otettiin sitten liian iso asuntolaina..mitähän pitäs tehdä

  • Viestiketjun aloittaja "kettu"
  • Ensimmäinen viesti
"kettu"
Ennen lapsia oli säästöjä, oli molemmilla hyvät työt, otettiin sitten asuntolainaa 300 000e, 30v maksuajalla.

No viimeisen 3 vuoden aikana lapsia on kertynyt 2 ja miehen työkin ehtinyt vaihtua huonompaan. tienaa 1000e vähemmän kuussa ja uutta vastaavaa paikkaa ei ole saanut. ite oon taas äitiyslomalla pienimmästä muksusta.

Tulot on käteen 4400e ja nyt kun oon äikkärillä saadaan 3800e/kk.
Vaikka töihin menisinkin heti kun äitiysloma loppuu meillä menee asuntolainaan ja vastikkeeseen toisen koko palkka ja nyt on korot matalat.

No jäähän mulle joku 2200 käteen mutta siitä on sitten hoidettava ihan kaikki muu elämiseen menevä kuun aikana, esim. tarhakulut 2 muksusta vie jo aika paljon.
tuntuu vaan että meillä ei ole enää varaa mihinkään. auto on oma eikä siitä velkaa mutta missään ei käydä enää.

miehen mielestä on ok, että toisen palkka menee kokonaan asuntokuluihin kun toisen kuitenkin vielä on jäljellä. Musta on liikaa kun toisen koko palkka menee asuntoon.

Onko muilla näin tiukkaa joilla asuntolaina? en tiiä pitäskö tässä myydä asunto pois vai mitä?
 
fgdfg
No huhhuh! Mitäs jos oisitte vaan ostanu ensin rivarinpätkän ja säästelyt muutaman vuoden lisää ja haaveilleet sitten omakotitalosta? Uuten rivariin ei tarvinnu ottaa lainaa kun 100 000 :) Haaveissa omakotitalo 5-7 vuoden päästä.
 
meillä myös
Meillä myös toisen palkka menee lyhennykseen ja toisen palkasta maksetaan laskut. Ruokaan ja bensoihin jää 800-1500, kuukaudesta riippuen. Tiukimmat kuukaudet on sillon ku pitää vakuutusmaksut maksaa ja tietty talvet, ku sähköä menee enemmän.
Jos on löysempi kuukausi, niin jätetään tulevaan tai hankitaan tarvittavia mm vaatteet yms.

Me ollaan ajateltu nyt vaan pärjätä näin. Eletään sitten leveemmin ehkä joskus...
 
plaa
No huhhuh! Mitäs jos oisitte vaan ostanu ensin rivarinpätkän ja säästelyt muutaman vuoden lisää ja haaveilleet sitten omakotitalosta? Uuten rivariin ei tarvinnu ottaa lainaa kun 100 000 :) Haaveissa omakotitalo 5-7 vuoden päästä.
riippuu missä asuu. Helsingissä sadalla tonnilla ei saa ees yksiötä. Mun asuinkaupyngissa sata tonnia ei myöskään riitä kuin ehkä kaksioon. Kolmiot ja neliöt on sitte 150 tonnia ylöspäin.
 
Mikä on vaihtoehto? Asua vuokralla ja maksaa siitä kuinka paljon kuussa jonkun muun pussiin? Asua liian ahtaasti tai huonommalla alueella?
Omia valintoja panostaako asumiseen ja tinkii esim. reissaamisesta vai asuuko ahtaasti slummissa ja käy lomilla joilta ei halua palata kotiin.
Et varmaan ikuisesti äitiyslomalla ole niin eiköhän asiat selviä... Korotkaan ei ihan heti ole nousemassa.
 
"Taru"
No huhhuh! Mitäs jos oisitte vaan ostanu ensin rivarinpätkän ja säästelyt muutaman vuoden lisää ja haaveilleet sitten omakotitalosta? Uuten rivariin ei tarvinnu ottaa lainaa kun 100 000 :) Haaveissa omakotitalo 5-7 vuoden päästä.

