Kasvissyöjälapset ja kotitaloustunti

  • Viestiketjun aloittaja äiskä minäkin
  • Ensimmäinen viesti
äiskä minäkin
Onko teillä, joiden lapset ovat kasvissyöjiä, jouduttu kotitaloustunneilla tekemään normaalia liharuokia ja perkaamaan kaloja yms? Ihmettelen, kun köksäope sanoo lapselleni vaan, että ei ole mitään erikoisruokavalioita ja että lapseni ei sitten vaan tarvi syödä niitä perkaamiaan silakoita, mutta on opeteltava valmistamaan.
 
"..."
Mä en ymmärrä miks vegen yleissivistykseen ei vois kuulua lihan laittaminen.
En minäkään.
Koko koululaitos pitäisi lopettaa, jos jokaisen henkilökohtaisten vakaumusten mukaan alettaisiin muokkaamaan opintoja.
Kuka ei halua uskontoa, kuka ei voi opiskella biologiaa kun se sotii uskontoa vastaan. Toinen ei voi perata kaloja ja toinen ei voi opiskella historiaa, kun se on vääristelty tulkinta menneistä tapahtumista.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
"siiri"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364623:
Jaa-a. Olen jotenkin ilman muuta ajatellut, että kasvissyöjä saisi köksätunnilla valmistaa kasvisruokaa, jota hän ja perheensä syö.
Ei hyvä tavaton! Tolla logiikalla joku sit valmistelis vaan ranskiksii ja hampurilaisii, ku niitten perhe syö vaa sellasta.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364623:
Jaa-a. Olen jotenkin ilman muuta ajatellut, että kasvissyöjä saisi köksätunnilla valmistaa kasvisruokaa, jota hän ja perheensä syö.
Koulun tehtävä on opettaa uusia asioita.
Ei samaa, mitän kotona jo oppii.
Ja mieti, jos lapsesi ei aikuisena haluakkaan jatkaa kasvissyöjänä. Onhan se hyvä opetella kalaa ja lihaa valmistamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Äiskä minäkin
Aika harva aikuinenkaan perkailee silakoita kotonaan. Käsi sydämelle, kuinka moni on joutunut koulussa raatelemaan limatuubeja, kuinka moni hyödyntää nyt aikuisena tätä koulussa opittua taitoa?
 
Äiskä minäkin
[QUOTE="siiri";30364624]No ei se perkuu sitä vegee pilaa! Kyl on silti osattava, ei sit vaan syö. Samaa mieltä open kans. Voi jessus sentää.[/QUOTE]

Liha ja kala voi olla tosi vastenmielisiä toisille.

Avarakatseisuutta pliis. Kylläpäs kasvissyöjät herättävät sussa voimakkaan kielteisiä reaktioita.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364639:
Aika harva aikuinenkaan perkailee silakoita kotonaan. Käsi sydämelle, kuinka moni on joutunut koulussa raatelemaan limatuubeja, kuinka moni hyödyntää nyt aikuisena tätä koulussa opittua taitoa?
No enpä ole paljon kemian tai fysiikan kokeitakaan kotona toistellut, mutta silti ihan hyvää oppia nekin ovat olleet. Kaikki oppiminen on hyväksi, ja pienikin tiedonmuru auttaa ehkä jonkun toisen asian ymmärtämisessä.
 
vierass
Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, kun ei meillä ole kasvissyöjälapsia. Omenalle allergiset olivat saaneet tehdä omenapiirakan sijaan marjapiirakkaa eli jotain joustoa on. Mutta on meidän lapsi joutunut tekemään sellaista ruokaa, mitä ei itse syö.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364643:
Liha ja kala voi olla tosi vastenmielisiä toisille.

Avarakatseisuutta pliis. Kylläpäs kasvissyöjät herättävät sussa voimakkaan kielteisiä reaktioita.
No eiköhän raaka liha tai kalan sisälmykset ole vastenmielisiä ihan kaikille, ruokavaliosta riippumatta.
 
vierass
Kaloja en kyllä koskaan joutunut köksän tunnilla perkaamaan. Mutta bilsan tunnilla tehtiin kalalle ruumiin avaus, taisivat olla silakoita juuri :D Ja sian sydäntäkin leikeltiin bilsassa, ei tehty ruokaa.
 
Yksipuolista Opetusta
Itse olen ollut vegaani ylä-asteella, nykyisin syön maito- ja kananmunatuotteita.
Silloin myös itse laitoin lihaa ym. vaikken niitä syönyt. Mielestäni koulujen köksä tunteja voitas hieman kehittää. Ainakin meillä ne oli todella yksipuolisia, eikä siellä mitään "tosi-elämän" oikeita juttuja tehty.

