Jos olisi mahdollista pelastaa itsensä tai joku vieras pieni lapsi...

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
-.-
Äiti ei ole hylännyt, vaimo on jättänyt kyllä.

En ole katkera naisia kohtaan mielestäni mutta juuri tää kysymys erottaa naiset ja miehet toisistaan - suurin osa miehistä tekisi juuri niinkuin minä ja suurin osa naisista pelastaisi itsensä.
Sä et taida paljoakaan tietää miehistä. On kuule paljon miehiä jotka ovat täysiä pelkureita eikä puolustaisi edes omaa perhettään. Ja sä väität et kaikki miehet tappaisivat itsensä tuntemattoman lapsen puolesta.

Kysyin mieheltäni tätä kysymystä ja hänkään ei hyppäisi kuolemaan tuntemattoman lapsen takia.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Eli ymmärrät että miehillä on korkeampi moraali kuin naisilla? :D
Miten moraali liittyy tähän?

Mulle on aikalailla se ja sama, heittäytyisikö joku mies tuntemattoman lapsen eteen luotien viuhuessa vai ei.
Esimerkiksi tälläkin hetkellä kasvattelen yksin lasta, jonka isää ei lapsen asiat kiinnosta (tietää kyllä, että lapsi häntä tarvitsisi, mutta oma napa tärkeämpi..lapsi voi mennä terapiaan hänen sanoin).
Ja tiedän, että tuo mies (lapsen isä) heittäytyisi luodin eteen tuntemattoman lapsen hengen ollessa uhattuna.

En todellakaan pidä häntä moraalisempana kuin itseäni, lähinnä tekopyhänä.
Vaikka toki tuntemattoman pelastaminen hyvä teko on, ei siinä.
 
Toisaalta tuollaisessa tilanteessa luodin eteen heittäytyminen ylipäätään on helvetin typerää. Siinä ei voi kuin teloa itsensä, mutta jos on joka tapauksessa sitä mieltä, että joutaa kuolla, kävisi sen ampujan päälle saman tien, voisi edes teloa sitä mennessään.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Sä et taida paljoakaan tietää miehistä. On kuule paljon miehiä jotka ovat täysiä pelkureita eikä puolustaisi edes omaa perhettään. Ja sä väität et kaikki miehet tappaisivat itsensä tuntemattoman lapsen puolesta.

Kysyin mieheltäni tätä kysymystä ja hänkään ei hyppäisi kuolemaan tuntemattoman lapsen takia.
Aina löytyy tissiposkia jolle oma perse on se tärkein, niin naisista kuin miehistä. Onnittelen tissiposkimiehen kanssa pariutumista,.
 
Miten moraali liittyy tähän?

Mulle on aikalailla se ja sama, heittäytyisikö joku mies tuntemattoman lapsen eteen luotien viuhuessa vai ei.
Esimerkiksi tälläkin hetkellä kasvattelen yksin lasta, jonka isää ei lapsen asiat kiinnosta (tietää kyllä, että lapsi häntä tarvitsisi, mutta oma napa tärkeämpi..lapsi voi mennä terapiaan hänen sanoin).
Ja tiedän, että tuo mies (lapsen isä) heittäytyisi luodin eteen tuntemattoman lapsen hengen ollessa uhattuna.

En todellakaan pidä häntä moraalisempana kuin itseäni, lähinnä tekopyhänä.
Vaikka toki tuntemattoman pelastaminen hyvä teko on, ei siinä.
Sinusta on tekopyhää jos exäs pelastaisi jonku lapsen omalla hengellään?
Ok.

I rest my case..
 
vierasss
Olen aika konservatiivinen ihminen ja myös uskovainen, palstaa tutkaillessa usein aika tiukkapipo verrattuna muihin. Uskon lähimmäisenrakkauteen mutta silti ensimmäinen ajatus kysymykseen oli - itseni. Mutta tosi paikan tullen en tiedä, mikä ylipätään olisi tuollainen tilanne, esim. joku vaistonvarainen reaktio nopeassa tilanteessa ehkä kuitenkin suojelisi lasta. Mietinkin tuota kysymystä, jos siitä olisi jätetty vieras sana pois olisi tilanne aivan eri jo lähtökohdiltaan. En tiedä uhrautuvatko ja suojelevatko miehet helpommin vieraira ihmisiä, ehkä? Jos taas kyse rakkaista ihmisistä niin väittäisin, että nainen venyy ja taipuu ja uhrautuu pidemmälle kuin miehet noin keskimäärin. Leijonaemoilmiö on todellinen...
 
Sinusta on tekopyhää jos exäs pelastaisi jonku lapsen omalla hengellään?
Ok.

I rest my case..
Mitäs muutakaan, kun ei ole eläissään koskaan läheisistä (tai oikein kenestäkään) millään tavalla huolehtinut.
Ei sellaista ihmistä tee moraaliseksi se, että kuolee suojellessaan jotain toista ihmistä, vaikka tuo teko sinänsä ihan hyvä onkin.