Mekin edetään rauhalliseen, mutta varmaan tahtiin kohti isompaa. Aluksi, vuosia sitten asuttiin asumisoikeusasunnossa ja säästettiin omaa varten. Otettiin 100 000€ lainaa ja toinen puolikas maksettiin säästöillä. Tässä rivarissa asuttu nyt 6v ja asuntolaina saadaan ihan kohta maksettua. Asumme tässä vielä muutaman vuoden ja säästämme, sitten ostetaan/rakennetaan omakotitalo, mutta niin että lainaa ei tarvitsisi enää kovin paljoa ottaa.

Ja mitä tulee ap:n kysymykseen, niin ei, emme ole tiukilla asuntolainamme kanssa. Tarkkaan laskettu aikoinaan niin, että pärjätään vaikka yhden tuloilla. Meillä lainanlyhennys+vastike yhteensä 1000€, mutta tosiaan lyhennyksiä ei ole montaakaan kuukautta enää jäljellä. Aika kurjaa kyllä olisi, jos mihinkään ylimääräiseen ei enää olisi varaa pakollisten menojen jälkeen. Tuossa tilanteessa hankkisin lisätuloja tai sitten myisin talon ja muuttaisin sellaiseen mihin oikeasti on varaa.
 
---
Pitääkö tuo 30v laina-aika paikkansa? Sitten voi olla, ettei heru lyhennysvapaata kovin helposti tai sinakin se sitten nostaa lyhennyssummaa sitten jatkossa eli laina-aikaa ei varmaan voi enää pidentää. Aina voi silti kysyä!

Onko yhtiöön tiedossa remontteja lähivuosina?

Yleensä palkoilla on kuitenkin taipumus nousta vuosien myötä. Riippuu vähän alastakin. Silloin asuntolainan osuus menoista pienenee luontevasti, kun katsoo vaikka 10v. aikavälillä.

Onko asunto teidän unelma-asunto vai voisiko halvemmalla löytyä mukava?

Itse ehkä kitkuttaisin vuoden-pari ja katsoisin tilannetta sitten. Onko teillä yhtään säästöjä nyt tai myytävää omaisuutta pahan päivän varalle?

Meillä tulot nettona noin tonnin enemmän, kaksi päivähoidossa, kaksi autoa. Asumiseen 2300€/kk. Viimeisen vuoden aikana on matkusteluun laitettu kymppitonni ja remonttiin joku kolme tonnia. Nämä jos lasket pois, niin ollaan teidän tuloissa. Harrastuksiin menee tonni vuodessa. Vaatteita ostetaan aika vähän. Ei se raha kaikkeen riitä, valintoja on tehtävä, mutta aika kivasti mielestäni pärjätään. Eipä sitä pienten lasten kanssa usein muutenkaan käytäisi ravintolassa tai elokuvissa. Tai edes shoppailemassa. Eli kannattaa miettiä, mikä osa oikeastaan liittyy rahaan ja mikä lasten kanssa liikkumisen "vaikeuteen".
 
dfgdf
riippuu missä asuu. Helsingissä sadalla tonnilla ei saa ees yksiötä. Mun asuinkaupyngissa sata tonnia ei myöskään riitä kuin ehkä kaksioon. Kolmiot ja neliöt on sitte 150 tonnia ylöspäin.
Niin siis otettiin 100 00 lainaa. Edellisestä kämpästä jäi jotain käteen ja lisäksi oli säästöjä. Täällä missä me asutaan saa 250 000 uuden 4h+keittiö rivarin.
 
"piipula"
me aina laskettiin molempien tulot yhteen ja vähennettiin joka kuukausi laskut ,tiedettiin mitä saa mennä ruokaan, ei ollu ylimääräiseen varaa mutta kanarialla käytiin lasten kans myytyämme jopa sormukset, kun kuollaan, varmaan lapset etsii niitä, pitää varmaan kertoa ettei ole enää, mutta loma kannatti, lapsille jäi iloinen muisto, mitä ne niillä sormuksilla
 
pelkkä mutu
Luulen (huom! vain luulen), että aika monessa perheessä toisen palkka menee asuntolainan maksuun. Kun ihmiset rakentaa ja pitää olla hienoa ja kallista ja autokin vaihtaa samaan syssyyn niin eihän se ilmaista ole. Sitten kituutellaan... Tai ei välttämättä kituutella, mutta ei matkustella eikä osteta mitään ylimääräistä kun jokaisen sentin joutuu oikeasti miettimään ja laskemaan.
 
vieras2
[QUOTE="kettu";29802127]Ennen lapsia oli säästöjä, oli molemmilla hyvät työt, otettiin sitten asuntolainaa 300 000e, 30v maksuajalla.