Enemmän olisi voitu opettaa esim. vaikka pinaattikeiton valmistusta ainaisten lihapullien ja perunoiden kuorimisen sijaan. Lisäksi edes perus täytekakun pohjaa ei opetettu. Kaikkia kikkoja ja muita olisi myös hyvä kertoa, esim. millä voi korvata kananmunan ja opetella sitä leivonnassa.
 
"minela"
Tulee vain mieleen, että mikä näiden köksän tuntien tarkoitus on. Jos tarkoituksena on opettaa nöyryyttä ja elämänasennetta tyyliin "teet niin kuin sanotaan, koska niin sanotaan", niin kasvissyöjä kannattaa laittaa tekemään liharuokia.

Jos tarkoituksena on opettaa ruuanlaittoa, terveellisiä ruokatottumuksia ja muita kotitaloustaitoja, en käsitä, miksi kasvissyöjä tekisi liharuokia.

Riippunee vahvasti opettajasta, suostuuko joustamaan. Jos lapsi itse on oma-aloitteinen, ehdottaa vaikkapa itse vaihtoehtoista kasvisruokareseptiä ja tuo ehkä jotain aineksiakin mukanaan (soijarouhetta tms.), onnistuu varmaan todennäköisemmin kuin asenteella "en syö lihaa enkä suostu sitä laittamaankaan"
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Äiskä minäkin
Minusta on nykyään ihan perustietoa, minkälaisia erityisruokavalioita nykyään on ja miten niitä voi huomioida. Ja kasvatuksellisessa mielessä kai pitäisi innostaa tekemään ruokaa. Kalan perkaaminen tuskin moniakaan innostaa. Ylipäänsä harvaa nuorta innostaa syödä silakoita.
 
Vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364623:
Jaa-a. Olen jotenkin ilman muuta ajatellut, että kasvissyöjä saisi köksätunnilla valmistaa kasvisruokaa, jota hän ja perheensä syö.
Vaikkei itse syö, niin voi joutua työpaikkaan, jossa pitää osata laittaa muutakin ruokaa kuin kasvisruokaa. Sama on kielten opiskelussakin. Mitä jos ajateltaisiin, että kyllä suomenkieli riittää, kun kotona ei puhuta muuta kieltä :)
 
Äiskä minäkin
[QUOTE="minela";30364663]Jos lapsi itse on oma-aloitteinen, ehdottaa vaikkapa itse vaihtoehtoista kasvisruokareseptiä ja tuo ehkä jotain aineksiakin mukanaan (soijarouhetta tms.), onnistuu varmaan todennäköisemmin kuin asenteella "en syö lihaa enkä suostu sitä laittamaankaan"[/QUOTE]

Näin tietysti, mutta seiskaluokkalainen voi olla vielä aika ujo ja arka. Toki jotkut ovat röyhkeitä ilmaisussaan ja asenteissaan. Mutta moni on varmaan arka, eikä edes tiedä, mitä seuraavalla köksätunnilla tehdään niin että osaisi varautua tuomalla "omat eväät", eikä edes tiedä, että niin saisi tehdä. Fiksu ja ymmärtäväinen ope varmaan voisi kertoa, että näinkin voi tehdä, ja rohkaista.

Omakin lapsi kun on niin arka ja (toivottavasti vain ikään liittyen) mielialat ja itsetuntokin niin matalalla kuin olla ja voi, että ei tosiaan rohkenisi olla näin oma-aloitteinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364664:
Minusta on nykyään ihan perustietoa, minkälaisia erityisruokavalioita nykyään on ja miten niitä voi huomioida. Ja kasvatuksellisessa mielessä kai pitäisi innostaa tekemään ruokaa. Kalan perkaaminen tuskin moniakaan innostaa. Ylipäänsä harvaa nuorta innostaa syödä silakoita.
Siksi sitä silakkaa varmaan siellä tunnilla perataankin. Että oppisivat ja joku ehkä tykästyisikin. Kotona taitaa harva silakkaa syödä, ihme kyllä.
Mutta syy miksi jokaiseen erikoisruokavalioon ei ole resursseja valmistaa omia annoksiaan on se, että yhtä kotitalousryhmää kohden on alle 50snt/nenä. Eli ainekset on pakko ostaa yhtä opetussuunnitelmaa silmällä pitäen, korkeintaan ehkä yleisimmät allergiat huomioiden. Ja lisäksi vielä toisen annosvaihtoehdon suunnitteluun käytettävät resurssit opettajalta. Ei kuulosta ehkä kasvissyöjän korvaan haastavalta tehtävältä, mutta kotitalousopettajien koulutus taitaa enemminkin noudattaa virallisterveellistä linjaa.
 
"minela"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364667:
Näin tietysti, mutta seiskaluokkalainen voi olla vielä aika ujo ja arka. Toki jotkut ovat röyhkeitä ilmaisussaan ja asenteissaan. Mutta moni on varmaan arka, eikä edes tiedä, mitä seuraavalla köksätunnilla tehdään niin että osaisi varautua tuomalla "omat eväät", eikä edes tiedä, että niin saisi tehdä. Fiksu ja ymmärtäväinen ope varmaan voisi kertoa, että näinkin voi tehdä, ja rohkaista.

