana. Mut joskun on tilanteita, että joku ei syystä tai toisesta haluakaan syytä poissaolollaan kertoa. Itsekin kerran sellaisessa tilanteessa ollut.... :(, silloin laitoin saikkulapun suoraan työterveyteen
 
Työntekijä
Ei me jutella keskenään, olen "kiireapulainen" ja työpaikka on pieni.

Eihän siinä muuten olisikaan mitään, olisin varmasti kertonut itse töihin mennessä että minkä vuoksi olen poissa töistä. Lähinnä ahdistaa juuri tuo syyttely. Ajattelin tässä että otan työnantajaan yhteyden tässä syyttelyasiassa. Tää ei ole ensimmäinen kerta kun tuolla työpaikalla syyttelyä tapahtuu. Työpaikalla on kolme vakituista jotka ovat tärkeitä työnantajille. He ovat samalla tavalla syyllistäneet jo työstä irtisanoutuneita työntekijöitä.
 
mä...
Hoitoalalla ollaan tosiaan niin ilkeitä johtoporrasta myöten, että julistetaan kaikelle kansalle saikkujen syyt. Saadaan pidettyä hoitsut varpaillaan, kun eivät uskalla pitää puoliaan vaan kulkevat päät alaspäin, kun pomo tekee mitä lystää. Nössyköimmät varmaan suostuvat tuohon touhuun vielä vuosikymmeniä.
 
ve-la
Yksi entinen esimies aina kysyi voiko hän sanoa muille sairasloman syyn. Jos kieltäytyi niin hän olisi ilmoittanut muille vain että on sairaslomalla. En tosin muista että koskaan olisi sanottu vain noin vaan aina myös syy.
 
ve-la
[QUOTE="vieras.";29790610]Julkisella puolella ei saa sanoa edes sairaslomaa, vaan että työntekijä on poissa.[/QUOTE]

Aivan, siis hän olisi varmaan kertonut vain että on poissa! Sinällään aika hullua koska kyllähän siitä tietää että on sairaslomalla.
 
"lol"
[QUOTE="viola";29790215]Kyllä meillä on poissaolokoodit ihan yleisellä listalla nähtävissä, siihen poissaolon luvannut sen merkitsee, ei ole mikään salaisuus. Ja terveydenhuoltoala kyseessä. Eli on kyllä ihan yleistä tietoa.[/QUOTE]

Tää on niin tätä palsta... 'Kun MEIÄN duunissa näin tehdään ja me ollaan niin tossuja että suostutaan siihen että meidän oikeuksia poljetaan niin kyllä se näin menee'
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
-
[QUOTE="lol";29790823]Tää on niin tätä palsta... 'Kun MEIÄN duunissa näin tehdään ja me ollaan niin tossuja että suostutaan siihen että meidän oikeuksia poljetaan niin kyllä se näin menee'[/QUOTE]

Jaa... mun mielestä on ihan hyväkin tietää, jos esim. työpaikalla riehuu vaikkapa vatsatautiepidemia tai sikainfluenssa.
Itse en koe vaivoistani puhumista minään oikeuksien polkemisena. Jos ei huvita kertoa, miksi olin sairaslomalla, niin en kerro, jos sillä ei ole niin väliä, niin voin hyvin kertoakkin.
 
työkaveri
Alkuperäinen kirjoittaja Työntekijä;29790136:
Olen poissa työstä lapsen sairauden takia ja sain juuri viestin työkaverilta että miksi en hankkinut hoitajaa lapsen sairauden ajaksi kun siellä on nyt muutenkin toinen työntekijä sairauslomalla. Työnantaja on siis kertonut työkaverilleni että olen sairaana lapsen sairastumisen takia.

Eikö työnantajalla ole vaitiolovelvollisuus siitä minkä vuoksi olen sairaslomalla?
Ei ole. Ja miksi tuo on nyt taas kynnyskysymys. Turpa kaikilta kiinni kaikilla työpaikoilla. Ehkä olisi ollut parempi, että työkaverit olisivat alkaneet arvuutella, onko sinulla taas mielenterveysongelmia.
 
Kyllä näköjään asioista voi halutessaan tehdä vaikeita.

Uskokaa tai älkää, mutta on olemassa työyhteisöjä, joissa ihmiset keskustelevat keskenään ja jopa tietävät jotain toistensa asioista. Ja välittävät toisistaan.

Jos Mirkkua ei näy aamukahvipöydässä, niin ihmetellään missä Mirkku mahtaa olla? Huhumyllyltä katkeaa siivet nopeiten, jos kahvipöydässä sanotaan, et Mirkku soitti ja sanoi, et muksullaan on vatsatauti. Tai et Mirkulla ittellään on flunssa. Jolloin asia kuitataan sanomalla "Aha".

Jos Mirkun poissaolon syy on jokin, jota ei tahdo yleiseen tietoon, niin ilmoittaessaan asiasta hän voi sanoa, että en tahdo, että tämä tulee tietoon ja samalla sopia mitä poissaolosta sopii työkavereille kertoa.

Mä en olisi päivääkään semmoisessa työpaikassa missä työkaverien suhtautuminen olis niin välinpitämätöntä, että heitä ei kiinnosta missä olen, missä kunnossa olen ja kauanko suurinpiirtein olen "poissa".
 
Viimeksi muokattu:
Meillä tulee tieto että se ja se on sairaana tai se ja se on hoitamassa sairasta lasta, mutta ei sen kummemmin selitystä mikä vaivaa. Sitä ei saa kertoa. Tokihan sitten lähtee hirveet huhut jos tulee viesti, että joku on poissa pari kuukautta mutta esimiehen asia ei ole vahvistella huhuja tai tiedottaa sen enempää
 

Yhteistyössä