No viimeisen 3 vuoden aikana lapsia on kertynyt 2 ja miehen työkin ehtinyt vaihtua huonompaan. tienaa 1000e vähemmän kuussa ja uutta vastaavaa paikkaa ei ole saanut. ite oon taas äitiyslomalla pienimmästä muksusta.

Tulot on käteen 4400e ja nyt kun oon äikkärillä saadaan 3800e/kk.
Vaikka töihin menisinkin heti kun äitiysloma loppuu meillä menee asuntolainaan ja vastikkeeseen toisen koko palkka ja nyt on korot matalat.

No jäähän mulle joku 2200 käteen mutta siitä on sitten hoidettava ihan kaikki muu elämiseen menevä kuun aikana, esim. tarhakulut 2 muksusta vie jo aika paljon.
tuntuu vaan että meillä ei ole enää varaa mihinkään. auto on oma eikä siitä velkaa mutta missään ei käydä enää.

miehen mielestä on ok, että toisen palkka menee kokonaan asuntokuluihin kun toisen kuitenkin vielä on jäljellä. Musta on liikaa kun toisen koko palkka menee asuntoon.

Onko muilla näin tiukkaa joilla asuntolaina? en tiiä pitäskö tässä myydä asunto pois vai mitä?[/QUOTE]

Jos kerran olet äitiyslomalla, miksi lapset ovat päivähoidossa? Helppo säästökohde.

Nelihenkinen perhe pärjää kyllä 2200 eurolla nälkää näkemättä. Teillä on asunto ja autokin, joten mitä ruikutatte? Monet tulee toimeen vähemmälläkin.
 
  • Tykkää
Reactions: trady
"omakoti"
Jos kerran olet äitiyslomalla, miksi lapset ovat päivähoidossa? Helppo säästökohde.

Nelihenkinen perhe pärjää kyllä 2200 eurolla nälkää näkemättä. Teillä on asunto ja autokin, joten mitä ruikutatte? Monet tulee toimeen vähemmälläkin.
Meillä on omakotitalo ja asuntolainan lisäksi laskuihin menee n. 600-1000 e/kk, parhaimmillaan on laskuja ollut yhdessä kuussa 1200 e edestä. Laskut sisältävät siis veden, vakuutukset, sähkön, puhelinlaskut, jätemaksun jne. Eli jos tuosta 2200 eurosta vähentää pakolliset laskut, niin eipä tuosta paljon jää, varsinkin jos toinen tarvitsee töissä käydäkseen oman auton. Meilläkin työmatkoihin ja muuhun ajamiseen kuluu bensaa 600 euron edestä kuukausittain... Mutta olen kyllä samaa mieltä, että päivähoitomaksut voisi säästää hoitamalla vanhemmatkin lapset kotona.
 
---
Lukekaa aloitus kunnolla! Siis perheen kaikki asumiskulut ovat 2200€/kk. Tulot 4400€/kk sitten kun ap palaa töihin ja siinä vaiheessa sitten pitää maksaa siitä päivähoidot jne.
 
aaapee
joo tuohon 2200 kuuluu myös vastike ja vesi. Tietty erikseen on sähköt ja vakuutukset, näihin menee n. 400e kuussa. lapset ei oo nyt päiväkodissa kun olen kotona, joten siitä säästää mutta sitten on näitä muita korttikuluja..jotka pitäs saada hoidettua..

laina-aikaa on tosiaan se 30v, joten pankki ei anna lyhennysvapaata helposti tai sitten nousee rutkasti marginaalit ja se tietää taas korotuksia lainan maksuun jatkossa ja silloin ei varmaan ees toisen palkka riitä asuntokuluihin.

on uusi okt talo ja periaatteessa ei remonttikuluja tiedossa.
 