Omakin lapsi kun on niin arka ja (toivottavasti vain ikään liittyen) mielialat ja itsetuntokin niin matalalla kuin olla ja voi, että ei tosiaan rohkenisi olla näin oma-aloitteinen.
Voithan myös fiksuna ja ymmärtäväisenä äitinä tästä lapselle puhua. Katsotte vaikka yhdessä reseptejä, joita voi sitten köksän tunnin alussa näyttää opelle ja kysyä onnistuisiko, joko heti tai seuraavalla kertaa. Siihen varmasti ujompikin seiskaluokkalainen pystyy.
 
Outlet harmaana
[QUOTE="minela";30364663]
Jos tarkoituksena on opettaa ruuanlaittoa, terveellisiä ruokatottumuksia ja muita kotitaloustaitoja, en käsitä, miksi kasvissyöjä tekisi liharuokia.

[/QUOTE]

Onko sinusta kasvisruoka lähtökohtaisesti terveellisempää kuin liharuoka?

Itse ajattelen tosiaan niin, että on hyvä opetella kaikenlaisia taitoja koulussa, vaikkei niitä alvariinsa käyttäisikään. Ja opetella valmistamaan kaikenlaisia ruokia, myös niitä silakoita. Itse on tullut perattua ja laitettua monenlaisia kaloja ruuaksi, enkä koe köksän tunnilla opeteltujen taitojen menneen hukkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
Äiskä minäkin
[QUOTE="minela";30364677]Voithan myös fiksuna ja ymmärtäväisenä äitinä tästä lapselle puhua. Katsotte vaikka yhdessä reseptejä, joita voi sitten köksän tunnin alussa näyttää opelle ja kysyä onnistuisiko, joko heti tai seuraavalla kertaa. Siihen varmasti ujompikin seiskaluokkalainen pystyy.[/QUOTE]

Seiskaluokkalaiseni vaan on sellainen, että mieluummin nielee pahan mielensä ja koittaa kestää, mutta kokee sitten itsensä syrjityksi ja arvottomaksi. Pitäisi tietysti pystyä sanomaan, mutta tunnit ovat kiireisiä, opettaja napakka ja näpäkkä ja mennäänpäs nyt jo enemmistön ja opetussuunnitelman mukaan eteenpäin ja pulinat pois. Eikä seiskaluokkalaiseni todellakaan halua äidin puuttuvan asiaan. Kurjaa tietysti, että koululaiseni on näin alistuva eikä uskalla pistää hanttiin opelle.

Halusin vain kuulla, miten muilla on toimittu, onko tämä yleinen käytäntö.
 
noh.
Minä en kyllä suostuisi kasvissyöjänä alkaa mitään kaloja perkaamaan (enkä varsinkaan suolestamaan tms.). Jauhelihan pystyisin ruskistamaan ja sen olen tehnytkin, tai vaikka nakin pistämään uuniin, mutta mitään isoja kalapaloja tai muita fileitä yms en kyllä tekisi. Enkä koskisi lihaan missään vaiheessa. En vaan pysty siihen. Jos lapsi olisi köksöntunneilla niin saisi mun puolesta vaikka lintsata jos joutuisi lihoja vasten tahtoaan käsittelemään.
 
"jaana"
no mitäs jos se sun tyttös luokkakaveri ilmottas, että "minä olen lihansyöjä ja mähän en tota kasvisruokaa tee!".
Ei voi koulussa ruveta menemään jokaisen pään mukaan. Mitä haittaa kalan perkaamisesta on? Voi kumpa mulleki se ois koulussa jo opetettu. Olis aikuisiällä ollu helpompaa käsitellä kalaa, kun ois edes jotain pohjatietoa ollut.

Kasvissyöjät ei syö lihaa, käsittääkseni lihaan koskeminen ei kuitenkaan ole kielletty.
 
"viekku"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364639:
Aika harva aikuinenkaan perkailee silakoita kotonaan. Käsi sydämelle, kuinka moni on joutunut koulussa raatelemaan limatuubeja, kuinka moni hyödyntää nyt aikuisena tätä koulussa opittua taitoa?
Miten niin harva? Totta kai perkaa, ellei osta valmiita fileitä. Koululla ei luonnollisestikaan ole edes varaa ostaa valmista. Sen lisäksi, että jäisi oppimistapahtuma puuttumaan. Valitettavasti meillä ei koulussa silakan perkuuta taidettu opettaa, hyödyllistä olisi ollut. Taisimme kuitenkin jotain kalaa perata.

Melko paha asenne kutsua kaloja limatuubeiksi. Ei kuulosta siltä, että eettisestä vakaumuksesta olisi kyse!
 
  • Tykkää
Reactions: Rigel

Yhteistyössä