Eräänlainen marttyyrikuolema sekin. Ja hyvä tilaisuus ihmiselle, jonka mielestä oma elämä on ohitse.
 
Ja sen moraalin varjolla raiskaatte, hakkaatte ja tapatte naisia ja lapsia joka hetki joka puolella maailmaa?
Eii!! en puhunut vittu nyt kaikista miehistä.. Tuollaiset miehet pitää saada kiini ja kuohita niin eivät siten enään pysty raiskaamaan!

Niin ja ei tosiaan sen moraalin varjolla jossa yritetään suojella kaikkia vähiväkisimmiäkin (jos tuo oli edes oike sana ;) )
 
"xxx"
Mun mielestä oikein olisi tietysti pelastaa lapsi, sen takia että kyseessä on lapsi, jota kuuluu aikuisen suojella. Mutta kyllä sitä tulee tietysti ajateltua, että mitä oma kuolema saisi aikaan. Päällimmäisenä lapsi jäisi ilman äitiä, enkä näkisi lapsen kasvavan enkä saisi olla siinä auttamassa omaa erityislastani, joka tarvitsisi kaiken mahdollisen tuen. Toivottavasti pelaisi hoksottimet tuollaisessa tilanteessa ja heittäytyisin sen ampujan päälle, jolloin ase heilahtaisi ja luoti menisi lapsen ohi.
 
Eihän se, ettei automaattisesti pelastaisi tuntemattoman lapsen henkeä oman henkensä menettäen ole yhtäkuin tappaisi surutta ketä vaan tai ei suojelisi tuntemattomiakin lapsia.

Mun raja menee tuossa, etten henkeäni olisi valmis tuntemattoman lapsen vuoksi menettämään.
Muuten olen kyllä valmis "uhrautumaan" tuntemattomienkin vuoksi.
Enkä osaa kuvitella vihaavani ketään lasta. En oikein ymmärrä sellaista ajatusmaailmaa.
 
Eli miten miehillä on sitten korkeampi moraali? Kun se ei estä tekemästä enemmän, useammin ja kauheampia tekoja kuin naiset tekevät.
Kerroinkin tuossa aikaisemmin että Israel hajoitti naispataljoonansa koska olivat niin julmia. Sama ilmiö todettiin Neuvostoliitossa toisen maailmansodan aikana mutta silloin siitä ei välitetty mitään.

Tekivät kauheuksia ja nauroivat päälle. Esim tykkäsivät leikellä peniksiä. Ja syöttää ne kuolevalle omaistajalleen.


Onko ok? Kertooko tuo jotain moraalista? Minun mielestäni kertoo.
 
vierasss
Kerroinkin tuossa aikaisemmin että Israel hajoitti naispataljoonansa koska olivat niin julmia. Sama ilmiö todettiin Neuvostoliitossa toisen maailmansodan aikana mutta silloin siitä ei välitetty mitään.

Tekivät kauheuksia ja nauroivat päälle. Esim tykkäsivät leikellä peniksiä. Ja syöttää ne kuolevalle omaistajalleen.


Onko ok? Kertooko tuo jotain moraalista? Minun mielestäni kertoo.
Sulla on varmaan hihassa luotettavia lähteitä, joissa noista kerrotaan?

Sulla on myös vain kaksi esimerkkiä. Otetaanko esiin kaikki maailmanhistoriassa olleet miespataljoonat (eli noin 99.99% sotajoukoista) ja se, mitä ne ovat toisille ihmisille tehneet?
 
"Lili"
Mun ei tarvitse edes miettiä tätä, vastaus on ehdottomasti ITSENI. Ensinnäkin mulla on 3 pientä lasta, mies, omat vanhemmat jne., joille en halua tuottaa murhetta ja kärsimystä. Mutta toki ihan itsekkäistäkin syistä pelastaisin ensin itseni; kyllä mä HALUAN ELÄÄ, vielä pitkäänkin. Kokea asioita, seurata omien lasteni elämää. Kyllä nämä asiat ovat minulle hurjan paljon tärkeämpiä kuin jonkun ventovieraan lapsen henki.
 
[QUOTE="Lili";30281199]Mun ei tarvitse edes miettiä tätä, vastaus on ehdottomasti ITSENI. Ensinnäkin mulla on 3 pientä lasta, mies, omat vanhemmat jne., joille en halua tuottaa murhetta ja kärsimystä. Mutta toki ihan itsekkäistäkin syistä pelastaisin ensin itseni; kyllä mä HALUAN ELÄÄ, vielä pitkäänkin. Kokea asioita, seurata omien lasteni elämää. Kyllä nämä asiat ovat minulle hurjan paljon tärkeämpiä kuin jonkun ventovieraan lapsen henki.[/QUOTE]

Tässä se tuli. Itse pelastaisin sen lapsen. Anteeksi kaikille teille mutta niin minä tekisin. Olen nyt ihan vitun paska ihminen kun pelastaisin ventovieraan lapsen.
 

Yhteistyössä