---
Kyllä te aika vararikossa noilla tiedoin olette... Meillä siis netto 5500€/kk ja KAIKKI asumiskulut 2300€/kk. Käytännössä kaikkien säännöllisten kulujen jälkeen kuussa jää keskimäärin 1500€ ylimääräistä. Menoiksi on siis jo laskettu myös ruoka ja bensat. Käytännössä on kuitenkin kuukausia, että tuosta ei paljon jää, kun välillä pitää ostaa vaikka uudet autonrenkaat, huollattaa joku hajonnut osa tai ostaa uusi kodinkone. Sekä vaatemenot, juhlat, joulut yms yms.

Voin sanoa, että EMME tulisi toimeen tonnia pienemmillä tuloilla ja näillä asumismenoilla eli teidän tapauksessa!
 
"Neiti"
No ei varmaan auta muuta kuin kitkutella. Kaikki turha pois. Jokainen ostos on mietittävä ja harkittava, saisko jostain edullisemmin tai tarvitaanko koko asiaa. Tuskin saatte omianne pois? Asuntojen hinnat on laskusuunnassa. Myynti ei kannata todennäköisesti. Jos asuntokuluihin menee yli 40% tuloista, se on liikaa.

Meillä on maltillinen laina, lyhennetään n. 1000€/kk, muut asumisen ym. pakolliset kulut siihen päälle 500€. Yksi auto on ja siihen menee oma summa tietenkin. Säästetään sillä, että on vain yksi auto, vaikka asiointi ym. asiat on hankalia joskus. Teen lyhempää työaikaa, että lapset saadaan haettua ihmistenaikoihin hoidosta. Oon laskenut, ettei sillä muutamalla satasella maksa kuussa maksa toisen auton kuluja.

Lapsiin menee vähän rahaa, kun ne on pieniä, kasvaessa kulutkin kasvaa... Ja esim. kouluikäisten kanssa on omat haasteensa koulun lomien ym. kanssa, jolloin saattaa joutua ottamaan palkatonta.
 
hko
Tämä on se syy miksi nyrkkisääntönä lainakulut olisi hyvä olla n. 1/3 nettotuloista. Silloin on vielä kiva elää siinä omassa asunnossa, jotain on mahdollista saada säästöön ja käydä vaikka lomareissulla tai mitkä nyt ovatkaan elämän nautintoja.. Ja kun elämäntilanteet eivät ole aina samat ja vakiot kuin mikä tilanne on lainaa hakiessa. Kaverille on käynyt vähän samalla tavalla kuin ap:lle... Lainaa hakiessa minulle tuohtuneena tilitti, että kaksi pankkia oli kieltäytynyt myöntämästä heille haluamaansa lainasummaa (toinen oli heidän oma pankki). Minä varovasti kysyin kannattaisiko harkita jotain edullisempaa asuntoa, mutta sen kaveri kuittasi höpöhöpöksi kun kevyesti he maksavat haluamansa lainamäärän pois. Löytyi myös löytyi pankki, joka suostui myöntämään lainan. Nyt on aikaa kulunut neljä vuotta ja kaverilla tekee tosi tiukkaa taloudessa.. Suuria muutoksia ei ole tapahtunut elämässä, mutta ehkä elämäntyyli ja odotukset on mitoitettu suuremmaksi kuin tulot.

AP:lle... Onnistuuko teiltä, että hankkisit jonkin sivutyön tai että miehesi tekisi jotain sivutyötä? Teidän elämä helpottuu, jos saatte joko tuloja nostettua tai lainan lyhennystä pienennettyä (tämä tarkoittaa asunnon vaihtoa koska laina-aika on jo nyt maksimi). Tai sitten jos on mahdollista saada vaikka ennakkoperintöä, jolla maksaa lainasummaa pienemmäksi ja sitä kautta sitten kkerää pienemmäksi. Pelkkä vyön kiristys taloudessa on tympeää ja käy raskaaksi pitkällä aikavälillä... Seuraavat reilut 20 vuottako elätte ilman sen suurempia lomamatkoja ja pyöritätte samaa tiukkaa raloussuunnitelmaa? Mitä isommaksi lapset kasvavat, sitä isommaksi myös nousevat kulut eli päivähoitomaksut eivät ole se vuorenhuippu vaan sen kuluvuoren alareuna.
 

Yhteistyössä